Category Archives: Kemalangan

image_pdf

KEBAKARAN di DAERAH HULU LANGAT

Innalillahiwainnailaihi rojiun…

Semuga mereka tabah menghadapi musibah ini. Tahniah kepada LZS melalui Pengurus Kawasan Kajang yang pantas membantu. Jangan kita lihat jumlah RM500… itu sekadar sumbangan awal. Insyaallah bantuan lain bakal menyusul.

Yang baik kita puji…
Yang buruk kita nasihati… QS:103

Yang baik itu dari hidayah Allah,
Yang buruk itu kerana diri kita yang salah.

WARGA PRIHATIN

'Satu kebakaran telah berlaku jam 1:45 petang tadi di Daerah Hulu Langat. Ia melibatkan sebuah rumah di persimpangan Sungai Michu, Hulu Langat.

Bantuan awal sebanyak RM500 diberikan kepada mangsa kebakaran. Bantuan lain akan menyusul kemudian. Semoga keluarga yang terlibat tabah menghadapi ujian ini. 

Laporan daripada Pengurus Daerah Kajang, Ustaz Salehuddin.'      'Satu kebakaran telah berlaku jam 1:45 petang tadi di Daerah Hulu Langat. Ia melibatkan sebuah rumah di persimpangan Sungai Michu, Hulu Langat.

Bantuan awal sebanyak RM500 diberikan kepada mangsa kebakaran. Bantuan lain akan menyusul kemudian. Semoga keluarga yang terlibat tabah menghadapi ujian ini. 

Laporan daripada Pengurus Daerah Kajang, Ustaz Salehuddin.'
'Satu kebakaran telah berlaku jam 1:45 petang tadi di Daerah Hulu Langat. Ia melibatkan sebuah rumah di persimpangan Sungai Michu, Hulu Langat.

Bantuan awal sebanyak RM500 diberikan kepada mangsa kebakaran. Bantuan lain akan menyusul kemudian. Semoga keluarga yang terlibat tabah menghadapi ujian ini. 

Laporan daripada Pengurus Daerah Kajang, Ustaz Salehuddin.'   'Satu kebakaran telah berlaku jam 1:45 petang tadi di Daerah Hulu Langat. Ia melibatkan sebuah rumah di persimpangan Sungai Michu, Hulu Langat.

Bantuan awal sebanyak RM500 diberikan kepada mangsa kebakaran. Bantuan lain akan menyusul kemudian. Semoga keluarga yang terlibat tabah menghadapi ujian ini. 

Laporan daripada Pengurus Daerah Kajang, Ustaz Salehuddin.'

Satu kebakaran telah berlaku jam 1:45 petang tadi di Daerah Hulu Langat. Ia melibatkan sebuah rumah di persimpangan Sungai Michu, Hulu Langat.

Bantuan awal sebanyak RM500 diberikan kepada mangsa kebakaran. Bantuan lain akan menyusul kemudian. Semoga keluarga yang terlibat tabah menghadapi ujian ini.

Laporan daripada Pengurus Daerah Kajang, Ustaz Salehuddin.

2 MAUT DISERANG BABI HUTAN

2 MAUT DISERANG BABI HUTAN

SEGAMAT : 2 Julai 2015 – Seorang lelaki Cina melapurkan telah menemui 2 mayat sekitar jam 11.35 pagi kelmarin dalam kebun getah di Kuala Paya, Buloh Kasap. Mangsa dipercayai maut akibat serangan babi hutan.

Butiran dari kad pengenalan didapati mangsa bernama Loo See Seng, 66 tahun, beralamat di No 13 Jalan Astakajaya 4, Taman Astaka Jaya, Jalan Buloh Kasap, 85010 Segamat. Seorang lagi mangsa adalah isteri beliau, yang bernama Liow Siew Lan.

Mangsa pertama cedera luka teruk di kedua-dua kaki, paha, tangan dan turut mengalami pendarahan dalaman. Mangsa kedua patah dan remuk di betis kanan, juga kesan koyakan akibat tisukan objek tumpul pada kedua-dua betis. Seluar kedua-dua mangsa koyak rabak dan ada juga kesan seretan.

Pada jam 2 petang pegawai penyiasat melakukan siasatan di tempat kejadian bersama Unit Forensik IPD Muar, K9, anggota Detektif, Ketua Polis Balai dan beberapa anggota. Hasil siasatan awal berdasarkan kecederaan dan koyakan pakaian, mangsa disyaki telah diserang oleh babi hutan.

Sewaktu menyiasat, Sarjan Mejar Johar bin Khamis mengambil inisiatif mengesan lopak atau punca air bagi mengesahkan perkara ini.

Ketika meninjau kawasan tanaman sawit bersebelahan kebun getah, seekor babi hutan telah menyerangnya menyebabkan kecederaan pada betis dan seluar beliau telah terkoyak. Bagaimanapun, dalam keadaan kelam kabut itu beliau sempat menyelamatkan diri dengan memanjat pokok sawit.

Bagi menyelamatkan SM Johar, anggota lain termasuk unit K9 terpaksa melepaskan tembakan menggunakan pistol Walther P99 dan Sig Sauer bagi membunuh babi hutan tersebut.

Kedua-dua mayat telah dihantar ke Hospital Segamat dan akan menjalani Post Mortem pada bagi mengesahkan punca kematian. SM Johar pula sedang menjalani rawatan di Hospital Segamat

Hati-hatilah bila berhadapan babi hutan. Jangan pandang rendah kemampuan haiwan yang suka menyodol ini kerana akibatnya boleh membawa maut.

Kita ucapkan takziah kepada keluarga mangsa dan juga SM Johar.

WARGA PRIHATIN

 

KEMALANGAN MAUT MELIBATKAN BALAK

Jam 9.35 berlaku kemalangan di Jln Semenyih, depan Stesen JPJ Timbang arah ke Semenyih. Sebuah lori membawa lebih muatan kayu balak jenis getah terbalik. Kayu menghempap 4 biji kereta & 1 motosikal.

Penunggang motor, seorang guru lelaki berbangsa India maut di tempat kejadian. Laluan Sesak ke dua-dua arah.

Bagaimana kayu sebanyak itu boleh dibawa dalam keadaan ‘loose’ begitu? Ulang alik pula depan JPJ.

Keadaan ini sama seperti lebih 30 buah lori balak yang sarat muatan parking di Stesyen mereka di Kuala Krai beberapa kali kami lalu di situ. Mengapa muatan sebegitu boleh bebas mundar mandir ke hulu ke hilir melalui Stesyen Timbang JPJ, dan juga balai-balai polis di jalan besar?

