Category Archives: Unsung Hero

image_pdf

Dokumentari tentang Prihatin oleh seorang pelajar UITM

Dari penyelidikan pelajar ini, anda mungkin mampu mengenali RPWP dengan lebih jelas. Jika ada antara bahan bicaranya boleh anda garap untuk pedoman mendidik anak dan masyarakat setempat, kami sangat sukahati & bersyukur.

Ini bahan ilmiah, bukan video hiburan. Lihatlah ia dalam sudut ilmiah, dengan hati yang tenang dan minda yang terbuka. Sambil memenuhi ruang masa sempena hari raya bersama keluarga.

Video ini mendapat markah TERTINGGI dalam kelas. Mengapa agaknya? Anda hanya boleh menilai sendiri setelah menonton sampai ke hujung. visualnya, latar musiknya dan yang penting isi wawancara nya.

Ini adalah projek Tugasan Kajian seorang Pelajar IPT yang mengupas Falsafah pembinaan keluarga & masyarakat Madani, dipadankan dengan Falsafah di sebalik pembangunan Rumah Pengasih Warga Prihatin, Kajang, Selangor. Bagaimana kajian tentang kaedah pembinaan, teknologi, pemilihan & cara adunan bahan terbuang atau terpakai dikaitkan dengan kajian siasah pembangunan ummat manusia secara saintifik, secara Biologi, Psikologi & sosiologi.

Koleksi video Pendidikan Rumah Pengasih Warga Prihatin. KAMI paparkan buat renungan masyarakat, khusus untuk merenung situasi Akhlak semasa, agar sama-sama dapat menzikirkan dan mencari hidayah untuk memperbaikinya.

WARGA PRIHATIN

Erti Peluk Cium Warga Prihatin di Aidilfitri

PENTERJEMAHAN SEMANGAT PERSAUDARAAN DI AIDILFITRI

Suasana pilu, sayu, gembira dan sedih di saat perpisahan sebelum pulang ke desa menyambut raya di kalangan Warga Prihatin. Suatu yang sukar di gambarkan dengan kata-kata, eratnya ikatan kasih seerat dakapan dan genggaman tangan.

Sebagai SAMPLE KOMUNITI, inilah gambaran persaudaraan dalam ISLAM, inilah fitrah kasih sayang yang harus kita kembalikan (Eid Fitri), inilah asal usul budaya ISLAM yang harus kita perhati semula di kampung masing masing, yang masyarakatnya sangat kenal mengenal, berkerjasama, berkasih sayang dan tolong menolong (itupun sudah tidak banyak berlaku)..

Masih ada lagikah tabiat berkasih sayang, ramah mesra, tolong menolong seperti ini dalam masyarakat bandar kita? masih kita fikir penyatuan ummatun wahidah, Muslim ibarat sebatang tubuh itu mustahil di capai? anda lihat dulu video ini…

Koleksi video Pendidikan Rumah Pengasih Warga Prihatin. KAMI paparkan buat renungan masyarakat, khusus untuk merenung situasi Akhlak semasa, agar sama-sama dapat menzikirkan dan mencari hidayah untuk memperbaikinya.

RUMAH PENGASIH WARGA PRIHATIN – Bukan sekadar Rumah Kebajikan.

Pada tahun 2005, seramai 20 orang pengasas RPWP dari pelbagai latarbelakang dan profession menubuhkan sebuah Pusat Penyelidikan dan Pembangunan Akhlak Karimah & Peradaban. Tujuan penubuhannya adalah bagi mencari formulasi utama berlandas Sains Al-Quran dan Sains perlaksanaan Sunnah Rasul melalui PEMBENTUKAN dan pembangunan SAMPEL komuniti. RPWP tidak ditaja atau menerima geran dari kerajaan, ahli politik atau mana-mana NGO yang berkepentingan politik.

Kami usahakan projek ini atas dasar PRIHATIN, untuk kepentingan masyarakat dan umat manusia keseluruhannya. Oleh kerana itu kami tidak boleh menafikan hak awam untuk turut sama beramal melalui projek yang kami usahaklan ini. Sekali-sekala kami terima sedekah individu yang PRIHATIN tidak mengira agama, bangsa dan fahaman politik, namun kami mengelakkan penajaan bagi memerdekakan pemikiran kami sehingga kami mampu mengatakan sesuatu yang benar TANPA perlu menjaga hati PENAJA kami. Pendanaan kami hanyalah dari usaha 20 orang pengasas dan sebahagiannya datang dari sumbangan orang awam dari pelbagai parti.

PEMBANGUNAN GENERASI TERBAIK DUNIA BERMULA 100 TAHUN SEBELUM KELAHIRANNYA (Hadith)

Jika sebelum ini ada beberapa posting menunjukkan contoh anak-anak tadika RPWP yang suka melakukan kerja, tolong menolong bahu membahu, yang ini TERJUMPA 1 lagi foto lama yang menceritakan BUDAYA (TABIAT) BERKASIH SAYANG & TOLONG MENOLONG. Ini bukannya foto lakunan, tetapi inilah foto candid yang kami ambil di rumah kami sendiri.

Pembentukan semula sesebuah generasi secara terprogram dan terpantau itu harus bermula 100 tahun sebelum anak generasi itu lahir. Sememangnya kita perlu MASA YANG PANJANG secara keseluruhannya untuk proses itu.

Sains sosial di sebalik hadis itu menunjukkan jika kita ingin mengeluarkan sebuah generasi unggul, ia perlu bermula pada diri kita sendiri, seterusnya meneliti segala kelemahan generasi kita sekarang. Di samping itu mencari jalan keluar dan memperbaiki sebarang kelemahan diri sendiri (khasnya selaku bapa). Setelah kita sendiri yakin, kemudian lakukan perkara yang sama kepada isteri. Perubahan pada tabiat harian kita dan isteri setiap hari secara istiqomah itu nanti akan dilihat anak-anak untuk turut mengikutinya. Itulah hakikat “rumahku syurgaku”. Ini adalah proses awal yang amat panjang, yang biasanya hanya mampu dilakukan oleh BEBERAPA KERAT pasangan yang berumur sekitar 40an yang sudah merasa ramadh (rimas, panas, huru hara) dalam rumah tangganya.

APA PEDOMANNYA DAN BAGAIMANA NAK MULA?

FATIHAH bermakna PEMBUKAAN. Ia juga ummul kitab (POKOK BICARA KITAB). Selagi kita tidak faham sains gunaan surah pertama dalam musyhaf ini, jangan harap kita akan mampu memahami yang lainnya.

• Oleh itu, Seharusnya DIRI KITA SENDIRI mula mengkaji dan mendalami kefahaman Sains di sebalik AL-FATIHAH yang kita baca 17 kali sehari itu dengan sungguh2. Pasti ada mesej besar yang mahu Allah turunkan sehingga ia dibacakan dalam setiap rakaat di semua solat yang didirikan. Harap baca bahagian ini nanti dengan perlahan untuk memahami mesej berat ini.

• Ulangi perlaksanaan dari isi perintah ALFATIHAH itu dengan penuh pengabdian diri (iyyaka nakbud). Kata kuncinya di sini ialah PENGABDI.

• Sungguh-sungguh menDAULATkan, meRAJAkan Allah dan segala perintahnya sebagai asas agama, secara istiqomah, setiap hari dan ketika (Maaliki Yaumiddiin). Jika lihat terjemahan walaupun secara harfiyah, MALIK itulah RAJA. Kata kunci ini ialah DAULAT & RAJA.

• Meminta tolong HANYA dengan hidayah Allah sahaja (wa iyyaka nasta’iin), bukan dari WALL fb, dari buku-buku barat, bomoh, jampi tok alim dan sebagainya. Sekarang pun ramai yang tak minta tolong lagi dari hidayah Allah yang semakin menjadi koleksi usang pelbagai versi di gerobok-gerobok berabuk di rumah masing-masing. Ironinya, ramai yang mencari penyelesaian melalui lontaran di facebook. Sampaikan nak beli seluar dalam warna apapun nak kena tanya pendapat awam di twitter, facebook dan instagram.

• Apa saja HIDAYAH yang kita dapat, kita ISTIQOMAHkan pula perlaksanaan dari hidayah itu (Ihdinassirootol Mustaqiim). Bukan sekadar CARI PERTOLONGAN Allah di dalam Hidayahnya tetapi setelah dapat petunjuk dan hidayah yang diberikan ALLAH kita TIDAK KONSISTEN dalam perlaksanaan hidayah itu. Ada orang, hari ini mereka dapat hidayah, esoknya dah kembali ikut jalan Syaitan semula. Biasa kita nampak macam ni terutama pada awal Ramadhan, semua pub dan club kosong kerana GRO pun pergi terawih dan bertadarus. Masuk hari ke-10, masjid dan surau mulai kosong dan pub juga karbaret sudah mulah “di`imarah’kan” semula.

• Kemudian barulah kita akan terasa NIKMATnya, termakbul doa kita, tercapai hajat dan terlerai masalah generasi kita sampai bila bila. INSYAALLAH.

Itulah kesemuanya sebagai 1 FRAME DOA KESELURUHAN KEHIDUPAN KITA. Semuanya ada dalam Al-Fatihah yang hari-hari kita baca (jika solat lah). Sebelum ini, kita tak faham, hari ini kalau dah faham mari kita lakukannya terus secara konsisten. Baru dapat nikmat kefahaman dan praktik Islam itu sendiri. Jangan jadi macam burung tiong yang pandai berkata tapi tak tahu apa yang mereka katakan.

(INTERMISSION : Bertenang dahulu dan fahamkan dahulu para-para atas supaya kita mudah untuk menghadam para seterusnya yang masih berat bacaannya untuk difahami terutama bagi mereka yang tidak berlapang dada)

PERKAHWINAN YANG DIATURKAN OLEH SISTEM ALLAH

Anak-anak yang telah mampu dibentuk, melalui uswah terbaik ibu bapa yang berjaya muhasabah dan mengISLAHkan(membaikpulih) diri ini pula akan berkahwin dengan pasangan yang juga telah dipersiapkan mengikut acuan Allah itu. Masing-masing saling gigih mempersiapkan diri untuk menjadi ‘ibu bapa’ yang terbaik sejak hari pertama perkahwinan, bertepatan dengan acuan Allah.

Membesarnya generasi CUCU kita INSYAALLAH akan terbina AKHLAK KARIMAH yang mampu MERUBAH CIRI BANGSA INI. Inilah proses pembentukan generasi BERJAYA Israel. Israel bangkit dari sebuah bangsa yang LOSER, menjadi peneraju dunia pada hari ini melalui kesedaran mereka hampir 70 tahun yang lalu (selepas peristiwa Holocaust) dan tempoh itu adalah tempoh seumur hidup manusia.

Jika kita bermula sekarang dan kita baru berumur 20 tahun, pada ketika itu kita akan lihat hasilnya jika kita hidup pada usia 90 tahun. Cicit mereka yang disembelih dan ditindas dalam peristiwa Holocaust dahulu telah membina Facebook yang kita guna sekarang. Generasi anak mereka pula pernah jentik ekonomi kita dalam 1 malam dan berapa ramai manusia mati kebuluran, bunuh diri, jatuh sakit, stroke disebabkan jentikan ekonomi dari jari mereka. Mereka bukan lagi loser selepas lebih 70 tahun itu.

Maka, jangan mimpi jika kita mahukan sesuatu kehebatan itu hanya dalam 1 minggu. Ini adalah proses pembentukan generasi khalifah, generasi pemimpin, generasi IMAMAH yang telah ditunjukkan oleh Ibrahim a.s., terhadap anak isteri baginda seperti Siti Sarah, Siti Hajar, Ismail a.s. Ishak, Yaakob, Musa, Isa dan Muhammad SAW.

