Category Archives: Hudud

image_pdf

Hudud tidak sesuai untuk negara kita, kata Tan Sri Musa Hitam

Hudud: Tidak Sesuai – Musa Hitam

Published on Sunday, 22 March 2015 20:37

Tan Sri Musa Hitam. Foto: www.malaysia-chronicle.com

Tan Sri Musa Hitam. Foto: www.malaysia-chronicle.com

PETALING JAYA: Hudud tidak sesuai untuk negara kita, kata Tan Sri Musa Hitam.

Bekas Timbalan Perdana Menteri berkata, sebagai bekas pemimpin UMNO, beliau percaya sejak penubuhan lagi sehingga hari ini, pendirian UMNO jelas bahawa Hudud tidak sesuai untuk sebuah negara berbilang kaum, berbilang agama seperti Malaysia.

“Dari awal lagi, saya secara peribadi berpendapat bahawa Hudud tidak sesuai untuk negara kita,” kata Musa dalam satu kenyataannya, Sabtu.

Sehubungan itu, tambah beliau, UMNO perlu mengambil pendirian tegas mengenai pelaksanaan Hudud di Kelantan.

“Isu tersebut mempunyai implikasi yang sangat panjang untuk negara ini, kedua-dua di dalam dan di peringkat antarabangsa,” katanya yang kini berada di Cordoba, Sepanyol menyertai sesi meja bulat Forum Ekonomi Islam Dunia (WIEF).

Beliau juga berkata bahawa pihak pembangkang tidak seharusnya berpura-pura seperti mereka tidak tahu apa-apa.

Musa menyatakan bahawa rakyat tidak perlu terkejut dengan rang undang-undang Hudud PAS, kerana mereka telah memperjuangkan sejak sekian lama.

“Jika saya salah mengenainya, maka UMNO perlu menyatakan pendirian mereka secepat mungkin. Isu ini adalah penting dan tidak boleh diketepikan, “katanya lagi.

Sementara itu dalam perkembangan serupa, Sinar Harian melaporkan, Ahli Parlimen Pulai, Datuk Nur Jazlan Mohamed menjelaskan kenyataannya sebelum ini, bahawa tiada keperluan untuk kerajaan PAS Kelantan melaksanakan undang-undang Hudud di negeri itu pada masa ini.

“Saya tidak menolak Hudud atau menolak hukum ALLAH,” kata beliau sambil menyambung bahawa Kerajaan PAS Kelantan sepatutnya memfokus perkara lain yang lebih penting daripada memberi keutamaan kepada soal pelaksanaan Hudud di negeri berkenaan.

Beliau berkata, PAS nampaknya lebih mendahulukan hukuman itu daripada memberi keutamaan kepada perkara lain. Mereka sepatutnya menumpukan usaha membangunkan Islam dan bukannya menghukum orang Islam.

“Bukan saya menolak Hudud apatah lagi menolak hukum ALLAH, tapi setakat ini saya rasa negara kita sudah maju sejak berpuluh tahun kebelakangan ini dan tiada rakyat yang tercicir tidak kira beragama Islam,” katanya kepada pemberita, Sabtu.

Nur Jazlan berkata, kerajaan Pas Kelantan sepatutnya lebih memberi keutamaan kepada soal membantu rakyat di negeri itu yang terjejas teruk akibat banjir hujung tahun lalu.

Terdahulu, Dun Kelantan meluluskan rang undang-undang Kanun Jenayah Syariah II 1993 (Pindaan 2015) yang hanya terpakai kepada orang Islam apabila ia dilaksanakan kelak di negeri ini.

Dilaporkan kesemua 44 ahli dewan meluluskan sebulat suara rang undang-undang berkenaan termasuk 12 Adun BN.

 

 

 

 
-FMT

Kufurkah apabila pertikai hudud PAS, soal bapa wartawan BFM

Profesor Dr Mohamad Tajuddin Mohamad Rasdi mempertahankan yang anaknya tidak mempertikaikan undang-undang Tuhan, tetapi undang-undang yang digubal PAS dan akan dikuatkuasakan parti Islam itu. – Gambar Facebook, 22 Mac, 2015.Profesor Dr Mohamad Tajuddin Mohamad Rasdi mempertahankan yang anaknya tidak mempertikaikan undang-undang Tuhan, tetapi undang-undang yang digubal PAS dan akan dikuatkuasakan parti Islam itu. – Gambar Facebook, 22 Mac, 2015.Bapa kepada wartawan BFM, Aisyah Tajuddin, menyangkal dakwaan anaknya bersalah melakukan kekufuran menerusi klip video yang menyoal pelaksanaan hukum hudud di Kelantan, susulan kenyataan polis yang beliau akan disiasat mengikut Seksyen 298 Kanun Keseksaan.

Profesor Dr Mohamad Tajuddin Mohamad Rasdi berkata, anaknya bukan mempertikaikan undang-undang Tuhan, tetapi undang-undang yang digubal PAS dan akan dikuatkuasakan parti Islam itu.

“Kelakar pula apabila mereka boleh menyiasatnya atas tuduhan melakukan kekufuran apabila hudud yang diulasnya adalah hudud sepertimana ditafsirkan oleh PAS,” katanya kepada The Malaysian Insider hari ini.

Ditemui pada satu forum berkenaan kebebasan beragama, Tajuddin berkata beliau sepatutnya bertindak tanpa memihak kepada mana-mana parti politik.

“Saya sangka polis dan pihak berkuasa tidak memihak mana-mana parti. Tetapi, sebaliknya mereka bertindak berdasarkan tafsiran satu parti politik mengenai hudud,” katanya.

Ketua Polis Negara Tan Sri Khalid Abu Bakar terdahulu hari ini dilaporkan berkata, polis akan memanggil penerbit stesen radio perniagaan itu dan Aisyah atas dakwaan melakukan kesalahan atas alasan agama mengikut Seksyen 298 Kanun Keseksaan.

Katanya, polis menerima sekurang-kurangnya 5 laporan selepas klip video itu diterbitkan pada Khamis, daripada pengadu yang merasakan ia mempermainkan kepercayaan agama.

Beliau juga memberi jaminan yang polis pada masa sama sedang mengesan mereka yang mengancam Aisyah dengan rogol dan bunuh.

Stesen radio itu sejak Jumaat menarik balik klip video itu, yang merupakan kerjasama antara BFM Media dan Projek Dialog di laman YouTube BFM Kupas, dan menerima sekurang-kurangnya 6,000 pandangan dan beratus-ratus komen menghina Aisyah.

Tajuddin berkata hari ini, jika polis mendakwa anaknya melakukan kekufuran, sesuatu yang “tidak masuk akal” apabila pengkritik hudud PAS lain, seperti bekas Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad dan pengarah Islamic Renaissance Front Dr Farouk Musa, tidak dikenakan tuduhan yang sama.

Tajuddin berkata Dr Mahathir sebelum ini mengatakan hudud PAS tidak adil kerana ia mewujudkan dua set undang-undang untuk jenayah yang sama, manakala Farouk terang-terangan menolak tafsiran PAS mengenai undang-undang itu.

“Saya sudah tentu tidak melihat apa yang Dr Mahathir atau Farouk katakan itu sebagai menghina. Tetapi jika apa yang Aisyah katakan dianggap satu kekufuran, kenapa apa yang mereka katakan tidak dianggap satu kekufuran juga?

“Jika anda mendakwa perempuan saya, saya rasa tidak masuk akal kalau Dr Mahathir juga tidak kena.”

Katanya, tidak seperti Dr Mahathir dan Farouk, Aisyah tidak pun mengkritik undang-undang itu, tetapi semata-mata mempersoalkan masa penguatkuasaannya dan keutamaan kerajaan Kelantan.

Ditanya sama ada beliau percaya Aisyah sepatutnya boleh mempersembahkan video itu dengan cara yang berbeza, Tajuddin menjawab anaknya melakukannya sama seperti semangat asal video itu.

“Itulah gaya Kupas – hebat dan mengesankan, provokatif dan bersifat sindiran. Dia diberi skrip dan dia melakukannya seperti yang dikehendaki. Dia sebenarnya hanya menggantikan pengacara asal.

“Dan mereka yang tersinggung dengan gayanya sebenarnya bukan penonton tetap Kupas, mereka tidak faham falsafahnya, yang ia satu satira,” kata Tajuddin.

Tetapi, beliau berkata, anaknya masih trauma disebabkan ancaman bunuh yang diterimanya, dan beliau sedang mempertimbangkan untuk mengambil cuti.

“Saya tidak fikir dia akan buat video lagi untuk BFM pada masa akan datang. Mungkin BFM boleh tawarkan dia kerja lain. Tetapi, pastinya, pilihan terletak di tangannya,” katanya. – 22 Mac, 2015.

