Month: July 2013

Mengutuk Polis? Hargailah Pengorbanan Mereka


Update 1.00 pm 30/7/2013 selepas menilai komen-komen hingga saat ini, kami terpanggil untuk menjelaskan tujuan sebenar artikel semalam.

Kepada pihak-pihak yang berterusan menghentam, mencaci, mencarut bahkan ada yg hantar mesej kotor tentang artikel ini teruskanlah jika itu membuatkan anda puas hati.

Ingatlah, kami bukan peniaga yang membekal apa-apa kepada PDRM, kalaupun sesekali kami ada kemampuan nak beli van lusuh mereka, kami masuk tender sama seperti anda juga, kami juga bukan penjenayah yang melanggar undang-undang dan memerlukan PERLINDUNGAN istimewa PDRM, kami juga bayar saman bila buat salah, barang-barang kami juga kecurian dan belum ada yang PDRM berjaya dapatkan semula. Ramai juga ahli kami kena ragut, kena rompak, bahkan tiada juga di kalangan kami dari anggota PDRM.

Kami hanyalah sebuah NGO berdaftar kerdil yang ahlinya tidak sampai 100 orang pun. Matalamat hidup dan perjuangan pertubuhan kami hanyalah atas dasar kebajikan dan serius ingin memupuk KEPRIHATINAN anak watan negara ini.

Kata-kata anda, gaya komen anda melambangkan AKHLAK masyarakat kita. INGATLAH.. Jika kita seorang ayah/ibu sekarang, maka akhlak generasi akan datang PASTI akan jadi lebih teruk lagi. Kalau emak bekas ANAK ABU, anak akan jadi BOHSIA. Bapa BORIK anak RINTIK, Guru KENCING berdiri, Murid Kencing BERLARI. Siap sedialah untuk masyarakat yang lebih HANCUR dari sekarang.

Artikel di atas bukan atas dasar politik. Bukan kami kata tiada anggota PDRM yang tidak baik. Kami sendiri banyak mengalami, tapi zalimlah jika kita NAFIKAN kebaikan majoriti yang lain.

Panjang ceritanya, tapi Alhamdulillah, berkat semangat persahabatan dan persaudaraan kami jumpa jalan keluarnya. Ketahuilah bahawa ATASAN PDRM semampu mungkin ingin mencari jalan utk menjadikan PDRM TERBAIK, berhemah, amanah dan berdedikasi. Jika anda serius dan ikhlas dengan tohmahan anda, atur langkah, muzakarahkan sebagai rakan, sebagai saudara, PASTI lebih murni dan MUDAH mengurus usaha PEMBAIKAN. Mereka juga manusia biasa, ada rasa marah, ada rasa sayang, ada rasa benci, ada rasa suka. Mari kita adun perasaan masing2 agar ada titik pertemuan.

PDRM adalah matarantai institusi Raja. Parti mana pun yg memerintah, PDRM, ATM TETAP YANG SAMA. Mengapa harus teraniaya hanya kerana pergolakan politik ini. RPWP bukan ‘bias’ dalam isu cuti. ATM, BOMBA, NURSE DLL juga ramai yg tidak dpt cuti, namun mereka tidak menerima KUTUKAN, lebih sedih lagi, ANCAMAN NYAWA apabila berdepan dengan index jenayah yang biasanya naik ketika kita semua bercuti, cubalah fahami itu.

Subhanallah. Alangkah baiknya jika masyarakat Malaysia mampu jadikan PDRM sebagai ‘malaikat kerajaan’ yang dinantikan kehadirannya ke rumah kita, tanpa urusan jenayah. Masyarakat pula suka bertandang bersembang menemani guard atau penyambut tamu yang kesunyian di balai-balai polis di awal pagi atau tengah malam. Baik lagi jika boleh bawa jagung/ubi rebus dan kopi minum sama-sama. Saling update dan berkongsi maklumat keselamatan dan index jenayah. Kenali keluarga mereka, saling tegur menegur anak-anak PDRM macam anak sendiri di mana perlu ketika ibu bapa mereka keluar bertugas.

Sebaliknya, PDRM pula akan sayangkan masyarakat. Sanggup bersusah payah menolong kenderaan yg rosak di jalan, tolong belikan petrol yang habis di jalan, bergotong royong bersama masyarakat di rumah anak yatim, fakir miskin, surau dan masjid. Dengan ukhwah itu index jenayah akan turun dan PDRM ada lebih masa utk masyarakat.

Indah bukan? Adakah ini mustahil? Anda mungkin perlu berkelana ke negara luar dan lihat bagaimana Polis negara-negara Eropah dll berhubungan dengan masyarakat. Kerajaan mereka bayar gaji Polis sangat tinggi sehingga mereka tidak perlukan rasuah sama sekali. Namun lihat disiplin masyarakat mereka. Lihat berapa nilai saman mereka? Mereka tidak ikut tiket saman, mereka ikut jumlah gaji pesalah trafik. Kerana itu, orang kaya pun takut buat salah.

Tidak seperti kita, pesara, petani miskin pun bayar sama nilai dengan saman jutawan bergelar, Dato’, Tan Sri dll. Dah lah tu, jutawan ber’gelar’ buat kesalahan punyalah banyak sebab nak kejar masa, bila masa bayar minta hapus kira pulak tu..! Jadi janganlah kita hanya menyalahkan sebelah pihak saja. Terlalu banyak kepincangan yang harus kita perbetulkan agar segalanya lebih murni dan adil. Tapi yakinlah, akan sampai juga KEADILAN itu jika kita KESEMUANYA BENAR-BENAR PRIHATIN, bukan sekadar mencarut di fb, cermah politik dan blog saja.

Ingatlah, PDRM menjalankan amanah Raja berperlembagaan. Bukan milik mana mana parti politik. Sedikit sebanyak pengaruh politik ke atas PDRM memang ada. Jika pemerintah bertukar, pengaruh itu juga akan turut berlaku. Tetapi jika peralihan pemerintah di buat atas dasar dan oleh pihak yang emosional, lemparan carut mencarut terhadap PDRM ini akan berterusan juga akhirnya. Wal hasil balik asal. Sentiasalah kita berada dalam keadaan yang tidak rasional.

Apapun kami Warga Prihatin berterima kasih kepada SEMUA yang telah turut luangkan masa meng’komen’, termasuk yang memberi komen PEDAS terhadap seruan kami. Cuma kami harap semua anggota PDRM tabah dan tidak goyah dengan segelintir anggota masyarakat yang bersikap negetif ini. Kita ambil positif. Berusahalah saling menasihati sesama anggota, selain bekerjasama dengan pihak atasan dan kerajaan dalam apa juga usaha yang digembeling untuik memperbaiki KEUNGGULAN perkhidmatan dan imej PDRM.

Segala kebaikan dari seruan kami adalah dari KESEDARAN mendalam yang terhasil dari hidayah Allah, pujilah Allah.

Segala apa yang buruk adalah dari kelemahan pentafsiran dan penyampaian kami sendiri. Untuk itu kami dengan rendah diri memohon maaf. Kami turut merasa bersalah kerana artikel kami seolah-olah telah membuka ruang untuk anda mengutuk PDRM. Namun kami mengajak pihak PDRM memandang positif, kerana analisa keseluruhan ialah – MAJORITI MASYARAKAT MASIH PRIHATIN terhadap PDRM. Alhamdulillah.

Mari kita sama sama buat apa yang PATUT / WAJAR / FITRAH pada diri masing-masing, kembali FITRAH kan diri & MASYARAKAT kita di Hari Raya Fitrah ini. Murnikan hubungan, saling bermaaf maafan dan berkasih sayang.

Seruan dari,
RUMAH PENGASIH WARGA PRIHATIN.
Kajang.



Nasib Polis : Bekorban tetapi masih dicemuh dan dihina.


Berita jam 8 malam tadi mengumumkan bahawa semua anggota PDRM tidak dibenarkan cuti musim raya tahun ini. tidak lebih dari 10% sahaja dibenarkan, itupun dari jabatan yang tidak terkait secara lansung dengan penjagaan keselamatan rakyat.

Subhanallah, kami tersentak dengan pengumuman itu. Sedarlah kita betapa mereka sentiasa mengutamakan kepentingan rakyat dari kebahgiaan diri dan keluarga sendiri dalam menghadapi kegembiraan musim perayaan yang datang setahun sekali ini. Menjelang ketibaan syawal setiap tahun, inilah fenomena yang kita akan lihat.

Jauh di desa sana kesemua anggota PDRM mempunyai keluarga, ibu bapa tua menanti kepulangan penuh rindu, ada adik beradik yang ingin bertemu beramah mesra setahun sekali, ada anak dan isteri macam insan lain juga.

Isunya sekarang ialah, sejauh mana kita simpati, kita hargai, kita beri kerjasama pada mereka…?

Sudahlah beban tugas mereka bertambah di musim perayaan, risiko diri juga bertambah, kutukan masyarakat MENAMBAH lagi beban psikologi mereka. Tidak seperti pihak lain yang ramai juga tidak dapat cuti seperti BOMBA, TENTERA, DOKTOR, NURSE dll. Itu empati (bukan simpati) yang ingin kami seru dari masyarakat. Kasihilah mereka atas pengorbanan mereka.

Pergolakan politik negara banyak pengaruhnya terhadap penurunan apresiasi kita kepada mereka. Masyarakat terlalu sinis dan berprasangka buruk terhadap anggota PDRM. Pernah kami buat program rumah terbuka yang agak besar dan memanggil PDRM MENGADAKAN PAMERAN CEGAH JENAYAH di desa ini, namun sambutan masyarakat sangat dingin.

Di desa ini saja, 6 buah motosikal dicuri sepanjang Ramadhan tahun lalu, pelbagai kecurian bateri kereta, lori, bas, spot rims, meter kereta, radiator, spot light, tong gas dan macam-macam lagi berlaku hampir setiap hari. Anasir maksiat, dadah, judi, arak jangan ceritalah, sampai kami tak larat nak simpan rakaman dari cctv kami. Ketua Kampung pun dah naik bingung.

Malangnya ialah, atas dasar kebencian dan ‘tidak suka’, kebanyakkan mangsa tidak mahu MELAPOR kepada PDRM atas alasan APA PDRM BOLEH BUAT? SELAMA INI MANA ADA YG DAPAT BALIK? Dan macam-macam lagi alasan. Dalam satu kes, pada satu hari itu penduduk kampung berjaya mendapatkan semula motor yang dicuri. Hari ini tangkap, esok motor orang yang menangkap itu sendiri yang dicuri. BEGITULAH TEGARNYA MEREKA.

Ramadhan tahun ini, jam 10.00 pagi di rumah ketua kampung sebelah surau, ketika JEMAAH IBU-IBU sendang bertadarus, secara berdepan rompakkan bersenjatakan PISTOL berlaku. Tatkala sahur tahun sudah, warga emas jiran RPWP di samun bersenjatakan parang, semua barang kemas lesap. Dulu hanya ketika gelap Subuh dan maghrib tatkala Muslim sibuk menunaikan solat, `mereka’ jalankan tugas. Sekarang sudah terang-terangan, di siang hari..!

Kami katakan kepada masyarakat, HARTA BENDA RPWP SENDIRI SERING KECURIAN. Hampir KESEMUA KES KECURIAN ITU KAMI LAPURKAN DAN MEMANG TIDAK DAPAT BALIK. Tapi kami telah laksanakan kewajiban sebagai Warga Prihatin. Sekurang-kurangnya PDRM dapat maklumat untuk update indeks jenayah dan mengatur langkah pencegahan.

Sepertimana masyarakat, bukan kami tidak mengalami ‘peristiwa pahit’ hasil perbuatan segelintir anggota yang luar batas kasar bahasa dan adabnya terhadap orang awam, walaupun dia tahu yang kami semua hanya hamba abdi tidak bergaji yang menguruskan wakaf amal kebajikan. Tapi tak wajar jika dek kerana perbuatan segelintir anggota kita pukul rata semuanya. Jika anda rasa berbaloi menghukum ‘kebiadaban’ sesetengah anggota, ambil nombor anggota dan buat lapuran polis TERUS KE BAHAGIAN TATATERTIB BUKIT AMAN, sekalipun anda sudah buat lapuran di balai setempat. Insyaallah tindakan akan di ambil ke atas mereka, itu janji Bahagian TATATERTIB PDRM.