Menurut penduduk setempat, warga emas mangsa banjir yang dhaif pun boleh disaman kerana plate number atau cukai jalan yang baru mati seminggu. Lori balak yang mereka kata tidak pernah masuk Puspakom ini bebas pula membawa muatan balak melebihi had.

Banyaklah lagi yang perlu kita kemaskan. Semuga pihak terlibat masing-masing ambil perhatian demi keselamatan rakyat.

Apapun kita ucap takziah kepada keluarga mangsa.

WARGA PRIHATIN


 

KRONOLOGI KEMALANGAN YANG PERLU KITA AMBIL PELAJARAN

KRONOLOGI KEMALANGAN YANG PERLU KITA AMBIL PELAJARAN

Kami kongsikan kronologi kemalangan yang menyayat hati ini buat pelajaran kita di jalanraya, khususnya dalam menghadapi perjalanan sepanjang perayaan ini. Kronologi kemalangan yang diceritakan sendiri oleh Afiq Datuk Manaf ini terlalu pilu untuk kita hayati.

Terlalu banyak sudah kita dengar kes kemalangan maut yang melibatkan kenderaan berhenti di lebuh raya, khasnya di gelap malam. Hati-hatilah ketika memberhentikan kenderaan di tepi lebuh raya yang gelap. Jangan ambil mudah. Pastikan anak-anak berada dalam kenderaan atau di tempat yang selamat.

Apabila berhenti pada kawasan kemalangan, pastikan kenderaan kita diletakkan cukup jauh ‘selepas’ dari lokasi kemalangan dan tidak mengganggu lalu lintas. Pesan pada anak-anak dan semua penumpang yang tidak terlibat agar tidak berkeliaran.

Afiq adalah anak seorang VIP yang memilih untuk hidup berdikari seperti anak orang biasa. Beliau berjiwa sangat prihatin terhadap kebajikan kaum keluarga dan terhadap insan lain. Walaupun hidup senang, beliau memilih untuk bersusah payah bermain kotor bersama Warga Prihatin dalam usaha menjaga kebajikan anak-anak syurga. Itulah pengalaman kami sendiri sepanjang bersamanya.

* * * * *
PENCERITAAN DARI M.AFIQ MANAF, [02.07.2015 01:50]

Salam ayah dan sahabat. Mohon maaf tak dapat beri laporan dalam telegram sepanjang di Kelantan. Internet takde. Saya dah selamat sampai di rumah Sentul.

Esok pagi akan ke IPD Maran untuk beri statement. Kerana hari jumaat pagi kena balik ke Sabah melawat mertua.

Selepas kemalangan malam tu, jenazah diangkat ke hosp Jengka jam 2.30am. Jam 3.30 sampai di hosp. Jam 7.30pagi baru selesai urusan forensik dan polis di bilik mayat.

Lebih kurang jam 9.00am bermula urusan mandi jenazah dan kapan. Saya dan bapa mangsa berpeluang mandi dan kapankan jenazah. Keadaan jenazah tidak berapa teruk dari luaran. Hanya tumit dan buku lali sebelah kiri nampak tulang.

Yang lain hanya lebam2 seluruh badan. Cuma keadaan dalaman agak teruk, bahagian tulang sebelah kiri semua patah. Rusuk, pinggul, paha dan tangan patah. Sebelah badan arwah di tindih lexus.

Alhamdulillah. Jam 10.30 van jenazah bergerak ke kuala krai bersama keluarga yang lain. Manakala saya terus ke IPD Maran untuk serah kenderaan.

Sampai di IPD Maran jam 11.30am dan minta izin dari polis untuk beri statement selepas selesai semua urusan kebumi. Terus bertolak balik dari Maran tumpang sepupu yang memang balik juga untuk melawat mak saudara.

Dalam perjalanan, jam 1.30tgh hari. Dapat berita mak sedara telah meninggal. Saya sampai di Kuala Krai lebih kurang 4.30pm, lewat 1 jam dari jenazah. Urusan pengebumian selesai jam 6pm. Kedua2 jenazah, nenek dan cucu di kebumikan dalam satu liang lahad. Suasana teramat hiba dan semua keluarga terkejut dengan apa yang terjadi.

Terima kasih ayah dan sahabat atas doa dan sokongan. Banyak memberi kekuatan buat saya. Saya betul2 terganggu dengan apa yang berlaku. 2 nyawa melayang depan mata.

Sebenarnya jarak saya dari kereta yang melanggar tak sampai 1meter. Rasa sejuk satu badan dan saya betul2 trauma. Allah saja yang tahu rasa bersalah dan sedih atas semua ni.

KRONOLOGI PERISTIWA MALAM KEJADIAN.

Jam 11.30 sebelum melalui kawasan kemalangan pertama, saya perasan lorry dari arah bertentangan dim lampu. Saya perlahankan kenderaan. Masa saya sampai, ternampak 1 Myvy hitam langgar divider tengah. Kereta berpusing, melintang jalan. Walaupun pasang hazard light, tapi menghadap ke bukit. Kawasan tu gelap. Selepas tu baru saya tahu kereta ni bergesel dengan lorry sebelum langgar divider.

Saya kereta pertama yang sampai. Masa lalu di sebelah, driver lorry sedang bantu driver myvi dan jerit minta tolong pada kami meminta air untuk padam api yang tengah menyala di bahagian enjin myvi. Saya berenti lebih kurang 70 meter dari lokasi myvi.

Saya, bapa arwah (Noraidi) dan adik sepupu terus lari ke arah myvi untuk sama selamatkan driver. Saya bawa pemadam api dari kereta saya untuk padam. Api berjaya padam dan driver myvi kami dapat tarik keluar. Kami semua ke tepi jalan. Selepas tenangkan driver myvi, kami masing2 ambil tempat di tepi jalan untuk beri isyarat supaya semua perlahankan kenderaan untuk elak myvi.

Masa tu kereta viva berenti agak ke depan kereta saya dan beberapa kereta lain turut berhenti depan viva. Semua ambil tempat tepi jalan dengan torchlight dan lampu handset untuk bagi isyarat. Paling jauh lebih kurang 200mtr ++ sebelum kereta myvi. Saya dan sepupu paling dekat dengan myvi (sebab orang pertama berhenti).