 

 

  • Hukum Islam takde satira. Siapa yang mempermainkan agama termasuk dalam golongan dimurkai Allah.

    • Saya bersetuju dengan tuan 100%.

    • Kalau Allah murka terhadap Aisyah, biar Allah yang menghukumnya… Tak perlu nyamuk-nyamuk mempertikaikan isu ini… Siapa lagi Agung.. Allah atau manusia…

  • Mempertikai Hukum Allah memang kufur and kafir! PAS tidak mempunyai keupayaan untuk ‘mereka cipta’ undang-undang Islam sendiri.

    Boleh orang tua kurang ajar membuktikan bahawa bil yang baru dibentang, dibahas dan diluluskan oleh undang-undang Negeri Kelantan baru-baru ini berlawanan dengan undang-undang Islam yang sebenar? Malah orang tua ni tahu ke apa dia undang2 Islam yang sebenar? dah lah anak mulut celupar, tutup aurat pun tak.
    Cermin diri sendiri sebelum nak berlagak pakar dalam undang2 Islam. Phd awak tu pun lansung tak berkaitan dengan pengajian Sharia’h!

  • Saudara abdul… tlg jgn sebut kristian.. jg sensitiviti ugama lain kalu saudara mahu ugama lain menghormati ugama saudara. Ada ayat yg lbh indah @ lbh murni (non muslim) sptmna yg disebutkn oleh saudara leo koo.. sy sokong n sependapat dgn anda saudara leo koo.

    • Kamu mahu saya menjaga sensitiviti agama lain sedangkan orang kafir sibuk menghina dan menyerang Islam and orang Islam di negara ini dalam pelbagai website termasuk TMI ini!

      Mengapa orang Kristian mencuri nama ‘Allah’ dari Al-Quran dan dimasukkan kedalam Bible untuk mengelirukan orang Melayu sedangkan nama Allah tidak terdapat dalam Bible bahasa Aramaic, Greek, Bahasa Inggeris dll? Bible Arab hanya ditulis selepas zaman Nabi Muhammad maka pihak Kristianlah yang menciplak nama Allah. Ini bererti orang Kristian telah melakukan kesalahan yang amat teruk ke atas orang Islam dan agama Islam dan sepatutnya orang Kristian mohon maaf kepada orang Islam.

      Inilah contoh pemikiran songsang orang kafir seperti kamu!

  • Kalau awak katakan hudud itu hudud PAS – apakah kamu boleh berikan hudud yang

  • Saya telah melihat video anak dr yang telah dimuat naik sebaik DUN Kelantan meluluskan Enakmen Jenayah Syariah II pada 8 Mac lalu! Pada saya, jika dr membuang ego serta bertindak berpandukan pedoman rasul junjungan (“hatta, jika fatimah anakku yang mencuri nescaya akan kupotong tangannya”), tentu menginsafi tindakan aisyah dan secara sedar akan mengakui bahawa aisyah telah cross the line; yang mengundang cemuhan, ugutan dll. Cuba dr jawap seikhlasnya; apakah aisyah akan dikutuk seteruk itu jika dia tidak bercakap begitu, tentunya tidak bukan? Ingat, tindakan dr memperlekehkan bangsa sendiri kononnya melayu-islam begitulah sifatnya, adalah keterlaluan. Akuilah dr bahawa tak siapapun, jika agama mreka dipertikaikan pasti ada pembelaan mungkin lebih dahsyat lagi! Seorang yg bertaraf prof adalah naif jika tidak dapat menduga tindak balas sedemikian…kefahaman berbeda di kalangan penganut tentunya mengundang tindak balas berlainan; ekstrem-ganas dan sederhana…tidak terkecuali dlm kes aisyah. Hujah dr yang mengatakan aisyah hanya mempertikaikan hudud Pas, bukan hudud Allah sukar diterima kerana apapun naratifnya ia tetap menyentuh hak Khaliq. Apa lagi, bila disatirakan pula! Janganlah hendaknya setelah riuh seantero dunia, dr pertikaikan pula mereka yang pernah mempertikaikan enakmen jenayah syariah II (hudud) itu….

    • Penganut agama lain tidak akan menggunakan ugutan bunuh, rogol kepada orang yang tidak sependapat dengan mereka. Hanya agama tertentu atau negara tertentu sahaja dalam konteks ini yang telah mendidik rakyat mereka untuk berkelakuan sedemikian. Sedangkan orang ramai asyik dengan pertikaian samada pengacara radio itu betul atau tidak kenapa tidak menjawab soalan dia yang bahawa hudud atau membantu mangsa banjir lebih penting? adakah hudud dapat menolong mereka? kenapa tidak mengubal dan membentang undang-undang kecemasan dahulu?

      • Penganut agama lain tidak akan menggunakan ugutan bunuh, rogol kepada orang yang tidak sependapat dengan mereka. Mereka cuma menyerang negara orang Islam dan merompak sumber alam dan mengebom sasaran awam dan membunuh orang Islam secara beramai-ramai seperti yang berlaku dalam serangan haram Amerika dan NATO ke atas Iraq, Libya, Afghanistan, Somalia, Sudan dll.

        Dalam Perang Dunia Pertama dan Kedua, orang kafir telah membunuh 101 juta orang kafir dan orang Islam. Cara yang digunakan oleh tentera kafir ialah ugutan bunuh, bunuh, ugutan rogol, rogol, penyiksaan dan serangan ke atas orang awam dan sasaran awam!

      • Penganut agama lain memang tidak menggunakan ugutan bunuh, rogol tetapi mereka buat lebih dari itu. Anda boleh rujuk kes NLFT, KKK, Odisha, Sabra & Shatilla, Breivik, LRA, Rohingya, LTTE, Sohei dan ribuan kes lagi.

      • ..bila masa si Zulkafly ni mengugut Aisyah ‘the cleupar’ tu? kau tau baca BM ke? atau tau fitnah orang jer…kau ni sebiji macam penganut secular, fitnah dulu, bukti kemudian!!

    • ketara betul jahil nya, kasian sdh umur sebegini masih sja belum mengerti apa2, semua di tafsir mengikut logika manusia. Ndak tau tanya, ada buku baca jgn lah tunjuk aib dgn miskin ilmu

    • You are right.

  • Hudud adalah hudud Allah….Pas sebagai platform sahaja. Begitu juga kalau dibawah UMNO, PKR dan sebagainya.

    • Kalau betul-betul Hudud yang dibentangkan oleh PAS itu Hudud Allah, mengapa ada dua `courts of Hudud’ spertimana disoal oleh YB Saiffudin – Satu untuk Royalty, satu untuk orang umum??

  • QS 4:82. Adakah yang ingin melaksanakan dan yang menolak tidak memperhatikan Al Quran? Kalau Al Quran bukan dari sisi Tuhan pasti terdapat banyak pertentangan di dalamnya. Tuhan jadikan bumi dalam 6 masa. Inikan pula ada manusia ingin melaksanakan hukum-Nya ikut pada masa yang dia suka.

  • Lain kali , apa jua yg berkaitan dgn bangsa dan agama juga budaya yg berbagai jangan diperolok dan dimainkan spt badot yg tak berfikir . Perkara2 ini , mempunyai kaitan dgn kepercayaan , moral dan akhlak para penganut atau pengamalnya . Kenapa suka menghina ? Apakah menghina dan mengherdik & menyakat itu satu norma hidup yg mulia ? Sebagai cendiakawan yg cerdas berfikir kenapa mahu mendidik anak dan massa dgn perkara2 negatif begini . Negara memerlukan pemikiran2 yg bernas , positif dan membina bagi meletakkan Malaysia sebagai wilayah tamaddun yg unggul dgn ciri2 pembangunan rohani dan fizikal yg gilang gemilang . Lakonan salaptik yg membodoh diri dan masyarakat wajar disisih drp menjadi pemangkin pendidikan berbudaya murni…

    • hanya agama tertentu tidak boleh. Cuba buat komik memperlekehkan agama lain. Orang lain terima saja. Atau agama lain lebih moderasi maka orang ramai tidak mengkritik?

  • Islam telah dihina dan difitnah sejak pada hari Nabi Muhammad memulakan dakwahnya di kalangan orang-orang musyrik, orang-orang Yahudi dan Kristian oleh musuh Islam yang mempromosikan kebencian terhadap Islam dan umat Islam.

    Dan kini terdapat segelintir orang Melayu jahil yang kononnya berpelajaran tinggi sengaja mempertikaikan ajaran agama Islam di negara ini. Saya pasti mereka tidak mendapat pendidikan Islam atau pengetahuan Islam yang mencukupi atau jahil dalam erti sebenar kerana kegagalan ibu bapa mereka untuk mendidik mereka dengan betul. Maka tidak hairanlah mereka membuat kenyataan yang bercanggah dengan Islam dan mempertikai hukum Allah tanpa menyedari akibat daripada kezaliman yang mereka lakukan.