Janganlah kita tipu diri sendiri yang kita tidak perlukan Polis dalam hidup kita. Dengan Allah pun begitu juga, tiap hari ada saja kita ‘nafi’kan Hak Allah yang harus kita penuhi. Apa yang Allah larang kita langgar terang2, yg Allah suruh kita buat tak tahu terang2. tapi bila sakit nak mati, bila datang ribut taufan, petir guruh yang besar, gempa maupun tsunami yang tak tertanggung, BILA TERTIMBUS DI RUNTUHAN BANGUNAN, laju saya kita sebut “Allahuakbar” ‘Oh My God’ (penuh merendah dan meratap KONONNYA). Itulah kita yang sering LUPA DIRI.

Apa yang lebih besar dari keberadaan PDRM bagi kami selaku badan NGO yang membuat kajian mendalam tentang gejala sosial masyarakat ialah, mereka ini hari hari menguruskan jenayah. Untuk KAMI mengkaji bentuk dan modus operandi penjenayah tidak kiralah jenayah bentuk apa sekalipun, mereka ada data dan maklumat. Masyarakat harus rapatkan diri dengan PDRM sebagai rakan, sebagai saudara yang kita sayangi untuk mempelajari itu semua. Barulah kita dapat mendidik keluarga dan anggota masyarakat untuk mencegah jenayah.

Suka kami kongsikan pengalaman kes masyarakat yang dirujuk kepada kami. Ada anak seorang anggota PDRM CAWANGAN KHAS yang melarikan diri kerana terabai. Ibu beliau seorang ustazah juga tidak mampu berbuat apa apa.

Bila jumpa dan dibawa balik, anak gadis berumur 13 tahun ini sudah terlanjur dan ketagihan seks. 7 bulan di bawah jagaan kami, beliau terpaksa ‘onani’ lebih sejam setiap hari di bilik air dengan benda keras untuk melepaskan ‘gian’nya.

Ini kerana ketika bersama keluarganya, setiap malam beliau akan dibawa ‘lari’ keluar dari pintu belakang oleh ‘mat rempit’ yang bertindak sebagai agen maksiat. Setiap malam dia DITIDURI ANTARA 8-10 ORANG. Sebelum pulang akan DIKENDURI pula oleh mat-mat rempit di dusun durian sebelum dihantar pulang jam 6 pagi. Sehingga umur 16 tahun, dia telah ditiduri oleh 285 JANTAN PELBAGAI UMUR & BANGSA. Dadah dan arak jangan sebut, segala macam dia dah rasa. Sang ibu pitam apabila mendengar sendiri pengakuan anak depan kami.

Pelajarannya di sini ialah, anggota PDRM juga ada peranan dalam keluarga. Kerana menjaga kepentingan rakyat dan arahan tugas, anak sendiri terabai. Kita pula melihat mereka sebagai MUSUH. Peduli apa nak jadi pada anak mereka. Wajarkah begitu?… selanjutnya anda boleh jangka apa nak jadi pada nasib masyarakat negara ini.

Banyak yang ingin kami kongsikan di sepanjang perhubungan dengan anggota PDRM ini, Insyaallah kami kongsikan di lain kali. Apapun kami sudah mainkan peranan sebagai WARGA PRIHATIN. Jika kami gagal mengajak yang ramai, akan kami pastikan anak anak jagaan kami mampu BERKAWAN dengan PDRM, saling menyayangi dan bantu membantu mencegah jenayah ikut CARA KAMI.

Jika anda rasa PDRM masih kurang sempurna dan efisyen, berkawanlah dengan mereka. Nasihat sebagai kawan dan semangat persaudaraan akan lebih berkesan InsyaAllah. Maki hamun dan kutukan melampau tidak lansung akan membawa kita ke mana mana kecuali ke NERAKA di dunia dan akhirat nanti.

Untuk seluruh anggota PDRM Terimalah ucapan penuh kasih dari kami.

SELAMAT HARI RAYA AIDILFITRI, MAAF ZAHIR BATIN.

Kalian juga insan, ada keluarga, ada perasaan. Tanpa PREJUDIS, bukan juga ungkapan politik. Kami di RPWP sangat prihatin dan sangat menghargai pengorbanan kalian dan keluarga. Jemputlah datang memakan juadah seadanya sambil beramah mesra di RPWP jika berdekatan dengan tempat kami di pagi raya nanti.

Selamat meneruskan ibadah puasa.
WARGA PRIHATIN.



RUMAH PENGASIH WARGA PRIHATIN – Bukan sekadar Rumah Kebajikan.

Pada tahun 2005, seramai 20 orang pengasas RPWP dari pelbagai latarbelakang dan profession menubuhkan sebuah Pusat Penyelidikan dan Pembangunan Akhlak Karimah & Peradaban. Tujuan penubuhannya adalah bagi mencari formulasi utama berlandas Sains Al-Quran dan Sains perlaksanaan Sunnah Rasul melalui PEMBENTUKAN dan pembangunan SAMPEL komuniti. RPWP tidak ditaja atau menerima geran dari kerajaan, ahli politik atau mana-mana NGO yang berkepentingan politik.

Kami usahakan projek ini atas dasar PRIHATIN, untuk kepentingan masyarakat dan umat manusia keseluruhannya. Oleh kerana itu kami tidak boleh menafikan hak awam untuk turut sama beramal melalui projek yang kami usahaklan ini. Sekali-sekala kami terima sedekah individu yang PRIHATIN tidak mengira agama, bangsa dan fahaman politik, namun kami mengelakkan penajaan bagi memerdekakan pemikiran kami sehingga kami mampu mengatakan sesuatu yang benar TANPA perlu menjaga hati PENAJA kami. Pendanaan kami hanyalah dari usaha 20 orang pengasas dan sebahagiannya datang dari sumbangan orang awam dari pelbagai parti.

PEMBANGUNAN GENERASI TERBAIK DUNIA BERMULA 100 TAHUN SEBELUM KELAHIRANNYA (Hadith)

Jika sebelum ini ada beberapa posting menunjukkan contoh anak-anak tadika RPWP yang suka melakukan kerja, tolong menolong bahu membahu, yang ini TERJUMPA 1 lagi foto lama yang menceritakan BUDAYA (TABIAT) BERKASIH SAYANG & TOLONG MENOLONG. Ini bukannya foto lakunan, tetapi inilah foto candid yang kami ambil di rumah kami sendiri.

Pembentukan semula sesebuah generasi secara terprogram dan terpantau itu harus bermula 100 tahun sebelum anak generasi itu lahir. Sememangnya kita perlu MASA YANG PANJANG secara keseluruhannya untuk proses itu.

Sains sosial di sebalik hadis itu menunjukkan jika kita ingin mengeluarkan sebuah generasi unggul, ia perlu bermula pada diri kita sendiri, seterusnya meneliti segala kelemahan generasi kita sekarang. Di samping itu mencari jalan keluar dan memperbaiki sebarang kelemahan diri sendiri (khasnya selaku bapa). Setelah kita sendiri yakin, kemudian lakukan perkara yang sama kepada isteri. Perubahan pada tabiat harian kita dan isteri setiap hari secara istiqomah itu nanti akan dilihat anak-anak untuk turut mengikutinya. Itulah hakikat “rumahku syurgaku”. Ini adalah proses awal yang amat panjang, yang biasanya hanya mampu dilakukan oleh BEBERAPA KERAT pasangan yang berumur sekitar 40an yang sudah merasa ramadh (rimas, panas, huru hara) dalam rumah tangganya.

APA PEDOMANNYA DAN BAGAIMANA NAK MULA?

FATIHAH bermakna PEMBUKAAN. Ia juga ummul kitab (POKOK BICARA KITAB). Selagi kita tidak faham sains gunaan surah pertama dalam musyhaf ini, jangan harap kita akan mampu memahami yang lainnya.

• Oleh itu, Seharusnya DIRI KITA SENDIRI mula mengkaji dan mendalami kefahaman Sains di sebalik AL-FATIHAH yang kita baca 17 kali sehari itu dengan sungguh2. Pasti ada mesej besar yang mahu Allah turunkan sehingga ia dibacakan dalam setiap rakaat di semua solat yang didirikan. Harap baca bahagian ini nanti dengan perlahan untuk memahami mesej berat ini.

• Ulangi perlaksanaan dari isi perintah ALFATIHAH itu dengan penuh pengabdian diri (iyyaka nakbud). Kata kuncinya di sini ialah PENGABDI.

• Sungguh-sungguh menDAULATkan, meRAJAkan Allah dan segala perintahnya sebagai asas agama, secara istiqomah, setiap hari dan ketika (Maaliki Yaumiddiin). Jika lihat terjemahan walaupun secara harfiyah, MALIK itulah RAJA. Kata kunci ini ialah DAULAT & RAJA.

• Meminta tolong HANYA dengan hidayah Allah sahaja (wa iyyaka nasta’iin), bukan dari WALL fb, dari buku-buku barat, bomoh, jampi tok alim dan sebagainya. Sekarang pun ramai yang tak minta tolong lagi dari hidayah Allah yang semakin menjadi koleksi usang pelbagai versi di gerobok-gerobok berabuk di rumah masing-masing. Ironinya, ramai yang mencari penyelesaian melalui lontaran di facebook. Sampaikan nak beli seluar dalam warna apapun nak kena tanya pendapat awam di twitter, facebook dan instagram.

• Apa saja HIDAYAH yang kita dapat, kita ISTIQOMAHkan pula perlaksanaan dari hidayah itu (Ihdinassirootol Mustaqiim). Bukan sekadar CARI PERTOLONGAN Allah di dalam Hidayahnya tetapi setelah dapat petunjuk dan hidayah yang diberikan ALLAH kita TIDAK KONSISTEN dalam perlaksanaan hidayah itu. Ada orang, hari ini mereka dapat hidayah, esoknya dah kembali ikut jalan Syaitan semula. Biasa kita nampak macam ni terutama pada awal Ramadhan, semua pub dan club kosong kerana GRO pun pergi terawih dan bertadarus. Masuk hari ke-10, masjid dan surau mulai kosong dan pub juga karbaret sudah mulah “di`imarah’kan” semula.

• Kemudian barulah kita akan terasa NIKMATnya, termakbul doa kita, tercapai hajat dan terlerai masalah generasi kita sampai bila bila. INSYAALLAH.

Itulah kesemuanya sebagai 1 FRAME DOA KESELURUHAN KEHIDUPAN KITA. Semuanya ada dalam Al-Fatihah yang hari-hari kita baca (jika solat lah). Sebelum ini, kita tak faham, hari ini kalau dah faham mari kita lakukannya terus secara konsisten. Baru dapat nikmat kefahaman dan praktik Islam itu sendiri. Jangan jadi macam burung tiong yang pandai berkata tapi tak tahu apa yang mereka katakan.

(INTERMISSION : Bertenang dahulu dan fahamkan dahulu para-para atas supaya kita mudah untuk menghadam para seterusnya yang masih berat bacaannya untuk difahami terutama bagi mereka yang tidak berlapang dada)

PERKAHWINAN YANG DIATURKAN OLEH SISTEM ALLAH

Anak-anak yang telah mampu dibentuk, melalui uswah terbaik ibu bapa yang berjaya muhasabah dan mengISLAHkan(membaikpulih) diri ini pula akan berkahwin dengan pasangan yang juga telah dipersiapkan mengikut acuan Allah itu. Masing-masing saling gigih mempersiapkan diri untuk menjadi ‘ibu bapa’ yang terbaik sejak hari pertama perkahwinan, bertepatan dengan acuan Allah.

Membesarnya generasi CUCU kita INSYAALLAH akan terbina AKHLAK KARIMAH yang mampu MERUBAH CIRI BANGSA INI. Inilah proses pembentukan generasi BERJAYA Israel. Israel bangkit dari sebuah bangsa yang LOSER, menjadi peneraju dunia pada hari ini melalui kesedaran mereka hampir 70 tahun yang lalu (selepas peristiwa Holocaust) dan tempoh itu adalah tempoh seumur hidup manusia.

Jika kita bermula sekarang dan kita baru berumur 20 tahun, pada ketika itu kita akan lihat hasilnya jika kita hidup pada usia 90 tahun. Cicit mereka yang disembelih dan ditindas dalam peristiwa Holocaust dahulu telah membina Facebook yang kita guna sekarang. Generasi anak mereka pula pernah jentik ekonomi kita dalam 1 malam dan berapa ramai manusia mati kebuluran, bunuh diri, jatuh sakit, stroke disebabkan jentikan ekonomi dari jari mereka. Mereka bukan lagi loser selepas lebih 70 tahun itu.

