Category Archives: Jenayah Politik

General Knowledge and sharing.

image_pdf

Hudud tidak sesuai untuk negara kita, kata Tan Sri Musa Hitam

Hudud: Tidak Sesuai – Musa Hitam

Published on Sunday, 22 March 2015 20:37

Tan Sri Musa Hitam. Foto: www.malaysia-chronicle.com

Tan Sri Musa Hitam. Foto: www.malaysia-chronicle.com

PETALING JAYA: Hudud tidak sesuai untuk negara kita, kata Tan Sri Musa Hitam.

Bekas Timbalan Perdana Menteri berkata, sebagai bekas pemimpin UMNO, beliau percaya sejak penubuhan lagi sehingga hari ini, pendirian UMNO jelas bahawa Hudud tidak sesuai untuk sebuah negara berbilang kaum, berbilang agama seperti Malaysia.

“Dari awal lagi, saya secara peribadi berpendapat bahawa Hudud tidak sesuai untuk negara kita,” kata Musa dalam satu kenyataannya, Sabtu.

Sehubungan itu, tambah beliau, UMNO perlu mengambil pendirian tegas mengenai pelaksanaan Hudud di Kelantan.

“Isu tersebut mempunyai implikasi yang sangat panjang untuk negara ini, kedua-dua di dalam dan di peringkat antarabangsa,” katanya yang kini berada di Cordoba, Sepanyol menyertai sesi meja bulat Forum Ekonomi Islam Dunia (WIEF).

Beliau juga berkata bahawa pihak pembangkang tidak seharusnya berpura-pura seperti mereka tidak tahu apa-apa.

Musa menyatakan bahawa rakyat tidak perlu terkejut dengan rang undang-undang Hudud PAS, kerana mereka telah memperjuangkan sejak sekian lama.

“Jika saya salah mengenainya, maka UMNO perlu menyatakan pendirian mereka secepat mungkin. Isu ini adalah penting dan tidak boleh diketepikan, “katanya lagi.

Sementara itu dalam perkembangan serupa, Sinar Harian melaporkan, Ahli Parlimen Pulai, Datuk Nur Jazlan Mohamed menjelaskan kenyataannya sebelum ini, bahawa tiada keperluan untuk kerajaan PAS Kelantan melaksanakan undang-undang Hudud di negeri itu pada masa ini.

“Saya tidak menolak Hudud atau menolak hukum ALLAH,” kata beliau sambil menyambung bahawa Kerajaan PAS Kelantan sepatutnya memfokus perkara lain yang lebih penting daripada memberi keutamaan kepada soal pelaksanaan Hudud di negeri berkenaan.

Beliau berkata, PAS nampaknya lebih mendahulukan hukuman itu daripada memberi keutamaan kepada perkara lain. Mereka sepatutnya menumpukan usaha membangunkan Islam dan bukannya menghukum orang Islam.

“Bukan saya menolak Hudud apatah lagi menolak hukum ALLAH, tapi setakat ini saya rasa negara kita sudah maju sejak berpuluh tahun kebelakangan ini dan tiada rakyat yang tercicir tidak kira beragama Islam,” katanya kepada pemberita, Sabtu.

Nur Jazlan berkata, kerajaan Pas Kelantan sepatutnya lebih memberi keutamaan kepada soal membantu rakyat di negeri itu yang terjejas teruk akibat banjir hujung tahun lalu.

Terdahulu, Dun Kelantan meluluskan rang undang-undang Kanun Jenayah Syariah II 1993 (Pindaan 2015) yang hanya terpakai kepada orang Islam apabila ia dilaksanakan kelak di negeri ini.

Dilaporkan kesemua 44 ahli dewan meluluskan sebulat suara rang undang-undang berkenaan termasuk 12 Adun BN.

 

 

 

 
-FMT

Kufurkah apabila pertikai hudud PAS, soal bapa wartawan BFM

Profesor Dr Mohamad Tajuddin Mohamad Rasdi mempertahankan yang anaknya tidak mempertikaikan undang-undang Tuhan, tetapi undang-undang yang digubal PAS dan akan dikuatkuasakan parti Islam itu. – Gambar Facebook, 22 Mac, 2015.Profesor Dr Mohamad Tajuddin Mohamad Rasdi mempertahankan yang anaknya tidak mempertikaikan undang-undang Tuhan, tetapi undang-undang yang digubal PAS dan akan dikuatkuasakan parti Islam itu. – Gambar Facebook, 22 Mac, 2015.Bapa kepada wartawan BFM, Aisyah Tajuddin, menyangkal dakwaan anaknya bersalah melakukan kekufuran menerusi klip video yang menyoal pelaksanaan hukum hudud di Kelantan, susulan kenyataan polis yang beliau akan disiasat mengikut Seksyen 298 Kanun Keseksaan.

Profesor Dr Mohamad Tajuddin Mohamad Rasdi berkata, anaknya bukan mempertikaikan undang-undang Tuhan, tetapi undang-undang yang digubal PAS dan akan dikuatkuasakan parti Islam itu.

“Kelakar pula apabila mereka boleh menyiasatnya atas tuduhan melakukan kekufuran apabila hudud yang diulasnya adalah hudud sepertimana ditafsirkan oleh PAS,” katanya kepada The Malaysian Insider hari ini.

Ditemui pada satu forum berkenaan kebebasan beragama, Tajuddin berkata beliau sepatutnya bertindak tanpa memihak kepada mana-mana parti politik.

“Saya sangka polis dan pihak berkuasa tidak memihak mana-mana parti. Tetapi, sebaliknya mereka bertindak berdasarkan tafsiran satu parti politik mengenai hudud,” katanya.

Ketua Polis Negara Tan Sri Khalid Abu Bakar terdahulu hari ini dilaporkan berkata, polis akan memanggil penerbit stesen radio perniagaan itu dan Aisyah atas dakwaan melakukan kesalahan atas alasan agama mengikut Seksyen 298 Kanun Keseksaan.

Katanya, polis menerima sekurang-kurangnya 5 laporan selepas klip video itu diterbitkan pada Khamis, daripada pengadu yang merasakan ia mempermainkan kepercayaan agama.

Beliau juga memberi jaminan yang polis pada masa sama sedang mengesan mereka yang mengancam Aisyah dengan rogol dan bunuh.

Stesen radio itu sejak Jumaat menarik balik klip video itu, yang merupakan kerjasama antara BFM Media dan Projek Dialog di laman YouTube BFM Kupas, dan menerima sekurang-kurangnya 6,000 pandangan dan beratus-ratus komen menghina Aisyah.

Tajuddin berkata hari ini, jika polis mendakwa anaknya melakukan kekufuran, sesuatu yang “tidak masuk akal” apabila pengkritik hudud PAS lain, seperti bekas Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad dan pengarah Islamic Renaissance Front Dr Farouk Musa, tidak dikenakan tuduhan yang sama.

Tajuddin berkata Dr Mahathir sebelum ini mengatakan hudud PAS tidak adil kerana ia mewujudkan dua set undang-undang untuk jenayah yang sama, manakala Farouk terang-terangan menolak tafsiran PAS mengenai undang-undang itu.

“Saya sudah tentu tidak melihat apa yang Dr Mahathir atau Farouk katakan itu sebagai menghina. Tetapi jika apa yang Aisyah katakan dianggap satu kekufuran, kenapa apa yang mereka katakan tidak dianggap satu kekufuran juga?

“Jika anda mendakwa perempuan saya, saya rasa tidak masuk akal kalau Dr Mahathir juga tidak kena.”

Katanya, tidak seperti Dr Mahathir dan Farouk, Aisyah tidak pun mengkritik undang-undang itu, tetapi semata-mata mempersoalkan masa penguatkuasaannya dan keutamaan kerajaan Kelantan.

Ditanya sama ada beliau percaya Aisyah sepatutnya boleh mempersembahkan video itu dengan cara yang berbeza, Tajuddin menjawab anaknya melakukannya sama seperti semangat asal video itu.

“Itulah gaya Kupas – hebat dan mengesankan, provokatif dan bersifat sindiran. Dia diberi skrip dan dia melakukannya seperti yang dikehendaki. Dia sebenarnya hanya menggantikan pengacara asal.

“Dan mereka yang tersinggung dengan gayanya sebenarnya bukan penonton tetap Kupas, mereka tidak faham falsafahnya, yang ia satu satira,” kata Tajuddin.

Tetapi, beliau berkata, anaknya masih trauma disebabkan ancaman bunuh yang diterimanya, dan beliau sedang mempertimbangkan untuk mengambil cuti.

“Saya tidak fikir dia akan buat video lagi untuk BFM pada masa akan datang. Mungkin BFM boleh tawarkan dia kerja lain. Tetapi, pastinya, pilihan terletak di tangannya,” katanya. – 22 Mac, 2015.

 

 

  • Hukum Islam takde satira. Siapa yang mempermainkan agama termasuk dalam golongan dimurkai Allah.

    • Saya bersetuju dengan tuan 100%.

    • Kalau Allah murka terhadap Aisyah, biar Allah yang menghukumnya… Tak perlu nyamuk-nyamuk mempertikaikan isu ini… Siapa lagi Agung.. Allah atau manusia…

  • Mempertikai Hukum Allah memang kufur and kafir! PAS tidak mempunyai keupayaan untuk ‘mereka cipta’ undang-undang Islam sendiri.

    Boleh orang tua kurang ajar membuktikan bahawa bil yang baru dibentang, dibahas dan diluluskan oleh undang-undang Negeri Kelantan baru-baru ini berlawanan dengan undang-undang Islam yang sebenar? Malah orang tua ni tahu ke apa dia undang2 Islam yang sebenar? dah lah anak mulut celupar, tutup aurat pun tak.
    Cermin diri sendiri sebelum nak berlagak pakar dalam undang2 Islam. Phd awak tu pun lansung tak berkaitan dengan pengajian Sharia’h!

  • Saudara abdul… tlg jgn sebut kristian.. jg sensitiviti ugama lain kalu saudara mahu ugama lain menghormati ugama saudara. Ada ayat yg lbh indah @ lbh murni (non muslim) sptmna yg disebutkn oleh saudara leo koo.. sy sokong n sependapat dgn anda saudara leo koo.

    • Kamu mahu saya menjaga sensitiviti agama lain sedangkan orang kafir sibuk menghina dan menyerang Islam and orang Islam di negara ini dalam pelbagai website termasuk TMI ini!

      Mengapa orang Kristian mencuri nama ‘Allah’ dari Al-Quran dan dimasukkan kedalam Bible untuk mengelirukan orang Melayu sedangkan nama Allah tidak terdapat dalam Bible bahasa Aramaic, Greek, Bahasa Inggeris dll? Bible Arab hanya ditulis selepas zaman Nabi Muhammad maka pihak Kristianlah yang menciplak nama Allah. Ini bererti orang Kristian telah melakukan kesalahan yang amat teruk ke atas orang Islam dan agama Islam dan sepatutnya orang Kristian mohon maaf kepada orang Islam.

      Inilah contoh pemikiran songsang orang kafir seperti kamu!

