Category Archives: TIPS & KUDAPAN

image_pdf

TIPS KEHAMILAN: KESAN EMOSI IBU TERHADAP KECACATAN BAYI – PART 3

TIPS KEHAMILAN: KESAN EMOSI IBU TERHADAP KECACATAN BAYI – PART 3

 

Saiful Nang di program Nine11 Bernama News Channel (BNC)

APA ADA DALAM MINDA KITA MELIHAT FOTO & MEMBACA BERITA INI?

Kanak-Kanak Memerlukan Microb, Bukan Antibiotik

Kanak-Kanak Memerlukan Microb, Bukan Antibiotik


Oleh pada 17 Jun 2017 kategori

 

kanak kanak bermain

Sebagai ibu bapa, adalah penting untuk memastikan persekitaran anak-anak kita terutamanya bagi anak yang masih kecil agar sentiasa bersih. Namun begitu, tahukah anda bahawa persekitaran yang ‘terlampau bersih’ sebenarnya tidak elok untuk sistem imunisasi kanak-kanak?

Benar.

Ibu bapa di barat terutamanya, gemar menggunakan sabun antibakteria, hand sanitizer dan seangkatan dengannya untuk yang bukan sahaja membunuh bakteria tetapi juga microb yang penting untuk membentuk sistem imunisasi kanak-kanak.

air pancut

Tanpa microb ini kanak-kanak tidak berupa meningkatkan sistem imunisasi badan mereka, seterusnya mendedahkan mereka kepada penyakit-penyakit kronik seperti asma. Perkara ini diakui oleh Marie-Clairie Arrieta, seorang pakar mikrobiologis dan salah seorang penulis buku Let Them Eat Dirt: Saving Our Children from an Oversanitized World.

Kajian di lab selama beberapa tahun juga menunjukkan bahawa microb sangat diperlukan pada peringkat awal pertumbuhan manusia (iaitu pada zaman kanak-kanak) untuk membentuk sistem imunisasi yang kuat. Pada peringkat awal kehidupan, badan kita tidak mempunyai sistem imunisasi yang kuat. Microb yang ada pada tubuh badan kita akan menghasilkan sejenis molekul yang akan berinteraksi dengan immune cell yang ada pada badan, seterusnya ‘melatih’ sel tersebut untuk menangkis ancaman daripada sel yang dihasilkan oleh microb tersebut.

Fakta in disokong juga oleh bukti epidemologikal mengapa kanak-kanak yang tinggal di ladang atau kawasan luar bandar kurang mendapat penyakit kronik seperti asma berbanding kanak-kanak yang tinggal di bandar. Ini berbeza dengan kehidupan kanak-kanak di bandar.

pantai 268

Kajian yang dilakukan juga mendapati peningkatan jumlah penghidap penyakit kronik seperti asma, obesiti dan alergik adalah selari dengan gaya hidup manusia kini yang ‘terlalu’ mementingkan kebersihan sehingga menghalang pendedahan anak-anak kepada microb yang penting untuk membina imunisasi badan mereka pada peringkat awal.

Jadi bagi ibu bapa, sekiranya anak-anak anda gemar bermain di luar, biarkan! Selain penting untuk melatih sensori dan motor pergerakan anak-anak, ianya juga penting untuk meningkatkan sistem imunisasi mereka.

Kredit: The Star

Juvenile rapist, pendedahan oleh doktor Wawa

Baru-baru ini di tengah-tengah kesibukan klinik, ada seorang budak lelaki berumur lingkungan 5 tahun berlari-lari di ruang menunggu. Bukan berlari saja-saja, tetapi berlari sambil mengejar punggung wanita dewasa untuk dicubit atau diramas.

Ibu bapa budak itu hanya tertawa memerhatikan keletah anak mereka. Memandangkan tiada sesiapa yang menghalang budak itu, saya terpaksa bertindak menegur budak itu dan ‘sound’ ibu bapanya.

“Adik, adik lelaki tau. Tak boleh pegang-pegang punggung orang perempuan macam tu,” tegas saya.

Dan panjang lebar juga saya beri parenting education kepada ibu bapa budak berkenaan.

Kenapa saya marah?

Selain kes pedophilia dan sumbang mahram, juvenile rapists adalah satu lagi bala yang wujud di Malaysia. Mudah kata, Juvenile Rapists adalah perogol yang berumur bawah 18 tahun.

Main Kahwin-Kahwin

Lebih kurang dua tahun lalu, ketika saya dimasukkan ke wad (sewaktu mengandung), saya sempat bersembang dengan seorang pesakit yang juga bekerja sebagai guru tadika.

“Doktor, kalau hantar anak pergi taska, tadika atau pengasuh, balik rumah kena periksa fizikal anak-anak. Budak-budak zaman sekarang lain sikit,” katanya membuatkan saya berdebar. Apalah yang dia mahu ceritakan ini.

Dia pun menceritakan pengalamannya menjaga budak di tadika. Ada dua beradik perempuan ini, seorang berumur 6 tahun dan adiknya berumur 4 tahun. Satu hari, cikgu tadika ternampak dua beradik bersama seorang lagi budak lelaki berumur 6 tahun bermain di bawah meja makan. Si kakak suruh budak lelaki tadi buka seluar dan duduk di atas adiknya.

“Eh? Buat apa ni?!” terkejut si cikgu melihat kejadian itu.

“Kitorang main kahwin-kahwin,” si kakak menjawab tanpa rasa takut atau bersalah.

Dengan tenang, cikgu itu duduk bersembang dan bertanyakan lebih lanjut pada si kakak.

“Kakak, hari ini teacher hantar balik ye. Nanti kakak cerita mana kakak belajar main kahwin-kahwin,” katanya.