Kami berjaya perlahankan lebih 20 kereta dari melanggar myvi. Lebih kurang 10min, secara spontan saya cakap dengan sepupu untuk alih kereta saya ke depan lagi sebab tengok setengah kereta agak laju. Sepupu bapa arwah terus ke kereta untuk alihkan. Masa tu arwah yang berada tepi longkang masuk balik dalam kereta. Kereta di alih ke depan kereta viva. Jarak lebih kurang 100meter dari myvi atas jalan.

Bapa arwah sempat pesan pada arwah supaya duduk dalam kereta sebab kereta semua laju. Bapa arwah baru turun, tutup pintu sebelah driver dan berjalan ke belakang kereta. Rupanya arwah juga ikut turun dari pintu sebelah kiri belakang, ikut menuju ke belakang.

Waktu yang sama, saya dengar semua yang beri isyarat tepi jalan menjerit. Ada satu lexus datang dengan laju menuju ke arah myvi. Tanpa brek. Dekat dengan myvi, lexus mengelak ke kiri dan betul2 menuju ke arah saya. Hanya berselisih lebih kurang 1meter dari saya… terus meluru ke arah viva dan langgar bahagian belakang.

Bunyi amat kuat macam meletup. Viva melantun lalu melanggar kereta saya dan berpusing. Lexus terus terbalik 4 tayar ke atas dan terseret masuk ke dalam longkang.

Saya tak tahu arwah ada di luar kereta. Saya menuju ke arah viva. Hanya suara menjerit yang kedengaran. Debu naik dan suasana kelam. Tiba2 terdengar suara sepupu saya dari kereta saya memanggil nama arwah. Saya dan sepupu pusing keliling Lexus. Ternampak kaki terjulur dari dalam longkang dan arwah ditindih lexus. Di situ gelap.

Orang dah mula ramai membantu. Tapi semua ke arah viva. Saya menjerit minta tolong semua sambil maklumkan ada budak bawah lexus.

Masa masuk ke bawah, saya nampak arwah masih bergerak dalam keadaan terlangkup. Saya sempat pegang untuk periksa nadi dan ajar mengucap. Dalam beberapa minit arwah sudah tak bergerak. Saya naik balik ke tempat myvi sebab ramai orang bantu untuk keluarkan mangsa 3 dewasa 2 kanak2. Masa tu terlihat mangsa yang meninggal 5 tahun diangkat. Kepala berlubang dan otak jatuh semasa diangkat. Allah saja tahu perasaan saya masa tu.

Selepas 10 min baru orang cukup ramai untuk angkat lexus dan keluarkan arwah. Semasa bawak keluar arwah memang sudah meninggal. Suasana memang bingit sebab ada mangsa yang tersepit dekat viva… Ibu kepada anak yang meninggal.

Polis hanya sampai 45min selepas tu. Ambulan dan bomba dekat 1 jam setengah baru sampai. Dan trak polis hanya sampai jam 2.30am untuk angkat jenazah.

Walaupun sedih dengan apa terjadi. Saya dan keluarga tetap bersyukur, semua dalam kereta saya hanya berselisih dengan maut. Jarak saya sangat dekat… kereta pula baru dialihkan tak sampai 1 minit sebelum kejadian. Sepatutnya kereta saya yang mana ada keluarga sepupu di dalamnya berada di tempat tu. Alhamdulillah.

Inilah apa yang berlaku pada malam kejadian. Maaf lambat maklum pada ayah dan semua. Terima kasih atas doa dan keprihatinan semua. Alhamdulillah.

* * * * * *
Berikut ini beberapa komen yang kami petik dari posting pertama.

https://www.facebook.com/wargaprihatin/photos/a.201867952785.170933.176792972785/10153992840377786/?type=1

ZETI WANISHA : Assalamualaikum… sy kakak Afiq. Sbnrnya ibubapa kami telah bertolak ke Kuala Krai utk melawat ibu saudara kami yg sedang nazak pd tghr Isnin. Afiq septtnya bertolak balik naik flight, tp sbb memikirkan sepupu kami (ibubapa kepada mangsa kemalangan) kerosakan kereta, Afiq bertindak membawa mereka balik bersama… semlm dua jasad selamat dikebumikan dlm 1 liang lahad di sini (ibu saudara kami iaitu nenek kepada mangsa kemalangan & mangsa). Terima kasih atas keprihatinan dan ucap selamat utk kami semua.

ANNA FAZANA : Walaikumussalam. Al fatihah dan salam takziah kpd yg telah pergi. buat Afiq.. moga Allah beri ganjaran Syurga yg tertinggi buatnya krn sifat ehsan dan keperihatinannya dlm melakukan kerja amal jariah. Moga ni juga dikira jihad fisabillahnya dlm mencari redha Allah. Amiin.

NUR SURIA AHMAD : Takziah tuk keluarga akak.. moga tabah.. ini lah dikatakan takdir.. mcm mana pon ttp blaku.. insyaAllah mrk pergi di bulan mulia.. tmpt mrk kat sana pon insyaAllah mulia juga..ameen.. smoga afiq trima ngan redha.. ini takdir bukannya sbb dia..

NORAZILA IBRAHIM : terima kasih untuk Afiq sepupuku yg amat baik hati dan prihatin.. Al-fatihah utk mertua n anak saudara ku.. semuga arwah dtempatkan di kalangan org2 yg beriman.. Aamiin

MONA HAMID : Tujuan mereka utk melawat ibu mertua yg sedang sakit… Setelah mereka kehilangan anak di waktu mlmnya, mereka kehilangan ibu mertua bagi noraidi pada siangnya pula… En Noraidi adalah kawan satu pejabat dgn sy… Innalillah… Semuga mereka tabah menghadapi ujian ini…

TUAN TANAH : Mereka dlm perjalanan utk ke Kg Bukit Batu, Kuala Krai Kelantan. Ini kg ambo ni SN… ptg keesokannya, nenek kpda arwah yg tgh nazak tu pula mninggal.. Al fatihah.. Ujian hebat buat ibu arwah. Kehilangan anak n ibu sekaligus..! Moga dia tabah..

INNALILLAHI WAINNA ILAIHI ROOJIUN.
ALFATIHAH BUAT ARWAH

Mohd Akmal Razid bin Noraidi (CUCU)
Mek Esah binti Sulaiman (NENEK)
Juga kepada arwah mangsa lain yang tidak kami ketahui.

