image_pdf
All posts by ADMIN

Mabuk, Rogol, Bunuh Satu Matarantai Jenayah Remaja…

Pelajar Tingkatan 4 Mati Dirogol & Dibunuh Kejam

February 26th, 2012 0 Comments Dalam Negeri, Jenayah

http://www.hmetro.com.my/myMetro/articles/Dibenamdalamkolah/frontpage.jpg

Seorang pelajar perempuan berusia 16 tahun ditemui maut, dipercayai dirogol sebelum kepalanya dibenam di dalam kolah di bilik air rumahnya di Taiping, petang kelmarin.

Mayat pelajar tingkatan empat Sekolah Menengah Kebangsan (SMK) Dato’ Wan Ahmad Rasdi (SMKDWAR) itu ditemui adik lelakinya dalam keadaan kepala dan seluruh badan dalam kolah selain cedera parah di kepala akibat dipukul benda keras.

Difahamkan, ketika kejadian, mangsa seorang diri di rumah sebelum kediamannya dimasuki individu tidak dikenali yang kemudian cuba merogol dan mencabul mangsa sebelum dia dibunuh.

Dalam kejadian jam 4.30 petang di Batu 9, Jalan Trong, Changkat Jering, mangsa dikenali sebagai Nurul Aien Mohd Saimon ditemui maut oleh adik lelakinya yang baru pulang dari rumah neneknya, 300 meter dari tempat kejadian

Ketua Polis Daerah Taiping, Asisten Komisioner Yusuf Mohd Diah berkata, pihaknya menerima panggilan kecemasan daripada penduduk kampung jam 4.30 petang.

 

Kes bunuh Nurul Aien selesai

March 3rd, 2012

Polis yakin kes pembunuhan kejam Nurul Aien Mohd Saimon, 16, yang ditemui mati dengan kepala dan separuh badan terendam dalam air kolah dipenuhi air di bilik mandi rumahnya, pada 24 Februari lalu, selesai susulan penahanan seorang remaja di Pulau Pinang, semalam.

Ketua Polis Daerah Taiping, Asisten Komisioner Yusuf Mohd Diah, berkata suspek berusia 17 tahun itu ditahan di Tasik Gelugor, Seberang Prai, kira-kira jam 4 pagi.

Katanya, suspek yang membantu perniagaan keluarganya tinggal berhampiran rumah mangsa dan mengenali remaja wanita terbabit.

“Polis menemui telefon bimbit mangsa pada suspek sebaik dia ditangkap. Suspek juga pernah terbabit dengan kes jenayah lampau mengikut Seksyen 324 Kanun Keseksaan (KK) iaitu mendatangkan kecederaan kepada orang lain, kira-kira satu setengah tahun lalu.

“Berikutan tangkapan ini, kita percaya kes bunuh ini dapat diselesaikan walaupun kita masih menjalankan siasatan lanjut mengenai motif sebenar pembunuhan itu,” katanya pada sidang media, di sini, semalam.

Suspek terbabit dipercayai lari dan menyembunyikan diri di Pulau Pinang selepas kejadian pembunuhan itu.

Yusuf berkata, polis mempunyai keterangan cukup bahawa suspek terbabit dalam kes bunuh berkenaan.
Katanya, suspek direman selama seminggu dan disiasat lanjut mengikut Seksyen 302 Kanun Keseksaan kerana membunuh.

“Dua lagi remaja yang ditahan sebelum ini tiada kaitan dengan kes berkenaan dan sudah dibebaskan,” katanya.

Akhbar sebelum ini melaporkan seorang ibu tunggal tidak menyangka anak perempuannya berusia 16 tahun yang ditinggalkan berseorangan dibunuh kejam, dipercayai cuba dirogol dan dicabul di rumah mereka di Kampung Batu 9, Jalan Trong, Changkat Jering.

Nonri Musa, 40, yang ketika kejadian menghadiri mesyuarat Persatuan Ibu Bapa dan Guru (PIBG) Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Datuk Wan Ahmad Rasdi, hampir pengsan melihat mayat Nurul Aien yang separuh badan termasuk kepala terendam dalam kolah dipenuhi air, manakala kakinya terjuntai keluar.