Petang itu, si kakak bercerita yang dia seringkali diajak bermain ‘kahwin-kahwin’ dengan jiran lelaki berusia 12 tahun. Si kakak pun menunjukkan kawasan semak di tempat dia bermain. Dia juga menceritakan secara terperinci setiap ‘langkah-langkah’ yang menjengkelkan dalam permainan itu. Saya tak mahu cerita dengan lanjut.

“Selepas main, kakak selalu dapat aiskrim. Tetapi abang A tak bagi kakak beritahu mak sebab takut mak marah,” katanya.

Hal itu dimaklumkan kepada ibu dua beradik itu, malangnya tiada tindakan yang diambil.

Sudah ramai Juvenile Rapists di Malaysia terutama sekali pelajar sekolah menengah. Tak sempat untuk saya ceritakan kesemuanya.

Cuma, hal ini tidak mendapat liputan. Juvenile Rapist yang paling muda saya pernah encounter berumur 6 tahun (budak tadika). Kebanyakan yang lain pelajar sekolah menengah.

Sepanjang saya bekerja di Mesir dulu, tidak pernah saya jumpa perkara seperti ini. Mungkin sebab budak-budak di sana disibukkan dengan hafazan Al-Quran dan mereka tidak terlalu terdedah dengan gajet.

Zaman sudah berubah, anak-anak kita sedang berisiko terdedah dengan perkara-perkara ganas dan lucah di media-media. Ibu bapa perlu mengawal apa yang ditonton, dimain dan pergaulan anak-anak.

Anak perempuan perlu diajar sifat malu, manakala anak lelaki perlu diajar melindungi dan menghormati perempuan.

Jadilah teman paling rapat dengan anak-anak. Temankan mereka bermain, bercerita, bermanja. Maaf sekiranya post ini mengganggu mood hujung minggu anda. Sekian.

– Dokturah Wawa –

KERAK NERAKA & DOSA MUNAFIK YANG TIDAK TERAMPUN

KERAK NERAKA & DOSA MUNAFIK YANG TIDAK TERAMPUN

Pendirian degil dan keras kepala amat memanaskan suasana di akhir zaman ini. Ciri togho atau melampaui batas ini terlihat di mana-mana. Kejujuran dalam menilai baik buruk suatu perkara, samada yang terkait dengan diri sendiri mahupun pihak lain sukar sekali ditemui.

Sifat assobiyah dan kemunafikan terlalu berleluasa.

Yang marah dan membenci pihak lain sering bersifat satu hala. Kerana kebencian itu maka kebaikannya juga dihapus kira. Yang menyokong satu pihak juga begitu. Kerana sokongan itu, maka keburukan pihak yang disokong juga kita buat-buat tidak tahu.

Lebih parah lagi melihat habit berbuat salah dengan sengaja. Ditambah pula dengan habit keras kepala dan menebalkan muka. Sukar sekali mencari pesalah yang sanggup mengaku dirinya berdosa dan memohon maaf dengan sukarela. Lisan suka memutar belit apabila berkata-kata.

Kita lupa bahawa kebenaran yang hak tetap akan terangkat juga biar apa usaha untuk menghalangnya. Kita juga lupa bahawa kebatilan akan musnah juga biar sehebat mana kita cuba menutupinya.

Sesungguhnya munafik itu berada di kerak api neraka. (QS 4: 144-145). SEGERALAH BERTAUBAT DAN BUATLAH ISLAH (Ayat 146)

Sesungguhnya Allah itu bersifat pengampun terhadap hambanya yang ikhlas memohon ampun dan bertaubat DENGAN SEGERA. Namun ada masanya di mana tidak diterima keampunan dari kita jika kita asyik mengulang-ulangi kesalahan yang sama dengan sengaja. (QS, 4: 17-18)

Begitu juga sifat manusia yang sentiasa menzikirkan “ASMA’ULHUSNA”, Nama-nama Allah Yang Maha Mulia. Mereka juga akan bersifat pengampun terhadap saudaranya kerana mereka itu mengikuti perintah penciptanya.

Namun jangan lupa bahawa manusia juga akan berkeras untuk tidak lagi mahu memaafkan kita jika keterlaluan dan mengulang-ulangi kejahatan kita terhadap mereka. Ketika itu mereka juga akan bersifat keras terhadap kita. Itulah sunnah yang telah ditunjukkan Rasullullah SAW ikutan kita. (QS: 48/29)

Akhirnya, kita yang mempermain-mainkan sifat pengampunnya Allah, melengah-lengahkan taubat tetap akan menjadi pendosa yang terhina. Ini kerana Allah tidak akan menerima taubat mereka yang mengulangi dosa dengan sengaja (QS:4/18).

Pada masa yang sama, sikap begini juga boleh membuatkan manusia sukar mengampuni kita dan kekal membenci serta memarahi kita.

Oleh itu, jika Allah masih sudi menerima taubat kita sekalipun, kita akan masih kekal ke neraka apabila tidak terampun dosa kita terhadap manusia.

Tidak perlu bersangka-sangka untuk terhina di akhirat sana kerana penghinaan dosa terhadap manusia sebegini JELAS AKAN MENYIKSA KITA KETIKA MASIH DI DUNIA. Hanya orang yang hati kering dan tebal muka sahaja sanggup menanggungnya.

WARGA PRIHATIN

Warga Prihatin's photo.

KOLEKSI “KENANGAN SEDONDON” AIDILFITRI 2015 – ALBUM 3

KOLEKSI “KENANGAN SEDONDON” AIDILFITRI 2015 – ALBUM 3

>>> NOTA / PENGUMUMAN <<<

KAMI HENTIKAN POS GAMBAR YANG KAMI TERIMA DARI INBOX DI RUANGAN KOMEN ARTIKEL SEDONDON. SEBALIKNYA KAMI HIMPUNKAN DI ALBUM KHAS “KENANGAN SEDONDON AIDILFITRI 2015” INI.