WARGA PRIHATIN

 

KEMALANGAN DI DUKE : BAIKNYA HUKUM SYARIAH BERBANDING SIVIL

10600456_818954281514159_9043462600113871921_n


KEMALANGAN DI DUKE : MENGAPA PILIH SIVIL BERBANDING SYARIAH?
1) Semua lapisan masyarakat Malaysia melahirkan kesedihan terhadap insiden kemalangan maut yang menimpa sebuah keluarga di Lebuhraya Duke semalam. Kemalangan yang menyebabkan kematian suami isteri beserta seorang bayi berumur 7 bulan.
2) Yang menjadi kemarahan awam adalah apabila dilaporkan bahawa kemalangan tersebut adalah disebabkan berlaku perlumbaan haram antara 6 buah kereta Myvi di tempat kejadian. Apa yang perlu kita fikirkan juga adalah bagaimana nasib 2 orang lagi anak mangsa yang masih lagi kecil untuk meneruskan kehidupan mereka di dunia ini tanpa tanggungan ibu bapa disisi.
3) Jika diteliti undang-undang Sivil, diperuntukkan di bawah Seksyen 41 yang pesalah hanya dikenakan hukuman penjara tidak kurang dua tahun dan tidak lebih sepuluh tahun. Serta denda tidak kurang RM5,000 dan tidak lebih RM10,000 dan hilang kelayakan daripada memegang lesen memandu selama tidak kurang dari tiga tahun.
4) Akan tetapi, keluarga mangsa tidak dapat pembelaan yang sewajarnya samada pampasan daripada penjenayah dan sebagainya. Bahkan, denda yang dikenakan kepada penjayah tersebut hanya diberikan kepada kerajaan bukannya kepada keluarga mangsa. Melainkan perlu melalui tuntutan file di mahkamah yang sudah pasti akan melalui prosedur dan kos yang berlainan.

 

5) Ia sangat berbeza dengan ketetapan yang telah ditetapkan di dalam Undang-undang Syariat dalam menyelesaikan kes ini. Dalam Islam, sebarang jenayah pembunuhan seakan-akan sengaja (Shibhu ‘amd) tanpa niat, diwajibkan kepada penjenayah untuk membayar diyaat (Ganti rugi) kepada keluarga mangsa bukannya kerajaan.

6) Jika dibuka di dalam kitab-kitab fiqh seperti Fiqh Islam wa Adillatuh, Syeikh Wahbah Zuhaili menyebut bahawa diyaat yang dikenakan kepada jenayah pembunuhan tanpa niat (Dalam konteks kes ini) adalah diyaat mukhaffafah (Diyaat ringan), iaitu 100 ekor unta yang dibayar secara beransur-ansur selama 3 tahun dan setiap tempoh masa satu tahun dibayar 1/3 diyaat.

7) Walaubagaimanapun para ulama’ berpendapat boleh menggantikan 100 ekor unta dengan harta yang senilai dengannya pada masa tersebut. Diantaranya ialah:

a. Wang Emas – 1,000 dinar
b. Wang Perak – 10,000 dirham
c. Lembu – 200 ekor
d. Kambing – 2,000 ekor
e. Persalinan – 200 persalinan lengkap.

Kadar seekor unta misalnya RM4,000 maka jumlah satu diyaat penuh ialah RM 400,000. Manakala jika seekor lembu RM2,000 maka satu diyaat penuh ialah RM400,000. Begitulah nilai semasa satu diyaat penuh.

8 ) Cuba bayangkan jika di dalam kes ini yang menyebabkan kematian seramai 3 orang, maka penjenayah perlu membayar ganti rugi tersebut kepada waris mangsa dalam kadar 3 kali ganda daripada kadar diyaat asal iaitu dalam kiraan kasar adalah lebih kurang RM1.2 juta.

9) Disinilah dapat kita teliti rahmatnya undang-undang Syariah Islam berbanding undang-undang Sivil kerana ia bukan sahaja dapat menjatuhkan hukuman kepada penjenayah akan tetapi dapat membela waris mangsa dengan sewajarnya. Oleh kerana itulah PAS bersungguh-sungguh untuk memperjuangkan Undang-undang Syariat ini kerana ia jelas membawa rahmat dan kesejahteraan kepada alam keseluruhannya.

Wan Muhammad Mizan Wan Abd Latiff – Ketua Penerangan DPPK K. Terengganu

Nahas Duke: PAS Mahu Pemandu Myvi Bayar RM1.2 Juta!

KUALA LUMPUR – Pemandu kereta Myvi yang terlibat dalam perlumbaan haram di Lebuh Raya Duke di sini hingga mengakibatkan tiga sekeluarga maut akibat berlaku kemalangan jalan raya perlu membayar sebanyak RM1.2 juta kepada waris mangsa.

Ketua Penerangan Dewan Pemuda PAS Kuala Terengganu, Wan Muhammad Mizan Wan Abd Latiff berkata, bayaran itu berdasarkan undang-undang Islam bagi jenayah pembunuhan tanpa niat.
‘Undang-undang Sivil hanya memperuntukkan pesalah dihukum penjara tidak kurang dua tahun dan tidak lebih sepuluh tahun serta denda tidak kurang RM5,000 dan tidak lebih RM10,000 serta hilang kelayakan daripada memegang lesen memandu selama tidak kurang dari tiga tahun.
“Bagaimanapun, keluarga mangsa tidak dapat pembelaan yang sewajarnya sama ada pampasan daripada penjenayah dan sebagainya. Ia sangat berbeza dengan ketetapan ditetapkan di dalam Undang-undang Syariat dalam menyelesaikan kes ini,” dakwanya dalam satu kenyataan hari ini.
Wan Muhammad Mizan berkata, berdasarkan undang-undang Islam, penjenayah kes terebut perlu membayar ganti rugi kepada waris mangsa dalam kadar tiga kali ganda daripada kadar `diyaat asal’iaitu dalam kiraan kasar adalah kira-kira RM1.2 juta.
Justeru, katanya, undang-undang Islam lebih baik daripada undang-undang sivil kerana bukam sahaja dapat menjatuhkan hukuman kepada penjenayah, tetapi membela waris mangsa dengan sewajarnya.
“Oleh kerana itulah PAS bersungguh-sungguh untuk memperjuangkan Undang-undang Syariat ini kerana ia jelas membawa rahmat dan kesejahteraan kepada alam keseluruhannya,” katanya.

KUALA LUMPUR: Pihak Polis Diraja Malaysia (PDRM) hari ini telah membebaskan pemandu wanita Produa Myvi yang terbabit dalam kemalangan yang meragut tiga nyawa di atas lebuhraya DUKE kelmarin.

Pemandu tersebut telah dibebaskan dengan jaminan polis selepas dirakam keterangan dan ujian air kencing dilakukan.