ASAS PEMBENTUKAN AGAMA IALAH RUMAH TANGGA

Asal Kaabah, Baitullah selaku Kiblat kita ini dahulunya adalah Rumah (Bait), MULKIAH tempat tinggal dan mengurus keluarga Nabi Ibrahim A.S.. bayangkan bermula daripada lagenda proses pembinaan keluarga ia menjadi QIBLAT, RUJUKAN, HALATUJU, SASARAN ibadah Ummat Islam. Anda boleh kaji sejarah perletakan asas Islam oleh Nabi Ibrahim yang masih kita selawatkan dalam setiap tahiyyat solat. Itulah Prototype pembinaan generasi Hebat yang telah diletakkan standardnya oleh Nabi Ibrahim dalam KELUARGA baginda. Kaabah adalah rumah asal Nabi Ibrahim & Ismail a.s. atau lebih jelas jika dinyatakan sebagai RUMAHTANGGA. Maka, rumahtangga cara Nabi Ibrahim adalah kayuukur sebuah keluarga yang WAJIB dilaksanakan di kalangan seluruh umat Islam yang BENAR-BENAR YAKIN (BERIMAN) DENGAN ISLAM.

HASILNYA, Nabi Ibrahim mampu merahmatkan dan menyatukan keluarga baginda lalu diperhebatkan pada zaman Nabi Muhammad s.a.w. yang menyatukan Bangsa-bangsa Arab menjadi Bangsa Islam. Dilanjutkan oleh kekhalifahan seterusnya sehingga mampu Islam itu menyatukan seluruh Jazirah Arab serta empayar-empayar besar dunia seperti Parsi dan Sepanyol.

Keluarga Ibrahim a.s. adalah pengabdi agung (UBUDIAH) yang telah difahamkan dan mampu melakukan hakikat pembinaan sebuah keluarga melalui peranan seorang Pengatur (ROB) keluarga yang mengatur keluarga menggunakan Hidayah (RUBUBIAH) Allah yang dijadikan aturan hidup yang didaulatkan secara ISTIQOMAH. Kombinasi keluarga terbaik inilah membentuk ISLAM, agama YANG jadi ikutan UMAT yang mampu meluaskan kekuasaan seluruh dunia (MULKIAH).

INILAH ASAS AGAMA INI, iaitu asas pembentukkan keluarga dan kita harus ulangi perlaksanaannya sebagai kesimpulan dari segi praktik kehidupan berkeluarga melalui solat kita hari hari (kama sollaita’ala IBRAHIIM, WA’ALA ALI IBRAHIM).

TIPS PERLAKSANAAN STRATEGIK MENGIKUT TURUTAN SURAH DALAM AL-QURAN.

• Fahamilah APPLIED SCIENCE FATIHAH dengan sedalam-dalamnya untuk menetapkan CARA HIDUP BERAGAMA.

• Setelah kita faham FATIHAH, Insyaallah kita akan dapat menyedari bahawa selama ini kita adalah keluarga lembu betina (AL-BAQARAH) yang menternak anak. Hanya mementingkan makan minum, kain baju, rumah besar, ipad, kenderaan, akaun bank dan kemewahan majlis kahwin mereka saja. Apa nak jadi pada orang sebelah kita tidak peduli.

• Setelah kita sedar diri, jangan lagi kita ternak anak kita. Bina keluarga yang berpengatur, ada fungsi KETUA rumah dan ATURAN yang baik (ALI-IMRAN).

• Setelah itu baiki ISTERI kita (AN-NISA’).

• Ibu bapa yang baik akan mampu membentuk anak yang baik, yang sesuai untuk dihidangkan sebagai umat Islam yang baik dan sempurna kepada DUNIA (AL-MA’IDAH).

Sekarang Bolehkah anda baca langkah pembentukan semula keluarga Islam MADANI mengikut susunan Musyhaf Al-Quran, yang akan mampu merealisasikan pembentukan 1Malaysia ala MADINAH ini?

Anda masih merasakan Ummatun wahidah, 1Malaysia itu sekadar satu ceramah? satu billboard, iklan di TV? Seminar sekali sekala? Logo di t-shirt? atau sekadar moto seorang pemimpin? Namun begitu adakah ia MUSTAHIL? Kami rasa anda sudah dapat jawapannya dalam artikel ini.

Firman Allah dalam surah 6. Al An’aam 135. Katakanlah: “Hai kaumku, berbuatlah sepenuh kemampuanmu, sesungguhnya akupun berbuat (juga). Kelak kamu akan mengetahui, siapakah (di antara kita) yang akan memperoleh hasil yang baik di dunia ini. Sesungguhnya orang-orang yang zalim itu tidak akan mendapatkan keberuntungan.

Jika kita yakin dengan kebijaksanaan ALLAH, jika kita inginkan keberkesanan dalam usaha pembentukan generasi berakhlak, jangan menzalimi diri sendiri dengan membuang masa mengikut CARA KITA yang selama ini JELAS GAGAL. Kita sendiri harus memulakannya, BERUSAHA untuk menjadi contoh.

Generasi ini telah terlalu jauh menyimpang, tidak lansung memandang pentingnya NILAI PERSAUDARAAN, PERPADUAN dan terlalu jauh jurang perbezaan kefahaman yang mencipta banyak SALAH FAHAM yang berpanjangan.

Jangan sekali-kali harap anak-anak kita mampu menyatu, bekerjasama, menjalin network sesama mereka dengan 1 Faham, 1 Hidayah jika kita sendiri belum melakukannya sebagai CONTOH TERBAIK (uswatun hasanah) yang akan mereka perhatikan secara istiqomah atas dasar 1 FAHAM, sebagaimana yang telah Allah Hidayahkan (ihdinas Sirootol mustaqiim).

Di RPWP anak-anak melihat kami, PARA PENDOKONG berkasih sayang dan bekerjasama SETIAP HARI. Tidak perlu kami AJAR mereka dengan kata-kata sangat, mereka seolah-olah tercipta begitu dengan sendirinya melalui rendaman praktik kehidupan yang kami NAMPAKKAN setiap hari (SIBGHATULLAH). Itulah hebat dan berkesannya CARA HIDUP ISLAM.

Jika tidak kerana kami melarang, mereka semua ingin ikut membantu kerja-kerja yang banyak ini, sekalipun yang berat-berat dan kotor, kerana bekerja itu adalah satu keseronokan bagi mereka.

Terlalu banyak hidayah Allah dari al-Quran dan Hadis menyentuh isu ini. jika kami keluarkan semua tanpa penjelasan ia akan tergantung, MEMBAZIR. Jika kami terangkan ia akan jadi terlalu panjang, anda penat membaca dan hilang konsentrasi. Berikut ialah beberapa hadis yang mudah untuk anda fahami peripentingnya budaya kasih sayang dan tolong menolong;

“Hendaklah setiap orang Islam itu bersedekah, jika ia tidak mampu, hendaklah ia berusaha melakukan sesutu yang dapat memberi faedah kepada dirinya sendiri dan dengan demikian ia dapat bersedekah. Jika tidak mampu, maka hendaklah ia menolong orang susah yang memerlukan bantuan. Jika tidak mampu, maka hendaklah ia menyuruh orang lain melakukan kebaikan. Jika tidak mampu, maka hendaklah ia menahan dirinya daripada melakukan kejahatan, kerana yang demikian itu adalah dianggap suatu sedekah”. (Hadis riwayat Ahmad)

“Bukanlah dari umatku sesiapa yang tidak menghormati saudaranya yang lebih tua, dan yang tua tidak mengasihi saudaranya yang lebih muda”. (Hadis riwayat al-Tarmizi)

“Orang Islam itu bersaudara, tidak boleh menzalimi dan mengkhianatinya. Sesiapa yang menolong saudaranya, nescaya Allah akan menolongnya. Sesiapa yang menghilangkan kesusahan orang Islam nescaya Allah akan menghilangkan daripadanya kesusahan pada hari kiamat. Sesiapa yang menutup keaiban orang Islam nescaya Allah akan menutup keaibannya pada hari kiamat.” (hadis riwayat Ahmad)

Semuga kita sama-sama mendapat HAKIKAT LAILATULQADAR tahun ini.

• Semuga kemelut kepanasan sosial (ramadh – Ramadhan) masyarakat dalam hidup kita kini, mampu MENEKAN KITA UNTUK BERPUASA dengan sebenar-benarnya, kembali MERUJUK kepada Allah melalui KITAB & SUNNAH pusaka tinggalan Rasulullah SAW. MEMBEKUKAN buah fikiran peribadi kita dari pelbagai sumber yang mengelirukan, yang selama ini mengalir deras itu, biarkan air SUNGAI SYURGA, iaitu Hidayah dan petunjuk Allah pula yang mengalir. Bagaimana ILMU ALLAH itu mahu berkuasa jika kita rasa ideologi peribadi ataupun idola kita (selain Nabi) adalah yang terbaik untuk kita praktiskan? Katakunci – BEKUKAN hidayah selain dari SUMBER Allah & Rasul.

• TUNDUKKAN POKOK pegangan kita, pokok bicara kita, semai semula hidayah Allah, kalimah demi kalimah, ayat demi ayat, biar ia tumbuh subur di tanah hati kita, agar ia mampu menghasilkan akar (iman) yang kukuh, batang (akidah) yang tegap dan buah fikiran yang banyak, YANG MAMPU menghidupkan semula semua hidupan di bumi ini.

Rujuk hal pokok dari Firman Allah ini, Surah Ibrahim ayat;

24. Tidakkah kamu perhatikan bagaimana Allah telah membuat perumpamaan kalimat yang baik seperti pohon yang baik, akarnya teguh dan cabangnya (menjulang) ke langit,

25. pohon itu memberikan buahnya pada setiap musim dengan seizin Tuhannya. Allah membuat perumpamaan-perumpamaan itu untuk manusia supaya mereka selalu zikirkan (fikir2kan) (end)

Banyak keluhan kami baca saban hari di wall facebook, dari mesej inbox kami dan kes-kes yang dirujuk ke RPWP, tentang sukarnya mendidik anak sedangkan ia SANGAT MUDAH jika kita MAHU mulakan perubahan pada diri kita sendiri. Anak akan ambil segala yang ada pada habit kita. Nak anak jadi baik, kita dahulu perlu jadi baik.

Yang baik semuanya dari Hidayah Allah. Ambillah tanpa was was.
Yang buruk itu kerana kelemahan pemahaman dan penyampaian kami sendiri.

Selamat berpuasa. Selamat Hari Raya. Maaf Zahir dan Batin.

Hasil IQRA’
WARGA PRIHATIN.

Amanah Ramadhan & Puasa Dr. Haji Masjuki, Pengasas RPWP

Kelmarin anak-anak Warga Prihatin dijemput ke sebuah majlis Amal Ramadhan MMU di Cyberjaya. Sebuah bas dan sebuah van dihantar untuk menjemput anak-anak kami.

Keunikan yang ingin kami kongsikan dalam majlis ini ialah,

1. Kesungguhan pihak MMU menjemput kami dengan menghantar wakil di kalangan pegawai tinggi Universiti bertujuan meninjau keadaan rumah dan menjemput secara peribadi.

2. Kesungguhan penyambut tetamu majlis yang menyambut ketibaan dan atur gerak para jemputan, khasnya pihak RPWP di majlis itu.

3. Pengisian majlis yang sangat bermakna. Hadirin disaji dengan majlis ilmu, tazkirah Ramadhan oleh Ustaz Zaharum Ridzuan (UKM).

4. Kehadiran dan layanan mesra rakyat oleh para pegawai HEP dan Y. Bhg Professor Dato’ Dr. Muhammad Rasat bin Muhammad,Presiden MMU sendiri.

5. Tempat yang ‘humble’ di masjid kampus dan juadah yang sangat sederhana berupa nasi impit, lodeh dan rendang sahaja namun amat enak masakannya. Kata orang jika sajian dirasakan enak, itu tanda keikhlasan ‘penjamu’ yang sangat tinggi.