Maka, jangan mimpi jika kita mahukan sesuatu kehebatan itu hanya dalam 1 minggu. Ini adalah proses pembentukan generasi khalifah, generasi pemimpin, generasi IMAMAH yang telah ditunjukkan oleh Ibrahim a.s., terhadap anak isteri baginda seperti Siti Sarah, Siti Hajar, Ismail a.s. Ishak, Yaakob, Musa, Isa dan Muhammad SAW.

ASAS PEMBENTUKAN AGAMA IALAH RUMAH TANGGA

Asal Kaabah, Baitullah selaku Kiblat kita ini dahulunya adalah Rumah (Bait), MULKIAH tempat tinggal dan mengurus keluarga Nabi Ibrahim A.S.. bayangkan bermula daripada lagenda proses pembinaan keluarga ia menjadi QIBLAT, RUJUKAN, HALATUJU, SASARAN ibadah Ummat Islam. Anda boleh kaji sejarah perletakan asas Islam oleh Nabi Ibrahim yang masih kita selawatkan dalam setiap tahiyyat solat. Itulah Prototype pembinaan generasi Hebat yang telah diletakkan standardnya oleh Nabi Ibrahim dalam KELUARGA baginda. Kaabah adalah rumah asal Nabi Ibrahim & Ismail a.s. atau lebih jelas jika dinyatakan sebagai RUMAHTANGGA. Maka, rumahtangga cara Nabi Ibrahim adalah kayuukur sebuah keluarga yang WAJIB dilaksanakan di kalangan seluruh umat Islam yang BENAR-BENAR YAKIN (BERIMAN) DENGAN ISLAM.

HASILNYA, Nabi Ibrahim mampu merahmatkan dan menyatukan keluarga baginda lalu diperhebatkan pada zaman Nabi Muhammad s.a.w. yang menyatukan Bangsa-bangsa Arab menjadi Bangsa Islam. Dilanjutkan oleh kekhalifahan seterusnya sehingga mampu Islam itu menyatukan seluruh Jazirah Arab serta empayar-empayar besar dunia seperti Parsi dan Sepanyol.

Keluarga Ibrahim a.s. adalah pengabdi agung (UBUDIAH) yang telah difahamkan dan mampu melakukan hakikat pembinaan sebuah keluarga melalui peranan seorang Pengatur (ROB) keluarga yang mengatur keluarga menggunakan Hidayah (RUBUBIAH) Allah yang dijadikan aturan hidup yang didaulatkan secara ISTIQOMAH. Kombinasi keluarga terbaik inilah membentuk ISLAM, agama YANG jadi ikutan UMAT yang mampu meluaskan kekuasaan seluruh dunia (MULKIAH).

INILAH ASAS AGAMA INI, iaitu asas pembentukkan keluarga dan kita harus ulangi perlaksanaannya sebagai kesimpulan dari segi praktik kehidupan berkeluarga melalui solat kita hari hari (kama sollaita’ala IBRAHIIM, WA’ALA ALI IBRAHIM).

TIPS PERLAKSANAAN STRATEGIK MENGIKUT TURUTAN SURAH DALAM AL-QURAN.

• Fahamilah APPLIED SCIENCE FATIHAH dengan sedalam-dalamnya untuk menetapkan CARA HIDUP BERAGAMA.

• Setelah kita faham FATIHAH, Insyaallah kita akan dapat menyedari bahawa selama ini kita adalah keluarga lembu betina (AL-BAQARAH) yang menternak anak. Hanya mementingkan makan minum, kain baju, rumah besar, ipad, kenderaan, akaun bank dan kemewahan majlis kahwin mereka saja. Apa nak jadi pada orang sebelah kita tidak peduli.

• Setelah kita sedar diri, jangan lagi kita ternak anak kita. Bina keluarga yang berpengatur, ada fungsi KETUA rumah dan ATURAN yang baik (ALI-IMRAN).

• Setelah itu baiki ISTERI kita (AN-NISA’).

• Ibu bapa yang baik akan mampu membentuk anak yang baik, yang sesuai untuk dihidangkan sebagai umat Islam yang baik dan sempurna kepada DUNIA (AL-MA’IDAH).

Sekarang Bolehkah anda baca langkah pembentukan semula keluarga Islam MADANI mengikut susunan Musyhaf Al-Quran, yang akan mampu merealisasikan pembentukan 1Malaysia ala MADINAH ini?

Anda masih merasakan Ummatun wahidah, 1Malaysia itu sekadar satu ceramah? satu billboard, iklan di TV? Seminar sekali sekala? Logo di t-shirt? atau sekadar moto seorang pemimpin? Namun begitu adakah ia MUSTAHIL? Kami rasa anda sudah dapat jawapannya dalam artikel ini.

Firman Allah dalam surah 6. Al An’aam 135. Katakanlah: “Hai kaumku, berbuatlah sepenuh kemampuanmu, sesungguhnya akupun berbuat (juga). Kelak kamu akan mengetahui, siapakah (di antara kita) yang akan memperoleh hasil yang baik di dunia ini. Sesungguhnya orang-orang yang zalim itu tidak akan mendapatkan keberuntungan.

Jika kita yakin dengan kebijaksanaan ALLAH, jika kita inginkan keberkesanan dalam usaha pembentukan generasi berakhlak, jangan menzalimi diri sendiri dengan membuang masa mengikut CARA KITA yang selama ini JELAS GAGAL. Kita sendiri harus memulakannya, BERUSAHA untuk menjadi contoh.

Generasi ini telah terlalu jauh menyimpang, tidak lansung memandang pentingnya NILAI PERSAUDARAAN, PERPADUAN dan terlalu jauh jurang perbezaan kefahaman yang mencipta banyak SALAH FAHAM yang berpanjangan.

Jangan sekali-kali harap anak-anak kita mampu menyatu, bekerjasama, menjalin network sesama mereka dengan 1 Faham, 1 Hidayah jika kita sendiri belum melakukannya sebagai CONTOH TERBAIK (uswatun hasanah) yang akan mereka perhatikan secara istiqomah atas dasar 1 FAHAM, sebagaimana yang telah Allah Hidayahkan (ihdinas Sirootol mustaqiim).

Di RPWP anak-anak melihat kami, PARA PENDOKONG berkasih sayang dan bekerjasama SETIAP HARI. Tidak perlu kami AJAR mereka dengan kata-kata sangat, mereka seolah-olah tercipta begitu dengan sendirinya melalui rendaman praktik kehidupan yang kami NAMPAKKAN setiap hari (SIBGHATULLAH). Itulah hebat dan berkesannya CARA HIDUP ISLAM.

Jika tidak kerana kami melarang, mereka semua ingin ikut membantu kerja-kerja yang banyak ini, sekalipun yang berat-berat dan kotor, kerana bekerja itu adalah satu keseronokan bagi mereka.

Terlalu banyak hidayah Allah dari al-Quran dan Hadis menyentuh isu ini. jika kami keluarkan semua tanpa penjelasan ia akan tergantung, MEMBAZIR. Jika kami terangkan ia akan jadi terlalu panjang, anda penat membaca dan hilang konsentrasi. Berikut ialah beberapa hadis yang mudah untuk anda fahami peripentingnya budaya kasih sayang dan tolong menolong;

“Hendaklah setiap orang Islam itu bersedekah, jika ia tidak mampu, hendaklah ia berusaha melakukan sesutu yang dapat memberi faedah kepada dirinya sendiri dan dengan demikian ia dapat bersedekah. Jika tidak mampu, maka hendaklah ia menolong orang susah yang memerlukan bantuan. Jika tidak mampu, maka hendaklah ia menyuruh orang lain melakukan kebaikan. Jika tidak mampu, maka hendaklah ia menahan dirinya daripada melakukan kejahatan, kerana yang demikian itu adalah dianggap suatu sedekah”. (Hadis riwayat Ahmad)

“Bukanlah dari umatku sesiapa yang tidak menghormati saudaranya yang lebih tua, dan yang tua tidak mengasihi saudaranya yang lebih muda”. (Hadis riwayat al-Tarmizi)

“Orang Islam itu bersaudara, tidak boleh menzalimi dan mengkhianatinya. Sesiapa yang menolong saudaranya, nescaya Allah akan menolongnya. Sesiapa yang menghilangkan kesusahan orang Islam nescaya Allah akan menghilangkan daripadanya kesusahan pada hari kiamat. Sesiapa yang menutup keaiban orang Islam nescaya Allah akan menutup keaibannya pada hari kiamat.” (hadis riwayat Ahmad)

Semuga kita sama-sama mendapat HAKIKAT LAILATULQADAR tahun ini.

• Semuga kemelut kepanasan sosial (ramadh – Ramadhan) masyarakat dalam hidup kita kini, mampu MENEKAN KITA UNTUK BERPUASA dengan sebenar-benarnya, kembali MERUJUK kepada Allah melalui KITAB & SUNNAH pusaka tinggalan Rasulullah SAW. MEMBEKUKAN buah fikiran peribadi kita dari pelbagai sumber yang mengelirukan, yang selama ini mengalir deras itu, biarkan air SUNGAI SYURGA, iaitu Hidayah dan petunjuk Allah pula yang mengalir. Bagaimana ILMU ALLAH itu mahu berkuasa jika kita rasa ideologi peribadi ataupun idola kita (selain Nabi) adalah yang terbaik untuk kita praktiskan? Katakunci – BEKUKAN hidayah selain dari SUMBER Allah & Rasul.

• TUNDUKKAN POKOK pegangan kita, pokok bicara kita, semai semula hidayah Allah, kalimah demi kalimah, ayat demi ayat, biar ia tumbuh subur di tanah hati kita, agar ia mampu menghasilkan akar (iman) yang kukuh, batang (akidah) yang tegap dan buah fikiran yang banyak, YANG MAMPU menghidupkan semula semua hidupan di bumi ini.

Rujuk hal pokok dari Firman Allah ini, Surah Ibrahim ayat;

24. Tidakkah kamu perhatikan bagaimana Allah telah membuat perumpamaan kalimat yang baik seperti pohon yang baik, akarnya teguh dan cabangnya (menjulang) ke langit,

25. pohon itu memberikan buahnya pada setiap musim dengan seizin Tuhannya. Allah membuat perumpamaan-perumpamaan itu untuk manusia supaya mereka selalu zikirkan (fikir2kan) (end)

Banyak keluhan kami baca saban hari di wall facebook, dari mesej inbox kami dan kes-kes yang dirujuk ke RPWP, tentang sukarnya mendidik anak sedangkan ia SANGAT MUDAH jika kita MAHU mulakan perubahan pada diri kita sendiri. Anak akan ambil segala yang ada pada habit kita. Nak anak jadi baik, kita dahulu perlu jadi baik.

Yang baik semuanya dari Hidayah Allah. Ambillah tanpa was was.
Yang buruk itu kerana kelemahan pemahaman dan penyampaian kami sendiri.

Selamat berpuasa. Selamat Hari Raya. Maaf Zahir dan Batin.

Hasil IQRA’
WARGA PRIHATIN.



Wirid 3 : Solidariti & Uniti


Sepanjang pemerhatian kami terhadap Orang Melayu di luar negara, bilangan mereka tidak ramai tetapi yang baiknya ialah mereka menyatu tanpa mengira fahaman politik mereka. Ini semua berlaku kerana bilangan mereka yang kecil dan mereka rasa bersatu akan membuatkan mereka semua menjadi kuat. Ada KEPERLUAN untuk menyatu KITA MEMANG MAMPU BERSATU. Ini terzahir bagaimana komuniti Melayu yang sangat bersatu di Cheetam Hill, Manchester, juga di Dublin, Southampton dan tak kurang juga di Newcastle yang sangat bersatu walaupun warna mereka ada yang “hijau” ada juga yang “merah”.

Begitu juga dengan Orang Cina yang datang sahaja ke Malaysia terus bernaung di bawah “Kongsi” seperti dahulu yang terkenal seperti Kapitan Yap Ah Loy, Gee Hin & Hai San. Sekarang pun masih banyak kongsi-kongsi mereka dalam bentuk persatuan yang betul-betul bersatu.