    Seseorang yang dilahirkan oleh ibu bapa Islam, atau yang sebelum ini telah memeluk Islam, menjadi murtadd jika dia secara lisan menafikan apa-apa prinsip kepercayaan ditetapkan oleh Al-Quran atau Hadis, menyimpang dari ajaran Islam yang diluluskan (ilhad), atau jika dia atau dia melakukan kekufuran seperti bersikap biadap terhadap salinan al-Quran atau mempermainkan, mengejek, mempertikai atau mengingkari Hudud.

    Allah berfirman “Dan tidaklah harus bagi orang-orang yang beriman, lelaki dan perempuan – apabila Allah dan RasulNya menetapkan keputusan mengenai sesuatu perkara – (tidaklah harus mereka) mempunyai hak memilih ketetapan sendiri mengenai urusan mereka. Dan sesiapa yang tidak taat kepada hukum Allah dan RasulNya maka sesungguhnya ia telah sesat dengan kesesatan yang jelas nyata.. ”

    • “Islam telah dihina dan difitnah sejak pada hari Nabi Muhammad memulakan dakwahnya di kalangan orang-orang musyrik, orang-orang Yahudi dan Kristian oleh musuh Islam yang mempromosikan kebencian terhadap Islam dan umat Islam”

      Thanks, but since when did the Christians and the rest, ‘menghina’ Islam? 🙂 Rather, as a Christian, we’re taught to love your enemies.

      As such, please stop inciting others. Rather, please get to know non-Muslims. I’m sure your eyes will be open by the warmness of the Malaysians. 🙂

      • I had already responded to your comment but my factual response was deleted by TMI. It seems to me that I am going to start a new website because TMI is very selective and biased towards my comments!

        • Thanks Abdul, but aren’t you igniting dangerous religious sentiments with your statement? 🙂

          • Do you think that non-Muslims have the right to insult, defame or demonize Islam and Muslims?

          • Haven’t you read all the racist comments against Islam and Muslims by racist, immoral and corrupt non-Muslims throughout this website?

  • PAS cuba melaksanakan Hukum Hudud, Qisas dan Takzir yang terdapat dalam Al-Qur’an dan Sunnah maka tidak timbul isu Hudud Pas dll.

    Tindakan anaknya menyindir dan mempermainkan Hudud dan penutupan aurat boleh menyebabkan anaknya kufur akidah (murtad) kerana dia telah mengingkari perintah Allah!

    Allah telah berfirman yang bermaksud “Dan tidaklah harus bagi orang-orang yang beriman, lelaki dan perempuan – apabila Allah dan RasulNya menetapkan keputusan mengenai sesuatu perkara – (tidaklah harus mereka) mempunyai hak memilih ketetapan sendiri mengenai urusan mereka. Dan sesiapa yang tidak taat kepada hukum Allah dan RasulNya maka sesungguhnya ia telah sesat dengan kesesatan yang jelas nyata. ”

    Apakah agama bapanya sehingga dia sanggup membela anaknya menghina Islam dan orang Islam? Mengapa si bapa merasa terkilan apabila anaknya diugut selepas anaknya menimbulkan kemarahan orang ramai tetapi si bapa tidak merasa terkilan apabila anaknya mempermainkan Hudud dan hukum tutup aurat dan menghina orang Islam? Kebiadapan anaknya mencerminkan kegagalan bapanya mendidik anaknya.

  • Prof Din harus renungi bhw puterinya tlh dibelenggu oleh dalang
    dari penentang hudud yg Islam shj tlh tetapkan. Pemimpin Pas (pertubuhan Islam) tak berniat mengkelakar pasal hudud, sedemi
    juga Umno (pertubuhan Melayu) sementelah juga Mca, Gerakan,
    Dap & Supp (kepimpinan ras Cina non-muslim) yg mengadakan
    cerita khusus berkaitan kpd hudud. Sebelum perihal hudud dibahas
    & dilulus pindaan oleh DUN K’tan, ada pemimpin Dap & Pkr serta pemimpin lain-lain parti mengatakan hudud adalah ciptaan Pas
    semata. Kini ditohmahkan bhw hudud ini hak negeri K’tan
    (sokongan Adun Pas bersama Umno & Pkr) shj.

    Haruskah seorg prof boleh tertekan rasa terhdp hasil suruhan puaka
    ke atas puterinya (Aisyah) sbg pencerita di BFM Media, akan disiasat polis di bwh Sek 298 Kanun Keseksaan perundangan negara (tak terlibat dgn EKJS yg cuma dilulus pindaannya di DUN K’tan shj). Sekiranya EKJS 1993, pind. 2015 yg cuma Pas reka sprt dakwaan prof, diharapkan prof dpt menderafkan hudud hukum Allah swt yg dinyatakan dlm Kitabullah (Al-Quran) & hadis supaya dpt diperdebat melalui BFM Media. Kalimah Allah tlh dihalang kpd massa non-Islam dari Wang Kelian (Perlis) sehingga Selat Tebrau (Johor), kenapakah hukum Allah swt diketepikan (dinafikan) mudah? Serahkan shj kpd pihak KPN utk meneruskan siasatan atas pengaduan massa total.

  • Tindakan ugutan melampau keatas aisyah?…. mengapa tidak dgn pendekatan menasihat secara lemah-lembut, tenang serta berhemah seperti menerangkan beliau tentang keindahan hudud itu, mungkin beliau kurang faham, Rasullullah SAW & Islam itu sendiri, tak mengajarkan dan tidak menghalal perbuatan rogol dan bunuh sesuka hati….. inikah contoh yg baik utk menerangkan kpd orang bukan islam & pada org islam yg jahil/kurang arif/kurang didikan agama tentang kecantikan & kelebihan hudud, terangkan pd mereka secara gentlemen dan profesional, nyatakan fakta2 sahih tentang kehebatan dan kelebihan hudud…. bukan dgn ugutan rogol, bunuh bagai….. bertambah lah lagi orang akan menjauhi hukum ALLAH ini ! nasihat bukannya caci-cerca, dendam-kesumat & ugut-mengugut bagai… ! Islam itu agama yg hebat, indah dan cinta kedamaian….. jgn cemarkannya, seolah2 islam agama yg suka berperang dan byk unsur terrorisme/keganasan seperti yg di gambarkan oleh dunia barat! sekadar pandangan -ABU

    • Keindahan Islam itu adalah berdasarkan ajaran Islam yang terbaik. Jika terdapat sebilangan manusia yang menyeleweng dari ajaran Islam, ia adalah kerana kesalahan, kejahilan atau kelemahan mereka sendiri bukan kesalahan Islam.

  • Umno pun dah cakap ini hudud Pas, hudud politik….amacam plak?

  • Professor Mohamad Tajuddin has failed in instilling proper values and educate his beloved daughter.

    On a previous piece he quoted the inaction of Prophet Muhammad pbuh to those that have wronged him. In his professorial wisdom, did he not also teach his daughter that the Prophet pbuh also forbade Muslims to make fun of anyone, even to the extent of not calling anyone with nicknames, good or bad, lest it wounds the individual?

    The daughter goes on to make fun of the beliefs of a major religion. Defenders are calling it a parody or satire, thus its kosher. Isn’t parody or satire making fun? Ask some children, with the emotional scars they are still carrying with nicknames that were bestowed by peers or teachers, is it okay to be made fun of?

    As an academician (and a professor at that), M Tajuddin has also failed her daughter. In academia, if you do not agree with the ideas of others, you do not make fun of their ideas through parody or satire. That is the way of the vulgars. An intellectual engages by having rational debates, writing papers, speaking in conferences and such.

    Professor, you are only defending Aisyah because she is your daughter. Do not confuse parody as debate. Do not be like one of our ex PMs who refuse to bow out gracefully but is a constant thorn because he still has a son in politics.

    That can be construed as nepotism.

  • Avatar

    Jgn risau bukan semua Muslim nk hudud….im with u….

  • tuan dah tahaf prof. tp nampaknya pandai tak bijak. ank kesayangan tuan bukan buat video maharaja lawak mega, ia jelas membuat provokasi, memperkekeh parti PAS mungkin masih boleh dianggap tidak matang isu politik, tapi dengan ayat, cara dan gaya tidak sepatutnya mrnghina hukum Allah yang bukan ciptaan makhluk, jadi polis bukan sesuka nak tahan dan siasat kalau tak serius.

    cukuplah tunding jari salah orang lain. cuba tunduk sikit ego tu dan muhasabah diri dan anak tuan yg hebat sangat tu

  • HUDUD bukan pas punya tapi ALLAH yg punya..pas hanya lah sekadar alat.lagi banyak prof kangkong nii keluarkan statement semakin menonjol kebodohan nya.