  • Kalau awak katakan hudud itu hudud PAS – apakah kamu boleh berikan hudud yang

  • Saya telah melihat video anak dr yang telah dimuat naik sebaik DUN Kelantan meluluskan Enakmen Jenayah Syariah II pada 8 Mac lalu! Pada saya, jika dr membuang ego serta bertindak berpandukan pedoman rasul junjungan (“hatta, jika fatimah anakku yang mencuri nescaya akan kupotong tangannya”), tentu menginsafi tindakan aisyah dan secara sedar akan mengakui bahawa aisyah telah cross the line; yang mengundang cemuhan, ugutan dll. Cuba dr jawap seikhlasnya; apakah aisyah akan dikutuk seteruk itu jika dia tidak bercakap begitu, tentunya tidak bukan? Ingat, tindakan dr memperlekehkan bangsa sendiri kononnya melayu-islam begitulah sifatnya, adalah keterlaluan. Akuilah dr bahawa tak siapapun, jika agama mreka dipertikaikan pasti ada pembelaan mungkin lebih dahsyat lagi! Seorang yg bertaraf prof adalah naif jika tidak dapat menduga tindak balas sedemikian…kefahaman berbeda di kalangan penganut tentunya mengundang tindak balas berlainan; ekstrem-ganas dan sederhana…tidak terkecuali dlm kes aisyah. Hujah dr yang mengatakan aisyah hanya mempertikaikan hudud Pas, bukan hudud Allah sukar diterima kerana apapun naratifnya ia tetap menyentuh hak Khaliq. Apa lagi, bila disatirakan pula! Janganlah hendaknya setelah riuh seantero dunia, dr pertikaikan pula mereka yang pernah mempertikaikan enakmen jenayah syariah II (hudud) itu….

    • Penganut agama lain tidak akan menggunakan ugutan bunuh, rogol kepada orang yang tidak sependapat dengan mereka. Hanya agama tertentu atau negara tertentu sahaja dalam konteks ini yang telah mendidik rakyat mereka untuk berkelakuan sedemikian. Sedangkan orang ramai asyik dengan pertikaian samada pengacara radio itu betul atau tidak kenapa tidak menjawab soalan dia yang bahawa hudud atau membantu mangsa banjir lebih penting? adakah hudud dapat menolong mereka? kenapa tidak mengubal dan membentang undang-undang kecemasan dahulu?

      • Penganut agama lain tidak akan menggunakan ugutan bunuh, rogol kepada orang yang tidak sependapat dengan mereka. Mereka cuma menyerang negara orang Islam dan merompak sumber alam dan mengebom sasaran awam dan membunuh orang Islam secara beramai-ramai seperti yang berlaku dalam serangan haram Amerika dan NATO ke atas Iraq, Libya, Afghanistan, Somalia, Sudan dll.

        Dalam Perang Dunia Pertama dan Kedua, orang kafir telah membunuh 101 juta orang kafir dan orang Islam. Cara yang digunakan oleh tentera kafir ialah ugutan bunuh, bunuh, ugutan rogol, rogol, penyiksaan dan serangan ke atas orang awam dan sasaran awam!

      • Penganut agama lain memang tidak menggunakan ugutan bunuh, rogol tetapi mereka buat lebih dari itu. Anda boleh rujuk kes NLFT, KKK, Odisha, Sabra & Shatilla, Breivik, LRA, Rohingya, LTTE, Sohei dan ribuan kes lagi.

      • ..bila masa si Zulkafly ni mengugut Aisyah ‘the cleupar’ tu? kau tau baca BM ke? atau tau fitnah orang jer…kau ni sebiji macam penganut secular, fitnah dulu, bukti kemudian!!

    • ketara betul jahil nya, kasian sdh umur sebegini masih sja belum mengerti apa2, semua di tafsir mengikut logika manusia. Ndak tau tanya, ada buku baca jgn lah tunjuk aib dgn miskin ilmu

    • You are right.

  • Hudud adalah hudud Allah….Pas sebagai platform sahaja. Begitu juga kalau dibawah UMNO, PKR dan sebagainya.

    • Kalau betul-betul Hudud yang dibentangkan oleh PAS itu Hudud Allah, mengapa ada dua `courts of Hudud’ spertimana disoal oleh YB Saiffudin – Satu untuk Royalty, satu untuk orang umum??

  • QS 4:82. Adakah yang ingin melaksanakan dan yang menolak tidak memperhatikan Al Quran? Kalau Al Quran bukan dari sisi Tuhan pasti terdapat banyak pertentangan di dalamnya. Tuhan jadikan bumi dalam 6 masa. Inikan pula ada manusia ingin melaksanakan hukum-Nya ikut pada masa yang dia suka.

  • Lain kali , apa jua yg berkaitan dgn bangsa dan agama juga budaya yg berbagai jangan diperolok dan dimainkan spt badot yg tak berfikir . Perkara2 ini , mempunyai kaitan dgn kepercayaan , moral dan akhlak para penganut atau pengamalnya . Kenapa suka menghina ? Apakah menghina dan mengherdik & menyakat itu satu norma hidup yg mulia ? Sebagai cendiakawan yg cerdas berfikir kenapa mahu mendidik anak dan massa dgn perkara2 negatif begini . Negara memerlukan pemikiran2 yg bernas , positif dan membina bagi meletakkan Malaysia sebagai wilayah tamaddun yg unggul dgn ciri2 pembangunan rohani dan fizikal yg gilang gemilang . Lakonan salaptik yg membodoh diri dan masyarakat wajar disisih drp menjadi pemangkin pendidikan berbudaya murni…

    • hanya agama tertentu tidak boleh. Cuba buat komik memperlekehkan agama lain. Orang lain terima saja. Atau agama lain lebih moderasi maka orang ramai tidak mengkritik?

  • Islam telah dihina dan difitnah sejak pada hari Nabi Muhammad memulakan dakwahnya di kalangan orang-orang musyrik, orang-orang Yahudi dan Kristian oleh musuh Islam yang mempromosikan kebencian terhadap Islam dan umat Islam.

    Dan kini terdapat segelintir orang Melayu jahil yang kononnya berpelajaran tinggi sengaja mempertikaikan ajaran agama Islam di negara ini. Saya pasti mereka tidak mendapat pendidikan Islam atau pengetahuan Islam yang mencukupi atau jahil dalam erti sebenar kerana kegagalan ibu bapa mereka untuk mendidik mereka dengan betul. Maka tidak hairanlah mereka membuat kenyataan yang bercanggah dengan Islam dan mempertikai hukum Allah tanpa menyedari akibat daripada kezaliman yang mereka lakukan.

    Seseorang yang dilahirkan oleh ibu bapa Islam, atau yang sebelum ini telah memeluk Islam, menjadi murtadd jika dia secara lisan menafikan apa-apa prinsip kepercayaan ditetapkan oleh Al-Quran atau Hadis, menyimpang dari ajaran Islam yang diluluskan (ilhad), atau jika dia atau dia melakukan kekufuran seperti bersikap biadap terhadap salinan al-Quran atau mempermainkan, mengejek, mempertikai atau mengingkari Hudud.

    Allah berfirman “Dan tidaklah harus bagi orang-orang yang beriman, lelaki dan perempuan – apabila Allah dan RasulNya menetapkan keputusan mengenai sesuatu perkara – (tidaklah harus mereka) mempunyai hak memilih ketetapan sendiri mengenai urusan mereka. Dan sesiapa yang tidak taat kepada hukum Allah dan RasulNya maka sesungguhnya ia telah sesat dengan kesesatan yang jelas nyata.. ”

    • “Islam telah dihina dan difitnah sejak pada hari Nabi Muhammad memulakan dakwahnya di kalangan orang-orang musyrik, orang-orang Yahudi dan Kristian oleh musuh Islam yang mempromosikan kebencian terhadap Islam dan umat Islam”

      Thanks, but since when did the Christians and the rest, ‘menghina’ Islam? 🙂 Rather, as a Christian, we’re taught to love your enemies.

      As such, please stop inciting others. Rather, please get to know non-Muslims. I’m sure your eyes will be open by the warmness of the Malaysians. 🙂

      • I had already responded to your comment but my factual response was deleted by TMI. It seems to me that I am going to start a new website because TMI is very selective and biased towards my comments!

        • Thanks Abdul, but aren’t you igniting dangerous religious sentiments with your statement? 🙂

          • Do you think that non-Muslims have the right to insult, defame or demonize Islam and Muslims?

          • Haven’t you read all the racist comments against Islam and Muslims by racist, immoral and corrupt non-Muslims throughout this website?

  • PAS cuba melaksanakan Hukum Hudud, Qisas dan Takzir yang terdapat dalam Al-Qur’an dan Sunnah maka tidak timbul isu Hudud Pas dll.

    Tindakan anaknya menyindir dan mempermainkan Hudud dan penutupan aurat boleh menyebabkan anaknya kufur akidah (murtad) kerana dia telah mengingkari perintah Allah!

    Allah telah berfirman yang bermaksud “Dan tidaklah harus bagi orang-orang yang beriman, lelaki dan perempuan – apabila Allah dan RasulNya menetapkan keputusan mengenai sesuatu perkara – (tidaklah harus mereka) mempunyai hak memilih ketetapan sendiri mengenai urusan mereka. Dan sesiapa yang tidak taat kepada hukum Allah dan RasulNya maka sesungguhnya ia telah sesat dengan kesesatan yang jelas nyata. ”

    Apakah agama bapanya sehingga dia sanggup membela anaknya menghina Islam dan orang Islam? Mengapa si bapa merasa terkilan apabila anaknya diugut selepas anaknya menimbulkan kemarahan orang ramai tetapi si bapa tidak merasa terkilan apabila anaknya mempermainkan Hudud dan hukum tutup aurat dan menghina orang Islam? Kebiadapan anaknya mencerminkan kegagalan bapanya mendidik anaknya.

  • Prof Din harus renungi bhw puterinya tlh dibelenggu oleh dalang
    dari penentang hudud yg Islam shj tlh tetapkan. Pemimpin Pas (pertubuhan Islam) tak berniat mengkelakar pasal hudud, sedemi
    juga Umno (pertubuhan Melayu) sementelah juga Mca, Gerakan,
    Dap & Supp (kepimpinan ras Cina non-muslim) yg mengadakan
    cerita khusus berkaitan kpd hudud. Sebelum perihal hudud dibahas
    & dilulus pindaan oleh DUN K’tan, ada pemimpin Dap & Pkr serta pemimpin lain-lain parti mengatakan hudud adalah ciptaan Pas
    semata. Kini ditohmahkan bhw hudud ini hak negeri K’tan
    (sokongan Adun Pas bersama Umno & Pkr) shj.

    Haruskah seorg prof boleh tertekan rasa terhdp hasil suruhan puaka
    ke atas puterinya (Aisyah) sbg pencerita di BFM Media, akan disiasat polis di bwh Sek 298 Kanun Keseksaan perundangan negara (tak terlibat dgn EKJS yg cuma dilulus pindaannya di DUN K’tan shj). Sekiranya EKJS 1993, pind. 2015 yg cuma Pas reka sprt dakwaan prof, diharapkan prof dpt menderafkan hudud hukum Allah swt yg dinyatakan dlm Kitabullah (Al-Quran) & hadis supaya dpt diperdebat melalui BFM Media. Kalimah Allah tlh dihalang kpd massa non-Islam dari Wang Kelian (Perlis) sehingga Selat Tebrau (Johor), kenapakah hukum Allah swt diketepikan (dinafikan) mudah? Serahkan shj kpd pihak KPN utk meneruskan siasatan atas pengaduan massa total.

  • Tindakan ugutan melampau keatas aisyah?…. mengapa tidak dgn pendekatan menasihat secara lemah-lembut, tenang serta berhemah seperti menerangkan beliau tentang keindahan hudud itu, mungkin beliau kurang faham, Rasullullah SAW & Islam itu sendiri, tak mengajarkan dan tidak menghalal perbuatan rogol dan bunuh sesuka hati….. inikah contoh yg baik utk menerangkan kpd orang bukan islam & pada org islam yg jahil/kurang arif/kurang didikan agama tentang kecantikan & kelebihan hudud, terangkan pd mereka secara gentlemen dan profesional, nyatakan fakta2 sahih tentang kehebatan dan kelebihan hudud…. bukan dgn ugutan rogol, bunuh bagai….. bertambah lah lagi orang akan menjauhi hukum ALLAH ini ! nasihat bukannya caci-cerca, dendam-kesumat & ugut-mengugut bagai… ! Islam itu agama yg hebat, indah dan cinta kedamaian….. jgn cemarkannya, seolah2 islam agama yg suka berperang dan byk unsur terrorisme/keganasan seperti yg di gambarkan oleh dunia barat! sekadar pandangan -ABU

    • Keindahan Islam itu adalah berdasarkan ajaran Islam yang terbaik. Jika terdapat sebilangan manusia yang menyeleweng dari ajaran Islam, ia adalah kerana kesalahan, kejahilan atau kelemahan mereka sendiri bukan kesalahan Islam.