INBOX JUGA TERLALU PENUH. AGAK LAMBAT UNTUK KAMI DOWNLOAD DAN PINDAHKAN IA KE ALBUM. JADI SILA UPLOAD SAJA DI RUANG KOMEN ARTIKEL SEDONDON YANG DISHARE OLEH SAIFUL NANG. JIKA TIDAK LEPAS BARU KIRIM DI INBOX WARGA PRIHATIN. INI UNTUK MENGURANGKAN BEBAN DI INBOX MALAH LEBIH CEPAT UNTUK ADMIN KUTIP DARI SANA.

UNTUK MENGURANGKAN BEBAN GAMBAR YANG TERLALU BANYAK, KAMI AKAN TERUS BUKA ALBUM BARU SELAGI MASIH ADA KIRIMAN KOLEKSI KENANGAN SEDONDON INI HINGGA HUJUNG SYAWAL.

MERIAH DAN SERONOK SEKALI MENATAP GAMBAR-GAMBAR KENANGAN SEDONDON YANG KALIAN KIRIMKAN. TIDAK DAPAT ZIARAH, DAPAT TATAP GAMBAR PUN SUDAH CUKUP MENYENANGKAN HATI. BUAT MASA INI KAMI TIDAK MASUKKAN GAMBAR KIRIMAN YANG TIADA “AURA SEDONDON” WALAU SEDIKITPUN KERANA ITU SUDAH LARI DARI TEMA ALBUM INI.

BEBERAPA GAMBAR TERBAIK AKAN KAMI POSISIKAN DI TEMPAT TERATAS DALAM SETIAP ALBUM UNTUK TATAPAN UMUM… MUNGKIN ADA IDEA UNTUK PERANCANGAN SEDONDON TAHUN DEPAN PULAK 😀

>>> SILA CARI GAMBAR ANDA DAN ISIKAN SENDIRI KAPSYEN (ULASAN) YANG PERLU UNTUK DIKONGSI DENGAN PEMBACA LAIN. TIDAK PERLU MINTA IZIN UNTUK TAG DAN SHARE DENGAN YANG LAIN. INI ALBUM KITA BERSAMA <<<

* * *
Banyak sekali gambar sedondon dengan kombinasi warna yang menarik. Sayangnya BANYAK yang tidak cukup kemas dan sempurna (KAFFAH) walaupun kombinasi warna sudah cukup baik.

Selain sedikit sebanyak warna dan design baju tidak sama, antara kekurangan lainnya ialah jenis dan patern songkok, samping dan tudung tidak sama. Ada yang tidak pakai songkok dan samping pun. Alangkah ruginya…

Tapi tidak mengapa…. kita tunggu lagi koleksi kiriman gambar sedondon dari pembaca yang masih bertali arus….

Lepas ni boleh kita sama sama sarankan yang mana paling cantik dan layak jadi pemenang… (dah jadi pertandingan lah pula…)

Tahniah kepada yang telah berjaya menyatukan ahli keluarga dan menzahirkan kesatuan itu melalui musawwimin pakaian raya.

“SELAMAT HARI RAYA, AIDILFITRI”

WARGA PRIHATIN

 

Perintah Allah dan Wasiat salafush shålih untuk meninggalkan debat

00 perlantikan pemimpinhttp://prihatin.net.my/blog/2014/01/28/budaya-debat-menghapuskan-cara-hidup-islam/

Mutakhir ini budaya debat sudah menjadi kelaziman yang memualkan dan menyakitkan hati. Masing-masing cabar-mencabar untuk menunjukkan kepandaian dan memperlekehkan pihak lain. Padahal telah Allah jelaskan bahawa budaya debat akan melemahkan kita. Berikut adalah beberapa di antara FirmanNya,

QS: 2. Al Baqarah 139. Katakanlah: “Apakah kamu memperdebatkan dengan kami tentang Allah, padahal Dia adalah Tuhan kami dan Tuhan kamu; bagi kami amalan kami, dan bagi kamu amalan kamu dan hanya kepada-Nya kami mengikhlaskan hati“,

 

QS: 2. Al Baqarah 176. “Yang demikian itu adalah karena Allah telah menurunkan Al Kitab dengan membawa kebenaran; dan sesungguhnya orang-orang yang berselisih tentang Al Kitab itu, benar-benar dalam penyimpangan yang jauh”.

 

QS: 2 Al-Baqarah: 204-205 Dan di antara manusia ada orang yang ucapannya tentang kehidupan dunia menarik hatimu, dan dipersaksikannya kepada Allah isi hatinya, padahal ia adalah penantang yang paling keras. Dan apabila ia berpaling (darimu), ia berjalan di bumi untuk mengadakan kerusakan padanya, dan merusak tanaman-tanaman dan binatang ternak, dan Allah tidak menyukai kebinasaan,”

 

QS: 3. Ali ‘Imran 20. “Kemudian jika mereka mendebat kamu maka katakanlah: “Aku menyerahkan diriku kepada Allah dan orang-orang yang mengikutiku.” Dan katakanlah kepada orang-orang yang telah diberi Al Kitab dan kepada orang-orang yang ummi, “Apakah kamu masuk Islam.” Jika mereka masuk Islam, sesungguhnya mereka telah mendapat petunjuk, dan jika mereka berpaling, maka kewajiban kamu hanyalah menyampaikan. Dan Allah Maha Melihat akan hamba-hamba-Nya”.

 

QS: 4. An Nisaa’ 107. Dan janganlah kamu mendebat orang-orang yang mengkhianati dirinya. Sesungguhnya Allah tidak menyukai orang-orang yang selalu berkhianat lagi bergelimang dosa,

 

QS: 4. An Nisaa’109. Beginilah kamu, kamu sekalian adalah orang-orang yang berdebat untuk mereka dalam kehidupan dunia ini. Maka siapakah yang akan mendebat Allah untuk mereka pada hari kiamat? Atau siapakah yang menjadi pelindung mereka ?