Lain halnya dengan persatuan Melayu yang lebih banyak dari persatuan Cina tetapi kadangkala ia tidak bersandar langsung pada matlamat asal yang sangat baik. Yang ahli ASYIK nak cuba jadi Presiden supaya nanti ada kapasiti untuk jadi calon pilihanraya ataupun mendapat gelaran “Datuk”. Kemudian, sunyilah persatuan sehingga AGM yang satu lagi. Banyak meeting dan banyak politik tetapi kerja tak berjalan, misi tidak tercapai seperti dah jadi sebati dengan persatuan Melayu yang beragama Islam. Kalau tak puas hati tak dapat kuasa atau pendapat ditolak…BUKA LAGI PERSATUAN BARU. Nama sahaja PERSATUAN baru tetapi persatuan itu memecahkan persatuan lama kepada dua. Kelak ada juga orang yang keluar dari persatuan baru itu lalu membentuk persatuan baru dan baru dan baru dan baru. Hilang terus solidariti kita dan tak perlu nak salahkan orang lain.

Bagi kaum Cina, bukanlah kerana mereka kuat, tetapi Cina MASIH BERSATU walaupun sudah sampai ke peringkat mereka sangat kuat dari segi ekonomi, akademik, teknologi dan sebagainya. Sedikit yang menyatu lebih baik dari RAMAI yang berpecah-pecah. Apa lagi jika Orang Cina sangat bersatu dan mereka juga kuat sementara orang Melayu masih ada golongan yang berpecah. Ada yang PAS, ada PKR, ada juga UMNO. Sedangkan Orang Cina, jika dah “Kongsi” sepakat PRU kali ini kita sokong MCA, maka solid juga sokongan mereka kepada MCA. Jika PRU kali ini “Kongsi” telah sepakat memilih DAP maka solid juga perubahan mereka terhadap DAP. Itu tak masuk lagi cerita antara kongsi dengan kongsi bertemu dan BERPAKAT. Itulah yang jadi ‘Tsunami Cina’ walaupun anda perhatikan calon pilihanraya mereka tidak berceramah sangat pun seperti calon Melayu.

Orang Melayu masih lagi berfirkah-firkah (berpecah). Semua pijak memijak, kutuk mengutuk, saling menfitnah nak jatuhkan ‘seseorang’ supaya mereka boleh NAIK. Bukankah baik jika bersatu dan bersepakat. Kita ini, sudahlah ekonomi lemah kemudian taknak bersatu pula tu. Sampai bila Islam mampu dihormati jika penggalangnya semua masuk kategori ‘loser’. Loser disebabkan berpecah dan tidak solid.

Banyak lagi kes yang lain kalau nak dipetik jadi contoh.

Orang Yahudi contohnya, bukannya kuat sangat, sedikit saja bilangan mereka, itupun baki-baki yang tidak Adolf Hitler bunuh semasa Holocaust dahulu. TETAPI mereka sangat bersatu, sedangkan Palestin masih lagi nak berpecah dengan Fatahnya dan juga Hamasnya.

Di Mesir, mudah sahaja Barat nak takluk negara yang tersenarai antara yang mempunyai kekuatan ketenteraan terbaik dunia. Mereka kucar kacirkan kesatuan ummatnya, lalu mereka memasukkan campurtangan mereka dan melantik pemimpin kesukaan mereka yang mampu ikut telunjuk.

Sejarah Perang Badar juga orang Musyrikin kalah kerana ada 1000 lebih tentera tetapi tidak bersatu berbanding solidnya 313 orang tentera Rasulallah Muhammad SAW. Takkan lah kita masih tak Nampak kepentingan menyatu tanpa mengira ideologi politik.

Ayuh ketepikan segala perselisihan. Orang Melayu patut bersatu atas nama Islam. Bagi yang kata parti A itu sesat dan lebih kafir dari orang agama lain tu perlu ingat-ingatkan juga, shahadah mereka masih laku dan mereka masih patut dibantu keIslamannya. Bagi yang kata Parti B ni kolot dan tidak sesuai pendekatan Islam untuk negara demokrasi, negara moden, bawa-bawalah berunding untuk dilihat dari sudut manakah penyatuan boleh dipateri kukuh. Yang Parti C memperjuangkan keadilan atas seorang ikon individu, belajarlah memafkan kerana semua musuh-musuh politik kamu masih belum “syirik” lagi. Mereka berhak dapat pengampunan jika pun benar mereka bersalah.

Jika anda ikhlas ingin berjuang, tebaslah keinginan untuk jadi pemimpin, agar pendapat, nasihat anda kepada sesiapa saja yang anda lihat buruk kepimpinannya dapat diterima pakai. Bersyukurlah kerana ada insan lain yang sanggup menggalas amanah berat memimpin. Gesaan TURUN.. TURUN.. JATUH JATUH.. LETAK JAWATAN.. TUMBANG TUMBANG… akan semakin menambah ketegangan sesama kita.

Sebaliknya, siapa yang dinaikkan menjadi pemimpin pula, wajibkanlah diri mengikuti nasihat dan pandangan yang ikhlas. Jangan jadikan kepemimpinan satu veto individu, sebaliknya pimpinlah melalui praktik syuro bainahum (meeting dan secara kolektif, bukan semata-mata melaksanakan keputusan peribadi). Cantas juga rasa fanatik menyalahkan orang lain dan kembali melihat ke dalam diri sendiri apakah yang boleh kita lakukan untuk menyelamatkan Islam yang semakin parah kini.

Besatulah agar kita mampu berdiri dan dihormati. Kita MEMANG HEBAT cuma kita tidak bersatu dan tidak solid penyatuannya. Tolak hijau, tolak merah, tolak biru, tolak hitam – mari kita ambil yang putih sahaja.

Suasana Rmaadhan memang panas (sesuai dengan istilah nya “Ramadh = Panas”). Panas itu perlu di siram dengan air (sifat WAHYU itu mengalir seperti air) yang pasti turun dan mengalir bagi kita yang benar-benar berpuasa, berterawih dan berwirid (secara ritual & actualnya) dan aliran wahyu itu dari Al-Quran yang dikaji (iqra) akan menggantikan air-air beku (idea dan ilmu yang buntu) pada malam yang lebih baik dari 1000 bulan atau dipanggil Lailatulqadar. Pokok Bicara kita akan tunduk kepada Pokok Bicara Allah. Bermakna, apa sahaja isu pokok (yang utama) semuanya akan tunduk kepada isu pokok yang utama dari Allah. Dalam konteks ini, pokok bicara Allah mentitahkan penyatuan. Siapa kita nak kata Allah itu salah atau berdalih-dalih lagi tanpa dalil dan nas? Semoga Ramadhan kali ini menjadi nuzul Quran (turun hidayah) dalam cara mengutamakan perpaduan dan mengetepikan perpecahan dan perselisihan. Dengan adanya wahyu (air ) dari Allah yang lama kita biarkan tidak berguna, kita gunakannya dan nescaya tiada satu sentiment amarahpun yang mampu membahang dan membakar kita JIKA kita meletakkan Allah di hadapan.

Alangkah indahnya jika kita dapat pakaian (sistem) persaudaraan yang baru, yang indah bersama Islam di pagi raya ini, saling bermaafan sebagai SEBUAH KELUARGA yang sangat bersaudara dan berkasih sayang. Tolak sistem MERAH, tolak sistem HIJAU, tolak sistem BIRU TUA tetapi hanya berpaksi dengan sistem Allah sahaja sebagai PAKAIAN harian kita. Hiduplah kita bukan berpakaian sistem berbalah tetapi berpakaian sistem yang bersatu dan menguatkan.

Nak merasa cerdik, buanglah rasa pandai yang memandai-mandai. Gunapakailah ILMU ALLAH yang telah dihadiahkan kepada kita (Quran). Nak merasa kekuatan dan keperkasaan Allah? Buang rasa hebat, buang keAKUan, kerana AKU itu milik mutlak Allah, ayuh bersatu sebagai KAMI, cipta saf yang mengumpulkan HAMBA HAMBA (UBUDIAH) ALLAH yang merendah diri sebagai ‘KAMI’. Nescaya Islam akan kuat dan dunia akan turut menikmati RAHMAT keperkasaan Islam itu. INSYAALLAH.

Hanya 1 jalan untuk menjadikan dunia aman tanpa peperangan iaitu menjadikan diri kita orang Islam yang mengikut Islam yang sebenar. Bukan Islam sandar menyandar kepada individu yang masih tidak kita ketahui statusnya ahli neraka ataupun syurga TETAPI Islam yang hakikatnya bersandar pada Allah & Rasulnya.

Hasil wirid terawih
WARGA PRIHATIN

Bersambung….

RUJUKAN (terlalu banyak, kami petik beberapa saja):
Firman Allah dalam surah

42. Asy Syuura 13. “Dia telah mensyari’atkan bagi kamu tentang agama …Tegakkanlah agama dan janganlah kamu berpecah belah tentangnya. Amat berat bagi orang-orang musyrik agama yang kamu seru mereka kepadanya. Allah menarik kepada agama itu orang yang dikehendaki-Nya dan memberi petunjuk kepada orang yang kembali (kepada-Nya)”

>>> Boleh tak kita terima bahawa orang yang menolak penyatuan itu akan jatuh Musyrik berdasarkan ayat ini?

3. Ali ‘Imran 103. “Dan berpegang teguhlah kamu semuanya kepada tali Allah, dan janganlah kamu bercerai berai, dan ingatlah akan nikmat Allah kepadamu ketika dahulu kamu bermusuh-musuhan, maka Allah mempersatukan hatimu, lalu menjadilah kamu karena nikmat Allah, orang-orang yang bersaudara; dan kamu telah berada di tepi jurang neraka, lalu Allah menyelamatkan kamu dari padanya. Demikianlah Allah menerangkan ayat-ayat-Nya kepadamu, agar kamu mendapat petunjuk”.

>>> sudahkah kita merasa benar benar NIKMAT PERSAUDARAAN itu, jika masih lagi bermusuhan, saling menfitnah dan jatuh menjatuh? janganlah kita tipu diri kita sendiri.

Kami petik juga beberapa Hadis Rasulullah s.a.w.

“..Bersatu adalah rahmat, bercerai berai adalah azab“. (Riwayat Baihaqi)

“..Apabila dua orang muslim berkelahi menggunakan pedang masing-masing, maka si pembunuh dan yang terbunuh kedua-duanya masuk neraka” – Dari Abu Bakrah r.a. (Riwayat Muslim)

Dalam hadith yang lain disebut, “tidak dikalangan kami (bukan umat Nabi) orang yang mengangkat senjata sesama Islam“.

>>> Tariklah nafas, tenangkanlah hati, rehatkan minda (itu hakikat Terawih = rehat), fikir dan sama-sama zikirkan berulang kali.

Salam Nuzul Qur’an buat semua Warga Dunia Yang Prihatin.



Amanah Ramadhan & Puasa Dr. Haji Masjuki, Pengasas RPWP

Kelmarin anak-anak Warga Prihatin dijemput ke sebuah majlis Amal Ramadhan MMU di Cyberjaya. Sebuah bas dan sebuah van dihantar untuk menjemput anak-anak kami.

Keunikan yang ingin kami kongsikan dalam majlis ini ialah,

1. Kesungguhan pihak MMU menjemput kami dengan menghantar wakil di kalangan pegawai tinggi Universiti bertujuan meninjau keadaan rumah dan menjemput secara peribadi.

2. Kesungguhan penyambut tetamu majlis yang menyambut ketibaan dan atur gerak para jemputan, khasnya pihak RPWP di majlis itu.

3. Pengisian majlis yang sangat bermakna. Hadirin disaji dengan majlis ilmu, tazkirah Ramadhan oleh Ustaz Zaharum Ridzuan (UKM).

4. Kehadiran dan layanan mesra rakyat oleh para pegawai HEP dan Y. Bhg Professor Dato’ Dr. Muhammad Rasat bin Muhammad,Presiden MMU sendiri.

5. Tempat yang ‘humble’ di masjid kampus dan juadah yang sangat sederhana berupa nasi impit, lodeh dan rendang sahaja namun amat enak masakannya. Kata orang jika sajian dirasakan enak, itu tanda keikhlasan ‘penjamu’ yang sangat tinggi.

6. Jumlah sedekah yang ‘amat tinggi’ nilainya pada penilaian RPWP (walaupun mungkin tidak pada penilaian sesetengah pihak, kerana RPWP sudah biasa dengan situasi PUASA dan berjimat cermat).