  • Umno pun dah cakap ini hudud Pas, hudud politik….amacam plak?

  • Professor Mohamad Tajuddin has failed in instilling proper values and educate his beloved daughter.

    On a previous piece he quoted the inaction of Prophet Muhammad pbuh to those that have wronged him. In his professorial wisdom, did he not also teach his daughter that the Prophet pbuh also forbade Muslims to make fun of anyone, even to the extent of not calling anyone with nicknames, good or bad, lest it wounds the individual?

    The daughter goes on to make fun of the beliefs of a major religion. Defenders are calling it a parody or satire, thus its kosher. Isn’t parody or satire making fun? Ask some children, with the emotional scars they are still carrying with nicknames that were bestowed by peers or teachers, is it okay to be made fun of?

    As an academician (and a professor at that), M Tajuddin has also failed her daughter. In academia, if you do not agree with the ideas of others, you do not make fun of their ideas through parody or satire. That is the way of the vulgars. An intellectual engages by having rational debates, writing papers, speaking in conferences and such.

    Professor, you are only defending Aisyah because she is your daughter. Do not confuse parody as debate. Do not be like one of our ex PMs who refuse to bow out gracefully but is a constant thorn because he still has a son in politics.

    That can be construed as nepotism.

  • Avatar

    Jgn risau bukan semua Muslim nk hudud….im with u….

  • tuan dah tahaf prof. tp nampaknya pandai tak bijak. ank kesayangan tuan bukan buat video maharaja lawak mega, ia jelas membuat provokasi, memperkekeh parti PAS mungkin masih boleh dianggap tidak matang isu politik, tapi dengan ayat, cara dan gaya tidak sepatutnya mrnghina hukum Allah yang bukan ciptaan makhluk, jadi polis bukan sesuka nak tahan dan siasat kalau tak serius.

    cukuplah tunding jari salah orang lain. cuba tunduk sikit ego tu dan muhasabah diri dan anak tuan yg hebat sangat tu

  • HUDUD bukan pas punya tapi ALLAH yg punya..pas hanya lah sekadar alat.lagi banyak prof kangkong nii keluarkan statement semakin menonjol kebodohan nya.

  • Patut pun anak dia macam tu, tak ada beza dgn ayah dia..

  • Sudah berpangkat profesor dan berpelajaran tinggi namun tak faham undang2 islam ini meliputi umat islam dan hudud itu dari Allah bukan PAS. Mari aku buat analogi. Kalau anak anda lahir di Kelantan dan menganut islam, adakah dia ni menganut Islam PAS? Kalau anak anda lahir di Johor, adakah anak itu mengamalkan Islam UMNO? No, Islam ada satu versi sahaja. Tiada perisa vanila atau coklat. Bezanya tukang pelaksana sahaja. UMNO tak mahu melaksana hudud tetapi PAS di Kelantan yang menjadi pelaksana.

  • Kalau nak pertikai pun buat lah cara orang berilmu.
    Anak tuan terang2 membuat lawak bodoh atas hudud.
    Ini bolih menimbulkan kemarahan masyarakat.

 

Aisyah BFM tampil mohon maaf

  • Aisyah BFM
  • Klip video yang berdurasi 1 minit 55 saat itu, telah ditonton seramai 279,031 dan mendapat sebanyak 15,701 ‘share’.

SHAH ALAM – “Mengharungi betapa bahayanya ancaman terhadap keselamatan diri ini merupakan pengalaman yang buruk dan bukan ciri-ciri Malaysia yang saya tahu,” akui penyampai media mewakili syarikat BFM Media Sdn Bhd, Aisyah Tajuddin.

Mengakui beberapa hari yang dilalui merupakan satu pengalaman pahit buat diri dan keluarga, akhirnya Aisyah, si gadis yang pernah muncul dalam satu paparan klip video didakwa mempersendakan hukum hudud akhirnya tampil dengan permohonan maaf.

Jelasnya menerusi kenyataan media hari ini, objektif sebenar video tersebut adalah untuk mempersoalkan keutamaan kerajaan Pas Kelantan dan tidak sekalipun berniat menghina Islam.

“Setelah beberapa hari yang lalu, sebuah video di mana saya bercakap mengenai pindaan Rang Undang-Undang Kanun Jenayah Syariah 1993 telah menyebabkan kemarahan di dalam laman-laman media sosial. Video tersebut hanya menyangkut perihal politik, perkataan dan perbuatan ahli politik; dan tentunya tidak sekali-kali mengenai agama.

“Sejak video tersebut diterbitkan, pelbagai ancaman bunuh dan rogol telah ditujukan kepada saya, keluarga, teman sekerja dan rakan-rakan. Ia sangat mendukacitakan,” katanya.

[ARTIKEL BERKAITAN: Gadis persenda hudud dikecam teruk]

Aisyah baru-baru ini didakwa menghina langkah kerajaan Pas Kelantan membentang dan meluluskan undang-undang hudud di negeri itu sehingga mencetuskan kecaman hebat terhadapnya di laman sosial.

Sementara itu, tambah Aisyah, liputan meluas media terhadap insiden tersebut mengaburi maksud sebenar yang ingin disampaikan video itu.

“Tujuan video tersebut dibuat adalah untuk menggalakkan wacana yang berlangsung seputar isu keadaan sosio-ekonomi rakyat Kelantan.

“Saya mengambil kesempatan ini untuk meminta maaf bagi nada dan cara penyampaian saya di dalam video tersebut. Saya tiada niat untuk mengherdik.

“Saya tiada niat untuk menghina. Namun kini saya sedar bahawa ia telah menimbulkan kemarahan. Maka untuk itu, saya benar-benar kesal dan memohon maaf, maaf. Saya tidak akan pernah, dalam apa-apa keadaan sekalipun, menghina atau mengutuk mana-mana agama apa lagi agama saya sendiri,” katanya lagi.

Pemuda DAP Perak Beku Kerjasama dengan Dewan Pemuda PAS Perak

DAPIPOH: Pemuda DAP Perak membekukan segala bentuk kerjasama dengan Dewan Pemuda Parti Islam Se-Malaysia (PAS) Perak berkuatkuasa, semalam.

Pengerusi DAP Perak, Nga Kor Ming berkata, ia selaras dengan keputusan yang dibuat oleh Majlis Eksekutif DAP (DAPSY) berhubung perkara berkenaan.

“Selepas mesyuarat pada 19 Mac lalu, Jawatankuasa Negeri DAP Perak dengan sebulat suara memutuskan kita mengecam tindakan UMNO dan PAS Kelantan atas pembentangan Enakmen Kesalahan Jenayah Syariah 1993 (pindaan 2015) di Kelantan pada 18 Mac lalu,” katanya.

Beliau berkata demikian dalam sidang media di Ibu Pejabat DAP Perak di sini, hari ini.

Ujarnya, pembentangan enakmen tersebut merupakan satu helah politik yang cuba memecah belahkan Pakatan Rakyat.

“Ia berada di luar dasar bersama parti berkenaan dan tidak pernah dipersetujui oleh Majlis Presiden Pakatan Rakyat.

“DAP Perak menganggap pembentangan Enakmen tersebut oleh PAS Kelantan tanpa persetujuan Majlis Presiden Pakatan Rakyat adalah satu penderhakaan dan helah yang sengaja bersubahat dengan UMNO.

“Ia bertujuan meretakkan perpaduan Pakatan Rakyat serta melanjutkan talian hayat kuasa kerajaan UMNO-Barisan Nasional (BN) yang sebelum ini hanya tinggal nyawa-nyawa ikan,” katanya lagi.

Jelasnya, pembekuan kerjasama berkenaan akan berlarutan hingga parti PAS menyelesaikan pertelingkahan dalaman parti itu dalam Muktamar PAS yang akan diadakan pada Jun depan.

Sementara itu, Kor Ming juga berkata, pihak DAP Perak bercadang menganjurkan satu kongres nasional khas DAP bagi mengkaji dan membuat keputusan berhubung kedudukan PAS dalam Pakatan Rakyat.

“Ini termasuk kemungkinan pembentukan ‘Pakatan Rakyat Baru’ demi memenuhi aspirasi rakyat Malaysia berbilang kaum untuk menggantikan rejim BN.

“Ia selaras dengan perjuangan Pakatan Rakyat untuk membentuk Malaysia yang adil, telus bersih dan berpaksikan kepada sistem demokrasi berparlimen,” tambah beliau.

Sebelum ini, Majlis Eksekutif Pemuda DAP (DAPSY) melalui Ketuanya, Teo Kon Seong telah membuat ketetapan untuk membekukan semua bentuk kerjasama dengan Dewan Pemuda PAS Pusat yang merangkumi semua peringkat di seluruh negara.

PENGARUH MEDIA – Cerita sebenar Ustaz bunuh murid dihukum gantung mati

00 utz dibunuh 2

 ULASAN BERITA:

Pembongkaran kisah ini amat menyayat hati. Jika kisah sebenar yang terbongkar ini betul, maka ia telah benar-benar menampakkan bahawa benarlah firman Allah bahawa fitnah itu lebih berat dari membunuh. Ia juga menampakkan betapa besarnya pengaruh media dan sentimen politik.

Kini seorang murobbi tahfiz telah tiada, pondok tahfiz yang berkenaan juga telah diperintah tutup. Jika kisah kesilapan penghakiman ini dan tuduhan-tuduhan yang berbau prasangka dan tajassus ini benar, maka di manakah semua yang telah ikut menyebar berita sehingga mempengaruhi proses penghakiman, juga mereka yang terlibat menjatuhkan hukuman akan memohon ampun?

QS: 49. Al Hujuraat 6. “Hai orang-orang yang beriman, jika datang kepadamu orang fasik membawa suatu berita, maka periksalah dengan teliti agar kamu tidak menimpakan suatu musibah kepada suatu kaum tanpa mengetahui keadaannya yang menyebabkan kamu menyesal atas perbuatanmu itu.”

QS: 2 Al-Baqarah 217 “.. Dan berbuat fitnah lebih besar (dosanya) daripada membunuh…”

QS: 49. Al Hujuraat 12. “Hai orang-orang yang beriman, jauhilah kebanyakan prasangka karena sebagian dari prasangka itu dosa. Dan janganlah mencari-cari keburukan orang (tajassus) dan janganlah menggunjingkan (merendah dan mengejek-ngejek) satu sama lain. Adakah seorang di antara kamu yang suka memakan daging saudaranya yang sudah mati? Maka tentulah kamu merasa jijik kepadanya. Dan bertakwalah kepada Allah. Sesungguhnya Allah Maha Penerima Taubat lagi Maha Penyayang.”

KESIMPULAN:

Apapun yang sebenarnya telah berlaku, tidak mustahil kesilapan begini boleh berulang lagi dan lagi memandangkan berleluasanya habit masyarakat yang suka menyebar berita sensasi tanpa usul periksa. Lebih parah lagi apabila ada yang menokok tambah berita untuk memperbesarkan kesilapan yang kecil hanya semata-mata kerana tingginya dendam dan penyakit hati.

Berhentilah kita dari habit berpoliticking yang melampaui batas. Dalam bahasa pasarnya ialah adu domba, umpat keji dan mengada-adakan cerita untuk mencapai maksud jahat kita. Kesannya amat berat sekali dan pastinya dosa mereka yang terlibat tidak sekali-kali akan terampun oleh si mangsa yang teraniaya hingga ke tahap ini.