 

QS: 7. Al A’raaf 71. Ia berkata: “Sungguh sudah pasti kamu akan ditimpa azab dan kemarahan dari Tuhanmu.” Apakah kamu sekalian hendak berbantah dengan aku tentang nama-nama  yang kamu beserta nenek moyangmu menamakannya, padahal Allah sekali-kali tidak menurunkan hujjah untuk itu? Maka tunggulah sesungguhnya aku juga termasuk orang yamg menunggu bersama kamu.”

 

QS: 8. Al Anfaal 46. “Dan taatlah kepada Allah dan Rasul-Nya dan janganlah kamu berbantah-bantahan, yang menyebabkan kamu menjadi gentar dan hilang kekuatanmu dan bersabarlah. Sesungguhnya Allah beserta orang-orang yang sabar“.

 

QS: 11. Huud 76. “Hai Ibrahim, tinggalkanlah soal jawab ini, sesungguhnya telah datang ketetapan Tuhanmu, dan sesungguhnya mereka itu akan didatangi azab yang tidak dapat ditolak”.

 

QS: 16. An Nahl 125. “Serulah kepada jalan Tuhan-mu dengan hikmah dan pelajaran yang baik dan bantahlah mereka dengan cara yang baik. Sesungguhnya Tuhanmu Dialah yang lebih mengetahui tentang siapa yang tersesat dari jalan-Nya dan Dialah yang lebih mengetahui orang-orang yang mendapat petunjuk“.

 

QS: 18. Al Kahfi 22. “… Katakanlah: “Tuhanku lebih mengetahui jumlah mereka; tidak ada orang yang mengetahui kecuali sedikit.” Karena itu janganlah kamu  bertengkar tentang hal mereka, kecuali pertengkaran lahir saja dan jangan kamu menanyakan tentang mereka  kepada seorangpun di antara mereka.”

 

QS: 18. Al Kahfi 54. “Dan sesungguhnya Kami telah mengulang-ulangi bagi manusia dalam Al Quran ini bermacam-macam perumpamaan. Dan manusia adalah makhluk yang paling banyak membantah.”

 

QS: 19 Maryam: 97 Maka sesungguhnya, telah kami mudahkan Al-Qur’an itu dengan bahasamu, agar kamu dapat memberi kabar gembira dengan Al-Qur’an itu kepada orang-orang yang bertakwa, dan agar kamu memberi peringatan dengannya kepada kaum yang membangkang,”

 

QS: 22. Al Hajj 8. “Dan di antara manusia ada orang-orang yang membantah tentang Allah tanpa ilmu pengetahuan, tanpa petunjuk dan tanpa kitab (wahyu) yang bercahaya”

 

QS: 29. Al ‘Ankabuut 46. Dan janganlah kamu berdebat dengan Ahli Kitab, melainkan dengan cara yang paling baik, kecuali dengan orang-orang zalim di antara mereka, dan katakanlah: “Kami telah beriman kepada yang diturunkan kepada kami dan yang diturunkan kepadamu; Tuhan kami dan Tuhanmu adalah satu; dan kami hanya kepada-Nya berserah diri.”

 

QS: 40. Al Mu’min 4. Tidak ada yang memperdebatkan tentang ayat-ayat Allah, kecuali orang-orang yang kafir. Karena itu janganlah pulang balik mereka dengan bebas dari suatu kota ke kota yang lain memperdayakan kamu.”

 

QS: 43 Az-Zukhruf : 58 Mereka tidak memberikan perumpamaan itu kepadamu melainkan dengan maksud membantah saja, sebenarnya mereka adalah kaum yang suka bertengkar,”

 

Rasulullah SAW pula telah mewasiatkan larangan berdebat ini dalam banyak sekali hadis sohih dan wasiat yang sama banyak dinukilkan oleh para ulama’ muktabar sebelum ini.

1. Nabi Muhammad shållallåhu ‘alayhi wa sallam

Aku akan menjamin sebuah rumah di dasar surga bagi orang yang meninggalkan debat meskipun dia berada dalam pihak yang benar.

Dan aku menjamin sebuah rumah di tengah surga bagi orang yang meninggalkan dusta meskipun dalam keadaan bercanda. Dan aku akan menjamin sebuah rumah di bagian teratas surga bagi orang yang membaguskan akhlaknya.”

(HR. Abu Dawud dalam Kitab al-Adab, hadits no 4167. Dihasankan oleh al-Albani dalam as-Shahihah [273] as-Syamilah)

2. Nabi Sulaiman ‘alaihissalam

Nabi Sulaiman ‘alaihissalam berkata kepada putranya:

“Tinggalkanlah mira’ (jidal, mendebat karena ragu-ragu dan menentang) itu, karena manfaatnya sedikit. Dan ia membangkitkan permusuhan di antara orang-orang yang bersaudara.”

[Ad-Darimi: 309, al Baihaqi, Syu’abul Iman: 1897]

3. Ibnu Abbas radhiyallahu ‘anhumaa

“Cukuplah engkau sebagai orang zalim bila engkau selalu mendebat. Dan cukuplah dosamu jika kamu selalu menentang, dan cukuplah dosamu bila kamu selalu berbicara dengan selain zikir kepada Allah.”

[al-Fakihi dalam Akhbar Makkah]

4. Abud Darda radhiyallahu ‘anhu

“Engkau tidak menjadi alim sehingga engkau belajar, dan engkau tidak disebut mengerti ilmu sampai engkau mengamalkannya. Cukuplah dosamu bila kamu selalu mendebat, dan cukuplah dosamu bila kamu selalu menentang. Cukuplah dustamu bila kamu selalu berbicara bukan dalam dzikir tentang Allah.”

[Darimi: 299]

5. Muslim Ibn Yasar rahimahullah

“Jauhilah perdebatan, karena ia adalah saat bodohnya seorang alim, di dalamnya setan menginginkan ketergelincirannya.”