  • Patut pun anak dia macam tu, tak ada beza dgn ayah dia..

  • Sudah berpangkat profesor dan berpelajaran tinggi namun tak faham undang2 islam ini meliputi umat islam dan hudud itu dari Allah bukan PAS. Mari aku buat analogi. Kalau anak anda lahir di Kelantan dan menganut islam, adakah dia ni menganut Islam PAS? Kalau anak anda lahir di Johor, adakah anak itu mengamalkan Islam UMNO? No, Islam ada satu versi sahaja. Tiada perisa vanila atau coklat. Bezanya tukang pelaksana sahaja. UMNO tak mahu melaksana hudud tetapi PAS di Kelantan yang menjadi pelaksana.

  • Kalau nak pertikai pun buat lah cara orang berilmu.
    Anak tuan terang2 membuat lawak bodoh atas hudud.
    Ini bolih menimbulkan kemarahan masyarakat.

 

Penerbit video hina hudud mohon maaf

  • Aisyah BFM Klip video yang berdurasi 1 minit 55 saat itu, telah ditonton seramai 279,031 dan mendapat sebanyak 15,701 ‘share’.
SHAH ALAM – Stesen radio BFM yang menerbitkan video kontroversi memohon maaf selepas video itu mendapat kecaman dan menimbulkan kemarahan rakyat.
Stesen berbahasa Inggeris itu turut menarik balik video berdurasi 1 minit 55 saat itu selepas penyampainya, Aisyah Tajuddin menerima pelbagai ancaman termasuk bunuh dan rogol.
Menurut BFM, video itu diterbitkan di bawah program berbahasa Melayu, BFM Kupas dengan kerjasama Projek Dialog yang menumpukan kepada komen sosial berhubung isu semasa.
BFM berkata, video itu sebenarnya menyentuh persoalan sama ada pelaksanaan hudud menjadi keutamaan Kelantan semasa berdepan masalah ekonomi dan pembinaan semula pasca banjir.
“Bagaimanapun, berdasarkan komen yang kami terima daripada pelbagai laman sosial, jelas sebahagian penonton menganggap kami mempersoalkan kebaikan pelaksanaan hudud. Kami tidak mempunyai niat berbuat demikian,” kata kenyataan itu.
BFM berkata, tujuan video itu adalah untuk mengajak penonton mempertimbangkan beberapa persoalan mengenai pelaksanaan hudud.
Sebelum ini BFM Kupas juga mengadakan dialog video bersama Ketua Pemuda Pas, Suhaizan Kaiat, aktivis, Marina Mahathir dan Aminuddin Yahya serta Tun Faisal sebagai cara menyelesaikan titik perbezaan.
Sementara itu, BFM berkata stesen radio itu kesal terhadap serangan peribadi dan ancaman bunuh di media sosial yang ditujukan kepada Aisyah dan menyifatkannya sebagai menyalahi undang-undang.
“Kami ingin menyatakan Aisyah hanyalah pengacara pengganti BFM Kupas dan bukan penulis skrip bagi video itu.

Jadi pandangan dalam video itu tidak mencerminkan pandangan peribadinya mengenai isu itu,” katanya.

Cubaan menghubungi Aisyah gagal apabila BFM memaklumkan wanita itu enggan ditemu bual media dan menyerahkan perkara tersebut kepada pengurusannya.
Wakil BFM, Ezra Zaid ketika dihubungi memaklumkan pihaknya sedang berbincang sama ada mahu membuat laporan
polis berhubung ancaman bunuh yang diterima Aisyah atau tidak.

HUDUD MEMECAH BELAH?

00 hudud memecah belahAhli Parlimen Umno Pulai, Datuk Nur Jazlan Mohamed menyatakan secara terbuka tidak menyokong perlaksanaan hudud di Kelantan, dengan berbagai-bagai telahan yang mengguris hati umat Islam.

Nur Jazlan berkata beliau secara peribadi tidak menyokong usaha untuk perlaksanaan hudud. Beliau turut berkata HUDUD dikatakan memecah belahkan perpaduan di kalangan BN dan PR. Video rakaman kenyataan yang agak BRUTAL itu turut disiarkan oleh MalaysiaKini.

http://www.kinitv.com/video/16573O74

Katanya, usaha PAS mendekati Umno untuk menyokong perlaksanaan hudud adalah sia-sia kerana parti itu pasti telah melaksanakan hukum jenayah Islam itu jika ia menjadi satu keutamaan.

“Jika tidak, tentu nenek moyang kita telah melaksanakannya (hudud) sejak lama dulu. Secara peribadi saya tidak menyokong ini (pelaksanaan hudud),” kata Nur Jazlan kepada The Malay Mail Online.

Walaupun menentang, Nur Jazlan berkata adalah hak Kerajaan Kelantan untuk melaksanakan undang-undang Islam di negeri itu, namun beliau mencadangkan PAS untuk mendapatkan pandangan daripada negeri-negeri lain bagi memastikan konsistensi dalam sistem perundangan negara.

Dalam pada itu, tiga ahli parlimen Umno telah menyatakan sokongan terhadap cadangan Kerajaan Negeri Kelantan untuk melaksanakan hukum jenayah syariah itu.

Mereka adalah Parlimen Ketereh, Tan Sri Annuar Musa dan Ahli Parlimen Gua Musang, Tengku Razaleigh Hamzah dan Ahli Parlimen Tanjung Karang, Datuk Seri Noh Omar. Menteri Di Jabatan Perdana Menteri Datuk Seri Jamil Khir Baharom juga telah berjanji bahawa pusat akan membantu Kelantan dalam usaha ke arah perlaksanaan undang-undang Islam itu.

HUDUD MEMECAH BELAH ATAU MENYATUKAN UMMAT?

Memang benar hudud akan memecah belah. Tetapi harus kita kaji dahulu siapa yang akan dipecah belahkan oleh hudud?

Sebenarnya Hudud hanya memisahkan golongan Muslim tulin yang ingin mendekatkan diri kepada Allah, yang mendambakan kehidupan yang selamat sejahtera dengan Islam DARIPADA golongan Muslim yang FASIK, yang Islamnya hanya ‘atas nama’ semata-mata.

QS: 8. Al Anfaal 37. “Supaya Allah memisahkan (golongan) yang buruk dari yang baik dan menjadikan yang buruk itu sebagiannya di atas sebagian yang lain, lalu kesemuanya dilonggokkan-Nya, dan dimasukkan-Nya ke dalam neraka Jahannam. Mereka itulah orang-orang yang merugi”.

Pada masa yang sama telah dapat dilihat dengan jelas bahawa Hudud telah MENYATU-PADUKAN hati-hati umat Islam. Itulah golongan yang benar-benar ikhlas mencintai Allah, ikhlas mendokong dan menggalang agamanya. Terlalu banyak ayat-ayat Allah yang mengesahkan fenomena penyatuan dengan hudud ini. Jazlin beleklah isikandung alquran yang mungkin sudah berabuk di atas almari rumah.

TIDAK PERLU HUDUD KERANA NENEK MOYANG KITA TIDAK LAKUKANNYA?

Kenyataan Jazlin ini amat jahiliyah sekali. Beliau lupa melihat sejarah bahawa Islam telah dimusuhi dan dinodai semenjak kewafatan Rasulullah SAW lagi. Asakan demi asakan melalui legasi Perang Salib telah membuatkan Islam yang seharusnya semakin hari semakin berkembang menjadi sebaliknya, iaitu semakin hari semakin hancur.

Lebih malang lagi insan yang menjadi engineer teologi dan politik yang diutus V A T I C A N untuk merancang dan menjatuhkan Islam di Nusantara, khususnya di Malaysia dan Indonesia ini pula yang amat kita sanjung dan puja. Itu tanda kita sendiri sudah tidak tahu apa yang kita buat dan apa yang kita kata.

Kejatuhan agama ini hanya disahkan 03.03.1924 di peringkat DUNIA, bilamana sistem kekhalifahan dimansuhkan. Sebenarnya kejayaan menjatuhkannya sudah berlaku lama sebelum itu, kerana kejahilan itulah Kamal Attarturk dengan mudah boleh memansuhkan sistem kekhalifahan Islam yang menjadi MISI UTAMA Adam a.s. diturunkan ke bumi ini (QS:2/30). Akibatnya nenek moyang kita kembali zulumat, diperkotak katikkan dan menzalimi diri..

QS: 2. Al Baqarah 170. Dan apabila dikatakan kepada mereka: “Ikutilah apa yang telah diturunkan Allah,” mereka menjawab: “bahkan kami hanya mengikuti apa yang telah kami dapati dari nenek moyang kami”, walaupun nenek moyang mereka itu tidak mengetahui suatu apapun, dan tidak mendapat petunjuk.