7. Hubungan silah yang menjalin kasih sayang secara hakiki (silatulrahiim). Sehingga pulangnya kami dihantar semula oleh 3 orang pegawai MMU dari bahagian Hal Ehwal Pelajar, menyambung tinjauan mereka Rumah kami sehingga jam 12 malam.

Biasanya Pengasas RPWP, Dr. Haji Masjuki (Mesra dipanggil “Ayah”) tidak turut serta dalam majlis-majlis sebegini disebabkan kekangan kerja pembangunan di RPWP yang beliau sendiri terpaksa tangani. Walaubagaimanapun, dengan undangan yang sangat berprotokol (beradab), Ayah mencuba sedaya upaya untuk turut hadir juga walaupun terpaksa bergegas pulang selepas habis jamuan serta berterawih bersama co-founder yang lain yang tidak turut serta atas urusan kerja.

Sewaktu melafazkan akad dan membacakan doa sedekah (tradisi Nabi kami teruskan dengan mengakad dan mendoakan semua penyumbang), hadirin kelihatan sebak, bahkan ada yang menitiskan airmata menghayati isikandungan doa yang dibacakan secara spontan itu. Semuga Allah memperkenankan segala doa beliau untuk MMU pada malam itu.

Ucapan setinggi-tinggi tahniah kepada pihak penganjur dan jemaah petugas majlis di MMU itu dari kami semua. Semuga Allah meredhai dan memberkati segala amal baik mereka.

Sewaktu berdipan-dipan selepas bekerja, pengasas RPWP sering mewasiatkan agar semua co-founder meneruskan hakikat PUASA walaupun sudah ada pihak-pihak yang menderma, khasnya di bulan Ramadhan ini. CO-FOUNDERS yang menginfakkan 10% daripada pendapatan bulanan mereka diminta meneruskan amalan itu. Yang mewakafkan diri sebagai sukarelawan sepenuh masa, walaupun tanpa gaji, namun digesa bukan saja meneruskan amalan berjimat cermat, bahkan meneruskan usaha mengembangkan wang sedekah itu melalui perniagaan yang diusahakan oleh RPWP, agar berpanjangan faedah sedekah itu dan lebih ramai insan dapat merasai keberkatannya.

“Jangan amalkan rezki harimau” ujar beliau. Tanggungjawab menanggung kesejahteraan anak-anak ini masih panjang. Sebaiknya kami harus mampu menabung sehingga minima 7 tahun kemarau. Tambahan pula belanja pembangunan rumah yang sedang rancak dijalankan sekarang memerlukan belanja yang sangat besar dan berterusan.

Kami di RPWP ini sangat kenal tabiat makan Ayah (Dr Hj Masjuki), selaku Pengasas dan Pengetua RPWP. Beliau hanya makan setelah merasa lapar, dan berhenti sebelum kenyang. Selalu juga kami lihat beliau makan hanya SEKALI sahaja sehari.

Setiap hari beliau makan makanan yang sama dengan juadah anak-anak RPWP . Sepinggan (1 tupperware) makan berdua bersama isteri kesayangan beliau Cikgu Shakirah (mesra dipanggil Mak Ibu) sambil beliau meneruskan kerja-kerja ringan, di workstation beliau. Tidak keterlaluan jika kami katakan yang biasanya Mak Ibu akan MENYUAPKAN makanan kepada Ayah sendiri. Begitulah gambaran mesranya pasangan suami isteri ini. Ini kerana beliau ingin memanfaatkan setiap saat sisa umur beliau untuk kerja kerja kebajikan di RPWP ini dan tidak mahu sesaatpun terbazir.

Soal makan minum anak-anak adalah sentiasa menjadi keutamaan beliau. Sesekali bila kami dapat sedekah makanan, buah-buahan atau ketika ibu-ibu TERKURANG masak, beliau akan tanyakan samada anak-anak dan sahabat co-founder keseluruhannya yang bekerja sudah makan atau belum. Jika belum beliau akan mengutamakan mereka terlebih dahulu.

Bersama gambar ini kami perlihatkan makanan sahur dan buka puasa Ayah. Tupperware itu sudah sekian lama menjadi bekas makanan beliau suami isteri. Tidak ada pinggan porselin mahal dari Italy, tiada juga pinggan kaca yang mewah walaupun anak-anak kami merasai kemewahan Ramadhan bila dijamu berbuka puasa di majlis-majlis di hotel dan sebagainya. itulah juga rupa makanan ‘simple’ beliau sejak 8 tahun kami hidup bersama beliau. Amat terkesan dalam hati kami semua dengan sifat wasato (besederhana) beliau yang asalnya merupakan seorang hartawan dengan perniagaan bernilai jutaan ringgit tetapi pada tahun 2005 telah mewakafkan segala harta yang beliau ada termasuk rumahnya dan dirinya sendiri serta menjalankannya menjadi RPWP sekarang. Subhanallah.

Bila difikir-fikir semula, macam mustahil bagi seorang hartawan yang berada dipuncak kemewahan mahu melabur leburkan kesemua harta kesayangan yang dicari bermati-matian itu dan kembali berlumpur, berselut, bersimen konkrit, bersakit mata membuat kimpalan, bersakit pinggang mengangkat yang berat dan banyak lagi.

Puasa pada hari ini kami kira belum pun sempat terasa betul-betul lapar dah berbuka. Itu kerana sahur sahaja sudah makan dengan sangat banyak. Nikmat puasa itu hadir apabila kita betul-betul merasai KELAPARAN itu. NIKMAT bersedaqah juga apabila kita MEMBERI SEHINGGA TERASA pemberian itu dan kita redhainya. Jika sekadar mengambil baki syilling dalam saku, mungkin sukar untuk memahami perasaan nikmat ini. Sebab itu, beliau bertindak untuk memberikan keseluruhannya kepada RPWP dan nikmat yang beliau rasakan, mungkin sukar untuk diungkap oleh sesiapapun.

Ada pelajaran besar yang ingin kami kongsikan melalui kisah ini. Semoga anda mampu menilai sendiri pelajaran yang terselit dari kisah ini sebagai ISLAH PUASA anda. Semuga kita mampu memahami dan merasai nikmat AMAL SOLEH dalam puasa kita.

Perkongsian oleh
WARGA PRIHATIN
25 Julai 2013



WIRID TERAWIH PART 2 – HAKIKAT ‘AMAL’ RAMADHAN.

DIARI semalam. 6.00 pm kami menghadiri Majlis berbuka Puasa dan Harakah Ramadhan di MMU. Lepas terawih menyambung kerja membuka cetak konkrit dan sambung kerja memasang lantai. Sebahagiannya melayan tetamu yang datang ziarah dan ingin tahu tentang RPWP.

Sementara itu, Ibu-ibu dan anak nisa’ dewasa meneruskan program tadarus seperti biasa.

Tepat 12.50 a.m bersiap untuk sesi dipan-dipan (sembang santai harian) sebelum pulang, tiba-tiba dapat pula panggilan ada 2 lori simen , kapasiti 10 meter padu untuk di curah. Terpaksa tangguhkan sesi dipan-dipan untuk uruskan konkrit. Alhamdulillah 3.35 a.m. PESTA konkrit selesai semuanya.

Sesi dipan-dipan kami teruskan juga kerana itulah hidangan dan minuman harian kami yang paling lazat, itu TONGKAT ALI kami. Selepas berSAHUR masing masing pulang.

Kita sudah terlalu banyak bercakap, banyak berseminar, banyak workshop, forum, ceramah, kertas kerja, thesis, journal, minit mesyuarat bla bla bla. Jika kita susun KERTAS itu semuanya, boleh panjat sampai ke BULAN tak perlu buat ROKET.

Surah 9. At Taubah, 105. Dan Katakanlah: “Bekerjalah kamu, maka Allah dan Rasul-Nya serta orang-orang mukmin akan melihat pekerjaanmu itu, dan kamu akan dikembalikan kepada (Allah) Yang Mengetahui akan yang ghaib dan yang nyata, lalu diberitakan-Nya kepada kamu apa yang telah kamu kerjakan.”

Surah 39. Az Zumar

39. Katakanlah: “Hai kaumku, bekerjalah sesuai dengan keadaanmu, sesungguhnya aku akan bekerja (juga), maka kelak kamu akan mengetahui,

40. “siapa yang akan mendapat siksa yang menghinakannya dan lagi ditimpa oleh azab yang kekal.”

Tidakkah kita GEMENTAR dengan KENYATAAN Allah dalam Surah 61. Ash Shaff ini,

1. “Telah bertasbih kepada Allah apa saja yang ada di langit dan apa saja yang ada di bumi; dan Dia-lah Yang Maha Perkasa lagi Maha Bijaksana.”

NAMA & AGAMA ALLAH ini telah dicemari dan dikutuk manusia atasan dan bawahan akibat dari perbuatan kita selaku HAMBA Allah sendiri. Antara sebab Islam dan Allah di benci ialah kerana kita CAKAP TAK SERUPA BIKIN. Kita memperkatakan tentang SEGALA KEBAIKAN ALLAH & ISLAM tetapi hakikatnya kita tidak berada pada FITRAH ISLAM itu. Kita tidak fitrah lansung. Islam sepatutnya di atas, kita di bawah, Islam bersatu padu, kita bercerai berai bla bla bla…

Jadi, BERDASARKAN ayat di atas, tugas kita sekarang ialah untuk SAMA SAMA MEMBERSIHKAN SEMULA imej Islam yang membawa NAMA Allah ini. MenTASBIHkan ‘NAMA’ Allah. Sila ulang-ulang baca ayat ringkas itu dan renung dalam-dalam.

2. “Wahai orang-orang yang beriman, kenapakah kamu mengatakan sesuatu yang tidak kamu kerjakan?”
3. “Amat besar kebencian di sisi Allah bahwa kamu mengatakan apa-apa yang tidak kamu kerjakan.”

KITA MENGUKUR AMAL dengan berapa banyak jumlah sebutan bibir kita membaca, melafaz, mentilawah. Bukan berapa banyak otak kita iqrak, zikir, fikir dan melaksanakan APA YANG KITA KATA dalam zikir qauli (bibir) tadi. Amat berbeza dengan apa yang telah Nabi dan para sahabat uswahkan.

Perbuatan inilah yang membuatkan kita, yang kononnya mengaku hamba Allah, kononnya bakal menempati syurga khas untuk ummat Muhammad, telah DIBENCI dengan SEBESAR-BESAR KEBENCIAN oleh Allah sendiri. Inilah hakikat KEHINAAN kita di mata dunia sekarang ini.

4. “Sesungguhnya Allah menCINTAI orang yang berJUANG dijalan-Nya dalam barisan yang teratur seakan-akan mereka seperti suatu bangunan yang tersusun kokoh.”

Bagaimana harus kita elakkan KEBENCIAN ALLAH terhadap kita itu? Bagaimana untuk meraih CINTA SEJATI Allah itu? Susunlah saf, biarpun sedikit. Bersatulah dengan spirit keIslaman, fitrahkanlah ISLAM dengan SALING RAHMAT MERAHMATI & BERKASIH SAYANG.

ALHAMDULILLAH.

Hasil wirid, hasil Dipan-dipan
WARGA PRIHATIN.



WIRID TERAWIH PART 1 – BERAMAL UNTUK PAHALA ATAU REDHA ALLAH?

Salam Ramadhan semua. Kita bertemu lagi tetapi kali ini lebih kepada mewiridkan perkongsian-perkongsian SAINS PUASA yang 8 bahagian keseluruhannya sebelum ini. Bagi yang belum membacanya, bolehlah lurut dari bahagian pertama lagi. Barulah boleh tahu mengapa Ibadat Puasa ini diwajibkan bagi memperkasakan Orang Islam itu sendiri.

Dari Surah An Nisa’ ,122.

Orang-orang yang beriman dan mengerjakan amalan saleh, kelak akan Kami masukkan ke dalam surga yang mengalir sungai-sungai di dalamnya (sebagai balasan amal SOLEH mereka), mereka KEKAL di dalamnya selama-lamanya. Allah telah membuat suatu janji yang benar. Dan siapakah yang lebih benar perkataannya dari pada Allah ?