[Ibnu Baththah, al-Ibanah al-Kubra; Darimi: 404]

6. Hasan Bashri rahimahullah

Ada orang datang kepada Hasan Bashri rahimahullah lalu berkata,

“Wahai Abu Sa’id kemarilah, agar aku bisa mendebatmu dalam agama!”

Maka Hasan Bashri rahimahullah berkata:

“Adapun aku maka aku telah memahami agamaku, jika engkau telah menyesatkan (menyia-nyiakan) agamamu maka carilah.”

[Ibnu Baththah, al-Ibanah al-Kubra: 588]

7. Umar ibn Abdul Aziz rahimahullah

“Barangsiapa menjadikan agamanya sebagai sasaran untuk perdebatan maka ia akan banyak berpindah-pindah (agama).”

[Ibnu Baththah, al-Ibanah al-Kubra: 565]

8. Abdul Karim al-Jazari rahimahulah

“Seorang yang wira’i tidak akan pernah mendebat sama sekali.”

[Ibnu Baththah, al-Ibanah al-Kubra: 636; Baihaqi dalam Syu’ab: 8249]

(1-Wira’i artinya orang yang sangat menjaga diri dari hal-hal yang syubhat dan membatasi diri dari yang mubah)

9. Ja’far ibn Muhammad rahimahullah

“Jauhilah oleh kalian pertengkaran dalam agama, karena ia menyibukkan (mengacaukan) hati dan mewariskan kemunafikan.”

[Baihaqi dalam Syu’ab: 8249]

10. Mu’awwiyah ibn Qurrah rahimahullah

“Dulu dikatakan: pertikaian dalam agama itu melebur amal.”

[Ibnu Baththah, al-Ibanah al-Kubra: 562]

11. al Auza’i rahimahullah

“Jika Allah menghendaki keburukan pada suatu kaum maka Allah menetapkan jidal pada diri mereka dan menghalangi mereka dari amal.”

[Siyar al-A’lam 16/104; Tadzkiratul Huffazh: 3/924; Tarikh Dimsyq: 35/202]

12. Imran al-Qashir rahimahullah

“Jauhi oleh kalian perdebatan dan permusuhan, jauhi oleh kalian orang-orang yang mengatakan: Bagaimana menurutmu, bagaimana pendapatmu.”

[Ibnu Baththah, al-Ibanah al-Kubra: 639]

13. Muhammad ibn Ali ibn Husain rahimahullah

“Pertikaian (perdebatan) itu menghapuskan agama dan menumbuhkan permusuhan di hati orang-orang.”

[al-Adab al-Syar’iyyah: 1/23]

14. Abdullah ibn Hasan ibn Husain rahimahullah

Dikatakan kepada Abdullah ibn al Hasan ibn al Husain rahimahullah,

“Apa pendapatmu tentang perdebatan (mira’)?”

Dia menjawab:

“Merusak persahabatan yang lama dan mengurai ikatan yang kuat. Minimal ia akan menjadi sarana untuk menang-menangan itu adalah sebab pemutus talit silaturrahim yang paling kuat.”

[Tarikh Dimasyq: 27-380]

15. Bilal ibn Sa’d rahimahullah (kedudukannya di Syam sama dengan Hasan Bashri di Bashrah)

“Jika kamu melihat seseorang terus-terusan menentang dan mendebat maka sempurnalah kerugiannya.”

[al-Adab al-Syar’iyyah: 1/23]

16. Wahab ibnu Munabbih rahimahullah

“Tinggalkanlah jidal dari perkaramu, karena ia tidak akan dapat mengalahkan salah satu dari dua orang: seseorang yang lebih alim darimu, bagaimana engkau memusuhi dan mendebat orang yang lebih alim darimu? Dan seseorang yang engkau lebih alim daripadanya, bagaimana engkau memusuhi orang yang engkau lebih alim daripadanya dan ia tidak mentaatimu? Maka tinggalkanlah itu.”

[Tahdzibul Kamal: 31/148; Siyarul A’lam: 4/549; Tarikh Dimasyq: 63/388]

17. Malik ibnu Anas rahimahullah

Ma’n rahimahullah berkata:

“Pada suatu hari Imam Malik ibn Anas berangkat ke masjid sambil berpegangan pada tangan saya, lalu beliau dikejar oleh seseorang yang dipanggil dengan Abu al-Juwairah yang dituduh memiliki Aqidah Murji’ah.”

Dia berkata:

‘Wahai Abu Abdillah dengarkanlah dariku sesuatu yang ingin saya kabarkan kepada anda, saya ingin mendebat anda dan memberi tahu anda tentang pendapatku.’

Imam Malik berkata,

‘Hati-hati, jangan sampai aku bersaksi atasmu.’

Dia berkata,

‘Demi Allah, saya tidak menginginkan kecuali kebenaran. Dengarlah, jika memang benar maka ucapkan.’

Imam Malik bertanya,

‘Jika engkau mengalahkan aku?’

Dia menjawab,

‘Maka ikutlah aku!’

Imam Malik bertanya lagi,

‘Kalau aku mengalahkanmu?’

Dia menjawab,

‘Aku mengikutimu?’

Imam Malik bertanya,

‘Jika datang orang ketiga lalu kita ajak bicara dan kita dikalahkannya?’

Dia berkata,

‘Ya kita ikuti dia.’

Imam Malik rahimahullah berkata:

“Hai Abdullah, Allah azza wa jalla telah mengutus Muhammad dengan satu agama, aku lihat engkau banyak berpindah-pindah (agama), padahal Umar ibnu Abdil Aziz telah berkata, “Barangsiapa menjadikan agamanya sebagai sasaran untuk perdebatan maka dia akan banyak berpindah-pindah”.”

Imam Malik rahimahullah berkata:

”Jidal dalam agama itu bukan apa-apa pun (tidak ada nilainya sama sekali).”