Justeru, alasan menolak Hudud hanya kerana nenek moyang tidak melakukannya adalah salah dan bersifat JAHILIYAH. Ada terlalu banyak ayat-ayat Allah yang menjelaskan tentang fenomena ini. Antaranya QS:5/104 ; 26/26 ; 28/36 ; 26/74-76 ; 7/28 ; 7/95 ; 23/68 ; 23/24 ; 18/5 ; 14/10 ; 11/109 ; 10/78 ; 43/26 ; 36/6 dan banyak lagi.

Nenek moyang kita telah diperbodohkan dan ditekan melalui tekanan politik, ekonomi dan ketenteraan oleh penjajah. Dalam pada nenek moyang kita berhempas pulas untuk meneruskan hidup mereka menghantar jurutera teologi untuk memusnahkan semangat membangun FUNDAMENTAL agama di kalangan umat. Institusi masjid dan sekolah telah berjaya mereka tawan tanpa kita sedari.

Propaganda ekonomi, politik, pendidikan, hiburan, sukan dan sebagainya oleh penjajah telah sangat berjaya melumpuhkan akidah kita. Hari ini generasi kita tidak banyak tahu tentang asal usul dan asas sebenar agama ini. Kita dengan senang hati melakukan solat dan membaca quran tanpa mengetahui maknanya. Yang penting dapat pahala.

Sedikit demi sedikit kekuatan agama ini terhakis dari kita sehingga Islam kita kini hanya tinggal nama sahaja. Tanpa sedar, kita sebenarnya telah memutuskan amalan kita melalui tabiat itu kerana alquran itu mengandungi pelbagai pelajaran dan strategi untuk memenangkan agama. Bagaimana boleh kita bergerak mengikut ilmu Allah jika apa yang kita baca tidak kita fahami maksudnya?

HUDUD MENGANIAYA UMAT ISLAM?

Kenyataan Jazlin yang menampakkan seolah-olah undang undang Allah ini zalim adalah lebih parah dan terlalu menyakitkan hati. Tidak pasti apa yang beliau faham tentang ALLAH dan RUBUBIYAHNYA? Apa sebenarnya tahap pendirian serta akidah beliau. Istighfarlah banyak-banyak dan bertaubatlah.

Sebenarnya Hudud itu lebih kepada peraturan yang mencegah dan mendidik, bukannya lebih kepada menghukum. Jika terpaksa dihukum pun, ia hanya melibatkan individu yang telah benar-benar disahkan bersalah, tidak sekali-kali boleh dipengaruhi oleh sentimen politik dan pangkat serta darjat. Undang-undang Allah ini paling adil. Ia dilengkapkan dengan Qisas, Takzir dan Diyat.

KESIMPULAN

Jangan sekali kali mengeluarkan kenyataan politik sepertimana puak-puak non-Muslim yang sebenar-benarnya jahil dan tidak mempunyai ikatan tentang hudud ini. Selaku Muslim, harus diingat bahawa kita ada ikatan baiah melalui syahadah dengan segala perintah Allah.

Jika kita jahil atau belum benar benar membuat ‘homework’, merujuk kepada alquran dan sunnah secara berguru dan bertalaqqi, jangan berani-berani membuat kenyataan sewenang-wenang. Ia amat mudah memesongkan akidah kita dan orang-orang lain yang juga jahil.

Jika tidak boleh membina, bahkan tidak mahu menyokong sekalipun, janganlah keluarkan kenyataan yang bersifat meroboh, memperlekeh dan menghalang. Walaupun itu adalah hak masing-masing, namun suka kami ingatkan bahawa kesan penolakan atau halangan dari kita itu amat berat sekali di sisi Allah.

Ingatlah, Jasad Fir’aun masih dikekalkan untuk kita lihat (QS;10/90-92). Itu peristiwa sebelum Nabi SAW diutus. Kini, dapat kita lihat jasad Kamal At-tarturk tidak diterima bumi. Banyak lagi orang yang menghina Islam telah menerima ‘hukuman’ yang amat menghinakan dari dahulu hingga sekarang.

Demikian Allah perlihatkan kemurkaannya di dunia ini lagi. Tidak mustahil ada di kalangan kita yang berani-berani menyuarakan isi hati sehingga menghina agama dan mengguris hati Allah, Rasul, Malaikat dan seluruh Umat Islam ini bakal menerima nasib yang sama.

Sebenarnya ITU SUDAH PASTI akan terjadi…harta ke mana? pangkat ke mana?

Hudud telah dan bakal menyatukan hati ramai umat Islam tulin, tidak kira dari parti atau Mazhab mana sekalipun. Hudud juga sedang menampak dan memisahkan golongan Islam munafik dan fasik.

Sekali lagi tahniah kepada kerajaan Kelantan dan teruskan usaha tanpa menoleh ke belakang lagi. ALLAHUAKBAR.

WARGA PRIHATIN.

Gaza killings – father crying over his dead child.

Tersentuh dengan luahan ini… Ada banyak pelajaran buat muhasabah diri.

CIVILIAN HOMES BEING PURPOSELY DESTROYED BY ISRAEL.

Wajib tonton & Sebar – Lihatlah Kekejaman Yang Tidak Terperi ini.

KHILAF JAIS – MENANG SORAK AGAMA TERGADAI

//

PELAJARAN DI SEBALIK KEKALAHAN DYANA SOFYA DI TELUK INTAN

TANGAN YANG DI ATAS LEBIH BAIK DARI YANG DI BAWAH

DNA Babi – Keputusan Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan

jakim-cadburyIsu DNA Babi – Keputusan Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan

Pencemaran Asid Deoksiribonukliek (DNA) Babi Pada Produk Makanan Yang Disahkan Halal: Penelitian Dari Aspek Sains Dalam Menentukan Kaedah Penyelesaiannya Mengikut Aspek Syarak

Keputusan:

Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Ugama Islam Malaysia Kali Ke-96 yang bersidang pada 13-15 Oktober 2011 telah membincangkan mengenai Pencemaran Asid Deoksiribonukliek (DNA) Babi Pada Produk Makanan Yang Disahkan Halal: Penelitian Dari Aspek Sains Dalam Menentukan Kaedah Penyelesaiannya Mengikut Aspek Syarak. Muzakarah telah membuat keputusan seperti berikut:

Isu DNA Babi – Keputusan Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan
Setelah mendengar taklimat dan penjelasan daripada Y. Bhg. Prof. Dato’ Dr. Yaakob Che Man dan Y. Bhg. Encik Dzulkifly Mat Hashim, daripada Institut Penyelidikan Produk Halal (IPPH) Universiti Putra Malaysia serta meneliti hujah-hujah dan pandangan yang dikemukakan, Muzakarah berpandangan bahawa Islam adalah agama yang bersifat mudah, menyenangkan dan tidak memberatkan umatnya dalam sesuatu perkara atau muamalah sehingga menyempitkan kehidupan harian.

Dalam isu pencemaran bahan-bahan najis seperti DNA Babi yang berlaku pada produk makanan halal, Muzakarah menegaskan bahawa berdasarkan keterangan pakar, setakat ini belum ada penyelidikan yang dilakukan untuk mengenalpasti samada DNA Babi yang tercemar tersebut asli atau sintetik dan sejauhmana tahap pencemarannya juga tidak diketahui.

Walau bagaimanapun pencemaran DNA tersebut boleh berlaku dengan mudah melalui udara secara tidak disedari atau tanpa diketahui secara zahir dan pakar-pakar sains berpandangan adalah amat sukar untuk menghalang pencemaran tersebut daripada berlaku.

Sehubungan itu, dalam menangani isu ini berdasarkan Qaedah Fiqhiyyah

الأَصْلُ بَقَاءُ مَا كَانَ عَلَى مَا كَانَ (Asal sesuatu perkara hendaklah dikekalkan mengikut asalnya) dan

الْمَشَقَّةِ تَجْلِبُ التَيْسِيْرَ (Kesukaran boleh membawa kepada kemudahan),

Muzakarah bersetuju memutuskan bahawa produk-produk makanan atau minuman yang telah dikaji secara terperinci dan semua ramuan, kandungan dan cara pemprosesannya telah disahkan sebagai bersih, suci dan halal, serta telah menjadi bahan makanan dan minuman umat Islam secara meluas, tetapi kemudiannya didapati produk tersebut mengandungi bahan-bahan najis seperti DNA Babi akibat daripada pencemaran yang tidak disengajakan atau tidak disedari, maka adalah harus bagi umat Islam mengambilnya sebagai makanan atau minuman kerana kandungan asal produk tersebut adalah halal.