Jika Kita Rasa Allah Yang Ghaib Itu Tiada, Baca Kisah Benar ini…

Gadis Biadab Mati Sejurus Selepas berkata … ‘Jika Islam Itu Benar, Tempatkan Bilikku Di Neraka’

February 10th, 2013

Pada suatu hari, seorang gadis yang terpengaruh dengan cara hidup masyarakat Barat menaiki sebuah bas mini untuk menuju ke destinasi di wilayah Iskandariah. Malangnya walaupun tinggal di bumi yang terkenal dengan tradisi keislaman, pakaian gadis tersebut sangat menjolok mata.Bajunya agak nipis dan seksi hampir terlihat segala yang patut disembunyikan bagi seorang perempuan daripada pandangan lelaki ajnabi atau mahramnya..

Gadis itu dalam lingkungan 20 tahun. Di dalam bas itu, ada seorang tua yang dipenuhi uban menegurnya: “Wahai pemudi! Alangkah baiknya jika kamu berpakaian yang baik, yang sesuai dengan ketimuran dan adat serta agama Islam kamu, itu lebih baik daripada kamu berpakaian begini yang pastinya menjadi mangsa pandangan liar kaum lelaki…. ” nasihat orang tua itu.

Namun, nasihat yang sangat bertetapan dengan tuntutan agama itu dijawab oleh gadis itu dengan jawapan yang mengejek: “Siapalah kamu hai orang tua? Adakah kamu cuba nak ingatkan aku supaya menutup aurat sepenuhnya sedangkan bapa kandungku sendiri tidak pernah menasihatiku?Apakah kamu mahu aku berpakaian menutup aurat sedangkan aku masih mahu bebas menayangkan tubuh badan ku di khalayak ramai?Apakah di tangan kamu ada anak kunci syurga? Atau adakah kamu memiliki sejenis kuasa yang menentukan aku bakal berada di syurga atau neraka?”

Setelah menghamburkan kata-kata yang sangat menghiris perasaan orang tua itu, gadis itu tertawa mengejek panjang. Tidak cukup setakat itu, si gadis lantas cuba memberikan telefon bimbitnya kepada orang tua tadi sambil melafazkan kata-kata yang lebih dahsyat. ” Jika ISLAM itu BENAR, tempatkan bilikku di Neraka, Ambil handphone ku ini dan hubungilah Allah serta tolong tempahkan sebuah bilik di neraka jahanam untukku,” katanya lagi lantas ketawa berdekah-dekah tanpa mengetahui bahawa dia sedang mempertikaikan hukum Allah dengan begitu biadab.

Orang tua tersebut sangat terkejut mendengar jawapan daripada si gadis manis. Sayang sekali, wajahnya yang ayu tidak sama dengan perilakunya yang buruk. Penumpang-penumpang yang lain turut terdiam malah ada yang menggelengkan kepala kebingungan. Semua yang di dalam bas tidak menghiraukan gadis muda yang tidak menghormati hukum-hakam agama itu dan mereka tidak mahu menasihatinya kerana khuatir dia akan akan menghina agama dengan lebih teruk lagi.

Sepuluh minit kemudian bas pun tiba di perhentian. Gadis seksi bermulut celupar tersebut tertidur di muka pintu bas. Puas pemandu bas termasuk para penumpang yang lain mengejutkannya tapi gadis tersebut tidak sedarkan diri. Tiba tiba orang tua tadi memeriksa nadi si gadis. Sedetik kemudian dia menggeleng-gelengkan kepalanya. Gadis itu telah kembali menemui Tuhannya dalam keadaan yang tidak disangka. Para penumpang menjadi cemas dengan berita yang menggemparkan itu. Dalam suasana kelam kabut itu, tiba tiba tubuh gadis itu terjatuh ke pinggir jalan.

Orang ramai segera berkejar untuk menyelamatkan jenazah tersebut. Tapi sekali lagi mereka terkejut. Sesuatu yang aneh menimpa jenazah yang terbujur kaku di jalan raya. Mayatnya menjadi hitam seolah-olah dibakar api. Dua tiga orang yang cuba mengangkat mayat tersebut juga kehairanan kerana tangan mereka terasa panas dan hampir melecur sebaik saja menyentuh tubuh si mayat. Akhirnya mereka memanggil pihak keselamatan menguruskan mayat itu.

Begitulah kisah ngeri lagi menyayat hati yang menimpa gadis malang tersebut. Apakah hasratnya menempah sebuah bilik di neraka dimakbulkan Allah? Na’uzubillah, sesungguhnya Allah itu Maha Berkuasa di atas segala sesuatu. Sangat baik kita jadikan iktibar dan pelajaran dengan kisah benar ini sebagai Muslim sejati. Jangan sesekali kita mempertikaikan hukum Allah mahupun sunnah RasulNya s.a.w. dengan mempersendakan atau mengejek. Kata kata seperti ajaran Islam tidak sesuai lagi dengan arus kemodenan dunia hari ini atau sembahyang tidak akan buat kita jadi kaya dan seumpamanya adalah kata-kata yang sangat biadab dan menghina Allah, pencipta seluruh alam.