Imam Malik rahimahullah berkata:

“Percekcokan dan perdebatan dalam ilmu itu menghilangkan cahaya ilmu dari hari seorang hamba.”

Imam Malik rahimahullah berkata:

“Sesungguhnya jidal itu mengeraskan hati dan menimbulkan kebencian.”

Imam Malik rahimahullah pernah ditanya tentang seseorang yang memiliki ilmu sunnah, apakah ia boleh berdebat membela sunnah? Dia menjawab,

”Tidak, tetapi cukup memberitahukan tentang sunnah.”

(Tartibul Madarik wa Taqribul Masalik, Qadhi Iyadh: 1/51; Siyarul A’lam: 8/106; al-Ajjurri dalam al-Syari’ah, hal.62-65)

18. Muhammad ibn Idris as-Syafi’I rahimahullah

“Percekcokan dalam agama itu mengeraskan hati dan menanamkan kedengkian yang sangat.”

[Thobaqat Syafiiyyah 1/7, Siyar, 10/28]

19. Ahmad bin Hambal rahimahullah

Imam Ahmad rahimahullah pernah ditanya oleh seseorang,

“Saya ada di sebuah majlis lalu disebutlah di dalamnya sunnah yang tidak diketahui kecuali oleh saya, apakah saya mengatakan?”

Dia menjawab:

“Beritakanlah sunnah itu, dan janganlah mendebat karenanya!”

Orang itu mengulangi pertanyaannya, maka Imam Ahmad rahimahullah berkata:

“Aku tidak melihatmu kecuali seorang yang mendebat.”

[al-Adab as-Syar’iyyah: 1/358, dalam bab menyebar sunnah dengan ucapan dan perbuatan tanpa perdebatan dan kekerasan; al-Bashirah fid-Da’wah Ilallah: 57]

20. Shafwan ibn Muhammad al-Mazini rahimahullah

Saat Shafwan rahimahullah melihat para pemuda berdebat di Masjid Jami’ maka ia mengibaskan tangannya sambil berkata:

“Kalian adalah jarab, kalian adalah jarab.”

[Ibnu Battah: 597]

(Jarab = Sejenis penyakit kulit)

Dahulu dikatakan:

“Janganlah engkau mendebat orang yang santun dan orang yang bodoh; orang yang santun mengalahkanmu, sedang orang yang bodoh menyakitimu.”

[Al-Adab al-Syar’iyyah: 1/23]

Sumber: alqiyamah


Wasiat asy-Syaikh Muhammad bin Abdul Wahhab bin Ali al-Yamani al-Wushobi al-AbdaliWahai Penuntut ilmu, jika kamu membuka pintu debat bersama temanmu maka sungguh kamu telah membuka pintu penyakit fitnah buat dirimu. Apabila seseorang penuntut ilmu tidak menjauhkan diri darinya tentu akan mendapatkan marabahaya.

Rasulullah shållallåhu ‘alayhi wa sallam bersabda :

ما ضل قوم بعد هدى كا نوا عليه إلاأوتواالجدال : ثم قرأ : ماضربوه لك إلاجد لا بل هم قوم خصمون – رواه الترمذي عن أبي أمامة الباهلي –

 

ِArtinya : “Tidaklah sesat suatu kaum setelah mereka mendapatkan petunjuk kecuali Allah berikan kepada mereka ilmu debat. Kemudian beliau membaca : mereka tidak memberikan perumpamaan itu kepadamu melainkan dengan maksud membantah saja, sebenarnya mereka adalah kaum yang suka bertengkar.”

(HR Tirmidzi dari Abu Umamah al Bahily)

Saya masih teringat seorang teman ketika awal belajar di Madinah, mungkin kurang lebih dua puluh empat atau dua puluh lima tahun yang silam, dia terkenal banyak berdebat. Terkadang dia mulai berdebat dari setelah Isya’ sampai akhir malam. Ternyata pada akhirnya dia mendapatkan kegagalan, tidak menjaga waktu, tidak beristighfar, bertasbih, bertahlil, bangun malam, dan tidak melaksanakan bimbingan Rasulullah shållallåhu ‘alayhi wa sallam.

Rasulullah shållallåhu ‘alayhi wa sallam bukanlah pendebat. Tatkala Rasulullah shållallåhu ‘alayhi wa sallam pergi kerumah Fatimah dan Ali ketika beliau ingin membangunkan keduanya untuk sholat malam, beliau mengetuk pintu dan berkata :

”Tidaklah kalian bangun untuk melaksanakan sholat?”

‘Ali mengatakan :

”Sesungguhnya jiwa kami di Tangan Allah, Dia membangunkan sesuai kehendak-Nya.”

Lalu Baginda SAW balik sambil memukul pahanya dan berkata :

وَكَانَ الإنْسَانُ أَكْثَرَ شَيْءٍ جَدَلا

” Dan manusia adalah makhluk yang paling banyak mendebat/membantah.”

(QS Al Kahfi :54 )

Rasulullah tidak mendebat Ali dan beliau menganggap bahwa apa yang dijawab Ali termasuk dari jidal (debat) dengan berdalilkan firman Allah :

وَكَانَ الإنْسَانُ أَكْثَرَ شَيْءٍ جَدَلا

” Dan manusia adalah makhluk yang paling banyak mendebat/membantah.”

(QS Al Kahfi :54 )

Wahai penuntut ilmu jauhilah dari perdebatan, karena hal yang demikian itu menyebabkan kemurkaan dan kebencian di dalam hati. Katakan kepada temanmu apa yang kamu ketahui, kalau temanmu mengatakan tidak, kembalikanlah permasalahannya kepada Syaikhmu, dan sekali lagi menjauhlah kamu dari perdebatan, Rasulullah bersabda :

إذااختلفتم قي القران فقوموا – متفق عليه

“Apabila kalian berselisih di dalam Al Qur’an maka tinggalkan tempat tempat itu.”