Note : Amal Soleh = AMALAN, tabiat, kerjabuat, yang sentiasa MENGHASILKAN PERUBAHAN KEBAIKAN, bukan sentiasa kekal di takuk lama atau semakin hari semakin teruk (Soleh itu sendiri datang dari kata ISLAH = Perubahan). Dengan AMAL SOLEH, KITA JADI semakin berilmu, semakin FAHAM, semakin tunduk, kasih dan takutkan Allah. itulah HAKIKAT SYURGA. dipenuhi ilmu yang mengalir, tidak beku, tidak jumud, tidak menakung tempat pembiakan jentik-jentik dan nyamuk pembawa ‘demam’ masyarakat ini.

Menurut An-Nisa,123 pula – (Pahala & Balasan amal) itu bukanlah menurut angan-anganmu yang kosong dan tidak (pula) menurut angan-angan Ahli Kitab. Barangsiapa yang mengerjakan kejahatan, niscaya akan diberi pembalasan dengan kejahatan itu dan ia tidak mendapat pelindung dan tiada penolong baginya selain dari Allah.

Baru-baru ini kami dengar ceramah seorang ustaz dalam Ceramah Ramadhan di sebuah IPT tempatan. Kata beliau, orang yang bijak akan membuat amal jariah yang banyak pada bulan Ramadhan kerana PAHALA mereka digandakan banyak. Jika hari biasa mereka bersedekah RM10 kita dapat pahala RM10 tapi pada bulan puasa kita beri RM10 kita dapat pahala RM1000 kata ustaz itu.

Waktu iftar, salah seorang dari kami disapa oleh seorang Muallaf dengan soalan begini…

“Allah Maha adil, tetapi kalau bulan-bulan lain anak-anak yatim tak makan kah? bulan-bulan lain tak digalakkan ibadah kah? Nanti orang buat tak tahu sahaja selama 11 bulan dan nak cover semua dalam 1 bulan puasa. Macammana Allah boleh adil?”

Soalan itu, dari seorang muallaf (harap beliau bukan dari jenis yang `masuk Islam’ kerana nak kahwin semata-mata). Kami jawab,

“Masuknya manusia ke dalam syurga dan neraka, BUKANLAH KERANA PAHALA ATAU AMAL, TAPI KERANA REDHA, KASIH SAYANG DAN SIFAT PEMURAH ALLAH SEMATA-MATA”

Antara salahfaham dan stigma masyarakat ialah adakala mereka hanya menjadikan bulan Ramadhan sebagai bulan beramal sedangkan bulan lain TIDAK berbuat apa-apa. Mereka memandang dari sudut itu dan bukannya pada bulan Ramadhan mereka perlu GANDAKAN amal melebihi biasa.

Sebagai pengendali Rumah Pengasih Warga Prihatin (Penempatan Asnaf, Anak Yatim, Pembangunan Akhlak Karimah & Pusat Kajian Sains Kemanusiaan) kami menyaksikan sendiri tumpuan kepada golongan asnaf & yatim ini mendadak pada bulan puasa. Ada rumah-rumah yang dah penuh program jemputan sepanjang bulan sedangkan hari-hari lain mereka hidup seperti tiada yang hirau. Kefasikan dalam menitiskan airmata semasa mengusap rambut anak-anak ini seperti satu tradisi yang meriah pada bulan Ramadhan. Kemudian, 95% mereka tidak anda lihat lagi sehingga sekurang-kurangnya Ramadhan yang satu lagi.

Lalu kami berikan satu approach yang lebih logikal dari segi penjelasannya dengan mengatakan kepada beliau, jika kita seorang anak yang menolong ibu bapa kita…janganlah kita menolong kerana ibu bapa berikan kita upah. Nanti kelak, bila upah tiada, kita akan berhenti menolong mereka sedangkan itu adalah tanggungjawab kita untuk berkhidmat kepada kedua ibu bapa kita (bukan satu kerja “kontrak” berbayar). Analogi yang sama, cuba padankan dengan GANJARAN PAHALA yang Allah janjikan lalu kita mula melakukan sesuatu kerana PAHALA dan bukan kerana ALLAH (lillah) semata-mata.

Berbakti kepada ibu bapa kerana mereka ibu bapa,
Atau berbakti kepada ibu bapa KERANA upah?

Mudahnya, buat kerana Allah akan dapat Pahala.
Buat kerana Pahala tak tentu dapat rahmat & redha Allah….!

Untuk anda wiridkan, zikirkan, fikirkan, agar kebaikan yang dilakukan tidak hanya berhenti pada bulan Ramadhan. Ber’amallah sebagai seorang HAMBA yang merasakan wajib melakukan titah perintah TUANnya, sebagai anak yang merasakan tanggungjawab terhadap IBU BAPA nya.

.. BUKAN SEBAGAI AMALAN SEORANG SAUDAGAR YANG HANYA MENGHARAPKAN LABA PAHALA SEMATA-MATA…

Hasil Iqra’, WIRID terawih
WARGA PRIHATIN



SAINS PUASA PART 8 – BANYAKKAN MEMBACA AL-QUR’AN.

“Memang kita tak setaraf Imam Syafie : satu hari Ramadhan beliau khatam 2 kali. SEBULAN 60 kali” – statement seorang ustaz di wall fb.

Program Fikrah Ramadhan TV 3 pagi ini, ceramah Ramadhan semua para Ustaz dan pelbagai penceramah di masjid, tv, radio, juga status wall dan artikel rakan-rakan di fb dan blog banyak sekali menyebut tabiat Imam Shafi’e yang dikatakan menghabiskan (khatam) al-qur’an sebanyak 2x sehari, 60 kali sepanjang Ramadhan.

Warga Prihatin telah mencuba sedaya upaya ke arah itu dan mendapati ia tidak mampu dilakukan, walaupun kita tidak ‘berhenti membaca’ untuk urusan asas seperti makan minum, memasak, solat fardu, berterawih, bahkan untuk termenung buang air dan tidur sekalipun, yang mana itu menjadi wajib biologi dan diperintahkan Allah dalam al-Qur’an, iaitu minimum tidur 4 jam sehari atas fitrah keperluan biologi tubuh kita. Itu tidak termasuk lagi urusan kerja mencari nafkah, urusan kemasyarakatan, pengurusan jenazah dan fardu kifayah lainnya.

Untuk membenarkan apa yang kami nyatakan mudah saja, anda bukalah mana mana rakaman bacaan al-Qur’an dalam simpanan anda. Bagi kami, bacaan penuh nikmat dan tartil adalah dari Mahmoud Khalil Al Hussary. Tartil Bacaan itu sempat kita hayati maknanya (itupun jika kita mampu menguasai makna secara harfiah). Untuk khatamkan bacaan yang lancar oleh qari itu memerlukan 44 jam.

KESIMPULANNYA, UNTUK KHATAM SEKALI PUN MEMERLUKAN MINIMUM 2 HARI. BAGAIMANA BOLEH JADI 2 KALI SEHARI?

Jadi kami tidaklah silap jika terpaksa menghabiskan lebih lama dari itu sebab kami ini orang jahil dan tidak lancar membaca seperti qari. Lagipun kami didik anak-anak supaya sentiasa cuba hafalkan maknanya semasa membaca, supaya ada penghayatan. Penghayatan yang menghidupkan hati, itulah hasil sebenar yang Allah tuntut dari bacaan itu, bukan syair’nya.

Firman Allah di Surah 36. Yaasiin

69. “Dan Kami tidak mengajarkan syair (al-Qur’an) kepadanya, dan bersyair itu tidaklah layak baginya. Al Quran itu tidak lain hanyalah pelajaran dan kitab yang memberi penerangan.”
70. “supaya dia memberi peringatan kepada orang-orang yang hidup (hatinya) dan supaya dia perbetulkan (dengan kepastian yang kukuh) perkataan atas orang-orang kafir.”

Untuk di percepatkan bacaannya, menyalahi disiplin membaca yang Allah sarankan pula. Contohnya dalam Surah 75. Al Qiyaamah 16. Janganlah kamu gerakkan lidahmu untuk (membaca) Al Quran karena hendak cepat-cepat (menguasai)nya..

Akhirnya kami TERPAKSA untuk kembali AKUR kepada banyak saranan ALLAH yang ternukil dalam al-Qur’an dan ingin kongsikan hasil iqra’ kami untuk memutuskan kesahihan riwayat terhadap Imam Shafie itu atau samada untuk bertabiat mengikuti uswah itu atau sebaliknya, agar dapat sama sama kita fikirkan. Mungkinkah ada ‘rahsia’ di sebalik itu yang belum kita tahu?

Allah nyatakan bahawa al-qur’an itu mengandungi ‘perkataan’ atau kalam yang berat untuk difikirkan. Oleh itu ia harus dibaca dengan perlahan-lahan dan difikir-fikir berulang-ulang, sehingga kita ‘khatam memikirkan’ dengan tenang ‘setiap ayat’ yang kita baca tadi dengan hasil ‘furqon’ (dapat menentukan kebenaran ayat itu, berprinsip dengan kukuh dengan nya serta mampu menolak fahaman yang salah tentang hidyah Allah itu). Setelah itu, kita mampu memanjangkan mesejnya, sampaikan (silah) ia kepada yang lain sebagai bahan ‘doa’ atau ‘dakwah’ keIslaman kita..

Waktu yang paling tenang dan berkesan membaca al-qur’an merurut Allah pula ialah di malam hari.

Surah 73. Al Muzzammil, Allah berfirman,
4. atau lebih dari seperdua itu. Dan bacalah Al Quran itu dengan perlahan-lahan.
5. Sesungguhnya Kami akan menurunkan kapadamu perkataan yang berat.
6. Sesungguhnya bangun di waktu malam adalah lebih tepat (untuk khusyuk) dan bacaan di waktu itu lebih berkesan.

Itulah kaedah membaca dengan kaedah iqra’ yang kami rasakan tepat, amat berkesan untuk dapat merasakan getaran roh, agar ‘gementar’ hati dengan bacaan itu dan kita pasrah dan rela untuk melaksanakan apa saja hidayah yang kita perolehi dari bacaan itu keseluruhannya tanpa BANYAK BERTANGGUH DAN BERDALIH.

Ini dinyatakan Allah dalam surah 8. Al Anfaal,

2. Sesungguhnya orang-orang yang beriman ialah mereka yang bila di`sebut’ nama Allah gemetarlah hati mereka, dan apabila dibacakan ‘ayat-ayat’Nya bertambahlah iman mereka (karenanya), dan hanya kepada Tuhanlah mereka bertawakkal.
3. (yaitu) orang-orang yang (SEGERA) mendirikan shalat dan yang (RELA) menafkahkan sebagian dari rezki yang Kami berikan kepada mereka.

Soalnya, jika kita baca laju-laju kerana nak mengejar khatam bacaan, sempatkah kita menikmati segala hidayah, menyerap hasil zikir dan furqon, termasuk menyediakan minda dan diri untuk melaksanakan apa saja yang kita baca dengan sepenuhnya?

Bagi kami, apabila di sebut saja `nama Allah’, itu adalah Basmallah (dengan nama Allah). Setiap surah di awali dengan Basmallah, maknanya segala ayat selepas Basmallah itu adalah representasi kaedah atau sistem kehidupan berdasarkan NAMA ALLAH itu.

Jadi jika KITA ingin melaksanakan dengan ‘Basmallah (Lillah Billah), apa saja sistem atau kaedah, gaya hidup YANG ALLAH SARANKAN dalam al-Qur’an harus kita guna pakai. Jika tidak, bermakna kita guna NAMA KITA, ikut suka kita, ikut cara kita sahaja. Boleh nampak tak maksud ‘Nama Allah’ tadi?

Jika kita guna nama BOMBA, kita buat ikut disiplin dan tujuan kerja BOMBA, nama POLIS, guna sistem dan urusan POLIS, nama HOSPITAL, guna kaedah dan maksud amal HOSPITAL. Kesemua contoh nama tadi membawa disiplin SISTEM, sarana, maksud yang berbeza. BOMBA urusan api, POLIS urusan jenayah, HOSPITAL urusan rawatan.

Nah jika ikut nama ALLAH, gunalah kaedah dan tujuan amal yang sesuai dengan apa yang Allah MAKSUDKAN, set matlamat, missi dan visi kita sesuai dengan apa yang Allah redo’i melalui segala kerjabuat (amal) dan carakerja sarananNya.

Itulah yang sering dilafaz oleh golongan sufi sebelum memulakan sebarang kerja. “Ilaahi, Anta maksudi, wa ridoka matluubi”.