Bagi bahan-bahan peralatan pemprosesan yang telah melalui proses samak seperti yang ditetapkan oleh Syarak dengan pemantauan/penyeliaan pihak berkuasa agama, tetapi masih lagi didapati mengandungi DNA Babi, Muzakarah memutuskan bahawa adalah memadai dengan proses samak yang telah dilakukan tersebut dan ianya tidak perlu diulang.

Keputusan ini adalah berdasarkan pensyariatan Islam yang tidak mentaklifkan kepada manusia apa yang mereka tidak mampu melakukannya atau membebankan dan menyukarkan mereka.

Firman Allah SWT dalam Surah al-Baqarah, ayat 185: Maksudnya:

“Allah menghendaki kemudahan bagimu, dan tidak menghendaki kesukaran bagimu.”

* * *

SENARAI NON HALAL:
SENARAI BARANG YANG MENGANDUNGI LEMAK BABI:
-minyak masak lam soon (cap helang & buruh)

-Ubat pearl cream arche (thailand)
-Ajinomoto (thailand)
-Ais krim harga rm1.00 ke atas
-Semua tauhu buatan orang cina
-Sabun luv & lotion badan buatan malaysia usa thailand
-Sabun FAB berbuku
-Lobak jeruk
-Mee & kueteow basah buatan cina
-Krim muka hazeline show
-semua jenis serbuk mee segera terutama MAGGI
-Pucuk,kulit popia,fish cake,bebola ikan buatan orang cina
-Daging burger import
-Sardin,kari ayam dalam tin & yong taufu buatan orang cina
-Kasut bola jenis gold cup
-Berus gigi jenis reach
-Mee kering (sanggol)
-Semua sabun mandi yang diimport (yang berminyak selepas dibasuh)
-Ajinomoto kecuali keluaran kilang lot 5710 Jalan Kuchai Lama KL
-semua jenis shampoo kecuali keluaran orang islam
-Have pearl cream
-Ramuan Kentucky Fried Chicken & Mc donald
-beehon segera siam
-Mee rebus tulang & kiub perasa ayam

SENARAI BARANG YANG MENGANDUNGI GELATIN LEMAK BABI DAN BINATANG TIDAK HALAL:
-Dairy milk coklat
-Coklat cadbury/ chewing gum
-Sugus strawberry
-Passer doily mixture
-Trebo mint chewing gum / peppermint
-Scothes vikmin
-Share extra atrenght
-black current jelly
-Royal gulaman & decarl oranges
-Valvis gelatin
-Sarung kapsul ubat
-Ais krim dalam bekas plastik
-Gula gula fruities
-Cake met- vilber funch
-Coklat cake
-Tepung kastard lady’s choice
-Semua jenis jelly dan gincu bibir
-Keseluruhan jenis sheisedo
-Lady’s choice jelly


SENARAI BARANG YANG MENGANDUNGI ALKOHOL
-Barangan avon keseluruhannya
-Pewangi ketiak terutama jenama vitalis & concord
-Minyak rambut brylcream (hijau)
-Racun serangga jenis spray seperti sheltox,baygon,mortin
-Seluruh ubat batuk jenis sirap
-Keseluruhan ball pen dakwat kering
-Tonik baby grape water,tonik waterberry compaund, minyak yuyi
-pringles potato chips


*kami dalam keresahan memohon maaf atas kelewatan memberitahu perkara di atas, pastikan pakaian anda tidak terkena bahan bahan diatas terutama pakaian sembahyang.

TOLONG CETAK DAN EDARKAN RISALAH INI KEPADA SEMUA SAUDARA ISLAM KITA
Amaran oleh kerajaan malaysia berHati-Hati sebelum makan.

Dr Safurah Hj Jaafar:

Principal Assistant Directory Ministry of Health, Malaysia. Tel 03-2540088

Kod panduan lemak babi dalam makanan fat dan minuman (pig code guide)

*E100 *E110 *E120 *E140 *E141 *E153 *E210 *E213 *E214 *E216 *E234 *E252 *E270 *E280 *E325 *E326 *E327 *E334 *E335 *E336 *E337 *E422 *E430 *E431 *E432 *E433 *E434 *E435 *E436 *E440 *E470 *E471 *E472 *E473 *E474 *E475 *E476 *E477 *E478 *E140 *E481 *E482 *E483 *E491 *E492 *E493 *E494 *E495 *E542 *E570 *E572 *E631 *E635 *E904
*babi sudah jelas haramnya .

Risalah ini diedarkan oleh Dr. Rasheed Mos, Universiti Malaya KL, Persatuan Pengguna Malaysia, Majlis Agama Islam Malaysia, Jabatan Kastam Malaysia. Kajian Ini Hasil Gabungan Oleh Mahasiswa UTM,UUM,USM,UIA,UM,UKM & CAP.

Ada sedikit maklumat mengenai ketidakhalalan produk di pasaran iaitu :
1.Shampoo dan facial DOVE 2.Pringles potato chips
3.Lychee NARCISSUS

KESEMUA YG DI ATAS ADA MENGANDUNGI LEMAK KHINZIR. JAKIM telah menghantar surat pada semua retailer supaya tutup tanda halal pada produk tersebut.
Kepada semua muslimin dan muslimat tolong sebar2kan info ini kepada umat islam yg lain. Untuk mendapat kesahihan tentang hal ini sila lawati website http://www.halaljakim.gov.my/

Sekian wassalam.
HARAP DIHEBAHKAN.

DILEMA LARANGAN WANITA SEBAGAI PEMIMPIN

00 WANITA PEMIMPIN mix.jpeg small

DILEMA LARANGAN WANITA SEBAGAI PEMIMPIN

Perkembangan sosio-politik terkini telah menimbulkan polemik berkaitan isu ini. Biarpun begitu banyak dalil dan nas dari quran dan hadis yang menetapkannya, namun masih ada pihak-pihak yang mencari alasan untuk ‘membenarkannya’.

Kita mengakui beriman dengan mengikut alquran dan sunnah. Nabi SAW sudah jamin dalam khutbah terakhir baginda bahawa jika kita ikut kedua-duanya (bukan salah satu), akan dijamin kita tidak akan tersesat selamanya. Ironinya, walaupun banyak firman dan hadis yang menetapkan larangan ini, namun kita masih ingin mencabarnya.

Sunnah Nabi SAW adalah praktis baginda sejak dari menerima wahyu pertama hingga wafatnya. Tiada sejarah yang diriwayatkan adanya baginda atau khulafa’ ar-Rasyidiin melantik pemimpin dan ahli syuro umum dari kalangan wanita. Bahkan begitu bernilainya wanita sahingga ia wajib dihijabkan agar terpelihara dari tatapan umum. Bagaimana pula boleh ia dijadikan pemimpin umum yang pastinya akan mempamerkan diri di khalayak ramai?

DALIL YANG MELARANG DAN RASIONALNYA

Umum mengetahui bahawa terdapat kekurangan pada diri wanita itu pada fizikalnya, akalnya, dan emosi yang akan mempengaruhi fikirannya. Wanita juga mempunyai halangan-halangan tertentu, seperti perlukan mahram ketika bermusafir, tidak boleh menjadi wali, datang haid, hamil, menyusukan anak dan nifas. Itu fitrah penciptaan yang telah Allah SWT jadikan.

Pemimpin pula bekerja tidak tentu masa. Ia perlu mengambil tahu berkenaan keadaan rakyat yang memerlukan dia bermusafir ke wilayah jajahan serta bercampur gaul dengan orang ramai. Ada kalanya pemimpin perlu memimpin tentera dalam jihad, atau bersemuka dengan musuh untuk melaksanakan perjanjian.

Dalam Islam, pemimpin juga WAJIB mengikat baiat dengan umat dan kelompok-kelompoknya, samada lelaki maupun wanita, semasa aman maupun perang perang. Ini sangat tidak sesuai dengan keadaan wanita mengikut syarak.

Selain dari tiadanya amalan itu di zaman Rasulullah SAW, ia juga tidak pernah disaksikan oleh Ijmak di zaman para Khalifah al-Rasyidin dan Imam-imam kurun yang tiga. Padahal dalam kalangan mereka juga terdapat wanita-wanita yang terpelajar dalam ilmu agama yang menjadi rujukan dalam ilmu-ilmu al-Quran, hadis, dan hukum-hakam.

DALIL BERIKUT INI MENEGASKAN KEPIMPINAN DARI KALANGAN LELAKI, ATAU MELARANG PERLANTIKAN WANITA SEBAGAI PEMIMPIN SECARA MUHKAMAT.