Pegawai Turus Siasatan dan Perundangan Trafik Kuala Lumpur, Deputi Superintendan S Markandan berkata, pemandu wanita berusia 35 tahun itu telah ditahan semasa menerima rawatan di Hospital Kuala Lumpur.

VIDEO: Tangisan Sayu Salah Seorang Anak Mangsa Maut Kemalangan di DUKE

BACA: Luahan Hati Dan Rayuan Adik Mangsa Kemalangan Ragut Tiga Nyawa di Atas DUKE

BACA: Familia Myvi Club (FMC) Nafi Ahli Mereka Punca Kemalangan Sebaliknya Salahkan Pajero

“Pihak kami ada menerima tiga laporan polis dari tiga orang pemandu Produa Myvi yang terlibat dalam kemalangan tersebut dalam tempoh 24 jam.”

“Keterangan semua pihak sudah dirakam termasuk seorang saksi kejadian dan siasatan akan mengambil kira semua keterangan berkenaan.

“Kami memandang serius kes kemalangan ini dan siasatan dijangka selesai minggu depan,” katanya dipetik Harian Metro.

Dalam kejadian semalam tiga sekeluarga termasuk seorang bayi enam bulan maut selepas kereta yang dipandu mereka terbabas akibat dirempuh oleh dua buah kereta Myvi yang sedang berlumba dia atas DUKE.

Fairuz Nizam Husain, 35, disahkan terbunuh di tempat kejadian manakala isterinya, Nova Safitri Azhari, 27, dan anak mereka yang berusia enam bulan Nur Firuza Annisa meninggal dunia di Hospital Kuala Lumpur (HKL). – Siakapkeli.my

Gambar Kemalangan Maut Myvi Langgar Pajero 2 Mei 2015

Najib arah siasatan penuh nahas helikopter

11:58PM – 4 Apr 2015

Datuk Seri Najib Tun Razak mengarahkan satu siasatan penuh rapi dan menyeluruh dijalankan untuk mengetahui punca nahas helikopter di Semenyih petang tadi.

Helikopter itu, yang membawa enam orang termasuk juruterbangnya, dan Pengerusi Perbadanan PR1MA Malaysia (PR1MA) Tan Sri Jamaluddin Jarjis serta Ketua Setiausaha Sulit kepada Perdana Menteri Datuk Azlin Alias, terhempas di Jalan Sungai Lalang, Kampung Pasir Baru, Semenyih pada jam 4.55 petang.

Perdana menteri menjelaskan bahawa mengikut prosedur beliau tidak boleh mengesahkan identiti mangsa selagi belum disahkan oleh pihak forensik.

“Namun berdasarkan maklumat yang boleh dipercayai, tragedi ini membawa kehilangan dua orang yang begitu besar sumbangannya kepada kerajaan, parti dan negara,” katanya kepada pemberita selepas melawat lokasi nahas malam ini.

Najib yang nyata sedih dengan tragedi itu, menyifatkan apa yang berlaku sebagai satu kehilangan yang amat besar buat diri dan keluarganya memandangkan Jamaluddin adalah kenalan sejak zaman universiti lagi selain amat rapat dari segi sejarah perjuangan dan kerjaya politik.

“Saya anggap Tan Sri Jamaluddin Jarjis seorang yang berkebolehan tinggi, banyak jasanya kepada kerajaan, parti dan negara. Ramai kenalannya di dalam dan luar negara,” katanya mengenai Jamaluddin yang pernah bertugas sebagai Duta Besar Malaysia ke Amerika Syarikat.

“Jamaluddin telah memainkan peranan penting dalam mengeratkan hubungan Malaysia dan Amerika Syarikat,” kata Najib sambil menambah kata, Jamaluddin juga terus banyak memberi nasihat dan pandangan kepadanya walaupun tidak lagi menjadi duta.

Najib, yang dilihat cuba menahan sebak dalam sidang media itu, berkata: “Oleh itu kehilangan beliau adalah satu tragedi besar buat saya dan saya amat sedih atas apa yang berlaku.”

Selain semasa di universiti, Najib berkata beliau dan Jamaluddin, yang juga ahli Parlimen Rompin, turut seiring ketika pembabitan awal dalam Umno dan seterusnya dalam dunia pentadbiran kerajaan.

Bercakap tentang Azlin yang disifatkan sebagai ‘Chief of Staff’ di Pejabat Perdana Menteri, Najib berkata pegawainya itu berperanan menentukan pelbagai perkara penting dalam hal-ehwal pejabat itu.

“Secara peribadi beliau telah bersetuju meninggalkan kerjayanya dalam bidang korporat untuk berkhidmat dalam kerajaan sebagai khidmatnya untuk negara,” katanya.

“Beliau telah bekerja dengan penuh dedikasi, amanah dan disenangi semua pihak, ketiadaan beliau satu kehilangan besar bagi saya,” kata Najib.

Perdana menteri berharap keluarga mereka tabah dan bersabar menempuh dugaan ini dan ketentuan Ilahi.

“Saya dan semua rakan berdoa apa yang telah berlaku itu, sekiranya telah disahkan nanti, kita berdoa kepada Allah supaya roh mereka dicucuri rahmat,” katanya.

– Bernama

Child killed in five-floor fall while mum argues on the phone

Updated: Saturday April 4, 2015 MYT 8:06:42 AM

Grieving parents: Nurhayada’s mother being consoled by her husband at the KL Hospital while the younger daughter looks on. Inset: The scene of the tragic accident at the mall.

KUALA LUMPUR: A petty argument between a husband and wife over the telephone cost them dearly – the life of their six-year-old daughter.

The husband, who identified himself as Musa, said he had returned to his apartment in Taman Connaught at about 2pm to find his wife and two daughters missing.

“I called my wife on her mobile phone and asked her where she was.

“She said she had taken the children out shopping with a friend. I asked her why she hadn’t told me about it, and asked where she was so I could pick her up. But she said she would take a bus back,” he said.

As they spoke, Nurhayada Sofia got near an escalator on the second floor of the Kenanga Wholesale City mall in Pudu.

Nurhayada’s five-year-old sister was still with her mother.

Nurhayada was said to have tried to climb over the escalator when she slipped and fell five floors to the basement through a gap.

“We were still arguing when I heard a commotion and the line was cut,” Musa recalled at the Hospital Kuala Lumpur mortuary.

“Minutes later, my wife called back to say that Nurhayada was dead. I just couldn’t believe it.”

Nurhayada died due to severe injuries to the head.

However, a video of the incident that went viral showed a girl resembling Nurhayada playing near the escalator with her sister and her mother standing next to her.