6. Jumlah sedekah yang ‘amat tinggi’ nilainya pada penilaian RPWP (walaupun mungkin tidak pada penilaian sesetengah pihak, kerana RPWP sudah biasa dengan situasi PUASA dan berjimat cermat).

7. Hubungan silah yang menjalin kasih sayang secara hakiki (silatulrahiim). Sehingga pulangnya kami dihantar semula oleh 3 orang pegawai MMU dari bahagian Hal Ehwal Pelajar, menyambung tinjauan mereka Rumah kami sehingga jam 12 malam.

Biasanya Pengasas RPWP, Dr. Haji Masjuki (Mesra dipanggil “Ayah”) tidak turut serta dalam majlis-majlis sebegini disebabkan kekangan kerja pembangunan di RPWP yang beliau sendiri terpaksa tangani. Walaubagaimanapun, dengan undangan yang sangat berprotokol (beradab), Ayah mencuba sedaya upaya untuk turut hadir juga walaupun terpaksa bergegas pulang selepas habis jamuan serta berterawih bersama co-founder yang lain yang tidak turut serta atas urusan kerja.

Sewaktu melafazkan akad dan membacakan doa sedekah (tradisi Nabi kami teruskan dengan mengakad dan mendoakan semua penyumbang), hadirin kelihatan sebak, bahkan ada yang menitiskan airmata menghayati isikandungan doa yang dibacakan secara spontan itu. Semuga Allah memperkenankan segala doa beliau untuk MMU pada malam itu.

Ucapan setinggi-tinggi tahniah kepada pihak penganjur dan jemaah petugas majlis di MMU itu dari kami semua. Semuga Allah meredhai dan memberkati segala amal baik mereka.

Sewaktu berdipan-dipan selepas bekerja, pengasas RPWP sering mewasiatkan agar semua co-founder meneruskan hakikat PUASA walaupun sudah ada pihak-pihak yang menderma, khasnya di bulan Ramadhan ini. CO-FOUNDERS yang menginfakkan 10% daripada pendapatan bulanan mereka diminta meneruskan amalan itu. Yang mewakafkan diri sebagai sukarelawan sepenuh masa, walaupun tanpa gaji, namun digesa bukan saja meneruskan amalan berjimat cermat, bahkan meneruskan usaha mengembangkan wang sedekah itu melalui perniagaan yang diusahakan oleh RPWP, agar berpanjangan faedah sedekah itu dan lebih ramai insan dapat merasai keberkatannya.

“Jangan amalkan rezki harimau” ujar beliau. Tanggungjawab menanggung kesejahteraan anak-anak ini masih panjang. Sebaiknya kami harus mampu menabung sehingga minima 7 tahun kemarau. Tambahan pula belanja pembangunan rumah yang sedang rancak dijalankan sekarang memerlukan belanja yang sangat besar dan berterusan.

Kami di RPWP ini sangat kenal tabiat makan Ayah (Dr Hj Masjuki), selaku Pengasas dan Pengetua RPWP. Beliau hanya makan setelah merasa lapar, dan berhenti sebelum kenyang. Selalu juga kami lihat beliau makan hanya SEKALI sahaja sehari.

Setiap hari beliau makan makanan yang sama dengan juadah anak-anak RPWP . Sepinggan (1 tupperware) makan berdua bersama isteri kesayangan beliau Cikgu Shakirah (mesra dipanggil Mak Ibu) sambil beliau meneruskan kerja-kerja ringan, di workstation beliau. Tidak keterlaluan jika kami katakan yang biasanya Mak Ibu akan MENYUAPKAN makanan kepada Ayah sendiri. Begitulah gambaran mesranya pasangan suami isteri ini. Ini kerana beliau ingin memanfaatkan setiap saat sisa umur beliau untuk kerja kerja kebajikan di RPWP ini dan tidak mahu sesaatpun terbazir.

Soal makan minum anak-anak adalah sentiasa menjadi keutamaan beliau. Sesekali bila kami dapat sedekah makanan, buah-buahan atau ketika ibu-ibu TERKURANG masak, beliau akan tanyakan samada anak-anak dan sahabat co-founder keseluruhannya yang bekerja sudah makan atau belum. Jika belum beliau akan mengutamakan mereka terlebih dahulu.

Bersama gambar ini kami perlihatkan makanan sahur dan buka puasa Ayah. Tupperware itu sudah sekian lama menjadi bekas makanan beliau suami isteri. Tidak ada pinggan porselin mahal dari Italy, tiada juga pinggan kaca yang mewah walaupun anak-anak kami merasai kemewahan Ramadhan bila dijamu berbuka puasa di majlis-majlis di hotel dan sebagainya. itulah juga rupa makanan ‘simple’ beliau sejak 8 tahun kami hidup bersama beliau. Amat terkesan dalam hati kami semua dengan sifat wasato (besederhana) beliau yang asalnya merupakan seorang hartawan dengan perniagaan bernilai jutaan ringgit tetapi pada tahun 2005 telah mewakafkan segala harta yang beliau ada termasuk rumahnya dan dirinya sendiri serta menjalankannya menjadi RPWP sekarang. Subhanallah.

Bila difikir-fikir semula, macam mustahil bagi seorang hartawan yang berada dipuncak kemewahan mahu melabur leburkan kesemua harta kesayangan yang dicari bermati-matian itu dan kembali berlumpur, berselut, bersimen konkrit, bersakit mata membuat kimpalan, bersakit pinggang mengangkat yang berat dan banyak lagi.

Puasa pada hari ini kami kira belum pun sempat terasa betul-betul lapar dah berbuka. Itu kerana sahur sahaja sudah makan dengan sangat banyak. Nikmat puasa itu hadir apabila kita betul-betul merasai KELAPARAN itu. NIKMAT bersedaqah juga apabila kita MEMBERI SEHINGGA TERASA pemberian itu dan kita redhainya. Jika sekadar mengambil baki syilling dalam saku, mungkin sukar untuk memahami perasaan nikmat ini. Sebab itu, beliau bertindak untuk memberikan keseluruhannya kepada RPWP dan nikmat yang beliau rasakan, mungkin sukar untuk diungkap oleh sesiapapun.

Ada pelajaran besar yang ingin kami kongsikan melalui kisah ini. Semoga anda mampu menilai sendiri pelajaran yang terselit dari kisah ini sebagai ISLAH PUASA anda. Semuga kita mampu memahami dan merasai nikmat AMAL SOLEH dalam puasa kita.

Perkongsian oleh
WARGA PRIHATIN
25 Julai 2013

MR. FONG & KELUARGA : HARTAWAN & DERMAWAN TIDAK MENGENAL BEZA AGAMA DAN KAUM.

Sebelum YAB Datuk Seri Najib Tun Razak menjadi Perdana Menteri pada tahun 2008, kami di Prihatin telahpun dari penubuhannya pada tahun 2005 meletakkan perpaduan dan integrasi kaum sebagai salah satu resipi keharmonian keluarga besar kami di sini. Jika kami menyokong inspirasi 1Malaysia saranan YAB Perdana Menteri, bukanlah itu bermakna kami penyokong tegar dan fanatik satu-satu pihak, itu adalah kerana inspirasi itu adalah sangat ISLAMIK dan kami ingin melihat Islam dilaksanakan secara makro ataupun mikro nya..

Mr. Fong ialah salah seorang dari ramai dermawan dari kalangan mereka yang berbangsa Tionghua yang telahpun menjadi sebahagian dari keluarga besar kami. Beliau tidak menjadikan Prihatin hanya sebagai tempat menderma, tetapi telah mengangkat kesemua sekali keluarga besar kami menjadi ‘keluarga angkat’ kepada keluarga besar beliau sendiri. Dalam foto di atas, Mr Fong ialah lelaki yang di sebelah kiri sekali dan di sebelah kanan foto, lelaki warga emas itu mesra kami panggil Kongkong (Atuk) sahaja.

Kami percaya, 1Malaysia tidak hanya meletakkan 3 jenis tanah liat berlainan warna di dalam 1 baldi sebaliknya menjadikan 3 warna tanah liat itu ter’adun menjadi SATU sehingga mampu ditempa menjadi tembikar yang cantik dan sangat kuat. Menurut Saiful Nang, salah seorang warga kami yang sering memberi ceramah motivasi beliau di banyak universiti tempatan, beliau mengenalpasti sebahagian besar pelajar hanya mampu duduk se’dewan atau se’kelas tetapi masih belum mampu untuk memecah kelompok. Yang Cina duduk dan berkawan dengan Cina, Melayu berkawan dengan Melayu, India berkawan dengan India. Tetapi tidak bagi Mr. Fong, sakit pening kami juga diberi perhatian beliau dan begitu juga kami yang sangat risau dengan keadaan kesihatan kongkong yang semakin lanjut usia.

Setiap kali sebelum Mr Fong menyambut Tahun Baru Cina di kampungnya, 1 majlis akan diadakan di kilang beliau di Puchong khas untuk Rumah Pengasih Warga Prihatin. Keprihatinan beliau juga sangat tinggi dengan penyediaan katering Islam yang menyediakan makanan halal untuk majlis itu. Begitu juga setiap kali hari raya aidlilfitri, beliau akan melawat Prihatin dan agak biasa setiap kali balik dari sembahyang sunat hari raya, kami pasti akan lihat mereka sekeluarga dahulu. Dan beliau akan datang bersama juadah halal seperti SATAY atau Kentucky dan buah-buahan secukupnya sebagai sajian kepada anak-anak.

Sebagaimana lazim menjelang aidilfitri, pagi semalam beliau datang lagi untuk menyerahkan wang Kera’ian aidilfitri beliau berjumlah RM2000. ALHAMDULILLAH.

Seperkara lagi, semua kayu kayan yang digunakan oleh pembangunan Rumah kami juga adalah ehsan beliau dari papan pallet yang biasanya beliau jual semula tetapi diberikan kepada kami secara percuma. Bukannya sekali tetapi sudah lebih kurang 5 tahun kami menggunakan kayu yang beliau berikan. Bukan itu saja, beliau turut menawarkan kami menggunakan 2 buah lori baru 3Tan beliau, siap dengan bahan bakar yang telah di isi penuh di setiap hujung minggu (sewaktu kami belum mampu memilikki lori sebelum ini). Tidak dikira lagi sumbangan kewangan beliau yang sangat konsisten kepada kami.

Biasa juga beliau dan anak-anak beliau membuat lawatan mengejut sekadar bertanya khabar. Sekian lama beliau berhasrat untuk menitipkan anak-anak beliau untuk bersama-sama tinggal di Prihatin. Apakan daya, rumah kami masih belum sempurna lagi untuk menggantikan rumah mewah kepunyaan beliau.

Mr. Fong ialah seorang pengusaha kilang cermin, Hen Glass di Puchong. Beliau berasal dari keluarga yang sangat susah dan bekerja tidak kira siang ataupun malam sehingga mampu mengumpulkan dana bagi membuka sebuah kilang kaca.

Kesusahan beliau, sebagai warga desa di Pagoh, Muar ketika mudanya itu tidak dirasai lagi oleh anak-anak beliau yang kini sebahagiannya berada di universiti. Itulah antara 1 sebab mengapa hartawan ini mahu menitipkan anaknya ke Prihatin. Beliau mampu lihat bagaimana terdidiknya akhlak anak-anak di Prihatin sehingga beliau sendiri berkenan untuk mengundur ke belakang untuk opsyen pendidikan akhlak kepada anak beliau berbanding penekanan terhadap akademik semata-mata. “Banyak pelajaran yang saya dan anak-anak perlu ambil dari perlaksanaan ‘Rumah’ ini”, ujar beliau selalu.

Tidak ada jurang pemisah antara Mr. Fong sekeluarga dengan kami di Rumah Pengasih Warga Prihatin. Marilah kita sama-sama mewujudkan semangat perpaduan dengan menolak perbezaan dan mera’ikan persamaan.