Abu Bakrah r.a. berkata, tatkala ada berita sampai kepada Nabi SAW bahawa bangsa Parsi melantik puteri Kisro (gelaran raja Parsi dahulu) menjadi raja, baginda lantas bersabda,

Suatu kaum itu tidak akan berjaya apabila mereka menyerahkan kepemimpinan mereka kepada wanita”.” (HR. Bukhari no. 4425, juga Imam at-Tirmizi, Imam an-Nasaie’)

Sebaik-baik saf untuk laki-laki adalah paling depan sedangkan paling buruknya adalah yang paling belakang, dan sebaik-baik saf untuk wanita adalah paling belakang sedangkan paling buruknya adalah yang paling depan.” (HR. Muslim no. 440)

Berikut ini kami senaraikan dalil naqli dari alquran yang jelas menampakkan lelaki sebagai susuk pemimpin yang telah ditetapkan.

QS:4. An Nisaa’ 34. “Kaum lelaki itu adalah pemimpin bagi kaum wanita oleh kerana Allah telah melebihkan sebahagian mereka atas sebahagian yang lain…”

QS:4. An Nisaa’ 11. “Allah mensyari’atkan bagimu tentang anak-anakmu iaitu: bahagian seorang anak lelaki sama dengan bahagian dua orang anak perempuan; ..”

QS:16. An Nahl 43. “Dan Kami tidak mengutus sebelum kamu, kecuali lelaki yang Kami beri wahyu kepada mereka; maka bertanyalah kepada orang yang mempunyai pengetahuan jika kamu tidak mengetahui”,

QS:21. Al Anbiyaa’ 7. “Kami tiada mengutus rasul rasul sebelum kamu melainkan beberapa orang-laki-laki yang Kami beri wahyu kepada mereka, maka tanyakanlah olehmu kepada orang-orang yang berilmu, jika kamu tiada mengetahui”.

QS:24. An Nuur 37. “Laki-laki yang tidak dilalaikan oleh perniagaan dan tidak oleh jual beli dari mengingati Allah, dan mendirikan solat, dan berzakat..” (wanita ada masanya uzur, tidak solat)

QS:6. Al An’aam 9. “Dan jika Kami jadikan seorang malaikat, tentulah Kami jadikan dia seorang laki-laki ..” (pemimpin yang berkuasa harus bersifat neutral, gagah dan ia ada pada lelaki).

QS:7. Al A’raaf 141. “..Mereka (Firaun dan kaumnya) membunuh anak-anak lelakimu dan membiarkan hidup wanita-wanitamu. Dan pada yang demikian itu cobaan yang besar dari Tuhanmu.”

QS: 12. Yusuf 109. “Kami tidak mengutus sebelum kamu, melainkan orang laki-laki yang Kami berikan wahyu kepadanya diantara penduduk negeri.,,” (pemimpin adalah utusan rakyat).

QS: 14. Ibrahim 6. “.. mereka (pengikut Fir’aun) menyembelih anak-anak laki-lakimu, membiarkan hidup anak-anak perempuanmu; dan pada yang demikian itu ada cobaan yang besar dari Tuhanmu.”

QS: 28. Al Qashash 4. “Sesungguhnya Fir’aun .. menyembelih anak laki-laki mereka dan membiarkan hidup anak-anak perempuan mereka. Sesungguhnya Fir’aun termasuk orang-orang yang berbuat kerusakan”.

QS: 37.Ash Shaaffaat 150. “Atau apakah Kami menciptakan malaikat-malaikat berupa perempuan dan mereka menyaksikan?”

DALIL BERIKUT INI MENGKIASKAN KEPIMPINAN DARI KALANGAN LELAKI, ATAU MELARANG PERLANTIKAN WANITA SEBAGAI PEMIMPIN SECARA MUTSYABIHAT.

Sesungguhnya dunia itu adalah perhiasan dan sebaik-baik perhiasan dunia adalah wanita solihah.” (HR. Muslim no. 1467)

Siapa saja wanita yang memakai wangi-wangian kemudian melintasi suatu kaum supaya mereka itu mencium baunya, maka wanita itu telah dianggap melakukan zina dan tiap-tiap mata ada zina.” (HR. Nasaii ibn Khuzaimah & Hibban).

Bersikaplah yang baik terhadap wanita karena sesungguhnya mereka diciptakan dari tulang rusuk. Bahagian yang paling bengkok dari tulang rusuk tersebut adalah bahagian atasnya. Jika engkau memaksa untuk meluruskan tulang rusuk tadi, maka dia akan patah. Namun, jika kamu membiarkan wanita, ia akan terus bengkok, maka bersikaplah yang baik terhadap wanita.” (HR. Bukhari no. 5184)

Aku tidak pernah melihat orang yang kurang akal dan agamanya yang mampu meluluhkan hati seorang laki-laki yang tegas kecuali kalian (wanita).” Mereka (para wanita) bertanya: “Apa yang menyebabkan kurangnya agama dan akal kami, wahai Rasulullah?” Beliau menjawab:

“Bukankah persaksian wanita seperti setengah persaksian seorang lelaki?” Mereka menjawab: “Ya.” Beliau menjawab: “Maka itulah yang dimaksud kurang akalnya. Bukankah apabila wanita haid, ia tidak solat dan puasa?” Mereka menjawab: “Ya.” Beliau bersabda: “Itulah yang dimaksud kurang agamanya.” (HSR. Bukhari 364 dan Muslim 79)

Dan wanita menjadi pemimpin di rumah suaminya, dia akan dimintai pertanggungjawaban mengenai orang yang diurusnya.” (HR. Bukhari no. 2409)

Janganlah kalian melarang wanita-wanita kalian dari masjid-masjid, akan tetapi rumah-rumah mereka adalah lebih baik untuk mereka.” (HR. Abu Daud dan Ibnu Khuzaimah; SHAHIH).

Sesungguhnya wanita adalah aurat. Sehingga ketika ia keluar rumah, ia akan disambut oleh syaithan. Dan kondisi yang akan lebih mendekatkan dirinya dengan Rabbnya adalah ketika ia berada di rumahnya.” (HR. Ibnu Khuzaimah; SHAHIH)

QS:Al-Ahzab-33:33. “Dan hendaklah kamu (para isteri) tetap di rumahmu dan janganlah kamu berhias dan bertingkah laku seperti orang-orang jahiliyah yang dahulu….”

QS: Al-Baqarah-2:228 “.. orang-orang lelaki mempunyai satu darjat kelebihan atas orang-orang perempuan.”

QS; An Nisaa’-4:32. Dan janganlah kamu iri hati terhadap apa yang dikaruniakan Allah kepada sebahagian kamu lebih banyak dari sebahagian yang lain. (Karena) bagi orang laki-laki ada bahagian dari pada apa yang mereka usahakan, dan bagi para wanita (pun) ada bahagian dari apa yang mereka usahakan, dan mohonlah kepada Allah sebagian dari karunia-Nya. Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui segala sesuatu.

QS;Al Baqarah-2:282 “Dan persaksikanlah dengan dua orang saksi dari orang-orang lelaki (di antaramu). Jika tak ada dua oang lelaki, maka (boleh) seorang lelaki dan dua orang perempuan dari saksi-saksi yang kamu ridhai, supaya jika seorang lupa maka yang seorang mengingatkannya.”

* * *

Mana mungkin wanita yang bersifat hiasan dan pada dasarnya bengkok mahu disamakan dengan fungsi lelaki yang bersifat qowwam dan tegak? Jika dasar sifat asal wanita itu sudah bengkok dan memerlukan faktor luaran untuk meluruskannya, bagaimana mungkin boleh kita mendapat kepimpinan yang lurus?

Musuh utama Allah seperti Firaun, Abu Jahal, Abu Lahab dan lain-lain semuanya lelaki. Demikian juga perosak negara dan penjenayah dari dahulu hingga kini. Jika ada wanita pun banyaknya dalam bentuk hasutan dan fitnah sahaja. Bagaimana pemimpin wanita mahu berhadapan dengan musuh-musuh lelaki begini?

Lebih penting lagi menyentuh urusan penjagaan anak-anak. Ia sangat sesuai dengan fitrah wanita yang halus dan teliti. Anak-anak yang terdidik bakal membentuk watan negara yang baik. Sekiranya wanita berkelayakan ini memimpin institusi keluarga, dan lelaki yang berkelayakan pula memimpin sebuah negara dan rakyatnya dibentuk oleh wanita, maka ini sangat ideal. Ia saling sokong menyokong. Ini sangat tepat dengan mahunya Allah dan sunnah RasulNya serta tepat pula menurut hukum aqal.

Jika wanita keluar memimpin, maka anak dan suami akan terbiar dan liar. Akhirnya umat menjadi liar dan sukar dipimpin. Hari ini wanita terlalu berhasrat memimpin negara sedangkan anak dan suaminya terbiar liar menjadi perosak Negara akibat terlepas dari jagaan yang terbaik. Tidakkah terlalu banyak contoh begini di depan mata sekarang?