Outside the mortuary, Musa’s wife was inconsolable. “I made a mistake and my daughter is dead,” she cried.

KL Fire and Rescue Department director Khiruddin Drah­­man said: “Investigations are ongoing. We will check whether the mall has adhered to safety regulations.”

KL CID chief Senior Asst Comm Zainuddin Ahmad said the police suspected no foul play and had classified the case as sudden death.

A mall spokesman said it was handling the incident with utmost importance.

“We are assisting the authorities in their investigation in every way possible,” she said.

Nurhayada is expected to be buried in her father’s hometown in Muar.

Saksi dakwa lihat helikopter meletup di udara dan dibumi

KEADAAN bangkai helikopter yang terhempas di Jalan Sungai Lalang, Kampung Pasir Baru, Semenyih, petang tadi.

SEMENYIH: Seorang saksi yang juga penduduk kampung mendakwa melihat sebuah helikopter meletup di udara sebelum terhempas di Kampung Pasir Baru, Sungai Pening, di sini, petang tadi.

Pengawal keselamatan, Roslan Harun, 53, berkata, ketika kejadian pada kira-kira jam 4.30 itu, beliau sedang berehat di rumahnya.

Roslan Harun – saksi nahas

“Mula-mula pak cik dengar bunyi kipas kuat…nampak helikopter meletup dan terbakar di udara. Selepas itu helikopter mula jatuh ke bawah.

“Tiba-tiba, pak cik dengar letupan kali kedua, mungkin waktu itu, ia sudah berada di darat. Hujan juga ketika itu,” katanya ketika ditemui di lokasi kejadian.

Ketika ini, operasi mencari dan menyelamat sedang giat dijalankan. Kawasan kejadian itu juga sudah ditutup kepada orang awam sejak jam 6.30 petang.

 

Nahas Helikopter – Jamaluddin Jarjis antara 6 yang terkorban

Jamaluddin Jarjis antara terkorban

Harian Metro – 4 April 2015

00 nahas helikopter jj

Semenyih: Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi mengesahkan Tan Sri Jamaluddin Jarjis antara enam mangsa yang terkorban dalam nahas helikopter di Semenyih, petang tadi.

Beliau berkata, Jamaluddin berada di dalam helikopter berkenaan ketika nahas berlaku.

Sementara itu, Pengarah Bomba Negeri Selangor, Othman Abdullah berkata, keenam-enam mayat mangsa nahas helikopter sudah ditemui dan akan dibawa keluar dalam masa sejam.

Helikopter jenis AS365 Dauphin terhempas berhampiran Jalan Sungai Lalang-Kampung Pasir Baru di sini.

Dalam kejadian kira-kira 4.30 petang, seorang saksi Roslan Harun, 53, yang berada berhampiran lokasi kejadian melihat api marak di kawasan kebun kelapa sawit.

Menurutnya, dia tidak dapat menghampiri lokasi kejadian dan berada kira-kira 200 meter dari serpihan badan utama helikopter berkenaan.

“Ketika kejadian hujan lebat dan saya terus menghubungi bomba memaklumkan kejadian itu.

“Saya kemudian keluar dari lokasi nahas untuk menunjukkan jalan kepada pihak berkuasa untuk masuk ke sini,” katanya ketika ditemui di lokasi kejadian nahas.

Artikel ini disiarkan pada : Sabtu, 4 April 2015 @ 8:50 PM

SEORANG daripada mangsa yang terkorban. FOTO ihsan bomba

ULASAN: WARGA PRIHATIN

TIGA Pekerja TNB Gugur Dalam Tugas Bila Pencawang Meletup

Mangsa terakhir letupan pencawang elektrik meninggal dunia

https://www.youtube.com/watch?v=f_nmv3vyr94

KUALA LUMPUR: Mangsa terakhir daripada tiga pekerja Tenaga Nasional Bhd (TNB) yang parah akibat letupan pencawang elektrik di Taman Tan Yew Lai, di sini, meninggal dunia petang tadi.

Pengurus Besar Kanan (Hal Ehwal Korporat dan Komunikasi) TNB, Datuk Mohd Aminuddin Mohd Amin, berkata Mohd Zaidi Mohd Shariff, 35, juruteknik TNB meninggal dunia di Pusat Perubatan Prince Court, di sini, jam 6.55 petang.

“Allahyarham meninggalkan seorang isteri dan tiga anak,” katanya dalam satu kenyataan hari ini.

Pada 23 Februari lalu, dalam kemalangan kira-kira jam 11.00 malam, tiga warga kerja TNB itu melecur akibat percikan api ketika pensuisan dibuat selepas selesainya kerja-kerja penyelenggaraan.

Dua rakan sekerjanya, Norizan Abdullah, 59, dan Mohd Ruzairi Razali, 34 meninggal dunia pada 1 Mac dan 25 Februari, masing-masing di Pusat Perubatan Prince Court dan Pusat Perubatan Universiti Malaya.

“Seluruh warga kerja TNB bersedih atas pemergian ketiga-tiga mangsa. Kami kehilangan permata dalam kalangan warga kerja yang sentiasa komited dalam menjalankan tugas,” katanya.

Pihak pengurusan TNB, selain memberi pertolongan segera kepada semua mangsa terbabit, akan terus membantu waris-waris dan keluarga masing-masing dalam menangani segala kesusahan dan trauma yang menimpa. – BERNAMA

* * *

Seorang lagi pekerja TNB meninggal dunia

KUALA LUMPUR: Seorang lagi pekerja Tenaga Nasional Berhad (TNB) yang parah akibat kebakaran pencawang elektrik di Taman Tan Yew Lai di sini Isnin lepas, meninggal dunia malam tadi.

Pengurus Besar Kanan (Hal Ehwal Korporat dan Komunikasi) TNB, Datuk Ir Mohd Aminuddin Mohd Amin, berkata Norizan Abdullah, 59, meninggal di Pusat Perubatan Prince Court pada jam 10.52 malam.

“Jenazah Allahyarham disembahyangkan di Surau Balai Islam, Ibu Pejabat TNB, Jalan Bangsar pagi tadi sebelum dibawa ke Rembau, Negeri Sembilan untuk disemadikan,” katanya dalam satu kenyataan.

Allahyarham meninggalkan dua isteri dan 10 orang anak berumur antara 10 tahun dan 32 tahun.

Beliau adalah antara tiga petugas TNB yang cedera dalam kejadian itu semasa melakukan kerja-kerja pensuisan.