Ada juga beberapa Individu lain yang serupa yang Insyaallah akan kami ceritakan satu hari nanti. Mr Foo contohnya adalah seorang yang konsisten memasukkan dana sumbangan pembangunan RPWP berjumlah RM500 setiap awal bulan.

Oleh itu, apa yang kami suarakan terkadang dipandang negetif oleh sesetengah pembaca MELAYU yang mengatakan kami tidak sayang ‘bangsa melayu’ dan sebagainya. Islam itu sejahtera, lagi mensejahterakan (Islam, Taslim). Ia bukan milik satu-satu bangsa, ia adalah HADIAH Allah untuk seluruh ummat manusia. Kami takut jika ada rusuhan kaum, akan ada insan-insan PRIHATIN sebegini turut kita ‘SEMBELIH & KELAR’ tanpa usul periksa. Jika itu berlaku, Baikkah kita pada hakikatnya ? Subhanallah, mahasuci Allah daripada mengajarkan kezaliman kepada HAMBA hambanya.

Rumah Pengasih Warga Prihatin menjadikan Islam tinggalan RasulAllah berpaksi Kitab Allah & Sunnah Rasulnya. Maka berdasarkan itu juga, Islam menggalakkan semangat toleransi dan saling hormat menghormati antara MANUSIA (walaupun berlainan kepercayaan).

Assobiyyah tidak lansung ada dalam kamus perlaksanaan kami. Dalam bahasa mudahnya, Kami tidak partisan maupun perkauman. Tidak kiralah assobiyyah (taksub) atas dasar kaum, agama, maupun pecahan assabiyyah ‘dalam kelompok sebangsa’ samada berasaskan fahaman kepartian, agama, status sosial dan sebagainya. Ini memang telah disebutkan oleh Allah Ta’ala dalam al-Quran dan disabdakan oleh baginda Rasulullah s.a.w dalam banyak hadis baginda:

“wahai orang-orang yang beriman, hendaklah kamu sentiasa menjadi orang yang menegakkan keadilan kerana Allah, lagi ‘menerangkan kebenaran’ (itu tugas kita). Jangan sekali kali kebencian kamu terhadap sesuatu kaum itu mendorong kamu untuk tidak melakukan keadilan. Kamu hendaklah berlaku adil (kepada sesiapa jua) kerana sikap adil itu lebih hampir kepada taqwa…”[QS al-Maidah,8]

“…sesiapa yang berperang di bawah panji ‘kebutaan’, marah kerana asabiyyah, menyeru orang lain agar bersikap asabiyyah, atau membantu golongan asabiyyah, lalu terbunuh, maka kematiannya adalah jahiliyah…”-[hadis riwayat Muslim, no1477]

“bukanlah dari kalangan kami sesiapa yang menyeru kepada asobiyyah, dan bukanlah dari kalangan kami mereka yang berperang atas assobiyah, dan bukanlah dari kalangan kami mereka yang mati dalam keadaan assobiyah”-[hadis riwayat Abu Daud].

Kepada ummat MELAYU yang masih bersikap assobiyyah, ISTIGHFARLAH, kembalilah kepada ajaran Al-Qur’an dan sunnah, khususnya dalam soal assobiyyah ini. Kepada sahabat kami berbangsa Cina atau India, jangan segan dan jangan malu untuk bersama kami dan berkerabat. Sekali kamu suka, 10 kali kami gembira.

Kami tidak ‘sekali-kali’ akan memperkatakan apa yang tidak kami iqra’ (kaji), kami laksanakan dan kami rasai sendiri ‘kebenaran dan kenikmatannya’. Ada terlalu banyak testimoni, namun kami terlalu sibuk untuk memaparkan kesemuanya. Sila ambil masa dan teliti sendiri sebahagian gambar kenangan dari link berikut.

https://www.facebook.com/media/set/?set=a.10151997177632786.1073741826.176792972785&type=3

https://www.facebook.com/media/set/?set=a.10150836724072786.517757.176792972785&type=3

Tidak akan ada ‘sebarang’ ilmu, kefahaman dan hidayah yang akan kita terima jika tiada sedikit pun usaha ke arah itu. Iqra’lah, kajilah, perhatilah, ambillah pelajaran sebanyak mungkin, biarpun dari sekeping ‘gambar’ yang kita lihat. Apatah lagi dari pelbagai kelaku manusia, haiwan dan kejadian alam di depan ‘mata’ kita sendiri. Semuanya itu bakal Allah tanya di kubur nanti.

Salam Perpaduan, Salam 1Malaysia. Selamat berPUASA.

Apresiasi oleh
WARGA PRIHATIN

P/S : Menjawab beberapa komen dari artikel di atas: Jika anda telah mengikuti semua komen, tidak perlulah baca,

• Untuk mereka yang masih berperasangka, kami tiada urusniaga suatu apa pun dengan Mr Fong. Kebetulan salah seorang sukarelawan kami nampak ada papan panjang yg sedang kami perlukan di kilang beliau, lalu bertanya utk membelinya dgn harga murah. Tidak disangka beliau begitu pemurah utk memberinya percuma, sejak itu hingga sekarang.

• Seperkara lagi, memang benar, beliau sangat mempercayai kami, hingga ada konflik besar antara sukarelawan kami dengan pak guard beliau, yang tidak yakin beliau sanggup beri kunci spare lori dan gate kilangnya utk kami masuk pd malam hari dan hujung minggu ketika kilang tutup, tiada pekerja. setelah diakui oleh Mr Fong sendiri, Alhamdulillah akhirnya Guard pun bekerjasama.

• Beliau dan partners juga sangat bermurah hati, sering membelikan air minuman, dan kadang2 makanan ketika melihat ada sukarelawan kami berpanas melakukan kerja meleraikan papan palet dan memuat ke atas lori. Amat sukar dipercayai, tetapi itulah kenyataan.

• Anak – anak Mr Fong akrab dengan anak-anak Warga Prihatin. Berjumpalah mereka di mana sahaja walaupun dikhalayak ramai, mereka akan berpelukan. Kasih Sayang tidak mengenal batas rupa. Yang hendak menampakkan Islam itu indah dan penuh dengan kasih – sayang adalah umat Islam itu sendiri.

• Mr Fong inginkan kesedaran pada anak – anaknya supaya menghargai kehidupan.

• Sedikit tentang isteri Mr Fong. Mrs Fong ini adalah anak kelahiran Sungai Pelek. Membesar bersama dan meraikan Syawal bersama rakan – rakan dan guru – gurunya yang beragama Islam. Seringkali berbasikal ke Bukit Bangkung menziarahi rakan – rakan Melayunya. Kalau kerepek di Bukit Bangkung itulah kegemaran beliau. Kebetulan kampung beliau dekat pula dengan cawangan kami di Sg Pelek.

• Beliau memang sangat merendah diri. Tidak pernah mahu di puji. Itu sememangnya ‘sifat pemberi’ yang Allah dan Rasul galakkan. Namun Warga Prihatin melaksanakan ‘sifat penerima’. Tugas kita menampakkan kebaikan orang agar jadi tauladan, bahan dakwah melalui uswah kepada orang lain.

YAZID MAJID – THE UNSUNG HERO : CERITA KETAATAN ISTERI & ANAK-ANAKNYA

Hari ini kita rehat sikit dari Sains Puasa yang ada banyak nak dikongsi tetapi terbatas betul masa nak menuliskannya. Tangan kanan dan kiri, juga kaki kanan dan kiri (tulang 4 kerat) serta seluruh anggota badan yang lain sedang tergesa-gesa bermain dengan besi, kayu dan konkrit bagi menyiapkan kompleks RPWP (Rumah Pengasih Warga Prihatin) yang sudah 8 tahun dalam pembinaannya.

Di RPWP, semuanya terpaksa dilakukan sendiri dengan tulang empat kerat. Memandangkan hanya kami, lebih kurang 20 orang co-founders (TULANG 80 KERAT) saja yang mengerjakannya. Itu tak termasuk tulang femur founder kita Dr. Haji Masjuki Musuri yang dah hancur patah berganti besi akibat jatuh tangga di fasa pertama pembinaan rumah ini. Itupun beliau masih gagahkan diri dengan status OKU beliau itu, kerja tetap diteruskan walaupun kadangkala pernah sampai 48 jam terus menerus.

Hari ini, fb Warga Prihatin nak paparkan seorang personaliti yang tidak pernah dikenali dalam artikel-artikel kami. Beliau adalah salah seorang yang menjadi tulang belakang RPWP. Hakikatnya, anatomi tulang belakang kita ini pun kita tak nampak kerana tersimpan dalam kulit dan daging. Tapi kita tahu kita bertulang belakang kerana tegaknya kita dan mampunya kita berdiri.

Yazid Abdul Majid merupakan seorang Jurutera Civil, juga kontraktor binaan kelas F. Hidupnya sederhana bersama seorang isteri yang SANGAT TAAT dan bekerja sebagai Senior Engineer di ShinEtsu Shah Alam. Ketaatan isteri beliau sangat tinggi dan dijadikan idola isteri-isteri co-founders yang lainnya.

Pada ketika RPWP merasa ada keperluan untuk membeli sebuah tanah suku ekar di tanah belakang Prihatin sekarang, bagi membesarkan kompleks ini, Yazid hanya pulang ke rumah dan memberitahu isterinya Norhazidah (mesra dipanggil Kak Nor) tentang hasrat itu, lalu dengan pantas Kak Nor bertindak mengeluarkan kotak barang kemasnya dan menyerahkan kepada suaminya, Yazid dan berkata “Simpanan saya semua dah habis untuk membangunakan RPWP, yang tinggal barang-barang kemas ini sahaja kesemuanya, abang ambillah semua”.

Yazid memandang isterinya penuh rasa ‘terharu’ dan berkata “Jika Nor benar-benar ikhlas, abang redha, sekalipun isteri abang tidak memiliki barang kemas lansung dan kecantikan Nor bukan pada barangan itu lagi TETAPI pada akhlak Nor yang sanggup menyerahkan segala yang Nor ada ke Jalan Allah”.

Dijawab oleh isterinya “Saya pun redha, lagipun saya dah tutup aurat sepenuhnya, bila masa nak pakai barang-barang kemas ni lagi? dan abang pun dah pandang akhlak lebih cantik dari barang kemas, nak buat apa lagi ada barang kemas” (sambil tersenyum).

Sebagai Wanita Pantai Timur, barang kemas memang aset berharga. Yazid mengambil kotak itu dan mengambil cincin kahwin mereka berdua dan menyarungkan kembali kepada isterinya dan berkata “Yang ini awak simpan untuk kenangan“. Subhanallah… Setelah di nilai, kesemua barang kemas yang terkumpul itu bernilai lebih RM20,000.

WOWW…kami sendiri di sini tidak menyangka ada seorang yang masih begini hidup atas dunia ini. Maka, barang kemas isteri Yazid Majid menjadi sebahagian harta yang terbenam menjadi sebidang tanah suku ekar yang sedang dibangunkan sekarang dengan tulang 80 kerat kami sendiri.

Kami tak mahu bercerita tentang personaliti Yazid sendiri. JIKA kita kenali isterinya dan kami ceritakan tentang anaknya, MAKA anda semua patut kenal siapa Yazid itu sendiri. Nak kenal kualiti pemimpin, lihatlah kualiti pengikutnya dan itulah yang dipesan oleh Nabi.

Firman Allah mengenai proses penciptaan manusia ini. Surah 90. Al Balad ayat 3-4. “Dan /  demi bapak dan anaknya. Sesungguhnya Kami telah menciptakan manusia berada dalam susah payah.”