(Muttafaqun Alaihi)

Apabila terjadi disuatu majlis perdebatan, satu menyatakan demikian yang lain menyatakan demikian, maka dengarkan sabda Rasulullah diatas dan janganlah kalian duduk ditempat itu dan jangan mencoba untuk membuka perdebatan. Berhati-hatilah kamu dari debat dan peliharalah waktumu, insya Allah kamu akan saling mencintai dan saling menyayangi.

[Disalin oleh Abu Aufa dari buku عشرون النصيحة الطالب العلم و الد ا عي إلى الله yang sudah diterjemahkan kedalam bahasa Melayu dengan judul ” 20 Mutiara Indah bagi penuntut Ilmu dan Da’i Ilallah“]

Maksud perkataan ‘ulama diatas

Syaikhul Islam berkata, “Jadi, yang dimaksud larangan para salaf dalam berdebat adalah yang dilakukan oleh

– orang yang tidak memenuhi syarat untuk melakukan perdebatan (kurang ilmu dan lain-lain)

– atau perdebatan yang tidak mendatangkan kemaslahatan yang pasti;

– berdebat dengan orang yang tidak menginginkan kebenaran,

– serta berdebat untuk saling unjuk kebolehan dan saling mengalahkan yang berujung dengan ujub (bangga diri) dan kesombongan.

“Ya Allah jauhkanlah kami dari jidal, dan anugerahkan pada kami istiqomah. Janganlah Engkau simpangkan hati kami setelah engkau memberi hidayah pada kami. Aamiin.”


The youngest druggies in Malaysia are 7 yrs old!

glue sniffing 2
Seven-year-olds should be meeting new friends in Standard 1, playing Batu Seremban, or watching kid-safe cartoons… NOT doing drugs. Right?But not these 2 boys, who have been dubbed Malaysia’s youngest drug addicts. 

The Malay Mail Online reported that the boys from Papar and Keningau in Sabah became hooked on GLUE SNIFFING after they were encouraged to try it by some older kids.

This went on for a few months before their parents found out and sent them to the National Anti-Drugs Agency (AADK) cure and care centre in 2013 and 2014 respectively, according to AADK Director-General Datuk Suhaimi Abdullah. After 3 months of counselling, the boys could go back to school, but are still being monitored.

The story captured our interest since we wrote an article once on a real-life Breaking Bad family in Kuantan.

How widespread is drug use among Malaysian kids? The Education Director-General Datuk Seri Dr. Khair Mohamad Yusof revealed the shocking official numbers: 1,416 out of 48,000 students tested positive for drugs during checks. That means for like every 33 kids out there, at least 1 of them uses drugs!!

Plus, how about children who live in poverty, who don’t go to school and slip under the radar? Doesn’t that worry you guys, especially if you are parents?

But it’s just glue. What’s the harm?

“Many people hold the perception that glue sniffing is not dangerous compared to other drugs,” said Datuk Suhaimi.

They are WRONG!!!

“In fact, glue sniffing is more dangerous than heroin and ganja. It cuts off oxygen to your brainIt can just blow up your brain and kill every single brain cell.” – Datuk Suhaimi Abdullah, AADK Director-General, The Malay Mail Online

So what happens to your body when you sniff glue?

THE EXPLANATION: People who sniff glue are breathing in fumes from the solvents found in glue. It is absorbed through the lungs, enter the bloodstream, and then distributed to the brain and other organs.

WHAT YOU FEEL: It gives you a rapid high like alcohol intoxication. There is initial excitement followed by drowsiness, disinhibition, lightheadedness and agitation. If you inhale enough, it produces anaesthesia and unconsciousn–………zzzzzzzzzzz

WHAT YOUR PARENTS WILL FEEL: Rage. A LOT of it.

mickey mouse inhaling fumes. Image from Dinner a love story.

 

BUT these are the horrible, horrible medical effects

  • Asphyxiation: Because the high concentration of fumes replaces oxygen in your lungs.
  • Suffocation: Because air is block out when you hold the plastic bag of glue over your head.
  • Convulsions or seizures: From abnormal electrical discharges in the brain.
  • Coma: Your brain shut down all but the most vital functions.
  • Choking: From inhalation your own vomit after inhalant use.
  • Fatal injury: From accidents suffered while intoxicated (e.g. falling down the stairs). So use it at the bottom of the stairs…? No, don’t use it at all.

WORSE still, inhalants can die of Sudden Sniffing Death Syndrome (SSDS)! This is NOT an urban legend, we promise. SSDS is heart failure resulting from an irregular heartbeat usually caused by stress or strenuous activity after sniffing glue. Even sudden shock (like if a child gets caught) can result in collapse and death.

Another saddening fact is that glue sniffing is a worldwide problem – children from Phnom Penh, Nepal, Myanmar, Mexico, Kenya, Eastern Europe and basically all over the globe are victims to this scary addiction. If anything, it’s an extremely worrying global issue that we seem not to be able to overcome.

Oh no, what else are kids sniffing?!

Image from CBS News

If kids are sniffing glue, surely there are OTHER things they can sniff to get high. Some other examples of home made ‘drugs’ include more than 1,000 types of common household products. The most used stuff besides glue are shoe polish, petrol, lighter fluid, paint, thinner, cleaning fluid, air freshener, etc. But here are some that are downright bizarre…

1. Cow dung

Bleurgh for real?! Malacca Health and Sports Development Committee Chairman Datuk Rahaman Karim confirmed that a lot of kids have indeed used this disgusting substitute. The methane gas can apparently feed the addiction up to 12 hours. An investigation in Sentul, KL saw a group of addicts approaching cows with plastic bags to collect dung as the cows pooped, reported The Star.