Rabu lepas, seorang lagi petugas iaitu Mohd Ruzairi Razali, 34, meninggal dunia di Pusat Perubatan Universiti Malaya.

Seorang lagi petugas, Mohd Zaidi Mohd Shariff, 35, dilapor masih stabil dan sedang dirawat di Pusat Perubatan Prince Court.

Mohd Aminuddin berkata, seluruh warga TNB bersedih atas pemergian kedua-dua mereka yang disifatkan sebagai kehilangan besar kepada TNB.

“Pihak TNB akan terus membantu waris dan keluarga ketiga-ketiga mangsa dalam menangani segala kesusahan dan trauma yang menimpa mereka,” katanya.

– BERNAMA

Pekerja TNB meninggal dunia

Oleh Fardy Bungga

Kuala Lumpur: Seorang pekerja Tenaga Nasional Berhad (TNB) yang terbabit dalam kemalangan ketika kerja penyelenggaraan di pencawang elektrik di Taman Tan Yew Lai, Isnin lalu meninggal dunia, petang ini.

Menurut kenyataan media yang dikeluarkan TNB, juruteknik, Mohd Ruzairi Razali, 34, menghembuskan nafas terakhir di Pusat Perubatan Universiti Malaya (PPUM) pada 1:10 petang selepas mendapat rawatan sejak Isnin lalu.

Jenazah mangsa disembahyangkan di Surau Balai Islam, Ibu Pejabat TNB di Jalan Bangsar sebelum dibawa ke Bukit Kecil, Kuala Terengganu untuk dikebumikan.

Arwah meninggalkan seorang isteri dan tiga anak berumur tujuh, lima dan tiga tahun.

Sementara itu, dua lagi pekerja TNB yang turut cedera dalam kemalangan terbabit, Mohd Zaidi Mohd Shariff, 35, dan Norizan Abdullah, 59, kini dilaporkan stabil dan masih mendapat rawatan lanjut di Hospital Prince Court.

Artikel ini disiarkan pada :
Rabu, 25 Februari 2015 @ 5:40 PM

Saya ingin tuntut keadilan untuk pembunuhan Aminulrasyid – Ibu

Saya ingin tuntut keadilan untuk Aminulrasyid - Ibu

Ibu kepada remaja Aminulrasyid Amzah (gambar) berkata beliau ingin menuntut keadilan untuk anaknya yang didakwa dibunuh dengan kejam. -Gambar fail
SHAH ALAM: Ibu Aminulrasyid Amzah, remaja lelaki yang maut ditembak polis hampir lima tahun lepas, memberitahu Mahkamah Tinggi di sini hari ini bahawa beliau ingin menuntut keadilan untuk anaknya yang didakwa dibunuh dengan kejam serta menyalahi undang-undang pada usia 15 tahun.

Dalam pernyataan saksinya, Norsiah Mohammad, 66, berkata defendan pertama, Korporal Jenain Subi telah melakukan serang dan sentuh ke atas anak bongsunya itu yang tidak melakukan sebarang bentuk jenayah bagi menjustifikasikan penggunaan senjata api ke atasnya.

Mengenai reaksi pihak polis terhadap kejadian itu, beliau berkata pihak polis memberi liputan meluas mengenai kematian Aminulrasyid sehari selepas kejadian tembak itu yang berlaku pada 26 April 2010.

“Defendan ketiga, Ketua Polis Selangor Tan Sri Khalid Abu Bakar (kini Ketua Polis Negara) menyatakan bahawa anak saya cuba merempuh anggota polis dan ini menjustifikasikan anggota polis untuk menembak mati anak saya.

“Tambahan pula, anggota polis juga mengeluarkan kenyataan bahawa terdapat sebilah parang yang dijumpai di dalam kereta arwah dan beliau disyaki sebagai seorang penyamun,” katanya pada hari pertama perbicaraan kes saman yang difailkan oleh beliau dan anak sulungnya Nor Azura, 45, terhadap Jenain, Khalid serta tiga yang lain.

Kedua-dua plaintif itu yang turut menamakan Ketua Polis Daerah Shah Alam, Ketua Polis Negara dan Kerajaan Malaysia sebagai defendan dan menuntut ganti rugi hampir RM50 juta atas alasan kematian Aminulrasyid berpunca daripada kecuaian Jenain.

Pada November 2013, Mahkamah Rayuan mengekalkan keputusan Mahkamah Tinggi di sini yang melepas dan membebaskan Jenain daripada tuduhan menyebabkan kematian Aminulrasyid ketika mengejarnya di Jalan Tarian 11/2, Seksyen 11, di sini antara 1.10 pagi dan 2 pagi pada 26 April 2010.

Ketika membebaskan Jenain pada 2012, Mahkamah Tinggi memutuskan bahawa Jenain tidak berniat menyebabkan kematian Aminulrasyid, tetapi menembak kereta yang dipandu remaja itu dengan tujuan menghentikannya.

Ketika disoal balas peguam Zulkifly Omar yang mewakili Jenain, Norsiah bersetuju dengan cadangan peguam itu bahawa walaupun Aminulrasyid tidak melakukan jenayah tetapi tindakannya melarikan diri daripada polis merupakan satu kesalahan.

Saksi pertama plaintif itu juga bersetuju dengan cadangan Zulkifly bahawa apabila Jenain mengejar kereta yang dipandu Aminulrasyid, anggota polis itu tidak tahu bahawa kereta itu dipandu oleh seorang kanak-kanak.

“Jika puan sedang pandu kereta dan ditahan polis, apa puan akan buat?” soal Zulkifly dan Norsiah menjawab: “Saya akan berhenti”.

Perbicaraan di hadapan Hakim Datuk Ahmad Zaidi Ibrahim bersambung esok.

Tag: Aminulrasyid, ditembak polis, mahkamah, norsiah Mohammad, jenain subi

Kanak-kanak maut dirempuh MPV

Maut dirempuh MPV

sitinor@hmetro.com.my

Kota Bharu: Seorang kanak-kanak lelaki berusia 10 tahun maut selepas dirempuh sebuah MPV dan diseret sejauh 50 meter dalam kejadian di Kampung Tapang, di sini, 3.00 petang tadi.

Kejadian berlaku ketika Muhammad Farhan Nazim melintas jalan dari rumahnya.

Bagaimanapun, dia yang menunggang basikal dirempuh MPV jenis Nissan Grand Livina sebelum diseret sejauh 50 meter ke bahu jalan sebelah kiri.

Pemandu MPV itu turut melanggar gerai burger di bahu jalan, sebelum melarikan diri.