Itulah sains Basmallah,
“Billah..- dengan Allah” , “Lillah..- untuk Allah”

IQRA’ adalah proses cerapan isi al-Qur’an ke dada manusia. Jika semua itu dalil naqli (ternukil) dari al-qur’an yang kami iqra’ dengan paparan dalil aqli (akal) yang kami ramai-ramai SERING bincangkan bersama. Fikirkan juga sirah dan sunnah Rasulullah s.a.w. dalam proses iqra’ ini. Ayat 1-5 saja mengambil masa 2 tahun, SEBELUM diturunkan ayat seterusnya. Seberat itu untuk membuatkan Nabi faham, menyerap dan MEYAKINI SEPENUHNYA, sebelum ‘mentilawahkan bacaan sebenar’ hasil IQRA’ itu kepada para sahabat baginda.

Surah 2. Al Baqarah ayat 121. “Orang-orang yang telah Kami berikan Al Kitab kepadanya, mereka membacanya dengan ‘bacaan yang sebenar’nya, mereka itu beriman (dengan sepenuhnya) kepadanya. Dan barangsiapa yang ingkar kepadanya, maka mereka itulah orang-orang yang rugi.

Surah 29. Al ‘Ankabuut 49. “Sebenarnya, Al Quran itu adalah ayat-ayat yang nyata di dalam dada orang-orang yang diberi ilmu. Dan tidak ada yang mengingkari ayat-ayat Kami kecuali orang-orang yang zalim.”

Sains gunaannya ialah, jika kita meletakkan al-Qur’an itu hanya di tulisan, di buku dan di bacaan bibir tanpa kefahaman yang jelas dan sangat meyakinkan, maka kita telah tersalah guna (mungkin menyalahgunakan) al-qur’an. Itu adalah satu keINGKARAN di sisi Allah.

Rasulullah hanya khatam (selesai) sekali seumur hidupnya. Tetapi ‘khatam ‘baginda yang paling BERMAKNA ialah KHATAM lafaz dan MAKSUD KALAM Nya, KHATAM perlaksanaan dan KHATAM penyampaian (di`silah’ kan, dakwahkan kepada seluruh umat baginda) KESELURUHANNYA.

Anda jawablah sendiri soalan ini. Apakah yang bakal mampu MENJAGA (Hafiz) Agama ini?.

Adakah LAFAZ yang kita hafalkan TANPA MEMAHAMI SUATU APA DARINYA itu, yang dengan itu kita TIDAK MAMPU MEMPERBAIKI (ISLAH’KAN) DIRI dan masyarakat dengan mengikuti arahan dari bacaan yang SEHARUSNYA telah kita fahami DENGAN JELAS itu?

Atau hafalan ‘kefahaman dan pelajaran dengan jelas’ yang dengan kefahaman itu kita amat yakin, bersemangat dan sanggup mengatur perlaksanaan kerja harian mengikut kehendak Allah secara kaaffah (menyeluruh)?

Jika paparan hasil iqra’ ini ANDA RASAKAN ADA KEBENARANNYA & boleh memperbaiki kefahaman dan keyaklinan anda terhadap kebenaran dan sains praktikal al-Qur’an dan sistem ISLAM itu, gunakan dan sebarkanlah.

Sabda Rasulullah SAW ;”Siapa yang menyampaikan satu ilmu dan orang membaca mengamalkannya maka dia akan beroleh pahala walaupun ia sudah tiada.” (HR. Muslim)

Jika tidak, kami alu-alukan sebarang PEMBETULAN & saranan balas. Atau boleh saja anda abaikan kesemuanya.

Salam kasih dan selamat berPUASA dengan membanyakkan BACAAN (iqra’) al-Qur’an. Semuga kita berjaya mendapatkn LAILATULQADAR Ramadhan ini dan berjaya memakai ‘baju’ (sistem kehidupan) baru yang membuatkan kita kembali fitrah dan bersih hati seperti bayi yang baru lahir di pagi raya Aidilfitri nanti.

Insya-Allah.

Hasil Rumus
WARGA PRIHATIN.

Bersambung …



Lailatulqadar untuk Palestin?


Fitrah yang telah Allah tetapkan untuk Islam itu ialah sejahtera lagi mensejahterakan (Islam dan Taslim). Penuh Rahmat dan mampu merahmatkan seluruh alam (Rahmatan lil-alamiin). Islam adalah Lambang penyatuan dan kekuatan ummah dan jemaah (ummatun wahidah). Fitrah Ummat Islam ialah semakin hari semakin baik, penuh dengan pembaikan (ISLAH & SOLEH)), jauh sekali untuk jadi semakin teruk.

Apabila Palastine, Gaza gagal dipertahankan oleh umat Islam yang sedang berpecah belah, apabila gejala sosial, buang bayi, dadah, arak, judi, zina, rasuah, pengejaran pangkat dan harta, tipu menipu, tindas menindas, perbalahan agama, perpecahan kelompok dan fahaman, penceraian dan perpecahan keluarga, hilangnya kasih sayang sesama manusia, Serenti, penjara, shoping complex, Hendry Gurney, Sure Heboh, konsert, bola sepak dan berbagai-bagai lagi gejala yang semakin berleluasa dan di majoritikan pelakunya oleh umat Islam, maka perkara yang harus kita renung ialah…

SUDAH ISLAM KAH KITA?
MASIH ISLAMKAH KITA?

Setelah kita jawab soalan di atas, renungkan pula adakah apa yang telah diajarkan Rasulullah s.a.w. dengan sempurna dulu telah benar-benar SETIAP diri kita fahami? jika sudah, benar pulakah, bersungguh-sungguh dan sempurnakah strategi praktiknya? atau kita perlu usaha lebih keras mencari di mana silapnya dan segera megembalikan fitrah Islam yang sudah tidak fitrah lagi PENZAHIRANNYA ini…!

Daripada Ali bin Abi Thalib r.a. berkata: Telah bersabda Rasulullah saw.;

“Akan sampai suatu masa di mana tidak tinggal lagi daripada Islam ini kecuali hanya namanya, dan tidak tinggal daripada Al-Quran itu kecuali hanya tulisannya. Masjid-masjid mereka tersergam indah, tetapi ia kosong daripada hidayah. Ulama mereka adalah sejahat-jahat makhluk yang ada di bawah kolong langit (di bawah kongkongan atasan mereka). Dari mereka berpunca fitnah, dan kepada mereka fitnah ini akan kembali”. H.R al-Baihaqi

Kata kuncinya ialah, Islam kita sekarang ini agak pelik kerana ia tidak menghasilkan hasil yang fitrah, yang sunnah dari keIslaman itu sendiri. Pasti ada sesuatu yang tidak kena dengan praktik keIslaman kita. Mari sama sama kita iqra’ semula.

Manusia jadi hebat bila ditekan, tetapi bagaimana caranya?

BAGAIMANA TEKANAN MENGHASILKAN KEKUATAN.

Applikasi tekanan pada sesuatu dalam cetakan (mould) yang betul seharusnya menghasilkan kekuatan. Jika asas kejadian manusia dari ‘tanah liat’, tentunya tekanan terhadap tanah yang di’basah’kan dengan air (wahyu) saja yang akan terbentuk akibat tekanan dan pembakaran itu. Jika tidak pada cetakan yang betul, atau bahan yang rapuh (seperti tanah liat yang kering) maka tekanan itu akan menyebabkan kemusnahan dan perpecahan.

Kita lihat bagimana Kaum Cina di Malaysia jadi maju. Mereka tiada Amanah Saham bumiputera, Quota Bumiputera, bantuan MARA dan macam macam lagi berbanding Melayu. Bagi mereka ini adalah satu tekanan. Tapi bagaimana mereka boleh semakin maju, berbanding MELAYU yang di ‘cetak’ dengan segala kelembutan, bantuan dan kenikmatan ini.? Pastinya mereka menggunakan kaedah KESATUAN, kaedah pengetahuan yang strategik, istiqomah dan kesungguhan dalam usaha mereka. Pada ‘hakikat’nya mereka BERPUASA, berzakat kepada kesatuan mereka dan sentiasa pakai baju (sistem) dan kenderaan ‘baru’ setiap tahun.

Sehingga tahun 1940’an semasa peristiwa Holocaust yang menyembelih dan membunuh 6 juta orang yahudi, mereka masih lagi dalam kategori loser dalam dunia. Dari 1940-2010, kurang lebih 70 tahun berlalu. Kalau masa holocaust dulu seorang itu anak dara sunti, sekarang dah ada cucu yang dewasa dan juga cicit. Kami nampak, mereka BANGKIT kerana tekanan semasa holocaust itu sehingga mereka membangkitkan generasi sehingga lapis yang ke-4 sekarang ini. Cicit mereka sekarang dah buat facebook ini, cucu mereka dah cipta telekomunikasi digital, cucu mereka dah cipta internet, anak cucu mereka dah kawal ekonomi global sehingga dijentik sikit oleh Soros sahaja, jutaan manusia hilang tempat bergantung, hilang kerja, mati kebuluran dan macam-macam lagi atas kuasa yang terhasil dari sejarah mereka yang DI TEKAN.

Ambillah pelajaran dari kebangkitan yahudi, yang jika Hitler mahu, dia boleh bunuh kesemuanya, tapi ditinggalkan segelintir untuk pelajaran buat generasi masa kini. Mereka berjumlah ‘sedikit’, tiada negara pun pada asalnya, tetapi kini menguasai dunia secara Assobiyyah, mementingkan kelompok mereka sahaja. Itulah Bani ISRAEL.

APA JADI DENGAN PALASTINE?

SUDAH HAMPIR 1000 BULAN, Palastine berjuang dengan baling batu, berdemonstrasi dan air mata tanpa nampak tanda-tanda kemenangan. Setiap datangnya RAMADHAN, Rejim Zionis akan buat hal, pembunuhan, pengeboman akan dilancarkan. Tidak lansung peduli etika peperangan, apatah lagi kemanusiaan. Anak kecil, orang tua, wanita, ibu mengandung semua turut dibunuh sewenang-wenangnya. Negara negara Arab yang gagah, kaya dan mewah terus alpa dan MABUK KUASA.

Ya, Palastine benar-benar memerlukan satu hidayah, petunjuk Allah yang MAHA BIJAKSANA melalui konsep LAILATULQADAR. Satu strategi yang berkesan, lebih baik dari 1000 bulan, 83 tahun meneruskan perjuangan dengan kaedah yang sama, yang tidak membuahkan kemenangan. SYARATNYA mereka harus istiqomah berpuasa dan berterawih secara hakikat (applikasi saintifiknya).

Pressure creates diamond. Seharusnya orang Palestine berhenti guna batu dan kembali upgrade diri mereka…bukan setakat Palestine, semua orang Islam perlu upgrade, perlu ISLAH, cari rahsia AMAL SOLEH. Inilah tekanannya untuk jadikan kita DIAMOND….atau….tin coke! (kemik bila di tekan).

Sesungguhnya Palastine harus praktikkan strategi yang terselindung di sebalik kelima lima RUKUN ISLAM, contohnya sentiasa memperbanyakkan silah (kata pokok solat, selawat, silatulrahim), berbincang mencari hidayah paling baik (isi Fatihah) dengan penuh tunduk dan berkasih sayang. Banyakkan berpuasa dari pembaziran dolar, waktu dan amarah, berterawih cari hidayah, kumpulkan zakat yang fitrah, secukupnya, pakai baju (sistem dan pendekatan) baru dalam perjuangan mereka. Bermaaf-maafan DI PAGI RAYA. Hentikan perselisihan faham di kalangan mereka dahulu (tiada lagi HAMMAS, TIADA FATTAH)…

Sementara itu, kita di Malaysia harus segera sedar dari lamunan dan hayalan juga. Buatlah sesuatu untuk menyedarkan generasi kita agar terbina generasi PRIHATIN yang sentiasa menzikirkan pesanan Rasulullah s.a.w. dan memahami arahan Allah yang ternukil dalam al-Qur’an KESELURUHANNYA.

Sayangi agama kita, fahami Islam, berstrategilah dengan strategi Islam, untuk mensejahterakan diri, keluarga, masyarakat, negara kita dan ummat dunia amnya, tanpa mengira kaum dan tutur bangsa. Bersatulah saudara-saudara kami semua..

Perkongsian Iqra’ Ramadhan
WARGA PRIHATIN



MR. FONG & KELUARGA : HARTAWAN & DERMAWAN TIDAK MENGENAL BEZA AGAMA DAN KAUM.