Kesetiaan, ketaatan dan pengorbanan Kak Nor itu ditiru tanpa paksaan oleh anaknya Syufaat yang MEMINTA diwakafkan dirinya di RPWP sejak dari tingkatan 1 lagi. SYUFAAT kini TELAH MENAMATKAN Matrikulasi dengan jayanya dan beliau bakal ke IPTA mengikuti program ijazah di Universiti Teknikal Malaysia, Melaka, intake yang akan datang.

Syufaat meninggalkan tempat tidur selesa serta berhawa dingin dan bilik yang private di Rumah batu dua tingkat, ke sebuah dorm di bumbung tingkat 3 Rumah RPWP yang sekadarnya sahaja, tiada bilik private, tiada katil dan aircond, tiada bilik air sendiri. Tiada cuti lagi untuk Syufaat selepas dari itu selain cutinya habis digunakan untuk membantu pembinaan RPWP tanpa disuruh oleh sesiapapun. Hatta, semasa artikel ini ditulis, Syufaat sedang berpanas di bulan puasa ini sedang membuat kerja-kerja formwork konkrit dengan statusnya sebagai seorang siswazah. Itulah rutin Syufaat sejak hari pertama balik dari Matrikulasi kira-kira 2 bulan lepas sampai September nanti dan begitulah seterusnya.

Lebih mengharukan lagi, beliau sendiri telah berikrar untuk kembali ke RPWP selepas habis pengajian tertingginya (insyaAllah PhD) dan akan berkhidmat di RPWP jika diperlukan, walaupun tanpa bayaran. Semuanya atas dasar kesedaran jiwa prihatin, demi memastikan usaha murni ibu bapa di RPWP tidak terbengkalai separuh jalan.

Sekarang…. Anda boleh dah kenal siapa Yazid Majid?

Jika belum, mari kami ceritakan pula siapa bapanya. Allayarham Abdul Majid, Warga Emas yang menyokong kuat kewujudan RPWP berasal dari Kampung Tanjung Rimau Dalam, Melaka. Merupakan seorang imam kampung yang mewakafkan tanah pusakanya untuk dibangunkan sebuah surau kampung. Beliau juga sepanjang hidupnya yang bukannya orang senang (bekerja dengan KTM) tetapi menggunakan tulang 4 keratnya membersihkan surau kampung dan memotong rumput di jalan kampungnya tanpa dibayar satu sen pun.

Hasil dusun Pak majid juga tidak dijual tetapi disedekahkan saja kepada penduduk kampung. Jika anda orang Kampung itu, mesti kenal Imam Majid. Pada beliau, mati kita tak bawa apa-apa. Yang ada masa hidup kalau dapat diberi, kita patutnya beri. Jangan dah mati baru menyesal tak sempat memberi. Pesanan Allayarham juga, jangan tunggu dah kaya untuk mula memberi. Allayarham mesra dikenali sebagai ATUK MAJID di kalangan anak-anak RPWP.

Kisah ‘perginya Atuk Majid meninggalkan dunia ini’ sangat menginsafkan. Beliau siap menyapu rumah, mengundurkan kereta ke tempat yang tidak menghalang laluan masuk ke rumah (rumah kampung kalau undur kereta macam tu seperti ada tetamu akan datang) 15 minit sebelum menghembus nafas terakhir. Beliau juga sempat buang air, mandi dan ambil wudu’ sendiri, kemudian bebaring sebentar menunggu Maghrib dan terus terlena selama-lamanya. Semasa pengurusan jenazah, semua seperti telah tersedia sebelum kematian Allayarham lagi. Subhanallah…

Jika suaminya begitu, isteri Pak Majid juga begitu (Mak Rom). Kak Nor, isteri Yazid Majid mengambil banyak pelajaran dari uswah ‘Isteri Solehah’ yang ditunjukkan oleh Mak Rom (ibu mertuanya) sehingga mampu menjadi orang yang meletakkan kepentingan orang lain melebihi diri sendiri.

Sekarang semua mesti dah kenal siapa Yazid Abd Majid ini dari pengenalan insan-insan yang terkait disekitarnya. Betul tak?

Jika anaknya meminta mewakafkan dirinya di RPWP, isterinya berhabis harta untuk RPWP itu semua terjadi kerana YAZID MAJID telah memberikan segala-gala yang beliau ada termasuk diri dan harta-hartanya kepada RPWP. Kenderaan (2 MPV dan 1 kereta) peribadi yang beliau gunapun akan diserahkan kepada RPWP utk disewakan bila ada permintaan.

PELAJARANNYA.

Jika tidak kerana suami, tidaklah isterinya menjadi sanggup. Jika tidak kerana ibu bapak, tidaklah anak menjadi sehebat itu.

Lagi satu, mungkin ruang ini akan menjadi sepanjang novel cinta jika kami nak ceritakan lagi tentang anak-anak beliau yang lain seperti Sarah Sofiah dan Abdah. Adab sopan mereka Subhanallah…, hanya orang yang tinggal bersama saja mengetahuinya.

Cukup sekadar kami beri sedikit gambaran tentang anak sulongnya, Syafaat yang menang ‘2 tahun berturut-turut ‘Anugerah Sahsiah Tertinggi Peringkat Sekolah’ pada tingkatan 4 dan 5 nya. Kini beliau menjadi ikutan anak-anak lain yang setakat ini masing-masing bertekat untuk saling bahu membahu. Itulah kebahgiaan berkeluarga, keuntungan dan ISLAH dari amal soleh di RPWP.

Selamat membaca. Kongsikanlah kerana individu ini bukanlah seorang yang kaya dan riwayatnya boleh dibaca selalu di suratkhabar. Tetapi hakikatnya, seorang yang lebih kaya dari Bill Gates. Kerana Bill Gates hanya mampu beri 50% kekayaannya kepada orang lain, tetapi Yazid Majid dan Kak Nor mampu berikan kesemuanya 100%.

BELIAU TAKKAN SEKALI-KALI CERITAKAN KISAH PERIBADI BELIAU INI UNTUK LAMBAKAN PUJA DAN PUJI, APATAHLAGI UNTUK MERAYU PROJEK. TAPI RPWP MERASAKAN PERLU ME’RAWI’KANNYA KERANA DUNIA INI PERLUKAN LEBIH RAMAI ORANG SEPERI INI. CUKUPLAH KALAU ANDA SHARE UNTUK MEMBERI INSIPIRASI CERITA INI KEPADA ORANG LAIN DAN AKAN MEWUJUDKAN LEBIH RAMAI INSAN SEPERTI INI.

Mereka tidak kaya, tetapi mereka lebih gembira dari kebanyakan orang kaya.

FIRMAN Allah, surah 8. Al Anfaal 65. “Hai Nabi, kobarkanlah semangat para mukmin untuk berjuang. Jika ada dua puluh orang yang sabar di antaramu, niscaya mereka akan dapat mengalahkan 200 orang musuh. Dan jika ada 100 orang yang sabar di antaramu, niscaya mereka akan dapat mengalahkan 1000 dari pada orang kafir, disebabkan orang-orang kafir itu kaum yang tidak mengerti.”

Ingatlah, berbuat sesuatu secara ikut-ikutan tanpa ilmu adalah larangan Allah (QS:17/36, QS:10/36). Jika kita ingkar (bahasa Arabnya Kafir) akan larangan itu, maka jumlah yang ramai pun tidak akan membuahkan hasil besar dan berpanjangan. Hilang dilaut ibarat buih saja.

Kisah diriwayatkan oleh
WARGA PRIHATIN

Bersambung kisah pada co-founder yang lain pula…

Abid Anak Prihatin.

ISTIQOMAH MENJANA UMMAH GEMILANG.

Di awal sekolah menengah. Beliau mula memerhatikan rutin kerja para pendokong RPWP. Pada masa yang sama mendengar segala perbincangan keluarga besar RPWP, meneliti sikap dan semangat para pendokong RPWP. Ini menyerap di hati beliau dan kesemua anak-anak para pendokong yang lain sehingga turut menanam tekad untuk turutsama menyumbang dengan segala keupayaan yang ada. Turut menanam tekad untuk menyambung usaha murni para pendokong RPWP sebagai generasi pelapis.

Sejak kecil beliau terkenal dengan sifat berjimat cermat, jujur dan ikhlas. Wang saku sekolah dikumpul sehingga melebihi seribu ringgit dalam tabung peribadi beliau. Beliau istiqomah untuk tidak meminta-minta samada pakaian, makanan dan mainan sepertimana kebanyakan anak-anak zaman ini. Setiap kali cuti sekolah beliau akan tetap istiqomah di rumah membantu apa saja kerja bagi meringankan beban ibu bapa di RPWP.

Dapat kita lihat di foto ini, jari beliau berpelaster, malah darah merecik-cerik mewarnai kulit kompang, namun semangat diteruskan. Itulah semangat MENGGALANG dengan ‘blood, sweat and tears’, yang ada dalam jiwa beliau.

Sewaktu Tingkatan 5, beliau memenangi hadiah tunai RM2,000 sebagai JOHAN ‘Peraduan Khat peringkat Nusantara’ anjuran UTUSAN MALAYSIA. Para pemberita terkejut apabila beliau nyatakan akan menyerahkan keseluruhan hadiah tunai itu untuk RPWP. Sebulan selepas itu, kumpulan beliau bersama 3 anak-anak lain mewakili RPWP sekali lagi memenangi hadiah tunai RM1,500 dalam pertandingan AGRORACE di Melaka. Kesemua anak-anak RPWP dalam kumpulan itu sebulat suara turut menyerahkan hadiah tersebut sebagai sumbangan dana pembangunan RPWP.

Ketika anak-anak lain sibuk melancung dan berihat sepuasnya selepas penat belajar menghadapi peperiksaan SPM, beliau istiqomah mengambil peluang untuk menambah kemahiran diri, sama-sama bekerja sebagai buruh binaan, bengkel kenderaan dan pembantu tukang cat kenderaan. Turut sama mendidik adik-adik di RPWP, menguruskan program kem cuti sekolah, mengajar kawad, kompang, silat, PA SYSTEM, Nasyid, dan akademik adik-adik. Di RPWP, beliau terkenal dengan pakar fabrikasi ‘fibreglas’ dan tulisan jawi dan seni khat.

Dengan keputusan cemerlang dalam peperiksaan SPM, beliau melanjutkan pelajaran memasuki Matirikulasi. Masih terbayang betapa sadisnya mengetahui yang beliau membawa pakaian seadanya saja, bahkan ada yang terkena cat dan simen ke kolej.

Kini beliau sedang mengambil kursus Ijazah BioMedic di Universiti Malaya. Sepanjang pembelajaran, beliau istiqomah tidak meminta-minta wang belanja. Dana PTPTN diatur sebaiknya agar cukup sebagai belanja. Berkat disiplin yang di tanam di RPWP, beliau bijak memilih program dan aktiviti di Universiti. Mampu memimpin pelajar dalam persatuan dan tidak terjebak dengan aktiviti negetif yang terlalu banyak waktu ini.

Itulah MOHD ABID BIN MASJUKI. Salah seorang dari anak pengasas RPWP. Tahniah UTIH. Terima kasih atas sumbangan mu dan kami doakan kejayaan selanjutnya.

Hasil pengabdian DI RPWP, Mengagungkan Allah seagung-agungnya. Hari-hari kami baca Fatihah mencari hidayah. Ihdinas Siroot al-MUSTAQIIM – Tunjukki, hidayahkanlah kami kaedah yang harus kami ISTIQOMAHKAN. Siroot al-lazina An’amta Alaihim – Seperti kaedah orang yang telah dapat nikmat atas mereka.

Alhamdulillah mula menampakkan hasil. Nikmat yang tidak boleh didustakan. Nikmat mendapat anak yang Soleh, yang sentiasa menunjukkan Islah, perubahan pembaikan hari demi hari.

INSYAALLAH AKAN KAMI KONGSIKAN BANYAK LAGI BIOGRAFI ANAK-ANAK LAIN SEBAGAI TESTIMONI PENDIDIKAN RPWP dari masa ke semasa.