2. Morning glory seeds

We didn’t find any news of this one being popular among Malaysian kids but someone told us that Morning Glory seeds can also get a person high. Why Morning Glory? Coz it contains Lysergic Acid Amide, from the same family as LSD. Its psychedelic effects can last up to 10 hours if ingested orally (for our friend it lasted 26 hours!!). While that may seem fun, it’s really, really, REALLY bad for you… It can cause liver and neurological damage.

3. Petrol or thinner

Former AADK Deputy Director-General (Operation) Prof. Dr. Mahmood Nazar names these other 2 culprits that are popular options abused as inhalants. The methods are the same as sniffing glue and intoxication happens very quickly, within 1-5 minutes. Also like glue sniffing, the effects can be very potent, leading to DEATH.

WHY? Why are kids going for these harmful methods? There are 2 reasons:

  • Cheap
    Kids won’t have to pay like RM30-50 which is the price of a syabu pill. Consumers Association of Penang (CAP) social activist Kamaruddin Kassim explained that glue tins cost just RM2-5. As for cow dung, well we don’t expect cows to be charging for their *ahem*.
  • Accessible
    These are all common household items (except cow dung). Why would they not be easily accessible? Kids can buy glue or other stuff containing solvents from any convenience outlets. They are certainly not illegal either. CAP President Mohamed Idris added that since glue sniffing is not a criminal offence in Malaysia, sniffers indulged openly without any fear of legal action.

But is this bad gejala sosial only prevalent in East Malaysia, since these cases of the 2 boys happened in Sabah?Actually despite the simple methods, glue sniffers are found in bigger towns. According to Prof. Dr. Mahmood, the hot spots are Penang, Johor Baru, Kota Baru, Kota Kinabalu and Kuching. “In KL, we found them in areas like Bukit Bintang,” he added.

At the end of the day, wherever you are in Malaysia, it’s best to protect your kids and watch for any signs of inhalant addiction.

Like that how to protect our kids?!

Obvious answer: keep kids away from solvent-based glues! Use water-based glue. Like this UHU stick. It’s usually labelled.

UHU glue stick

OK seriously though, to protect our kids, we should first find out the factors that cause them to turn to ‘drugs’.

In Myanmar, there’s a very sad reason why kids turn to sniffing glue – to stave off hunger. Let’s hope that our Malaysian children are not driven to this act by the same reason.

There are social factors driving kids to sniff glue and other inhalants. One of them is to get high as a form of escape. In an article by The Star, a 14-year-old addict told his story about how sniffing glue helped him to forget his past. The smell distorted his senses and led to hallucinations.

Another social factor is when kids fall into the company of those who abuse inhalants, they are likely to pick up the same habit themselves. A recent study by Universiti Malaysia Sarawak found that 79% of the activity is usually carried out in groups as it was ‘more exciting’ when they joined their friends in getting high. This is exactly what happened with this case of the 7-year-old boys from Sabah.

School children smoking. Image from Stomp.

There’s also a legal factor. According to Malaysian Crime Prevention Foundation (MCPF) Vice-Chairman Tan Sri Lee Lam Thye, inhalants are not included under the Dangerous Drugs Act. So the lack of legislation had left the police unable make arrests. 

So how can we solve the issue of glue sniffing?

At home

If you are a parent with a child who has tried out inhalants, DON’T IGNORE the problem hoping it’ll go away or as Datuk Suhaimi advised, don’t try to fix it on your own. Send your kids to professionals for rehab! That’s what the parents of the 2 Sabah boys did.

The 1Malaysia Cure and Care (C&C) Clinics provide psychosocial treatment which ranges from 1-3 months for inpatient treatment and follow-up monitoring. The centre accepts walk-in and voluntary clients. It designs free programmes for various types of drug abuse, reported The Star.

Counselling psychology listening mother issues

At school

We know the AADK holds awareness talks for schoolchildren. But is it ENOUGH to leave it to organisations? Maybe the Education Ministry could run clinics and programmes for ALL schools in Malaysia. And we’re not talking about your mundane ‘Anti-Dadah Day’ snooze-fests.

Malaysian Drug Prevention Association (Pemadam) President and Kubang Pasu MP, Datuk Johari Baharum recommended compulsory urine tests for all schools from time to time.

“Teach the kids how to differentiate between the type of drugs, their forms and colour, because a lot of drugs today look like Panadol and other medication.” – Datuk Johari Baharum, Pemadam President, The Malay Mail Online

police drugs school students sitting assembly

Nationwide

BAN glue sniffing!! Seriously! Here’s what someone has to say about it:

Screenshot 2015-03-09 12.02.28

MCPF’s Tan Sri Lam Thye believes that something should be done on the side of the law so he has called for legislation to make it illegal, according to The StarAfter all Singapore and Thailand have already done that.

The Malaysian government is currently studying our 2 neighbour countries’ model. Though the ban had been proposed donkey years ago in early 1990s we’re still dawdling on legislating it coz glue is widely used for domestic purposes.

OK then might we suggest taking the example of Scotland… In Scottish court case, Khaliq v HM Advocate, it was ruled as an offense to supply glue sniffing materials that were otherwise legal if you know it’s gonna be used for self-harm. Two shopkeepers were sentenced to prison for letting children buy their glue and plastic bags knowing perfectly well what the children were going to use them for.

Honestly when it comes to children’s (and 7-year-olds s’more) safety we see no excuse for dawdling. Even the CILISOS office was unanimous in this opinion. Glue + sniffing = NOT amateur! It’s even MORE fatal than standard drugs like heroin. But we can SAVE our kids if we identify the problem early. Like Prof. Dr. Mahmood said: “This problem is not like drug use where one can find them easily. But children who get help early can be prevented from moving on to the next level of drugs like syabu.”

Rumah Asnaf & Anak Yatim | Pusat Penyelidikan dan Pembangunan Akhlak | Kajian Pembangunan Tamadun Islam Moden