Innalillahi wainna ilaihi roojiun.

Semuga Allah ampuni dosa ustaz dan anak syurga yang terlibat dan diterima segala amal mereka. Semuga semua yang terlibat menyebar berita mendapat hidayah dan berhenti dari meneruskan tabiat yang boleh memberikan kesan yang amat sadis ini.

WARGA PRIHATIN

* * *BERITA PENUH * * *

3 Mac 2015 – Alor Setar : Seorang ustaz yang juga warden asrama dijatuhkan hukuman gantung sampai mati oleh Mahkamah Tinggi di sini hari ini terhadap tuduhan menyebabkan kematian pelajar berusia 11 tahun, Saiful Syazani Saiful Sopfidee di Arau, Perlis empat tahun lalu.
Hukuman berkenaan diputuskan Pesuruhjaya Kehakiman Datuk Mohd Zaki Abdul Wahab terhadap tertuduh, Hanif Muhammad Ali, 31, selepas pihak pendakwaan berjaya membuktikan kes melampaui keraguan munasabah.

Tertuduh yang berasal dari Teluk Intan, Perak bagaimanapun kelihatan tenang sebaik keputusan itu dibacakan.

Hanif sebelum ini dituduh di bawah Seksyen 302 Kanun Keseksaan kerana membunuh namun dipinda kepada Seksyen 304 Kanun Keseksaan kerana membunuh tanpa niat selepas mahkamah mendapati pihak pendakwaan gagal membuktikan kes prima facie terhadap pertuduhan asal di akhir kes pendakwaan.

Saiful Syazani Saiful Sopfidee maut selepas dibelasah oleh Hanif Muhammad Ali.

Bagaimanapun, keputusan di akhir pembelaan mendapati tertuduh disabitkan kesalahan mengikut Seksyen 302 KK dan dijatuhi hukuman gantung sampai mati.

Prosiding dikendalikan Timbalan Pendakwa Raya Perlis Badius Zaman Ahmad, manakala tertuduh diwakili peguam Mohd Shakir Khairi.

Dalam kejadian pada 31 Mac 2011, Saiful Syazani yang ketika itu berusia 7 tahun koma selama tiga hari sebelum meninggal dunia di Hospital Sultanah Bahiyah, di sini, 5.40 pagi pada 3 April 2011 dipercayai akibat dipukul warden asrama terbabit ketika menyiasat satu kes kecurian di asrama Sekolah Rendah Agama Al-Furqan, Arau, Perlis.  – Metro

CERITA SEBENAR

Setibanya kami di sekolah berkenaan, ustaz Waqar (sahabat baik kepada guru agama yang dituduh ‘membunuh’) menyambut kami dengan mesra dan penuh ukhwah.

Kami terus dibawa ke rumah ayah angkat arwah terletak lebih kurang 6km dari sekolah berkenaan. Sepanjang perjalanan, ustaz Waqar telah mencerikan kisah sebanar kejadian.

Katanya Adik Saiful Syazani (arwah pelajar) merupakan seorang yang mesra dengan orang. Dia agak aktif di sekolah dan pernah menjadi Johan pertandingan azan PASTI peringkat negeri Perlis (gambar hadiah yang dimenangi).

Setelah masuk ke darjah 1, dia tinggal di asrama. Namun timbul beberapa kes disiplin sepanjang tinggal di asrama hinggalah pada kemuncaknya dia didapati mencuri wang rakannya berjumlah RM7.

Maka dia telah dipanggil oleh ustaz (yang dituduh) yang merupakan warden asrama ke bilik warden. Ustaz telah bertanya kepada adik Saiful tentang kecurian wang rakannya, dan dia mengaku berbuat demikian.

Semasa pertanyaan diajukan, ustaz berkenaan telah mengikat kedua-dua tangan adik Saiful di bahagian hadapan, bukan belakang. Namun sepanjang berada dibilik warden tersebut, TIDAK ADA penderaan fizikal yang berlaku sebagimana yang dilaporkan. Sebaliknya ikatan tangan tersebut dibuka setelah ustaz berkenaan ingin keluar dan mengurung adik Saiful dalam bilik berkenaan.

Setelah 2 jam ditinggalkan, seorang lagi warden, Ustaz Y telah membuka bilik berkenaan dan mendapati adik saiful terbaring di atas toto sambil menggigil.

Mulanya ustaz Y mengesyaki adik Saiful terkena sawan dan kacing gigi, namun beliau sendiri tidak pasti akan penyakit yang menyerang.
Lantas ustaz Y terus membawa adik Saiful ke Hospital Kangar, namun pihak hospital tidak dapat menerima pesakit kerana banjir melanda Bandar Kangar pada masa itu.

Seterusnya adik saiful dibawa ke Hospital Sultanah Bahiyah Alor Star dan terus dimasukkan ke wad ICU.

Pada malam kejadian itu juga ustaz Hanif telah menemui ayah angkat adik Saiful dan memohon maaf atas kesilapan dia mengurung arwah selama 2 jam. Sebelum ustaz Hanif pergi ke hospital, dia terkejut dengan berita bahawa adik Saiful dimasukkan ke ICU, lantas dia terus menunaikan solat hajat.

Selang 3 hari dari hari kejadiaan, adik Saiful dipanggil oleh Allah SWT untuk mengadap-Nya pada jam 8 pagi hari ahad.

Begitulah cerita sebenar kejadian kematian adik Saiful yang telah diceritakan oleh rakan baik ustaz Hanif.

Kami terus pening kerana banyak percanggahan maklumat yang dibaca melalui media sebelum daripada itu. Kami terus sampai ke rumah Abang Zamri (ayah angkat adik Saiful).

Ketibaan kami disambut mesra oleh abang Zamri yang kelihatan pasrah dan redha akan ketentuanNya. Adik Saiful tinggal bersama keluarga Abang Zamri sejak umur 2 tahun setengah, setelah bapa adik Saiful tidak mahu membelanya setelah kematian ibu adik Saiful.

“Dia seorang yang berani dan tak takut apa yang orang kata. Dia memang keras dan keberanian dia tak padan dengan umur dia”, cerita abang Zamri.

Setelah setengah jam berbual dengan abang Zamri, kami pun memohon izin untuk pulang. GAMIS sempat menyampaikan sedikit bantuan kepada abang Zamri atas musibah yang menimpa.

Kami doakan agar abang Zamri dan keluarga tabah dan sabar menempuh ujian yang mendatang. (gambar Abang Zamri, senyum tanda terima kasih ).

Semasa perjalan pulang, ustaz Waqar sempat menyambung ceritanya tadi.

Beliau turut mengaitkan kes ini telah menjadi suatu isu politik kepartian kerana sekolah berkenaan adalah dibawah parti PAS. Maka sebab itu, pelbagai cerita pelik yang timbul.

Saya rasakan apa yang diceritakan oleh ustaz Wakar adalah benar setelah melihat laporan forensik bahawa punca kematian adik Saiful adalah kerana kekurangan oksigen dan pendarahan dalam otak. Maka pelbagai kemungkinan boleh berlaku, namun nyata sekali tidak ada kesan LEBAM akibat pukulan yang berlaku sebagimana yang dilaporkan oleh media.

Kami juga dibawa melihat bilik warden yang dikatakan tempat adik saiful dikurung oleh warden berkenaan. Bilik tersebut bukan hanya pejabat, bahkan tempat tidur ustaz berkenaan.

Banyak lagi persoalan yang timbul di sebalik kejadian berkenaan, namun Allah sahaja yang mengetahui kebenarannya.

Rombongan GAMIS ke rumah arwah adik Saiful, bergambar bersama abang Zamri

Apa yang sangat menyedihkan ialah apabila masyarakat telah ‘menghukum mati’ peribadi ustaz berkenaan yang hanya dituduh dan ditohmah oleh media yang sangat berat sebelah.

Yang lebih teruk lagi bila politikus menjadikan isu ini sebagai senjata politik hingga mendesak sekolah agama berkenaan ditutup.

GAMIS bukan membela tindakan ustaz bekenaan, namun apa yang kami harapkan ialah keadilan mesti diberikan kepada mereka yang terlibat. Media jangan cepat mnghukum hingga masyarakat pada hari ini memberi tanggapan yang sangat negatif kepada sekolah agama rakyat.

Kredit : darisungaiderhaka
Rujukan : http://infotukyou.blogspot.com/2015/03/cerita-sebenar-ustaz-bunuh-murid.html

Merasa bersalah, PM Korea Selatan mengundurkan diri

27 April 2014  −  14:43

Merasa bersalah, PM Korsel mengundurkan diri

Perdana Menteri Korea Selatan Chung Hong-won Reuters

Sindonews.com

Perdana Menteri (PM) Korea Selatan, Chung Hong-Won, mengajukan pengunduran diri pada 27/4/2014 lalu. Pengunduran ini didasari atas rasa berasalah terhadap insiden tenggelamnya kapal feri Sewol pada pertengahan minggu lalu.

“Saya ingin menuturkan permintaan maaf saya kerana tidak mampu mencegah kecelakaan ini terjadi dan tidak mampu untuk benar-benar menanggapi pasca kecelakaan tersebut terjadi,” ungkap Hong-won, di Channel News Asia.

“Saya percaya, sebagai Perdana Menteri, tentu harus mengambil tanggung jawab atas insiden yang memilukan tersebut dan saya memutuskan untuk mengundurkan diri,” Hong-won menambah.

“Saya sangat berharap warga Korea Selatan dan keluarga korban feri Sewol akan memaafkan dan mengerti posisi saya karena tidak dapat memenuhi kewajiban saya sampai akhir. Saya mohon sekali lagi untuk terus menggalang dukungan (untuk operasi pencarian),” lanjutnya.

Hingga kemarin, jumlah korban yang berhasil ditemukan dan dievakuasi dari kapal tersebut berjumlah 187 orang. Yang menyedihkan, sebanyak 48 mayat remaja perempuan ditemukan di kabin kapal setelah penyelam menjelajahi isi kapal.

Para korban yang ramai adalah dari kalangan pelajar SMA Danwon yang ikut melakukan perjalanan wisata ke pulau Jeju dengan kapal nahas itu.

 

PELAJARAN BESAR

Amat terkesan dengan tanggungjawab dan tingginya tahap kesedaran pemimpin ini.  Alangkah baiknya jika pemimpin kita juga bertanggungjawab dan berlapang dada untuk meminta maaf begini.

Promosikan budaya memohon maaf, beristighfar, bertaubat dan saling memaafkan. InsyaAllah dengan berlapang dada, hidup kita akan kembali damai, tenang dan harmoni.

by RUMAH PENGASIH WARGA PRIHATIN

Presiden Korea Selatan Minta Maaf

SouthKorea_2337618b

Presiden Korea Selatan Minta Maaf
Seoul | Thu, 05 Feb 2015

PRESIDEN Korea Selatan Lee Myung-Bak meminta maaf kepada rakyatnya terkait kes korupsi mengejutkan yang melibatkan kakak kandung presiden dan para pembantu terdekatnya.

“Saya menundukkan kepala saya dan meminta maaf karena membuat masyarakat prihatin akibat insiden ini,‘ kata Lee dalam pidato singkat yang disiarkan televisyen khidmat, Selasa (24/7).

“Saya sedih sekali… sangat disesalkan hal-hal seperti ini terjadi di kalangan orang-orang yang begitu dekat dengan saya.‘

Lee menambahkan bahwa ia bertanggung jawab dalam kes ini dan siap menerima konsekuensinya. “Saya tidak mau menyalahkan orang lain. Ini adalah kesalahan saya juga. Saya siap jika harus menanggung akibatnya.”