Sebelum YAB Datuk Seri Najib Tun Razak menjadi Perdana Menteri pada tahun 2008, kami di Prihatin telahpun dari penubuhannya pada tahun 2005 meletakkan perpaduan dan integrasi kaum sebagai salah satu resipi keharmonian keluarga besar kami di sini. Jika kami menyokong inspirasi 1Malaysia saranan YAB Perdana Menteri, bukanlah itu bermakna kami penyokong tegar dan fanatik satu-satu pihak, itu adalah kerana inspirasi itu adalah sangat ISLAMIK dan kami ingin melihat Islam dilaksanakan secara makro ataupun mikro nya..

Mr. Fong ialah salah seorang dari ramai dermawan dari kalangan mereka yang berbangsa Tionghua yang telahpun menjadi sebahagian dari keluarga besar kami. Beliau tidak menjadikan Prihatin hanya sebagai tempat menderma, tetapi telah mengangkat kesemua sekali keluarga besar kami menjadi ‘keluarga angkat’ kepada keluarga besar beliau sendiri. Dalam foto di atas, Mr Fong ialah lelaki yang di sebelah kiri sekali dan di sebelah kanan foto, lelaki warga emas itu mesra kami panggil Kongkong (Atuk) sahaja.

Kami percaya, 1Malaysia tidak hanya meletakkan 3 jenis tanah liat berlainan warna di dalam 1 baldi sebaliknya menjadikan 3 warna tanah liat itu ter’adun menjadi SATU sehingga mampu ditempa menjadi tembikar yang cantik dan sangat kuat. Menurut Saiful Nang, salah seorang warga kami yang sering memberi ceramah motivasi beliau di banyak universiti tempatan, beliau mengenalpasti sebahagian besar pelajar hanya mampu duduk se’dewan atau se’kelas tetapi masih belum mampu untuk memecah kelompok. Yang Cina duduk dan berkawan dengan Cina, Melayu berkawan dengan Melayu, India berkawan dengan India. Tetapi tidak bagi Mr. Fong, sakit pening kami juga diberi perhatian beliau dan begitu juga kami yang sangat risau dengan keadaan kesihatan kongkong yang semakin lanjut usia.

Setiap kali sebelum Mr Fong menyambut Tahun Baru Cina di kampungnya, 1 majlis akan diadakan di kilang beliau di Puchong khas untuk Rumah Pengasih Warga Prihatin. Keprihatinan beliau juga sangat tinggi dengan penyediaan katering Islam yang menyediakan makanan halal untuk majlis itu. Begitu juga setiap kali hari raya aidlilfitri, beliau akan melawat Prihatin dan agak biasa setiap kali balik dari sembahyang sunat hari raya, kami pasti akan lihat mereka sekeluarga dahulu. Dan beliau akan datang bersama juadah halal seperti SATAY atau Kentucky dan buah-buahan secukupnya sebagai sajian kepada anak-anak.

Sebagaimana lazim menjelang aidilfitri, pagi semalam beliau datang lagi untuk menyerahkan wang Kera’ian aidilfitri beliau berjumlah RM2000. ALHAMDULILLAH.

Seperkara lagi, semua kayu kayan yang digunakan oleh pembangunan Rumah kami juga adalah ehsan beliau dari papan pallet yang biasanya beliau jual semula tetapi diberikan kepada kami secara percuma. Bukannya sekali tetapi sudah lebih kurang 5 tahun kami menggunakan kayu yang beliau berikan. Bukan itu saja, beliau turut menawarkan kami menggunakan 2 buah lori baru 3Tan beliau, siap dengan bahan bakar yang telah di isi penuh di setiap hujung minggu (sewaktu kami belum mampu memilikki lori sebelum ini). Tidak dikira lagi sumbangan kewangan beliau yang sangat konsisten kepada kami.

Biasa juga beliau dan anak-anak beliau membuat lawatan mengejut sekadar bertanya khabar. Sekian lama beliau berhasrat untuk menitipkan anak-anak beliau untuk bersama-sama tinggal di Prihatin. Apakan daya, rumah kami masih belum sempurna lagi untuk menggantikan rumah mewah kepunyaan beliau.

Mr. Fong ialah seorang pengusaha kilang cermin, Hen Glass di Puchong. Beliau berasal dari keluarga yang sangat susah dan bekerja tidak kira siang ataupun malam sehingga mampu mengumpulkan dana bagi membuka sebuah kilang kaca.

Kesusahan beliau, sebagai warga desa di Pagoh, Muar ketika mudanya itu tidak dirasai lagi oleh anak-anak beliau yang kini sebahagiannya berada di universiti. Itulah antara 1 sebab mengapa hartawan ini mahu menitipkan anaknya ke Prihatin. Beliau mampu lihat bagaimana terdidiknya akhlak anak-anak di Prihatin sehingga beliau sendiri berkenan untuk mengundur ke belakang untuk opsyen pendidikan akhlak kepada anak beliau berbanding penekanan terhadap akademik semata-mata. “Banyak pelajaran yang saya dan anak-anak perlu ambil dari perlaksanaan ‘Rumah’ ini”, ujar beliau selalu.

Tidak ada jurang pemisah antara Mr. Fong sekeluarga dengan kami di Rumah Pengasih Warga Prihatin. Marilah kita sama-sama mewujudkan semangat perpaduan dengan menolak perbezaan dan mera’ikan persamaan.

Ada juga beberapa Individu lain yang serupa yang Insyaallah akan kami ceritakan satu hari nanti. Mr Foo contohnya adalah seorang yang konsisten memasukkan dana sumbangan pembangunan RPWP berjumlah RM500 setiap awal bulan.

Oleh itu, apa yang kami suarakan terkadang dipandang negetif oleh sesetengah pembaca MELAYU yang mengatakan kami tidak sayang ‘bangsa melayu’ dan sebagainya. Islam itu sejahtera, lagi mensejahterakan (Islam, Taslim). Ia bukan milik satu-satu bangsa, ia adalah HADIAH Allah untuk seluruh ummat manusia. Kami takut jika ada rusuhan kaum, akan ada insan-insan PRIHATIN sebegini turut kita ‘SEMBELIH & KELAR’ tanpa usul periksa. Jika itu berlaku, Baikkah kita pada hakikatnya ? Subhanallah, mahasuci Allah daripada mengajarkan kezaliman kepada HAMBA hambanya.

Rumah Pengasih Warga Prihatin menjadikan Islam tinggalan RasulAllah berpaksi Kitab Allah & Sunnah Rasulnya. Maka berdasarkan itu juga, Islam menggalakkan semangat toleransi dan saling hormat menghormati antara MANUSIA (walaupun berlainan kepercayaan).

Assobiyyah tidak lansung ada dalam kamus perlaksanaan kami. Dalam bahasa mudahnya, Kami tidak partisan maupun perkauman. Tidak kiralah assobiyyah (taksub) atas dasar kaum, agama, maupun pecahan assabiyyah ‘dalam kelompok sebangsa’ samada berasaskan fahaman kepartian, agama, status sosial dan sebagainya. Ini memang telah disebutkan oleh Allah Ta’ala dalam al-Quran dan disabdakan oleh baginda Rasulullah s.a.w dalam banyak hadis baginda:

“wahai orang-orang yang beriman, hendaklah kamu sentiasa menjadi orang yang menegakkan keadilan kerana Allah, lagi ‘menerangkan kebenaran’ (itu tugas kita). Jangan sekali kali kebencian kamu terhadap sesuatu kaum itu mendorong kamu untuk tidak melakukan keadilan. Kamu hendaklah berlaku adil (kepada sesiapa jua) kerana sikap adil itu lebih hampir kepada taqwa…”[QS al-Maidah,8]

“…sesiapa yang berperang di bawah panji ‘kebutaan’, marah kerana asabiyyah, menyeru orang lain agar bersikap asabiyyah, atau membantu golongan asabiyyah, lalu terbunuh, maka kematiannya adalah jahiliyah…”-[hadis riwayat Muslim, no1477]

“bukanlah dari kalangan kami sesiapa yang menyeru kepada asobiyyah, dan bukanlah dari kalangan kami mereka yang berperang atas assobiyah, dan bukanlah dari kalangan kami mereka yang mati dalam keadaan assobiyah”-[hadis riwayat Abu Daud].

Kepada ummat MELAYU yang masih bersikap assobiyyah, ISTIGHFARLAH, kembalilah kepada ajaran Al-Qur’an dan sunnah, khususnya dalam soal assobiyyah ini. Kepada sahabat kami berbangsa Cina atau India, jangan segan dan jangan malu untuk bersama kami dan berkerabat. Sekali kamu suka, 10 kali kami gembira.

Kami tidak ‘sekali-kali’ akan memperkatakan apa yang tidak kami iqra’ (kaji), kami laksanakan dan kami rasai sendiri ‘kebenaran dan kenikmatannya’. Ada terlalu banyak testimoni, namun kami terlalu sibuk untuk memaparkan kesemuanya. Sila ambil masa dan teliti sendiri sebahagian gambar kenangan dari link berikut.

https://www.facebook.com/media/set/?set=a.10151997177632786.1073741826.176792972785&type=3

https://www.facebook.com/media/set/?set=a.10150836724072786.517757.176792972785&type=3

Tidak akan ada ‘sebarang’ ilmu, kefahaman dan hidayah yang akan kita terima jika tiada sedikit pun usaha ke arah itu. Iqra’lah, kajilah, perhatilah, ambillah pelajaran sebanyak mungkin, biarpun dari sekeping ‘gambar’ yang kita lihat. Apatah lagi dari pelbagai kelaku manusia, haiwan dan kejadian alam di depan ‘mata’ kita sendiri. Semuanya itu bakal Allah tanya di kubur nanti.

Salam Perpaduan, Salam 1Malaysia. Selamat berPUASA.

Apresiasi oleh
WARGA PRIHATIN

P/S : Menjawab beberapa komen dari artikel di atas: Jika anda telah mengikuti semua komen, tidak perlulah baca,

• Untuk mereka yang masih berperasangka, kami tiada urusniaga suatu apa pun dengan Mr Fong. Kebetulan salah seorang sukarelawan kami nampak ada papan panjang yg sedang kami perlukan di kilang beliau, lalu bertanya utk membelinya dgn harga murah. Tidak disangka beliau begitu pemurah utk memberinya percuma, sejak itu hingga sekarang.

• Seperkara lagi, memang benar, beliau sangat mempercayai kami, hingga ada konflik besar antara sukarelawan kami dengan pak guard beliau, yang tidak yakin beliau sanggup beri kunci spare lori dan gate kilangnya utk kami masuk pd malam hari dan hujung minggu ketika kilang tutup, tiada pekerja. setelah diakui oleh Mr Fong sendiri, Alhamdulillah akhirnya Guard pun bekerjasama.

• Beliau dan partners juga sangat bermurah hati, sering membelikan air minuman, dan kadang2 makanan ketika melihat ada sukarelawan kami berpanas melakukan kerja meleraikan papan palet dan memuat ke atas lori. Amat sukar dipercayai, tetapi itulah kenyataan.

• Anak – anak Mr Fong akrab dengan anak-anak Warga Prihatin. Berjumpalah mereka di mana sahaja walaupun dikhalayak ramai, mereka akan berpelukan. Kasih Sayang tidak mengenal batas rupa. Yang hendak menampakkan Islam itu indah dan penuh dengan kasih – sayang adalah umat Islam itu sendiri.

• Mr Fong inginkan kesedaran pada anak – anaknya supaya menghargai kehidupan.

• Sedikit tentang isteri Mr Fong. Mrs Fong ini adalah anak kelahiran Sungai Pelek. Membesar bersama dan meraikan Syawal bersama rakan – rakan dan guru – gurunya yang beragama Islam. Seringkali berbasikal ke Bukit Bangkung menziarahi rakan – rakan Melayunya. Kalau kerepek di Bukit Bangkung itulah kegemaran beliau. Kebetulan kampung beliau dekat pula dengan cawangan kami di Sg Pelek.

• Beliau memang sangat merendah diri. Tidak pernah mahu di puji. Itu sememangnya ‘sifat pemberi’ yang Allah dan Rasul galakkan. Namun Warga Prihatin melaksanakan ‘sifat penerima’. Tugas kita menampakkan kebaikan orang agar jadi tauladan, bahan dakwah melalui uswah kepada orang lain.