DALIL YANG MEMBENARKAN & PEMANSUHANNYA

Ramai yang keliru dengan fatwa dari golongan ulamak akhir zaman yang mengharuskan perlantikan wanita sebagai pemimpin. Ideologi ini banyak dikaitkan dengan pengaruh liberalisma dan pluralisma. Antara yang paling diikuti ialah fatwa peribadi dari Dr. Yusof al-Qaradhawi.

Kami telah membuat carian dan mensyurokan analisanya. Di antara dalil yang mereka gunakan dengan meluas ialah dengan memetik kisah Puteri Balqis, Sultanah Acheh, kepimpinan Aishah r.a. dalam perang Jamal dan beberapa potong ayat quran yang ditakwil sebagai memberikan kelonggaran wanita untuk memimpin.

Di samping ianya suatu amalan yang tidak pernah dilakukan oleh Nabi SAW, kami juga dapati hujjah yang dikeluarkan tidak secara berjamaah ini mudah disangkal. Kerana itu jika kita perhatikan betul-betul jelaslah takwil ayat-ayat yang dirujuk itu tidak dari Allah dan Rasullullah SAW.

QS:An-Nisa-4:82 “Maka apakah mereka tidak memperhatikan Al-Qur`an? Kalau kiranya Al-Qur`an itu bukan dari sisi Allah, tentulah mereka mendapat pertentangan yang banyak di dalamnya.”

Antara contoh hujjah utama yang diguna oleh golongan yang menyokong ialah mengambil contoh kepimpinan Puteri Balqis (QS. An-Naml:23-24), yang dipetik dari firman berikut,

An-Naml 23-24: “Sesungguhnya aku menjumpai seorang wanita yang memerintahkan mereka, dan dia dianugerahi segala sesuatu serta mempunyai singgasana yang besar. Aku mendapati dia dan kaumnya menyembah matahari, selain Allah; dan syaitan telah menjadikan mereka memandang indah perbuatan-perbuatan mereka lalu menghalangi mereka dari jalan (Allah), sehingga mereka tidak dapat petunjuk”,

Kita harus baca kisah ini secara keseluruhan. Kesimpulan ringkasnya ialah, kepimpinan Puteri Balqis itu adalah sebelum beliau beriman. Jelas kelihatan ia menjadi takut dan menyerah kalah dengan mudah melalui jalan pintas iaitu dengan menawarkan hadiah kepada nabi Sulaiman a.s.. Akhirnya beliau dikalahkan oleh Nabi Sulaiman a.s., seorang LELAKI utusan Allah. Jadi, kami tidak nampak mengapa ini boleh dijadikan hujjah untuk mempengaruhi umat membenarkan wanita menjadi pemimpin?

Adapun hujjah mencontohi kepimpinan Ummul Mukminin A’isyah r.ha dalam peristiwa perang Jamal sangat rapuh. Pertama ia berlaku selepas Nabi SAW wafat yang memang telah mewasiatkan agar beliau tidak keluar rumah. Keduanya kerana beliau sendiri mengaku tersilap dan kesal. Bukanlah beliau keluar untuk berperang tetapi untuk mendamaikan. Apa yang berlaku adalah fitnah dan kekeliruan angkara kaum munafiqin.

Dalil akal terkini merujuk kepimpinan Sultanah Acheh juga rapuh. Selain ia membawa kekalahan, ia juga berlaku jauh dari sirah Rasul. Selain dalil besar itu, dalil-dalil mereka yang lain seperti berikut ini juga terlalu rapuh untuk menghalalkan apa yang jelas telah nabi tegah ini.

Surah At-Taubah:71 yang mengatakan “..lelaki dan perempuan, sebahagian mereka menjadi penolong bagi sebahagian yang lain..”>>> Ini merujuk kepada peranan bersama membentuk keluarga dan warganegara. Wanita melahir dan mendidik di rumah agar lelaki lebih mudah memimpin anak watan yang terdidik itu di luar.

Al-Baqarah: 228, “isteri-isteri itu mempunyai hak yang sama..” dalil ini dimansuhkan oleh ayat itu sendiri kerana di hujungnya Allah katakan, “..lelaki mempunyai satu darjat kelebihan atas orang-orang perempuan..”.

HAD KEPIMPINAN WANITA

Dan wanita menjadi pemimpin di rumah suaminya, dia akan diminta mempertanggungjawabkan mengenai orang yang diurusnya.” (HR. Bukhari no. 2409)

Ini adalah antara batasan kepimpinan yang jelas telah dinukilkan selain dari begitu banyak hadis dan firman yang lain. Kerana itu pihak-pihak yang mengharuskan kepimpinan wanita turut mensyaratkan yang berikut :-

a. Dr. Yusof al-Qaradhawi menyatakan syarat kepimpinan wanita adalah mereka terbukti tidak gagal dalam mengurus anak-anak dan suami. Beliau meletakkan syarat umur 45 ke atas.

b. Tiada pemimpin lelaki yang lebih layak untuk menyandang jawatan tersebut ketika itu.

c. Pemimpin wanita ini tidak membuat keputusan secara peribadi dalam memutuskan hal-hal besar negara, bahkan mestilah membuat keputusan secara kolektif dan syuro bersama pemimpin pelbagai peringkat. Ini merujuk kisah Puteri Balqis yang sebenarnya belum Islam ketika sunnah kepimpinannya dirujuk.

d. Wanita yang terlibat dalam hal kepimpinan sudah tentu akan berlaku percampuran yang banyak dengan kaum lelaki maka, menjadi kewajiban baginya untuk memelihara adab-adab Islam semasa keluar rumah seperti berhijab dengan sempurna, sentiasa ditemani mahram, tidak berwangian dan semua larangan syarak. Ini yang hampir mustahil untuk dipenuhi.

e. Mendapat kebenaran suami dan wali.

f. Wanita hanya boleh memimpin kalangan wanita, khususnya dalam hal ehwal kewanitaan sahaja. Ini bukanlah diskriminasi Islam terhadap wanita. Ia adalah satu keadilan, iaitu meletakkan sesuatu kena pada tempatnya, sesuai dengan fitrah penciptaan wanita.

KESIMPULAN

Para pengamal liberalisme dan ‘Sister In Islam’ (SIS) yang berusaha keras untuk mengangkat hak wanita menjadi sama rata seiring lelaki perlu dibendung. Fahaman ini telah meluaskan legasi Amina Wadud yang dengan berani bertindak melanggar batasan syariat dengan mengimami solat, walhal belakangnya disertai makmum lelaki. Janganlah kita terikut-ikut fitnah Dajjal ini.

Barang siapa yang menyerupai suatu kaum maka ia termasuk dari mereka.” (HR. Abu Dawud dan dishahihkan oleh Ibnu Hibban).

Bagaimana harus kita terima wanita sebagai pemimpin sedangkan fitrah mereka sendiri memerlukan wali berupa lelaki sejak dari dalam rumah lagi. Walaupun Mariam yang melahirkan Isa a.s, tetapi Isa yang jadi nabi dan rasul, tidak Mariamnya. Begitu juga Siti Hajar yang melahirkan Ismail.

Apa saja yang diberikan Rasul kepadamu, maka terimalah dia dan apa yang dilarangnya bagimu maka tinggalkannya….” (Al-Hasyr: 7)

Ketetapan tidak melantik pemimpin di kalangan wanita ini jelas dalam quran dan adalah amalan Nabi SAW hinggalah jatuhnya empayar Islam Uthmaniyyah. Ia seharusnya menjadi pegangan kita sampai bila-bila.. Mengingkari perkara ini, bererti kita mempertikaikan keadilan penciptaan Allah Ta’ala terhadap manusia seluruhnya!

Akhirnya bagi yang bertanya, pegangan kami adalah wanita tidak layak dilantik sebagai pemimpin. Jika dengan begitu banyak dalil dan huraian di atas masih ingin kita langgar, maka bersedialah menerima kifarahnya. Kami telah kongsikan hidayah ini dan kemi berlepas diri.

Hasil iqra – WARGA PRIHATIN

 

KEKELIRUAN TENTANG AURAT DAN HIJAB, JILBAB, KHUMUR, NIQAB DAN SIKAP.

00 jilbab.jpgmm.jpg cover

ANCAMAN HUDUD – SULTAN BRUNEI BERTEGAS & PULANGKAN PAKU BUAH KERAS

Jangan berhenti berdoa agar Sultan Brunei terus cekal menghadapi cabaran

GST & BANTAHANNYA – APA PENDIRIAN KITA & DI MANA HUDUDNYA

HUDUD : SATU PENDIDIKAN & PENCEGAHAN YANG MURNI – BAHAGIAN 1

DYMM Sultan Brunei – Teruskan Hudud Jangan Hirau Ugutan LGBT

Rumah Asnaf & Anak Yatim | Pusat Penyelidikan dan Pembangunan Akhlak | Kajian Pembangunan Tamadun Islam Moden