Insiden tersebut mencoreng citra Lee di tahun terakhir dari lima tahun masa jawatannya, meskipun pemimpin konservatif itu tidak terlibat secara pribadi di dalamnya. Tetapi, para penganalisa mengatakan kes korupsi ini pun tidak akan berimpak besar pada partii Lee, Parti Nasional Raya.

“Kes ini tidak akan memiliki kesan signifikan pada pilihanraya umum, karena parti telah menjauhkan diri dari presiden, seolah-olah mereka tidak terkait satu sama lain sama sekali,‘ kata Profesor Lee Junhan di Universitas Incheon kepada pejabat berita AFP.

Selain itu, Lee secara konstitusional tidak diperbolehkan untuk mara bagi tempoh perlantikan kedua pada pemilihan presiden yang akan diadakan Disember mendatang.

Kakak kandung Lee, Lee Sang-Deuk ditangkap dan ditahan awal bulan ini dengan tuduhan korupsi. Hakim menuduh mantan anggota parlimen berusia 76 tahun itu menerima 600 juta won (US$ 525.000) dari pengarah dua bank tabungan yang bermasalah antara tahun 2007 dan 2011, untuk menghindari audit dan hukuman. Para nasabah bank yang marah melemparkan telur ke arah Lee Sang Deuk ketika ia tiba di pengadilan Isnin lalu.

Beberapa pembantu terdekat presiden, termasuk seorang mantan pejabat tinggi komunikasi Choi Lihat-Jung, mantan wakil menteri kebudayaan Shin Jae-Min dan mantan wakil menteri ekonomi pengetahuan Park Young-Joon, juga telah ditangkap atas tuduhan korupsi.

Lee Sang Deuk diyakini memberikan kontribusi besar untuk kemenangan saudaranya pada pemilu 2007. Tetapi pengkritik mengatakan ia telah terlalu jauh ikut campur dalam urusan negara begitu saudaranya berkuasa.

Korupsi yang melibatkan keluarga terdekat juga menimpa tiga presiden sebelum Lee – Roh Moo-Hyun, Kim Dae-Jung dan Kim Young-Sam. Pada Mei 2009, Roh membunuh diri dengan terjun dari tebing setelah dia diperiksa sebagai tertuduh dalam kes korupsi bernilai jutaan dolar. Roh meminta maaf atas keterlibatan keluarganya tapi tidak pernah mengakui dirinya bersalah.

Sementara Lee telah beberapa kali menyampaikan permintaan maaf kepada umum selama menjadi presiden. “Dia selangkah lebih maju karena permintaan maaf perlu untuk kebaikan parti, dirinya sendiri, dan rakyat,‘ kata Profesor Lee.

“Namun, ia akan memerlukan permintaan maaf lebih besar jika penyelidikan (terhadap saudaranya) membuktikan bahwa tuduhan korupsi itu benar. Akan lebih baik jika ia mendesak bahwa penyelidikan dilakukan secara telus, selain meminta maaf kepada rakyat,‘ tambah Lee.

(Reuters/AFP/Cininta)

MESEJ BESAR:

Alangkah baiknya jika pemimpin kita juga bertanggungjawab dan berlapang dada untuk meminta maaf begini.

Promosikan budaya memohon maaf dan beristighfar

by RUMAH PENGASIH WARGA PRIHATIN

Banjir besar bukan sebab pembalakan – MB Kelantan

 
  • Ahmad YakobAhmad Yakob
 

KOTA BHARU – Kerajaan Kelantan menafikan banjir besar yang berlaku di negeri ini adalah berpunca daripada kegiatan pembalakan yang tidak terkawal di Hulu Kelantan.

Menteri Besar, Datuk Ahmad Yakob berkata, sebaliknya ia disebabkan hujan lebat yang berterusan di Gua Musang pada 21 hingga 23 Disember lalu.

“Saya dengan tegas menyangkal tuduhan ini kerana kerja-kerja pembalakan telah dibekukan di Tanah Tinggi Lojing sejak tahun 2006 lagi.

“Apa yang berlaku hujan lebat selama tiga hari itu telah mencatatkan taburan hujan yang tertinggi iaitu 1,295mm yang bersamaan bagi taburan hujan selama 64 hari,” katanya dalam satu kenyataan kepada media di sini, hari ini.

Ahmad berkata, tuduhan itu disifatkan sebagai ujian yang begitu berat kepada kerajaan dan rakyat negeri ini.

“Ini adalah kekuasaan ALLAH Taala yang telah menurunkan hujan pada kadar yang amat banyak dalam jangka waktu yang amat singkat.

“Saya dengan ini menyeru seluruh rakyat negeri ini agar menginsafi isyarat daripada ALLAH ini,” katanya.

Beliau berkata, dalam fasa banjir ini semua pihak perlu membantu untuk memulihkan semula kawasan-kawasan yang musnah dan menolong mangsa banjir yang kehilangan rumah dan keperluan asas mereka. – Bernama

Mengapa bantuan banjir ada gambar pemimpin Umno?

Mengapa bantuan banjir ada gambar pemimpin Umno?

KUALA KRAI: Sukarelawan dari luar Kelantan mendakwa bantuan banjir kepada mangsa-mangsa agak lewat tiba di lokasi pemindahan disebabkan kerenah birokrasi.

Mereka mendakwa pihak berkuasa membuat sekatan di kawasan tidak jauh dari sempadan Pahang-Kelantan menanyakan pelbagai soalan kepada kenderaan bantuan banjir.

“Mereka tanya permit bawa bantuan banjir. Ini tidak sepatutnya berlaku kerana mangsa sedang berdepan dengan kesukaran di tempat pemindahan banjir.

“Banyak kenderaan bantuan dari luar Kelantan terkandas kerana pihak berkuasa seperti cuba melengah-lengahkan perjalanan,” kata seorang sukarelawan dari Selangor.

Mereka juga mendakwa bantuan banjir yang diserah kepada pihak berkuasa di tempat-tempat yang sukar dilalui jalan darat difahamkan dilekat pembungkus berwajah pemimpin Umno.

Kata mereka tindakan melekatkan gambar pemimpin menyebabkan bantuan yang sepatutnya diagih lebih cepat mengambil masa untuk sampai kepada mangsa banjir.

Dakwaan sukarelawan terbabit berasas apabila Menteri Pertanian dan Industri Asas Tani, Datuk Seri Ismail Sabri dilaporkan berkata, apa yang penting sumbangan itu sampai kepada mangsa banjir bagi mengurangkan beban mereka.

“Tak apalah mereka hendak kecam. Yang penting barang-barang daripada kementerian sampai kepada mangsa banjir dan dapat membantu mengurangkan bebanan mereka,” katanya seperti disiar sebuah laman berita. – HARAKAHDAILY 30/12/2014

APABILA KETUA PENGARAH BERCAKAP ‘TANPA SKRIP

APABILA KETUA PENGARAH BERCAKAP ‘TANPA SKRIP

RUSUHAN DI UM DAN PERLANGGARAN RUKUN NEGARA

RUSUHAN DI UM DAN PERLANGGARAN RUKUN NEGARA

PERIHAL ANJING & MENGANJING DALAM ISLAM

PERIHAL ANJING & MENGANJING DALAM ISLAM

MOHD SARIMI B. CHE SHARIF – MODEL KEPRIHATINAN KEPADA ANAK YATIM DAN ASNAF.

MOHD SARIMI B. CHE SHARIF – MODEL KEPRIHATINAN KEPADA ANAK YATIM DAN ASNAF.

ANALISA LANGIT DAN BUMI TENTANG HARGA MINYAK – PUTRAJAYA PERLU PAKAR BEDAH SOSIAL

ANALISA LANGIT DAN BUMI TENTANG HARGA MINYAK – PUTRAJAYA PERLU PAKAR BEDAH SOSIAL

Peri Pentingnya Akhlak dan Kasih Sayang

Peri Pentingnya Akhlak dan Kasih Sayang

 

 

GOLDEN REPUBLIC – USAHAWAN ROTI YANG PEMURAH

HADIS TANDA AKHIR ZAMAN

al-quran

 

HIMPUNAN HADIS TANDA KIAMAT & AKHIR ZAMAN

Mari muhasabah jika masih ada dari lebih 40 hadis dibawah ini yang belum berlaku lagi saat ini. Jika sudah sempurna semuanya maka itu tandanya kegemilangan Islam sudah luput dari kita. Carilah kepastian, jangan kita bersangka-sangka dan berangan-angan lagi dalam soal iman dan Islam.

Tidak guna lagi kita membangga diri dengan keislaman kita yang berdasarkan sangka-sangka, kerana semua itu sudah luput dari kita. Kita perlu bersihkan tanah dari segala pohon reput dan buah fikiran yang tidak berguna, yang pernah tumbuh dalam dada kita dan kita harus cari semula benih yang terbaik dan lakukan penanaman semula. QS;14/24-27.

 

1. BANYAK PERSELISIHAN– GIGITLAH SUNNAH DENGAN GERAHAM

Daripada Abi Nijih ‘Irbadh bin Sariyah r.a. berkata, “Telah menasihati kami oleh Rasulullah saw. akan satu nasihat yang menggetarkan hati kami dan menitiskan air mata kami ketika mendengarnya, lalu kami berkata, Ya Rasulullah! Seolah-olah ini adalah nasihat yang terakhir sekali maka berilah pesanan kepada kami.” Lalu baginda pun bersabda,

“Aku berwasiat akan kamu supaya sentiasa bertakwa kepada Allah dan mendengar serta taat sekalipun yang memimpin kamu itu hanya seorang hamba. Sesungguhnya sesiapa yang panjang umurnya daripada kamu pasti ia akan melihat perselisihan yang banyak. Maka hendaklah kamu berpegang teguh dengan sunnahku dan sunnah para khulafa Ar Rasyidin Al Mahdiyin (mendapat hidayah) dan gigitlah sunah-sunah itu dengan gigi geraham dan jauhilah perkara-perkara yang baru yang diada-adakan, kerana sesungguhnya tiap-tiap bid’ah itu adalah sesat.” – H.R. Abu Daud dan Tirmizi

2. UMAT MUSNAH BILA KEJAHATAN TERLALU BANYAK

Daripada Ummul Mu’minin, Zainab binti Jahsy (isteri Rasulullah saw.) berkata,

” (Pada suatu hari) Rasulullah saw. masuk ke dalam rumahnya dengan keadaan cernas sambil bersabda, LA ILAHA ILLALLAH, celaka bagi bangsa Arab dari kejahatan (malapetaka) yang sudah hampir menimpa mereka. Pada hari ini telah terbuka dari dinding Ya’juj dan Ma’juj seperti ini”, dan Baginda menemukan ujung jari dan ujung jari yang sebe!ahnya (jari telunjuk) yang dengan itu mengisyararkan seperti bulatan. Saya (Zainab binti Jahsy) lalu bertanya: “Ya Rasulullah! Apakah kami akan binasa sedangkan di kalangan kami masih ada orang¬orang yang soleh?” Lalu Nabi saw. bersabda “Ya, jikalau kejahatan sudah terlalu banyak”. – H.R. Bukhari Muslim

3. UMAT ISLAM RAMAI TAPI TIDAK DIGERUNI – TERTINDAS, DIRATAH DUNIA

Daripada Tsauban r.a. Beliau berkata, Rasulullah SAW bersabda “Hampir tiba suatu zaman di mana bangsa-bangsa dari seluruh dunia akan datang mengerumuni kamu bagaikan orang-orang yang kelaparan mengerumuni bekas hidangan mereka” Maka salah seorang sahabat bertanya “Apakah kerana kami sedikit pada hari itu?” Nabi SAW menjawab “Bahkan kamu pada hari itu terlalu ramai, tetapi kamu umpama buih pada masa banjir, dan Allah akan mencabut rasa gentar terhadap kamu daripada hati musuh-musuh kamu, dan Allah akan melemparkan ke dalam hati kamu penyakit ‘wahan’. Seorang sahabat bertanya “Apakah ‘wahan’ itu, wahai Rasulullah?” Rasulullah menjawab “Cinta dunia dan takut mati” (HR Abu Daud)