Mangsa meninggal dunia di tempat kejadian akibat parah di kepala dan badan.

Sementara itu, Ketua Polis Daerah Kota Bharu Asisten Komisioner Rohaimi Mat Isa berkata, mayat mangsa dibawa ke Hospital Universiti Sains Malaysia (HUSM) Kubang Kerian untuk dibedah siasat sebelum diserahkan kepada keluarganya untuk urusan pengebumian.

“Kes disiasat mengikut Seksyen 41 (1) Akta Pengangkutan Jalan 1987,” katanya.

Artikel ini disiarkan pada : Jumaat, 6 Februari 2015 @ 8:18 PM

Mayat budak lelaki berusia 10 tahun yang maut dirempuh MPV dipayungkan rakannya.

Innalillahiwainna ilaihiroojiun.
Semuga ibubapa lebih peka dan memerhati gerak geri anak-anak. Selalu-selalulah nasihatkan mereka agar lebih berhati-hati dan tidak berkeliaran.

Lagi budak maut terjatuh

asmah_rusman@hmetro.com.my
Ampang: Seorang kanak-kanak lelaki berusia lima tahun maut terjatuh dari tingkat lapan kediamannya di Taman Nirwana Kampung Pandan, 8 pagi tadi.

Ketua Polis Daerah Ampang, Asisten Komisioner Khairuldin Saad berkata, mangsa tinggal bersama ibu bapa, dua adik beradiknya dan seorang pembantu rumah warga Indonesia.

Menurutnya, ketika kejadian ibu bapa mangsa bersama kakak dan abangnya tiada di rumah kerana ke tempat kerja dan sekolah.

“Pembantu rumah terbabit meninggalkan kediaman itu untuk membeli telur di kedai sebelum kejadian.

“Bagaimanapun, sebaik pulang dia mendapati orang ramai berkumpul dan melihat mangsa parah terbaring atas jalan,” katanya.

Khairuldin berkata, siasatan awal dipercayai mangsa tersedar dari tidur dan memanjat basikal yang terletak di balkoni tingkat lapan sebelum terjatuh.

Kes disiasat mengikut Seksyen 31 (1) (a) Akta Kanak-kanak dan pembantu rumah kini sedang disoal siasat.

Artikel ini disiarkan pada : Jumaat, 30 January 2015 @ 5:06 PM

LOKASI kanak-kanak terjatuh (dalam bulatan).

LOKASI kanak-kanak terjatuh (dalam bulatan).

Penduduk kampung gempar helikopter terhempas

31 Disember 2014
image.jpg2

Helikopter milik Polis Diraja Malaysia (PDRM) terhempas ketika misi menghantar barangan makanan kepada mangsa banjir di Kampung Rambai di Tanah Merah, hari ini. – Foto Bernama Helikopter milik Polis Diraja Malaysia (PDRM) terhempas ketika misi menghantar barangan makanan kepada mangsa banjir di Kampung Rambai di Tanah Merah, hari ini. – Foto Bernama

TANAH MERAH – Penduduk Kampung Rambai di sini gempar apabila sebuah helikopter jenis Ecureuill AS 355F2 milik Polis Diraja Malaysia (PDRM) terhempas pada kira-kira 6.30 petang, selepas berlegar-legar di ruang udara kampung itu.

Beberapa saksi yang ditemui berkata, helikopter itu dilihat terbang rendah dan berlegar-legar sebanyak dua pusingan, sebelum kedengaran seperti ada letupan sedikit, dan terus menjunam ke darat.

Anggota misi kemanusiaan dari Kuala Lumpur, Mohd Zulhasnan Abdullah, yang ketika itu sedang mengagih-agihkan bekalan di kampung itu berkata, beliau dan pasukannya menyangkakan pada mulanya helikopter itu terbang rendah kerana mahu menurunkan bekalan makanan.

“Melihat keadaan itu (helikopter terbang rendah), orang kampung rasa seronok dan berkumpul untuk melihatnya.

“Tiba-tiba helikopter jadi tak seimbang dan jatuh menjunam betul-betul di depan mata kami. Bila melihat keadaan itu, kami dan orang kampung berpusu-pusu pergi sana dan kami membawa keluar empat orang — tiga lelaki dan seorang wanita,” katanya ketika ditemui di kampung itu, di sini hari ini.

Mohd Zulhasnan berkata, beliau dan rakan-rakannya mendapati tiga orang lelaki cedera parah di bahagian kepala manakala seorang wanita hanya cedera ringan dan mengadu pening.

“Kami, dengan bantuan orang kampung, memasukkan dua orang mangsa lelaki pertama ke dalam kereta Perodua Alza, manakala dua lagi dimasukkan dalam Triton milik saya untuk dihantar ke Hospital Tanah Merah,” katanya.

Terdahulu, Ketua Polis Negara Tan Sri Khalid Abu Bakar mengesahkan kejadian itu, dan memberitahu Bernama bahawa kesemua di dalam helikopter itu selamat dan sedang menjalani rawatan lanjut di Hospital Tanah Merah.

“Alhamdulillah dua juruterbang dan dua kru terselamat,” katanya ketika dihubungi hari ini.

Sementara itu, penduduk kampung Saifulizam Mohamad, 40, berkata, walaupun ketiga-tiga mangsa lelaki cedera parah, mereka masih dalam keadaan sedar.

Beliau berkata, selepas orang ramai berjaya mengeluarkan keempat-empat mangsa dari bangkai helikopter itu, ketiga-tiga lelaki itu dibaringkan di halaman rumah beliau, manakala wanita itu masih boleh berjalan sendiri.

“Sebab saya ada bertanya kepada lelaki itu, berapa orang di dalam helikopter, dan beliau menjawab empat. Saya cuba nak pastikan sama ada beliau masih sedar,” katanya.

Sementara itu, seorang lagi saksi, Zaisa Mohd Zin, 31, berkata, beliau berasa pelik apabila melihat helikopter itu terbang rendah berhampiran kawasan rumahnya, menyebabkan beliau terasa ingin merakam kejadian itu.

“Tapi dalam saya cuba nak capai handphone, tiba-tiba terdengar bunyi dentuman, dan saya lari keluar, melihat helikopter itu sudah terhempas di darat.

“Tapi nasib baik kebetulan ada beberapa orang doktor yang sedang berada di kampung kami tengah membantu agih-agihkan makanan di madrasah berhampiran. Saya tengok mereka sempat memberi rawatan awal, termasuk memberi oksigen menggunakan topeng,” katanya. – Bernama

GAMBARAN KEMUSNAHAN PASCA BANJIR