SILA like, share dan tunjukkan kepada anak-anak kita. Semuga boleh dijadikan contoh yang baik untuk anak-anak lain.

Perkongsian Inspirasi oleh
WARGA PRIHATIN.

DOA MARHAEN BUAT NEGARAWAN

cropped-NAJIB-IMG_0343bbcd.jpgSeluruh Warga Prihatin merasa amat terkesan dengan pertemuan dan perbincangan hati ke hati dengan YAB Datuk Seri Najib Tun Razak, Perdana Menteri Malaysia di pejabatnya baru-baru ini. Sebagai rakyat biasa yang terpinggir di hujung desa, pastinya jemputan untuk pertemuan khusus itu terlalu bernilai buat kami.

Menilai hatibudi YAB DS Najib dalam perbincangan tertutup itu, dapat kami lihat kelembutan hati dan keprihatinan beliau terhadap rakyat, khususnya anak-anak yatim. Cara beliau memanggil dan mengusap kepala anakanda Ali Imran, anak kecil yang bersama kami dengan ‘penuh kasih sayang’ itu amat menyejukkan hati kami.

Di samping sumbangan tunai RM20,000 itu, YAB PM asyik sahaja bertanya apa lagi bantuan yang kami perlu dalam pertemuan itu. Nak diikutkan memang terlalu banyak lagi keperluan kami dan RM20,000 itupun tidak cukup untuk menampung perbelanjaan setengah bulan operasi RPWP. Malangnya tidak tergamak kami menyuarakan suatu apa kerana memang prinsip kami untuk tidak meminta-minta. Dapat peluang bertentang mata dan berbicara hati ke hati pun sudah cukup bahagia bagi kami. Sesungguhnya kebaikan peribadi beliau terhadap anak yatim itu adalah ‘antara ciri utama’ yang boleh kita gunakan dalam menilai baik buruk seseorang insan.

Sumbangan beliau dalam pertemuan khusus itu tidak mendapat liputan media. Itu mungkin baik bagi pihak pemberi agar ia tidak kelihatan seperti tidak ikhlas apabila menyebut-nyebutnya. Namun kami selaku penerima merasa bertanggungjawab untuk memaklumkannya kepada umum. Bagi kami tiada gunanya mewar-warkan kebaikan insan hanya setelah matinya. Semuga dengan ini pelbagai tohmahan dan kutukan terhadap beliau dari mereka yang membenci boleh jadi reda sedikit. Dengan itu bolehlah beliau menjalankan tugas memimpin negara dengan lebih tenang.

 

PM PERLU SOKONGAN PADU TANPA KEPENTINGAN ATAU PREJUDIS

Kita baru sahaja melepasi fasa bahang pilihanraya. Walaupun kemenangan BN agak tipis, namun itulah hakikat yang harus kita terima. Kami berdoa dan menyeru agar segala kekeruhan minda dan bicara lisan semasa pilihanraya dapat dihentikan segera dan para pemimpin kembali menjalankan tugas mengurus negara.

Kepada YAB PM, kami berdoa agar tabah mengharungi apa sahaja cabaran dalam mengurus negara dengan kemenangan yang tipis ini. Perbaikilah apa sahaja kelemahan pihak kerajaan sebelum ini yang telah diutarakan oleh pihak pembangkang. Bersikap adil dan terbukalah kepada semua. Ingatlah bahawa YAB Datuk Seri adalah Perdana Menteri kepada semua rakyat Malaysia, bukan Perdana Menteri UMNO atau BN sahaja.

Ambillah pelajaran dari krisis Tun Mahathir dengan Pak Lah. Selaku rakyat biasa, perbalahan pemimpin tertinggi adalah amat mendukacitakan kami. Tiada yang baharu tanpa ada yang lama. Hargailah jasa-jasa Tun Mahathir yang telah banyak menyumbang kepada pembangunan negara ini sehingga terkenal di seluruh dunia. Ambillah manfaat dari kekentalan semangat dan bernasnya idea Tun.

Jika boleh, ingin kami sarankan agar diwujudkan satu jawatan khusus yang bertaraf Menteri untuk Tun Mahathir sepertimana Lee Kuan Yew di Singapura. Tun boleh dilantik sebagai penasihat rasmi kepada Datuk Seri bagi menghargai jasa dan kepakarannya. Semuga Tun Mahathir sudi menerima dan terus menyumbangkan khidmatnya selagi ada hayat beliau.

Untuk Tun Dr Mahathir pula kami doakan agar terus sihat dan cergas serta dipanjangkan usia. Kami amat menyayangi Tun dan menghargai segala jasa Tun. Sedaya upaya elakkanlah sebarang krisis dengan YAB Perdana Menteri sepertimana yang telah berlaku antara Tun dengan Pak Lah.

Bantulah YAB PM kita dengan apa sahaja pandangan dan idea bernas yang Tun ada. Namun pada masa yang sama, berilah juga Datuk Seri Najib kebebasan untuk mencuba kemampuannya menerajui negara ini. Jika ada sebarang perselisihan, cubalah selesaikan secara tertutup. Sesungguhnya banyak musuh negara sedang menanti perpecahan dan perselisihan yang lebih parah di kalangan kita.

 

KESIMPULAN

Kita semua sebenarnya telah terperangkap dengan Sistem Demokrasi tajaan Barat yang berfalsafahkan Dajjal. Kami telah mengkaji sirah dan sunnah dalam hal ini hingga ke akar umbi. Pemilihan pemimpin yang dibuat melalui sistem demokrasilah yang menjadikan kita beradu domba dan saling bermusuhan. Islam menganjurkan pemimpin dilantik oleh Majlis Syuro Ulamak, lantikan dari atas ke bawah dan bukan sebaliknya. Majlis Ulamak seharusnya kenal dengan pasti pemimpin yang berwibawa dan merekalah yang akan mampu menasihati pemimpin serta menegur khilafnya.

Kami masih berdoa dan akan terus berusaha agar satu hari nanti akan berlaku juga ‘penyatuan semula’ antara watan negara yang telah berpecah belah ini dengan satu hala tuju baru yang diperbaharui agar lebih murni. Janganlah takut membuat islah (pembaikan). Yang penting ia harus ikhlas dan dilakukan atas nama Allah.

Sistem demokrasi hanya memberi kebebasan rakyat yang ramai untuk memilih. Rakyat mungkin tidak mengenali calun yang dipilih dengan tepa terutama bagi calun yang pandai bermuka-muka. Berbagai-bagai kepincangan berlaku setiap kali pemilihan dibuat. Dalam berkempen banyak fitnah serta aib dibuka. Banyak masa, tenaga dan dana diguna dengan sia-sia. Fitnah menfitnah, kutuk mengutuk, ejek mengejek bahkan rasuah politik juga berleluasa. Oleh itu, yang bertanding dan yang memilih amat sukar dikenalpasti tahap keikhlasannya.

Selepas dipilih, maka pemimpin yang tadinya lemah lembut dan merendah diri seperti tempoyak yang dicicah timun akan bertukar menjadi diktator yang amat keras seperti durian. Segala-galanya akan diputuskan mengikut kehendak nafsu dengan segala kuasa yang ada. Pandangan rakyat dan pemimpin masyarakat sering diabaikan begitu sahaja.

Mari kita ubah budaya dan fenomena ini. Dalam keadaan kemenangan yang tipis ini, berilah peluang kepada rakyat dan pembangkang untuk turut membantu. Janganlah kita putuskan semua perkara sendiri-sendiri. Jika kita beri peluang kepada semua orang untuk memberi pendapat dan menegur dengan berhemah, maka kita akan jadi lebih kuat. Samada baik atau buruk hasil perlaksanaannya nanti, tentu semua pihak akan sama-sama bertanggungjawab dan berpuas hati.

Akhirnya kami juga menyeru agar pemimpin dan pengikut parti pembangkang atau mana-mana pihak yang kurang suka kepada kerajaan sekarang agar lebih bersikap terbuka dan berlapang dada. Boleh sahaja menegur kelemahan atau keburukan tetapi janganlah sampai menghina. Boleh sahaja memberikan saran, namun harus ada tolak ansur. Janganlah yang baik juga kesemuanya dibangkang.

Semuga doa kami diterima Allah dan seruan kami diterima segenap lapisan manusia di bumi tanah air tercinta ini.

Doa dan Seruan marhaen,

WARGA PRIHATIN

Kisah Kesusahan Hidup Pengasas RPWP Jadi Iktibar Untuk Anak-anak Prihatin

PENGALAMAN DI SEKOLAH RENDAH

Dari hujung desa terpencil, Kampung Paya Besar, beliau BERJALAN KAKI sejauh 20 km pergi dan balik dari Sekolah Rendah Kampung Melayu Raya, Segamat. Perjalanan beliau bermula dari menyusuri jalan balak di celah belukar, seterusnya melalui jalan tanah merah berdebu dan selut, meredah 12 bukit dan paya, merentasi 2 desa dan 2 estate getah tua dan kelapa sawit muda. Sewaktu darjah 5 baru beliau mula berbasikal.

Beliau harus bertolak gelap pagi dan pulang meredah terik mentari petang. Kadang kala terpaksa mengharungi hujan ribut sendirian. Minum air parit dan sungai menjadi biasa baginya buat penghilang dahaga.

Beberapa anak sekampung yang sebaya ke sekolah yang sama samada naik kereta sewa atau tidak ke sekolah sama sekali. Dalam kesusahan itu beliau berjaya menjadi pelajar terbaik sekolah beliau dalam Ujian Penilaian Sekolah Rendah. Beliau juga berjaya sebanyak 7 kali menjadi johan qari tilawah al-Quran di peringkat daerah dan berjaya 3 kali masuk pertandingan ke peringkat negeri.

PENGALAMAN DI SEKOLAH MENENGAH

Dari tingkatan 1-3, beliau terpaksa mengayuh basikal sekitar 45 km setiap hari. Ini kerana beliau terpaksa, berulang-alik ke bandar Segamat untuk menghantar bekalan makanan buat kakak beliau di asrama sekolah Arab di Kg Gubah, atau membantu urusan keluarga di bandar dalam perjalanan ke Sekolah Menengah Datuk Bentara Dalam. Balik dari sekolah menengah, beliau harus mengulangi perjalanan mengayuh basikal lagi ke sekolah Agama di Kg Melayu Raya.

Di sebelah malam, beliau sering berbasikal sejauh 20 km lagi, meredah kegelapan untuk belajar ilmu persilatan di ladang Labis Baru. Setiap bulan Ramadhan beliau terpaksa mendampingi ayahnya menjadi bilal Terawih. Bahkan beliau sering tidur di Masjid sepanjang Ramadhan untuk mencari “LailatulQadar’, biarpun terpaksa bersahur dengan lebihan juadah mureh atau mi segera.

Wang Biasiswa Kecil Persekutuan berjumlah RM20 sebulan tidak beliau sentuh dari tingkatan satu hingga ke tingkatan 5. Selepas SPM beliau serahkan wang terkumpul untuk perbelanjaan keluarga sepenuhnya.

Di setiap cuti hujung tahun, bermula dari darjah 6 lagi, beliau sudah menjadi buruh kasar di estate berdekatan melakukan pelbagai jenis kerja sebagai penggali parit, penyembur racun, pemotong buah & pelepah sawit serta menoreh getah. Beliau juga pernah menumpang lori balak, sebelum lebuhraya Kuantan-Segamat siap hanya untuk bekerja sebagai penebas belukar di Karatong, Pahang bagi mencari wang belanja persekolahannya.

Hasilnya, daripada 10 pelajar aliran sains yang mendapat grade 1 SPM tahun 1979 di sekolah beliau, 8 darinya adalah pelajar CINA dan hanya 2 pelajar MELAYU, dan beliau adalah seorang daripadanya. Di samping aktif sebagai qari Tilawah al-quran, beliau turut menjadi komanden kawad Persatuan Bulan Sabit Merah (PBSM) mengetuai 350 ahli dan aktif juga di beberapa persatuan sekolah.