4. ULAMAK MATI, ILMU AGAMA HILANG, FATWA DIKELUARKAN OLEH SI JAHIL

Daripada Abdullah bin Amr bin ‘Ash r.a. berkata: Aku mendengar Rasulullah saw. bersabda,

“Bahawasanya Allah swt. tidak mencabut (menghilangkan) akan ilmu itu dengan sekaligus dari (dada) manusia. Tetapi Allah swt. menghilangkan ilmu itu dengan mematikan alim ulama. Maka apabila sudah ditiadakan alim ulama, orang ramai akan memilih orang-orang yang jahil sebagai pemimpin mereka. Maka apabila pemimpin yang jahil itu ditanya, mereka akan berfatwa tanpa ilmu pengetahuan. Mereka sesat dan menyesatkan orang lain.” – H.R. Muslim

5. BUDAYA BARAT TAJAAN YAHUDI & NASRANI JADI IKUTAN UMAT ISLAM

Daripada Abu Sa’id Al-Khudri ra. berkata, Bahawasanya Rasulullah saw. bersabda,

“Kamu akan mengikuti jejak langkah umat-umat sebelum kamu, sejengkal demi sejengkal, sehasta demi sehasta, sehingga jikalau mereka masuk ke lubang biawak pun kamu akan mengikuti mereka.” Sahabat bertanya, “Ya Rasulullah! Apakah Yahudi dan Nashrani yang kau maksudkan?” Nabi saw. menjawab, “Siapa lagi kalau bukan mereka”. (H.R. Muslim)

6. GOLONGAN ANTI HADITH

Daripada Miqdam bin Ma’dikariba r.a. Beliau berkata, bahawasanya Rasulullah SAW bersabda

“Hampir tiba suatu zaman di mana seorang lelaki yang sedang duduk bersandar di atas kursi/katil kemegahannya, lalu disampaikan kepadanya sebuah hadis dari hadisku lalu dia berkata,

“Pegangan kami dan kamu hanyalah kitab Allah sahaja. Apa yang dihalalkan oleh Al-Quran kami halalkan. Dan apa yang ia haramkan kami haramkan” (Kemudian Nabi SAW melanjutkan sabdanya) “Padahal apa yang diharamkan Rasulullah SAW itu samalah hukumnya dengan apa yang diharamkan Allah SWT” (HR Abu Daud dan Ibnu Majah)

7. GOLONGAN YANG SENTIASA MENANG

Daripada Mughirah bin Syu’ bah r.a. berkata: Rasulullah saw. bersabda, “Sentiasa di kalangan kamu ada golongan yang berjaya (dalam perjuangan mereka), sehingga sampailah suatu saat yang dikehendaki oleh Allah swt. Mereka sentiasa berjaya”.- (H.R. Bukhari)

8. BERULANGNYA PENYAKIT UMAT TERDAHULU YANG MEMUSNAHKAN

Daripada Abu Hurairah r.a. Katanya, aku mendengar Rasulullah SAW bersabda “Umatku akan ditimpa penyakit -penyakit yang pernah menimpa umat-umat terdahulu” Sahabat bertanya “Apakah penyakit-penyakit umat-umat terdahulu itu?” Nabi SAW menjawab “Penyakit-penyakit itu adalah, 1.Terlalu seronok/sombong, 2.Terlalu mewah, 3.Mengumpulkan harta sebanyak mungkin, 4.Tipu menipu dalam merebut harta benda dunia, 5.Saling memarahi, 6.Dengki-mendengki/saling menghasut sehingga menjadi zalim menzalimi” (HR Hakim)

9. ISLAM KEMBALI DAGANG & TERASING

Daripada Abu Hurairah r.a. berkata: Bersabda Rasulullah saw, “Islam mula tersebar dalam keadaan dagang (asing). Dan ia akan kembali asing pula. Maka beruntunglah orang­ orang yang asing”.- H.R. Muslim

HADIS PENUHNYA,

“Sesungguhnya dien (agama) itu awalnya terasing (ghoriban), dan dia akan kembali terasing. Maka beruntunglah orang yang mengembalikan apa yang terasing itu, apa sahaja yang telah dirosak manusia selepas ketiadaan aku, dari sunnahku”

10. KEMEWAHAN RUMAH, BANYAK PERSALINAN & HIDANGAN MEMUSNAHKAN

Daripada Ali bin Abi Thalib r.a “Bahawasanya kami sedang duduk bersama Rasulullah SAW di dalam masjid. Tiba-tiba datang Mus’ab bin Umair r.a. Dan tidak ada di badannya kecuali hanya selembar selendang yang bertampal dengan kulit. Tatkala Rasulullah SAW melihat kepadanya. Baginda menangis dan menitiskan air mata kerana mengenangkan kemewahan Mus’ab ketika berada di Mekah dahulu, dan kerana memandang nasib Mus’ab sekarang (ketika berada di Madinah sebagai seorang Muhajirin yang meninggalkan segala harta benda dan kekayaan di Mekah). Kemudian Nabi Muhammad SAW bersabda,

“Bagaimanakah keadaan kamu pada suatu hari nanti, (kamu mewah) pergi pada waktu pagi dengan satu pakaian, dan pergi pada waktu petang dengan pakaian yang lain pula. Dan apabila diberikan satu hidangan, diletakkan pula satu hidangan yang lain. Dan kamu menutupi (menghiasi langsir) rumah kamu sebagaimana kamu memasang kelambu Kaabah?”

Maka jawab sahabat, “Wahai Rasulullah, tentunya keadaan kami pada waktu itu lebih baik daripada keadaan kami pada hari ini. Kami akan hanya memberikan perhatian sepenuhnya kepada masalah ibadat sahaja dan tidak bersusah payah lagi untuk mencari rezeki” Lalu Nabi SAW bersabda “TIDAK! Keadaan kamu hari ini (ketika sempit) adalah lebih baik daripada keadaan kamu pada hari itu” (HR Tirmizi)

11. UMAT ISLAM MEMUSNAHKAN ORANG ORANG YAHUDI

Daripada Abu Hurairah r.a. bahawasanya Rasulullah saw. bersabda,

“Tidaklah akan berlaku qiamat, sehingga kaum Muslimin memerangi kaum Yahudi sehingga kaum Yahudi itu bersembunyi di sebalik batu dan pohon kayu, lalu batu dan pohon kayu itu berkata, “Hai orang Islam, inilah orang Yahudi ada dibelakang saya. Kemarilah!.. Dan bunuhlah ia!”, kecuali pohon gharqad (semacam pohon yang berduri), kerana sesungguhnya pohon itu adalah dari pohon Yahudi (oleh sebab itulah ia melindunginya)”. (H.R. Bukhari Muslim)

12. HILANG SIFAT AMANAH & KEIMANAN PADA PEKERJA DAN PENIAGA

Daripada Huzaifah bin AI-Yaman r.a. katanya, “Rasulullah saw. pernah memberitahu kami dua buah hadis (mengenai dua kejadian yang akan berlaku). Yang pertama sudah saya lihat sedang yang kedua saya menanti-nantikannya.

Rasulullah saw. memberitahu bahawasanya amanat itu turun ke dalam lubuk hati orang-orang yang tertentu. Kemudian turunlah al­Quran. Maka orang-orang itu lalu mengetahuinya melalui panduan al-Quran dan mengetahuinya melalui panduan as-Sunnah.

Selanjutnya Rasulullah saw. menceritakan kepada kami tentang hilangnya amanah, Ialu beliau bersabda, “Seseorang itu tidur sekali tidur, lalu diambillah amanah itu dari dalam hatinya, kemudian tertinggallah bekasnya seperti bekas yang ringan sahaja. Kemudian ia tertidur pula, lalu diambillah amanah itu dari dalam hatinya, maka tinggallah bekasnya seperti lepuh di tangan (mengelembung di tangan dari bekas bekerja berat seperti menggunakan kapak atau cangkul). Jadi seperti bara api yang kau gillingkan dengan kaki mu, kemudian mengelembunglah ia dan engkau melihat ia meninggi, padahal tidak ada apa-apa”. Ketika Rasulullah saw. menceritakan hadis ini beliau mengambil sebiji batu kecil (batu kerikil) Ialu menggilingkannya dengan kakinya.

“Kemudian berpagi-pagi (jadiIah) orang ramai berjual beli, maka hampir sahaja tiada ada seorang juga pun yang suka menunaikan amanah, sampai dikatakan orang bahawasanya di kalangan Bani Fulan (di kampung yang tertentu) itu ada seorang yang sangat baik memegang amanah, sangat terpercaya dan orang ramai mengatakan, “Alangkah tekunnya dalam bekerja, alangkah indahnya pekerjaannya, alangkah pula cerdik otaknya. Padahal di dalam hatinya sudah tiada lagi keimanan sekali pun hanya seberat timbangan biji sawi.”

“Maka sesungguhnya telah sampai masanya saya pun tidak memperdulikan manakah di antara kamu semua yang saya hendak bermubaya’ah (berjual beli). Jikalau ia seorang Islam, maka agamanyalah yang akan mengembalikan kepada ku (maksudnya agamanyalah yang dapat menahannya dari khianat). Dan jikalau ia seorang Nasrani atau Yahudi, maka pihak yang bertugaslah yang akan menggembalikannya kepada ku (maksudnya jika dia seorang Nasrani atau Yahudi maka orang yang memegang kekuasaan / pemerintahlah yang dapat menbantu aku untuk mendapatkan semua hak-hak ku daripadanya.) Ada pun pada hari ini maka saya tidak pernah berjual beli dengan kamu semua kecuali dengan Fulan dan Fulan (orang-orang tertentu sahaja)”. (H.R. Bukhari Muslim)

VERSI RINGKAS HADIS

Daripada Huzaifah bin Al-Yaman r.a. Katanya, …”Kemudian jadilah orang ramai berjual beli, maka hampir sahaja tiada seorang pun yang suka menunaikan amanah, sehingga dikatakan orang bahawasanya di kalangan Bani Fulan (di kampung yang tertentu) itu ada seorang yang sangat baik memegang amanah, sangat terpercaya dan orang ramai mengatakan “Alangkah tekunnya dia dalam bekerja, alangkah indahnya pekerjaannya, alangkah cerdik otaknya. Padahal di dalam hatinya sudah tiada lagi keimanan sekali pun hanya seberat timbangan biji sawi.” (HR Bukhari & Muslim)

13. ORANG BAIK BERKURANG, ORANG JAHAT BERTAMBAH, ANAK MENJADI MUSUH

Dari Aisyah r.a. Dia berkata “Aku mendengar Rasulullah SAW bersabda “Tidak akan terjadi hari kiamat sehingga seorang anak menjadi sebab kemarahan (bagi ibu bapanya), hujan akan menjadi panas, akan bertambah banyak orang yang tercela dan akan berkurang orang yang baik, anak-anak menjadi berani melawan orang tua, dan orang yang jahat berani melawan orang-orang baik” (HR Thabrani)

14. KUFUR & BINASA KERANA MENGIKUTI KEHENDAK ORANG LAIN

Daripada Abu Hurairah r.a. berkata, Rasulullah saw. bersabda,

” Akan datang suatu masa di mana orang yang beriman tidak akan dapat menyelamatkan imannya, kecuali bila ia lari membawanya dari suatu puncak bukit ke puncak bukit yang lain dan dari suatu lubang kepada lubang yang lain. Maka apabila zaman itu telah terjadi, segala pendapatannya tidak diperolehi kecuali dengan perkara yang membabitkan kemurkaan Allah swt.