Dari 10 adik-beradik, beliau adalah satu-satunya ahli keluarga yang berjaya melangkah ke Universiti dan menempa kejayaan selanjutnya bagi membela insan lain. Begitu juga daripada kurang 10 rakan sebaya dari kampung terpencil itu, hanya beliau yang mampu meniti ke Menara Gading.

AWAL KERJAYA

Setelah 2 tahun makan gaji dengan syarikat Multinasional, beliau menubuhkan syarikat sendiri & menjelajah ke serata dunia dengan kepakaran yang ada untuk membela adik beradik yang tidak ke Universiti agar semua dapat turut merasai kejayaan beliau. Kini adik beradiknya hidup senang.  Beliau pula mengabdi diri, mewakafkan segala hasil kesenangan yang beliau capai, menjadi buruh sukarela tanpa gaji di RPWP.

Bermacam-macam bidang perniagaan termasuk bidang pembuatan serta impot dan ekspot telah beliau jalani, termasuk membuka beberapa cawangan di luar negeri. Sering beliau mengikuti pameran dan jualan promosi produk keluaran beliau di dalam dan luar negara bersama MATRADE. Kejayaan beliau sering menjadi bahan tulisan akhbar sepenuh mukasurat dan rencana TV.

MENYUSUR JEJAK

Anak-anak RPWP telah dibawa menziarahi kampung halaman beliau dan masing-masing ingin mencuba berjalan kaki menyusuri laluan perjalanan beliau ke Sekolah Rendah Kg Melayu Raya. Malangnya mereka hanya mampu berjalan setakat 20% jarak perjalanan saja. Bakinya harus diteruskan dengan kenderaan. Begitulah gambaran keperitan yang pernah dilaluinya.

Itulah pengalaman getir kehidupan yang dilalui oleh pengasas RPWP, Dr Hj Masjuki Mohd Musuri. Beliau telah melawan ujian hidup sejak kecil lagi.

Bapanya seorang suku JAWA, bertugas sebagai bilal kampung, guru silat, guru kompang, guru marhaban, berzanji dan al-Quran, seorang peneroka tanah, penebang hutan, tukang rumah dan tukang gunting rambut sambilan.

Ibunya juga seorang wanita JAWA, yang menjadi bidan Kampung, juga tukang urut yang cekal dan pemurah. Beliau banyak mengambil anak angkat dari kalangan asnaf, juga menjadi bilal wanita dan guru al-Quran wanita di desa itu.

Rumah asal beliau berupa rumah kayu bertanggam, tiang kayu bulat, berlantaikan tanah liat di dapur dan lantai kayu belah bahgian lantai atasnya. Dinding rumah dari kulit kayu dan beratapkan rumbia.

Untuk makanan harian, keluarga beliau harus cucuk tanam dahulu. Ikan sebagai sumber protin harus tangkap di tengah paya. Buah harus dipetik di hutan. Beliau belajar dengan pelita minyak kerana desa itu tiada bekalan letrik. Beliau mandi dan minum dari air telaga yang berlumut kerana tiada bekalan air paip.

Terlalu banyak untuk dikongsikan. Mungkin sebahgian foto ini mampu meneruskan penceritaan.

Pelajaran yang kami dapati, kejayaan beliau mengharungi kepayahan itu menjadikan beliau insan yang sangat prihatin, kreatif, berani, mandiri dan tidak gusar berhadapan dengan kesusahan. Lebih penting lagi, pengalaman itu mampu dijadikan motivasi kepada anak-anak di RPWP agar TIDAK MUDAH MENGALAH dan merasa lemah mengharungi kehidupan yang penuh dengan pelbagai pancaroba. Pengalaman itu jugalah yang memberi kekuatan dan inspirasi kepada kesemua pengasas bersama RPWP ini.

Semuga kisah ini juga boleh dijadikan motivasi kepada para ibu bapa, khususnya dalam soal memanjakan anak dengan pelbagai kesenangan hidup, juga pelajaran buat anak-anak yang mungkin sedang menghadapi kesukaran hidup.

Yakinlah, “Di mana ada kemahuan, Di situ ada jalan”.

Perkongsian oleh
WARGA PRIHATIN

8 Tahun Berlalu

8 TAHUN DAHULU kami hanya sekadar IDEA. Masih peringkat air liur tapi belum jadi barang. Ketika itu seorang doktor veterinar yang terkenal dengan perniagaannya, Dr. Hj Masjuki Hj Mohd Musuri melepaskan segala kekayaan yang beliau ada untuk idea penubuhan sebuah SAMPEL KOMUNITI yang meletakkan pembangunan sahsiah dan insaniah sebagai keutamaan.

Sebuah banglo, 2 buah unit rumah teres berkembar atas sebidang tanah suku ekar, 2 lot tapak banglo di pinggir Putrajaya, beberapa buah kereta, lori, van, segala stok barangan/peralatan dari 2 minimarket, sebuah restoran, juga beberapa buah motorsikal termasuk sebuah ‘superbike’ kesayangan beliau serta keseluruhan simpanan tunai di bank habis dilabur leburkan untuk pencetusan idea “gila” itu.

Lebih besar dari semua itu ialah beliau sendiri mewakafkan diri di RPWP sehingga ke hari ini sebagai sukarelawan sepenuh masa, menjadi buruh binaan dan Pengetua tanpa gaji.

Sebatang tulang peha (femur) beliau kini berganti besi akibat hancur semasa jatuh dari sigai di tapak rumah semasa memasang bumbung foyer RPWP. Beliau menerima sahaja keadaan sebagai OKU kekal tanpa sama sekali memikirkan untuk berundur.

Isteri beliau, Cikgu Shakirah juga turut mewakafkan diri sebagai penjaga dan pendidik sepenuh masa, mengorbankan privasi hidup dalam rumah sendiri. Beliau meredhai rumah dan keseluruhan kawasan itu menjadi RUMAH PENGASIH WARGA PRIHATIN yang berstatus umum. Tiada lagi privasi yang sering didamba oleh seorang isteri.

Mereka semua duduk bersama di rumah yang sama, naik kenderaan yang sama, makan makanan yang sama dengan anak-anak asnaf dan yatim. Tatkala berlaku kekurangan makanan dan pakaian, anak-anak malah didahulukan.

Pengasas Rumah Pengasih Warga Prihatin ini tidak berkempen untuk menarik 19 orang lain menyertainya. Beliau hanya memberi uswah yang tak akan mampu menarik sesiapa jika sekadar digambarkan dengan kata-kata. “No talk can convince, but the DO will”.

Maka kesemua co-founder yang lain juga lambat laun turut mewakafkan apa yang mereka ada secara berdikit-dikit hinggalah keseluruhannya.

PERINGKAT AWAL RPWP 2005

Orang ingat kami gila kerana sebuah banglo dan 2 teres berkembar setingkat kami satukan dan naikkan strukturnya menjadi 3-4 tingkat. Siang malam kami bergotong royong demi menyediakan keselesaan anak-anak asnaf & yatim kami.

Ada juga orang tuduh kami membuat ajaran sesat kerana kurang percayanya mereka dengan komitmen yang luarbiasa kesemua pengasas-pengasas bersama RPWP yang bekerja tanpa gaji malah melaburkan gaji yang ada utk RPWP. Hanya bermodalkan Darah, keringat dan airmata (yang kadangkala bergenang dek fitnah yang dilontarkan sebegitu).

Tiada kontraktor yang sanggup melakukan kerja binaan yang menggunakan sepenuhnya bahan terbuang, menyambung besi-besi lusuh dari sependek 4-6 inci, kayu-kayu dari buangan bangku sekolah, juga kayu palet kilang kaca yang disumbangkan oleh seorang Taukeh Cina, plywood bekas konkrit, bata serta pavement terbuang dan sebagainya.

Kerja harus dilakukan dengan hati-hati kerana bangunan terus digunakan menempatkan anak-anak walaupun bumbungnya dibuka, Lebih dari itu tiada kontraktor yang sanggup kerja tanpa bayaran.

Masih teringat lagi sindiran seorang ustaz sebuah Sekolah Agama. Beliau mengatakan kami gila apabila dikhabarkan bangku yang mereka buang mahu kami gunakan untuk membina RUMAH.

Tetapi ALLAH MAHA MENGETAHUI….

Alhamdulillah, semuanya telah berlalu. Harta yang diwakafkan oleh para pengasas tidak berkurang. Kini kami sudah berjaya membeli suku ekar lagi lot tanah bersebelahan tapak yang ada sekarang.

Dahulu tidak pernah orang peduli, tapi kini RPWP telah berjaya mendapat peduli dari pelbagai pihak sehingga dari ChannelNews Asia dari Singapura yang melayakkan WARGA PRIHATIN dalam program ASEAN OF THE YEAR dan beberapa orang jurnalis dalam negara dan luar negara sehingga sejauh Stockholm yang hadir untuk mendokumenkan kerja “gila” kami 20 orang ini.

Bukan sekadar kami 20 orang sahaja, tetapi dicampur dengan isteri, juga anak-anak kami yang digaulkan menjadi 1.

Perhatian juga telah diberikan sehingga ke peringkat pemimpin wakil rakyat dari ADUN Bangi dan EXCO Kebajikan dari parti PAS dan juga perhatian diberi sehingga ke peringkat Perdana Menteri Malaysia tanpa kita berpartisan. Jiwa-jiwa PRIHATIN 1Malaysia dari pelbagai bangsa, agama, peringkat umur dan status sosial sudah ramai yang peduli dan turut menghayati kerja buat ini sejak 2007 lagi. Alhamdulillah.

Darah kita bukankah sama merah walaupun fahaman politik kita ada berbeza? walaupun kaum kita berbeza? walaupun agama kita berbeza? Mengapa harus di diskriminasikan?

KONSEP GAULAN TANAH, TEMBIKAR & PENYATUAN

Dahulu, sebelum visi 1Malaysia diwar-warkan, kami percaya integriti kaum dan perpaduan masyarakat tidak berlaku dengan hanya meletakkan mereka di satu bekas yang sama, ibarat 3 jenis tanah liat kering yang kotor dan MUDAH HANCUR BERDEBU apabila diinjak-injak manusia. Akan masih nampak kelainan warna DAN RUPA antara satu dengan yang lain.

Untuk menyatu, kami renjis dengan air dahulu untuk melembutkannya. kami GAUL & GUMPALKAN (Surah Al-Alaq) menjadi SATU WARNA & SATU JENIS.

Kemudian kami BENTUK ia menjadi bentuk-bentuk yang kami mahukan. Selepas terbentuk dalam penyatuan itu, PEMBAKARAN AKAN MEMBUAT KAMI LEBIH KUAT DAN LEBIH KERAS sekeras tembikar sehingga boleh dijadikan penebat haba di badan kapal angkasa NASA yang berulang-alik. Lebih diBAKAR (diuji),  ia jadi LEBIH MENYATU…LEBIH KUAT LAGI.

Itulah fahaman kami dalam konsep 1Malaysia, jauh sebelum motto 1Malaysia dilancarkan oleh YAB Perdana Menteri semasa beliau mengambil alih Putrajaya. Jika ada masa nanti, kami akan ceritakan lebih terperinci tentang PENYATUAN KONSEP TEMBIKAR ini kepada semua. Mana tahu, YAB PM sudi untuk juga terinspirasi dengan kaedah alam ini, kita juga yang untung jadi rakyat Malaysia yang KUAT.

8 Tahun bukan waktu yang singkat. Gaulan yang berputar itu mampu mengeluar asingkan batu batu (kepala batu) dari golongan tanah liat yang boleh dicanai.