Maka apabila ini telah terjadi, kebinasaan seseorang adalah berpunca dari menepati kehendak isteri dan anak-anaknya. Kalau ia tidak mempunyai isteri dan anak, maka kebinasaannya adalah berpunca dari menepati kehendak kedua orang tuanya. Dan jikalau orang tuanya sudah tiada lagi, maka kebinasaannya adalah berpunca dari menepati kehendak kaum keluarganya atau dari menepati kehendak jirannya”.

Sahabat bertanya, “Wahai Rasulullah saw., apakah maksud perkataan engkau itu ?” Nabi saw. menjawab, “Mereka akan mencela dan mengaibkannya dengan kesempitan hidupnya. Maka dari kerana itu ia terpaksa melayan kehendak mereka dengan menceburkan dirinya dijurang-jurang kebinasaan yang akan menghancurkan dirinya”.(H.R. Baihaqi)

15. TIDAK CIUM BAU SYURGA PENGUASA YANG GANAS & WANITA GEDIK

Daripada Abu Hurairah r.a. berkata: Rasulullah saw. bersabda,

“Ada dua golongan yang akan menjadi penghuni Neraka yang belum lagi aku melihat mereka. Pertama, golongan (penguasa) yang mempunyai cambuk/cemeti bagaikan ekor Iembu yang digunakan untuk memukul orang.

Kedua, perempuan yang berpakaian tetapi bertelanjang, berlenggang­ lenggok waktu berjalan, menghayun-hayunkan bahu. Kepala mereka (sanggul) bagaikan bonggol unta yang senget. Kedua-dua golongan ini tidak akan masuk syurga dan tidak akan dapat mencium bau wanginya. Sesungguhnya haruman syurga itu akan terhidu dari perjalanan yang sangat jauh daripadanya”.(H.R. Muslim)

16. ORANG TAK PEDULIKAN HALAL HARAM SUMBER HARTANYA

Daripada Abu Hurairah r.a. berkata, bersabda Rasulullah saw,

“Akan datang suatu zaman seseorang tidak memperdulikan dari mana ia mendapatkan harta, apakah dari sumber yang halal atau pun haram”.(H.R. Muslim)

17. SEMUA MAKANAN & HARTA MELIBATKAN RIBA’

Daripada Abu Hurairah r.a. berkata, Rasulullah saw. bersabda, “Akan tiba suatu zaman, tidak ada seorang juga pun kecuali ia terlibat dalam memakan/memiliki harta riba. Kalau ia tidak memakan secara langsung, ia akan terkena juga debu-debunya”. (H.R. Ibnu Majah)

18. KERA & BABI – PERANAN ARTIS & MUZIK, KHAMAR DIUBAH NAMA

Daripada Abu Malik Al-Asy’ari r.a. bahawasanya ia mendengar Rasulullah saw. bersabda,

“Sesungguhnya akan ada sebahagian dari umatku yang meminum khamar dan mereka menamakannya dengan nama yang lain. Sambil diiringi dengan alunan muzik dan suara biduanita (artis). Allah SWT akan menenggelamkan mereka ke dalam bumi dan Allah SWT akan mengubah mereka menjadi kera atau babi” (HR Ibnu Majah)

19. ILMU KURANG, JAHIL LEBIH, ZINA BANYAK, 1 RIJAL URUS 50 NISA’.

Dari Anas r.a. Beliau berkata “Aku akan menceritakan kepada kamu sebuah Hadis yang tidak ada orang lain yang akan menceritakannya setelah aku. Aku mendengar Rasulullah SAW bersabda “Di antara tanda kiamat ialah sedikit ilmu, banyak kejahilan, banyak perzinaan, banyak kaum perempuan dan sedikit kaum lelaki, sehingga nanti seorang lelaki akan mengurus lima puluh orang perempuan” (HR Bukhari Muslim)

20. HAMBA MELAHIRKAN TUAN, SIMISKIN SIBUK MEMBINA BANGUNAN

Daripada Umar bin al-Khattab r.a. (dalam sebuah hadis yang panjang), “…kemudian Jibrail bertanya kepada Rasulullah SAW ” Maka khabarkan kepadaku tentang hari kiamat?” Lalu Nabi SAW menjawab, “Orang yang ditanya tidak lebih mengetahui daripada orang yang bertanya” Maka Jibrail berkata “Kalau begitu cuba khabarkan kepadaku tanda-tandanya” maka Nabi SAW menjawab,

“Bahawa hamba akan melahirkan tuannya dan engkau melihat orang berjalan tanpa kasut dan orang yang bertelanjang lagi miskin yang hanya menggembala kambing itu berlumba-lumba untuk membuat binaan” (Riwayat Muslim)

21. AHLI IBADAT YANG JAHIL DAN ULAMA YANG FASIQ

Daripada Anas r.a. berkata, bersabda Rasulullah saw., “Akan ada di akhir zaman ahli ibadat yang jahil dan ulama yang fasiq”.(H.R. Ibnu Ady)

22. MEMEGANG AGAMA SEPERTI MEMEGANG BARA API

Daripada Anas r.a. bekata, Rasulullah saw. bersabda, “Akan datang kepada umat ku suatu zaman di mana orang yang berpegang kepada agamanya laksana menggenggam bara api”. – (H.R. Tarmizi)

23. GOLONGAN RUWAIBIDHAH CUBA MENEGUR PENDUSTA DAN PENGKHIANAT

Daripada Abu Hurairah r.a. Beliau berkata, Rasulullah SAW bersabda

“Akan datang kepada manusia tahun-tahun yang penuh dengan tipuan (ada meriwayatkan tandus/kemarau). Pada waktu itu si pendusta dikatakan benar dan orang yang benar dikatakan berdusta. Pengkhianat akan disuruh memegang amanah dan orang yang amanah dikatakan pengkhianat. Dan yang berpeluang berbicara (cuba membetulkan) hanyalah golongan “Ruwaibidhah”. Sahabat bertanya “Apakah RUWAIBIDHAH itu wahai Rasulullah?” Nabi SAW menjawab “Orang yang kerdil hina, dan tidak mengetahui bagaimana hendak mengurus orang yang ramai” (HR Ibnu Majah)

24. AL-HAJR – PEPERANGAN DEMI PEPERANGAN

Daripada Abu Hurairah r.a, katanya Rasulullah SAW bersabda “Hari kiamat tidak akan terjadi sehingga harta benda melimpah ruah dan timbul banyak fitnah dan sering terjadi “al-Harj”. Sahabat bertanya “Apakah AL-HARJ itu wahai Rasulullah?” Nabi SAW menjawab “Peperangan, peperangan, peperangan” Beliau ucapkannya tiga kali. (HR Ibnu Majah)

25. MASA AKAN MENJADI SINGKAT

Daripada Anas bin Malik r.a. berkata: Rasulullah saw. bersabda; “Tidak akan terjadi qiamat sehingga masa menjadi singkat maka setahun dirasakan seperti sebulan dan sebulan dirasakan seperti seminggu dan seminggu dirasakan seperti sehari dan sehari dirasakan seperti satu jam dan satu jam dirasakan seperti satu petikan/jilatan api”. (H.R.Termizi)

26. MUNCULNYA GALIAN YANG DIURUS OLEH ORANG JAHAT

Daripada Ibnu Omar r.a. Beliau berkata “Pada suatu masa dibawa ke hadapan Rasulullah SAW sepotong emas. Dan emas itu adalah emas zakat yang pertama sekali dikutip. Emas itu telah dibawa oleh Bani Sulaim dari lombong (galian) mereka. Maka sahabat berkata “Wahai Rasulullah! Emas ini adalah hasil galian kita” Lalu Nabi SAW menjawab “Nanti kamu akan dapati banyak galian-galian, dan yang akan menguruskannya adalah orang-orang yang jahat ” (HR Baihaqi)

27. TANAH ARAB YANG TANDUS MENJADI LEMBAH YANG SUBUR

Daripada Abu Hurairah r.a. berkata: Bersabda Rasulullah saw.; “Tidak akan terjadi qiamat sehinggalah Tanah Arab (yang tandus itu) menjadi lembah yang subur dan dialiri sungai-sungai”. (H.R.Muslim)

28. PAGI BERIMAN PETANG KAFIR, JUAL AGAMA DENGAN HARTA DUNIA

Daripada Abu Hurairah r.a, bahawasanya Rasulullah SAW bersabda “Bersegeralah kamu beramal sebelum menemui fitnah (ujian berat) seumpama malam yang sangat gelap. Seseorang yang masih beriman pada waktu pagi, kemudian pada waktu petang dia sudah menjadi kafir, atau seseorang yang masih beriman pada waktu petang, kemudian pada keesokan harinya dia sudah menjadi kafir. Dia telah menjual agamanya dengan sedikit harta benda dunia” (HR Muslim)

29. KELEBIHAN IBADAT DISAAT-SAAT HURU HARA

Daripada Ma’qil bin Yasar ra. berkata Rasulullah bersabda:” Beribadat di saat-saat huru hara (dunia kacau bilau) adalah seperti berhijrah kepadaku”. (H.R.Muslim)

30. PERANG DI SUNGAI FURAT (IRAQ) KERANA MEREBUT KEKAYAAN

Daripada Abu Hurairah r.a, bahawasanya Rasulullah SAW bersabda “Tidak terjadi hari kiamat sehingga Sungai Furat (Sungai Euphrates, Iraq) menjadi surut airnya sehingga kelihatan sebuah gunung dari emas. Banyak orang yang terbunuh kerana merebutnya. Maka terbunuhlah sembilan puluh sembilan daripada seratus orang yang berperang. Dan masing-masing yang terlibat berkata “Mudah-mudahan akulah orang yang selamat itu”

Di dalam riwayat lain disebutkan “Sudah dekat suatu masa di mana Sungai Furat akan menjadi surut airnya lalu kelihatan perbendaharaan dari emas, maka siapa sahaja yang hadir di situ janganlah dia mengambil sesuatu pun dari harta tersebut” (HR Bukhari Muslim)
[Ada pihak yang menyatakan bahawa perkataan emas di dalam Hadis ini sebenarnya petroleum]

31. TIADA IMAM UNTUK SEMBAHYANG BERJEMAAH

Daripada Salamah binti al-Hurr r.a. Beliau berkata, aku mendengar Rasulullah SAW bersabda “Akan datang suatu zaman, pada waktu itu orang banyak berdiri tegak beberapa lama, kerana mereka tidak mendapatkan orang yang dapat mengimami mereka solat” (HR Ibnu Majah)

32. ULAMA YANG FASIH & FASIQ TIDAK DIPEDULIKAN

Daripada Sahl bin Saad as-Sa ‘idi r.a. Beliau berkata, Rasulullah SAW bersabda “Ya Allah! Janganlah Engkau menemukan aku dan mudah-mudahan kamu juga tidak bertemu dengan suatu zaman di mana para ULAMA sudah tidak diikuti lagi, dan orang yang PENYANTUN sudah tidak dihiraukan lagi. Hati mereka seperti hati orang Ajam (FASIQ), lidah mereka seperti lidah orang Arab (FASIH)” (HR Ahmad)

33. ISLAM TINGGAL NAMA, ULAMAKNYA JAHAT, MASJID INDAH TAPI HAMBAR

Daripada Ali bin Abi Thalib r.a. berkata: Telah bersabda Rasulullah saw.;

“Akan datang suatu masa di mana tidak tinggal lagi daripada Islam ini kecuali hanya namanya, dan tidak tinggal daripada Al-Quran itu kecuali hanya tulisan/adat resamnya. Masjid-masjid mereka tersergam indah, tetapi ia kosong daripada hidayah/petunjuk. Ulama mereka adalah sejahat-jahat makhluk yang ada di bawah kolong (naungan) langit. Dari mereka berpunca fitnah, dan kepada mereka fitnah ini akan kembali”.(H.R al-Baihaqi)

34. ISLAM MACAM PAKAIAN LUSUH, AL QURAN & ILMU DIHILANGKAN

Daripada Huzaifah bin al-Yaman r.a. berkata: Rasulullah s.a.w bersabda;

“Islam akan luntur seperti lusuhnya corak pakaian, sehingga orang sudah tidak mengerti apa yang dimaksudkan dengan PUASA, dan apa yang dimaksudkan dengan SOLAT dan apa yang dimaksudkan dengan SUSUK (ibadat) dan apa yang dimaksudkan dengan SEDEKAH. Dan al-Quran akan dihilangkan kesemuanya pada suatu malam sahaja, maka tidak tinggal dipermukaan bumi daripadanya walau pun hanya satu ayat.