Bukan jumlah yang kami cari, tetapi dengan tulang 4 kerat keseluruhan co-founder & founder yang SOLID dan tidak berbelah bahagi yang menjadikan RPWP bertahan sehingga ke hari ini,  WALAUPUN tanpa menyebarkan tabung derma, membuat surat rayuan sumbangan atau apa-apa jenis permintaan kepada awam ataupun kenamaan tertentu.

Kami angkat dan galang sendiri dengan tulang 4 kerat, dengan berikat perut, dengan menahan tidur, dengan darah yang mengalir, dengan keringat yang tumpah. Tetapi kami puas, kerana matlamat kami tercapai…

GUMPALAN itulah yang telah menghasilkan “Tembikar” yang solid yang semakin kuat bila dibakar.

Begitu juga gumpalan isteri-isteri kami dan anak-anak kami yang menjadi penyokong kepayahan dan perjuangan kami membela mereka, BERSAMA anak-anak asnaf & yatim sekaliannya.

Gumpalan ini juga….telah menjadikan keseluruhan orang di bawah  naungan RPWP…

BERSATU DENGAN TEGUH. ATAS DASAR PERSAHABATAN & PERSAUDARAAN. BUKAN KERANA LABA DINAR DAN HARTA, PANGKAT ATAU NAMA.

Alhamdulillah… BERKAT ISTIQOMAH, Allah telah berikan kami nikmat terbesar yang pernah kami dambakan selama ini. Nikmat yang telah dirasai Rasulullah SAW dan para sahabat sehingga sanggup berkorban harta dan diri bahkan meninggalkan kampung halaman demi NIKMAT itu.

iaitu…

PERPADUAN. PERSAUDARAAN, KASIH SAYANG… ALHAMDULILLAHIROBBILAALAMIN.

Artikel oleh
WARGA PRIHATIN

Puisi Pilu Buat Allahyarham Khairi – Al-fatihah

Puisi untuk sahabat. Tak dapat nak bendung rasa melihat seorang yang mewakafkan diri dan seluruh hartanya ke Rumah Pengasih Warga Prihatin semenjak rumah itu ditubuhkan dari tahun 2005 lagi. Meninggalkan kerjaya selesa dan terus mewakaf diri sebagai fakir yang berusaha keras. Bukan fakir yang berlingkar malas. Berkhidmat tanpa gaji, malah harta yang ada terus dilabur kepada pembangunan generasi di Rumah Prihatin.

Aku sendiri menggeleng kepala sambil airmata menitis, rupanya…ada lagi insan seperti ini.

Khairi bin Anuar sudah tiada apa lagi nak ditinggalkan kecuali jasanya. Beliau mengalami masalah hernia yang sangat serius sehingga menyebabkan paru-paru menjadi lemah dan jantung menjadi terlalu lemah disebabkan sedikit kebocoran pada injap. 4 tahun berulang alik ke Hospital Serdang, PPUM dan Hospital Selayang tetapi masih belum nampak ada ikhtihar yang mungkin.

Saya dapat rasakan, kini hanya doa mampu memberikan satu magik. Mungkin ada doktor-doktor yang tidak meletakkan beliau pada senarai keutamaan. Tetapi jika anda letakkan seorang Perdan Menteri dengan insan ini, pasti saya pilih untuk selamatkan insan yang sanggup berhabis-habisan untuk orang lain dengan segala apa yang ada pada dirinya termasuk dirinya sendiri.

Nilai baik seorang manusia tidaklah dikira dengan kekayaan bergaji sejuta menyumbang seribu ringgit, tetapi insan ini berpendapatan seribu ringgit menyumbang keseluruhannya.

Ya Allah, sampaikanlah doaku ini sehingga dibaca oleh pakar cardio, pakar bedah, pakar bius, pakar-pakar yang membaca agar mampu dicuba sedaya yang ada.

Khairi bukannya darah daging saya, tetapi dia sahabat saya dan saya tak rasa ada ramai orang begini atas dunia. Jika pergi seorang ini, mungkinkah mukhlis seperti ini akan sukar dijumpai lagi.

Dalam dingin petang dan masih diperkarangan hospital ini, lalu aku karangkan satu nukilan rasa untuk sahabat yang setulus ini. Puisi ini, aku karang untuk Khairi, sahabatku…sahabat Prihatin.

PUISI & DOA UNTUK SAHABAT

Kini kau terlantar tiada upaya
Setelah hayat kau beri pada yang tiada…
Yang tiada ibu dan juga bapa
Yang tidak mampu dan kurang upaya
Kau taburi jasa tak kenal siapa
Sedari pertama kita berjumpa
Dalam sakit juga sihat selesa
Kau jaga anak Prihatin tanpa dibayar apa
Hanya redha Allah yang kamu damba
Kamu tinggalkan kerja yang selesa
Di rumah pengasih warga prihatin kau tabur jasa
Di rumah itu kau labur usia

Kiranya kali ini pertemuan kita yang akhir
Kami doa redha Allah beserta takbir
Seorang insan sehebat kau yang fakir
Kefakiran dipilih kerana kau benci kikir

Fakirmu kepada Allah kau mengabdi
Pengambdian yang kekal abadi
Hingga hari ini kamu ditangisi
Kami redha jika kau pergi
Sebagai mujahid menolak duniawi
Kelak menunggumu Si Bidadari

Bertahanlah dengan semangatmu yang jitu
Jika kau terlepas dari sengsara itu
Jadilah kau hebat tak pernah lesu
Walau badai datang berlalu
Kau tetap utuh berdiri di situ
Sebagai pembela anak bangsamu
Khairi Anuar kami redha denganmu

Jasamu tetap tidak kami lupa
Walau seribu tahun tak pernah kami leka
Menerus juangmu mendidik anak bangsa

Anak-anakmu di Rumah Prihatin

Nukilan pilu

Saiful Nang
Warga Prihatin
Hospital Serdang

 

Update: 5 Jun

Alfatihah untuk sahabat. Khairi Anuar mungkin tidak dikenali tetapi beliau antara individu yang paling ikhlas kerana beliau mewakafkan segala harta dan dirinya untuk pembangunan Rumah Pengasih Warga Prihatin. Beliau tinggalkan kerjayanya dan mengabdi tak bergaji di Rumah kami ini walaupun ketika sakitnya. Ternyata kesakitan itu sering kalah dilawan arwah, cuma kini arwah akur dengan ketetapan Ilahi yang telah menetapkan ajalnya. Cuma khidmat beliau tidak panjang, Khairi Anuar menghembuskan nafas terakhirnya sebentar tadi di kampungnya di Felda Jelai.

Beliau ialah bapa kepada anak-anak Warga Prihatin dan pemergian beliau satu keberangkatan yang kami bakal rindui. Cerita keikhlasan beliau akan tetap terus jadi monumen lambang keikhlasan manusia era baru dan bakal jadi cerita keturunan sehingga 1000 tahun lagi.

Al-Fatihah untuk sahabatku. Semoga tenteram kamu di sana.

WARGA PRIHATIN

Co-Founder RPWP selepas bekerja keras

Antara muka-muka lebam co-founders overtime gotong royong di Rumah Pengasih Warga Prihatin sampai pagi. Puas hati mission accomplished dan tidak sesudu simen pun terbazir selain dikutip yang jatuh agar tiada sesen pun harta anak yatim dan asnaf yang kami sebagai pengurus-pengurusnya bazirkan. Kebanyakan co-founder ini adalah dari golongan professional seperti kontraktor, pensyarah, taukey stesyen Petronas,jurutera, banker, ustaz, fotografer, doktor dll.We just love to set our mind together constructing RPWP by our own hands since 7 years ago on daily basis as a companion (sahabat). Yes…it have been 7 years now. For those half-hearted people or even those who just give 99% will never stand that long. We must give minimum 100% to be consistently thereWARGA PRIHATIN

Nurhani Membentuk Jiwa Prihatin

nurhaniAnakanda Nurhani Masjuki terpaksa mengorbankan privacy beliau, selaku anak pengasas dan pengetua RPWP.

Beliau terpaksa berkongsi ayah kandung bersama anak-anak asnaf yang lain, juga sama-sama makan minum, belajar, bersekolah bersama mereka tanpa sedikitpun double standard. Beliau juga turut sabar membantu ibu menjaga kakaknya seorang OKU DownSyndrome.

Seperti anak-anak yang lain, Nurhani tidak terlepas dari ikut berpuasa sunat isnin khamis. Di sekolah Nurhani sibuk dengan tugasan pengawas dan ko-kurikulum. Pelbagai program pendidikan yang padat di RPWP juga tidak menggugat beliau.

Nurhani tetap unggul di bidang akademik. Beliau telah memenangi ANUGERAH EMAS (Tahap tertinggi peringkat sekolah beliau), juga turut memenangi anugerah Markah tertinggi beberapa subjek di Sekolah Kebangsaan dan sekolah agama.

Bukan itu saja, Lebih Istimewa lagi apabila beliau mengikuti jejak ayah dan abang-abangnya. Beliau telah menyerahkan hadiah KEJAYAAN ANUGERAH EMAS berjumlah RM300 serta hadiah basikal baru yang dikurniakan oleh pihak PIBG itu kepada RPWP untuk digunakan oleh anak-anak asnaf yang lelaki.

Beliau bercita-cita untuk menjadi seorang Doktor perubatan, pengkhususan bidang sakit puan bila tiba waktunya nanti. SYABAS anakanda Nurhani. Doa kami tetap mengiringi mu.

Pelajaran :
Mengurangi kelebihan dan kemewahan hidup, MENGGALAKKAN anak bergaul dengan para asnaf dan anak yatim walaupun dalam serba kekurangan sambil memerhatikan kerukunan hidup jemaah ibu bapa pendokong berjaya memberi kesedaran dan motivasi tertinggi untuk pembinaan akhlak dan sahsiah anak-anak.

ALHAMDULILLAH.

Hasil pemerhatian

WARGA PRIHATIN

1Malaysia – Chinese New Year Bersama Heng Glass

Puchong – 1 Feb 2011

Sudah lama niat Prihatin ingin berkongsi cerita menarik ini tapi kesibukan semua sukarelawan tidak mengizinkan kami berbuat begitu.

Pada tarikh tersebut di atas, keluarga Mr Fong dan seluruh kakitangan Heng Glass yang telah menaja papan untuk pembinaan Rumah Prihatin telah mengadakan majlis khas sempena Chinese New Year. Ia di adakan beberapa hari sebelum ketibaan Chinese New Year. “saya mahu menyambut New Year tahun ini bersama Warga Prihatin terlebih dahulu, sebelum pulang ke kampung menyambutnya bersama sanak saudara” , ujar Mr Fong.

Dalam majlis khusus di perkarangan kilang Heng Glass itu, seluruh Warga Prihatin diberi keistimewaan dengan jamuan pelbagai juadah. Kami  turut menyumbangkan pelbagai persembahan termasuk silat, nyanyian ‘Kong sikong sili’, ‘We are the world’ dll. Bapa Mertua Keluarga Mr Fong dan para direktor syarikat turut menyanyikan lagu melayu asli dengan penuh keceriaan  sebagai tanda penjiwaan muhibbah dan keperihatinan.

Alangkah indahnya hidup ini bila di penuhi dengan rasa kasih sayang dan saling hormat menghormati antara kaum, antara agama tidak mengira lapisan umur dan status sosial masing masing.

Semuga wawasan 1Malaysia yang telah lama di established kan oleh Warga Prihatin ini dapat menunjang kejayaan wawasan 1Malaysia dan satu dunia satu bangsa. Biarlah perbezaan agama dan bangsa kita gunakan untuk kebaikan, untuk membanyakkan cetusan, tidak sekali kali kita gunakan untuk mencetuskan kemusnahan.

Sila buka menu Galeri foto Mac 2012 jika anda ingin mendapatkan gambaran jelas melalui foto secara keseluruhan mengenai majlis ini.

Wassallam.

RENCANA RPWP DI RANCANGAN ASIANS OF THE YEAR TV SINGAPORE