Maka yang tinggal hanya beberapa kelompok daripada manusia, di antaranya orang-orang tua, laki-laki dan perempuan. Mereka hanya mampu berkata, “Kami sempat menemui nenek moyang kami memperkatakan kalimat “La ilaha illallah”, lalu kami pun mengatakannya juga”.

Maka berkata Shilah (perawi hadis daripada Huzaifah), “Apa yang dapat dibuat oleh La ilaha illallah terhadap mereka, sedangkan mereka sudah tidak memahami apa yang dimaksudkan dengan sembahyang, puasa, nusuk, dan sedekah”? Maka Huzaifah memalingkan muka daripadanya. Kemudian Shilah mengulangi pertanyaan itu tiga kali. Maka Huzaifah memalingkan mukanya pada setiap kali pertanyaan Shilah itu. Kemudian Shilah bertanya lagi sehingga akhirnya Huzaifah menjawab, “Kalimat itu dapat menyelamatkan mereka daripada api neraka” (HUZAIFAH memperkatakan jawapan yang bertentangan dengan SHILAH itu tiga kali).

VERSI RINGKAS

“Islam akan lenyap seperti hilangnya corak pada pakaian, sehingga orang tidak mengerti apakah yang dimaksudkan dengan puasa, apakah yang dimaksudkan dengan solat, apakah yang dimaksudkan dengan nusuk (ibadah), dan apakah yang dimaksudkan dengan sedekah. Al-Quran akan hilang semuanya pada suatu malam sahaja, maka tidak ada yang tertinggal di permukaan bumi ini darinya walaupun hanya satu ayat. Sesungguhnya yang ada hanya beberapa kelompok manusia, di antaranya orang tua, lelaki dan perempuan. Mereka hanya dapat berkata, Kami sempat menemui nenek moyang kami mengucapkan kalimat LAILAHAILLALLAH, lalu kami pun mengucapkannya juga” (HR Ibnu Majah)

35. LIMA BELAS FENOMENA AKHIR ZAMAN YANG MENYEBABKAN BALA

Hadis yang diriwayatkan oleh imam Tirmizi daripada Sayyidina Ali Maksudnya : ” Apabila umatku telah membuat 15 perkara maka BALA pasti akan turun kepada mereka. Lalu ditanya tentang apakah itu wahai Rasulullah? Jawab baginda :

[1] Apabila hasil kekayaan negara hanya beredar di kalangan golongan tertentu sahaja
[2] Apabila amanah dijadikan suatu sumber dalam mengaut keuntungan
[3] Zakat dijadikan hutang (bertangguh atau mengelak)
[4] Suami menurut sahaja kehendak isteri
[5] Anak derhaka terhadap ibunya
[6] Anak terlalu mementingkan kawannya
[7] Anak menjauhkan diri daripada bapanya
[8] Suara sudah ditinggikan dalam masjid
[9] Yang menjadi pemimpin di kalangan mereka ialah orang yang paling hina dari kalangan mereka
[10] Seseorang itu dipandang tinggi kerana ditakuti kejahatannya
[11] Arak sudah diminum secara terang-terangan di merata tempat
[12] Kain sutera banyak dipakai (oleh kaum lelaki)
[13] Para artis disanjung tinggi
[14] Muzik (hiburan) banyak dimainkan
[15] Generasi akhir umat ini melaknat/menyalahkan generasi pertama (para sahabat)

36. LIMA MAKSIAT YANG DISEGERAKAN BALASANNYA

H.R Ibnu Majah, Daripada Ibnu Omar r.a. berkata: Berhadap/dipan Rasulullah saw. kepada kami kemudian beliau bersabda; “Wahai kaum Muhajirin, lima perkara kalau kamu telah dibalakan dengannya (telah mengerjakannya), maka tiada kebaikan lagi bagi kamu. Dan aku berlindung dengan Allah swt., semoga kamu tidak menemui masa itu. Perkara itu ialah:

1)    Tiada terzahir perzinaan pada suatu kaum sehingga mereka berani berterus terang melakukannya, kecuali mereka akan ditimpa penyakit Tha’un yang cepat merebak di kalangan mereka, dan mereka akan ditimpa penyakit-penyakit yang belum pernah menimpa umat-umat yang telah lalu.

2)    Dan tiada mereka mengurangkan sukatan dan timbangan, kecuali mereka akan dibalakan dengan kemarau dan susah mencari rezeki dan kezaliman daripada kalangan pepimpin mereka.

3)    Dan tiada menahan mereka akan zakat harta benda kecuali ditahan untuk mereka air hujan dari langit. Jikalau tiada ada binatang tentu mereka tidak akan diberi hujan oleh Allah swt.

4)    Dan tiada mereka mungkir akan janji Allah dan Rasulnya kecuali Allah akan menguasakan ke atas mereka musuh mereka, maka musuh itu merampas sebahagian daripada apa yang ada di tangan mereka.

5)    Dan apabila pemimpin-pemimpin mereka tidak melaksanakan hukum Allah yang terkandung dalam al-Quran dan tidak mahu menjadikannya sebagai pilihan, maka Allah akan menjadikan peperangan di kalangan mereka sendiri “.

37. TERJADI KEHANCURAN BILA AMANAH DISIA SIAKAN

Daripada Abu Hurairah r.a. berkata: “Pada suatu masa ketika Nabi saw. sedang berada dalam suatu majlis dan sedang bercakap-cakap dengan orang yang hadir, tiba-tiba datang seorang A’rabi (Arab Badwi) dan terus bertanya kepada Rasulullah saw., “Bilakah akan terjadi hari qiamat?”. Maka Nabi saw. tetap meneruskan percakapannya. Maka sebahagian yang hadir berkata, “Baginda mendengar apa yang ditanyakan, tetapi soalan itu tidak disukainya”. Sementara yang lain pula berkata, “Bahkan beliau tidak mendengar pertanyaan itu”. Sehingga apabila Nabi saw. selesai dari percakapannya beliau bersabda, “Di mana orang yang bertanya tentang hari qiamat tadi ?” Lalu Arab Badwi itu menyahut, “Ya! Saya hai Rasulullah”. Maka Nabi saw. bersabda,

“Apabila amanah telah disia-siakan maka tunggulah hari qiamat”. Arab Badwi ini bertanya pula, “Apa yang dimaksudkan dengan mensia-siakan amanah itu”? Nabi saw. menjawab, “Apabila urusan diserahkan kepada yang bukan ahlinya maka tunggulah kedatangan hari qiamat”. (H.R Bukhari)

38. BERMEGAH-MEGAH DENGAN MASJID

Dari Anas bin Malik r.a. Bahawasanya Rasulullah SAW bersabda “Tidak terjadi hari Kiamat sehingga umatku bermegah-megah dengan bangunan masjid” (HR Abu Daud)

 

39. FITNAH AKIBAT BERLAKUN ZUHUD, MENGGADAIKAN AGAMA KERANA DUNIA

Daripada Abu Hurairah r.a. Beliau berkata, Rasulullah SAW bersabda

“Akan keluar pada akhir zaman orang-orang yang mencari keuntungan dunia dengan menjual agama. Mereka berpakaian di hadapan orang lain dengan pakaian yang dibuat daripada kulit kambing (berpura-pura zuhud) untuk mendapat simpati orang ramai, dan perkataan mereka lebih manis daripada gula. Padahal hati mereka adalah hati serigala. Allah SWT berfirman kepada mereka “Apakah kamu tertipu dengan kelembutanKu? Ataukah kamu terlalu berani berbohong kepadaKu? Demi kebesaranKu, Aku bersumpah akan menurunkan suatu fitnah yang akan terjadi di kalangan mereka sendiri, sehingga orang yang alim (cendekiawan) pun akan menjadi bingung” (HR Tirmizi)

40. UMAT BERPECAH 73, YANG SELAMAT IALAH ASWJ

Daripada ‘Auf bin Malik r.a. Beliau berkata, Rasulullah SAW bersabda

“Umat Yahudi telah berpecah-belah menjadi 71 golongan, maka hanya 1 golongan sahaja yang masuk syurga dan yang 70 akan masuk neraka. Umat Nasrani telah berpecah belah menjadi 72 golongan, maka 71 golongan masuk neraka dan hanya 1 golongan sahaja yang masuk syurga. Demi Tuhan yang diriku di dalam kekuasaanNya, umatku akan berpecah belah menjadi 73 golongan, hanya satu golongan sahaja yang masuk syurga dan 72 akan masuk neraka. Sahabat bertanya “Golongan mana yang selamat?” Nabi SAW menjawab “Mereka adalah berjemaah (Ahlus Sunnah Wal Jamaah)” (HR Ibnu Majah)

41. LAHIRNYA MUHAMAD KE 2 ATAU IMAM MAHADI

Daripada Abdullah bin Mas’ud r.a. berkata: Rasulullah saw. bersabda: “Dunia tidak akan hilang (qiamat) sehinggalah bangsa Arab akan dikuasai oleh seorang lelaki daripada keluarga ku yang namanya sama dengan namaku”. – H.R Termizi

42. SEPULUH TANDA-TANDA KIAMAT YANG BESAR

Daripada Huzaifah bin Asid Al-Ghifari ra. berkata: “Datang kepada kami Rasulullah saw. dan kami pada waktu itu sedang berbincang-bincang. Lalu beliau bersabda: “Apa yang kamu perbincangkan?”. Kami menjawab: “Kami sedang berbincang tentang hari qiamat”. Lalu Nabi saw. bersabda:

“Tidak akan terjadi hari qiamat sehingga kamu melihat sebelumnya sepuluh macam tanda-tandanya”. Kemudian beliau menyebutkannya: “Asap, Dajjal, binatang, terbit matahari dari tempat tenggelamnya (barat), turunnya Isa bin Maryam a.s., Ya’juj dan Ma’juj, tiga kali gempa bumi, sekali di timur, sekali di barat dan yang ketiga di Semenanjung Arab, yang akhir sekali adalah api yang keluar dari arah negeri Yaman yang akan menghalau manusia kepada Padang Mahsyar mereka”. (H.R Muslimi)

43. ORANG YANG ROSAK MENGATAKAN ORANG LAIN ROSAK
Daripada Abu Hurairah r.a. Bahawasanya Rasulullah SAW bersabda “Jika ada seseorang berkata, ramai orang telah rosak, maka orang yang berkata itu sendiri yang paling rosak di antara mereka” (HR Muslim)

 

– TAMAT –

40 Hadith tentang Peristiwa Akhir Zaman ini dipetik dari buku yang telah di susun oleh Abu Ali Al Banjari An Nadwi (Ahmad Fahmi Zamzam) untuk renungan kita bersama. Isi kandung himpunan hadis ini di sedut dari http://www14.brinkster.com. Insya’allah dengan berkat keinsafan kita, dapat kita mengambil iktibar dengan kejadian masa kini, mudah-mudahan ia membawa petunjuk kepada orang-orang yang bertakwa.

Warga Prihatin

KHILAF JAIS – MENANG SORAK AGAMA TERGADAI

//

AJAKAN PELABURAN BUSINESS AQIDAH.

Rumah Asnaf & Anak Yatim | Pusat Penyelidikan dan Pembangunan Akhlak | Kajian Pembangunan Tamadun Islam Moden