Ingatlah teman, kita boleh melupakan kematian, tetapi kematian tetap akan terjadi kepada kita. Hanya masanya saja yang akan menentukan bila kita akan kembali ke alam barzakh. Janganlah menjadi orang yang bodoh, siapakah orang yang bodoh itu? Mereka itulah orang yang ingin melawan Tuhan Rabbul ‘alamin. Apabila anda enggan melaksanakan suruhan Tuhan bererti anda ingin melawan arahan Tuhan.

Sewaktu di sekolah anda tertakluk dengan undang-undang sekolah, dalam pekerjaan anda tertakluk dengan undang-undang yang dilakar oleh majikan anda, di dalam negeri anda tertakluk di bawah undang-undang negara anda. Begitu taksub sekali anda terhadap undang-undang itu sehingga terlalu prihatin takut kalau melanggar undang-undang tersebut . Apabila anda berpijak di bumi ini, anda juga tertakluk dengan undang-undang yang telah di gubal oleh yang pemilik yang menjadikan bumi ini.

Setiap Sultan ada taman larangannya, begitu juga Allah s.w.t. taman laranganNya adalah perkara-perkara yang telah diharamkan bagi hamba-hambaNya di muka bumi ini. Sama samalah kita memohon agar Allah sentiasa memberi kita petunjuk di atas jalan yang benar dan agar Dia memberikan kekuatan agar kita sentiasa dapat menjaga lidah kita, amin.Kisah ini dikongsikan dan diceritakan bersama oleh sahabat saya sendiri yang berasal di Malaysia dan kini berada di perantauan sana.

Video Seks Dua Beradik Tersebar Melalui Telefon Bimbit!

August 16th, 2011 0 Comments Dalam Negeri

Gosh! umur macam ikan bilis dah tahu seks! Apa sudah jadi dengan budak zaman sekarang ni? tskk..tskk…tskkkk…

Hari ini myMetro mendedahkan penyebaran aksi panas 2 beradik iaitu pelajar lelaki yang dalam lingkungan umur 11 atau 12 tahun iaitu Darjah 5 atau darjah 6 manakala yang perempuan berumur 13 atau 14 tahun iaitu pelajar sekolah menengah tingkatan 1 atau 2.

BUTTERWORTH: Penyebaran rakaman aksi seks sepasang kanak-kanak yang didakwa adik-beradik melalui telefon bimbit menggemparkan penduduk sekitar bandar ini serta mencetuskan kebimbangan mengenai semakin parah keruntuhan moral masyarakat negara ini.

Ini kerana usia pasangan terbabit masih terlalu muda. Budak lelaki terbabit dipercayai berusia antara 11 dan 12 tahun manakala pasangan perempuan antara 13 dan 14 tahun.

Aksi berahi mereka dirakam dari pelbagai sudut dipercayai dalam bilik hotel atau motel oleh pihak ketiga berdasarkan katil dan keadaan sekitar.

Kakitangan swasta dikenali sebagai Azman, 25, yang memperoleh video itu melalui bluetooth daripada rakannya, berkata dia terkejut sebaik melihat aksi pasangan terbabit kerana mereka terlalu muda dan dipercayai masih bersekolah.

“Budak lelaki itu seperti murid tahun lima atau enam manakala remaja perempuan mungkin dalam tingkatan satu atau dua. Kemungkinan mereka adik-beradik kerana fizikal remaja lelaki lebih kecil berbanding pasangannya.

“Saya menggeleng kepala sebaik melihat aksi mereka yang tidak ubah seperti orang dewasa. Bayangkan apa akan jadi kepada mereka pada masa depan dan bagaimana penerimaan ibu bapa mereka jika mengetahui perkara ini,” katanya, semalam.

Menurutnya, tindakan pasangan kanak-kanak itu menggambarkan keadaan moral masyarakat yang semakin merosot dan keadaan ini yang menyumbang peningkatan kes pembuangan bayi hasil hubungan luar nikah.

“Jika murid sekolah rendah sudah pandai beraksi lucah dan dirakam pihak lain, bagaimana orang dewasa.

“Apa akan jadi kepada moral masyarakat beberapa tahun akan datang jika gejala penyebaran aksi seks melalui telefon bimbit semakin berleluasa,” katanya.

Justeru, dia berharap pihak berkuasa segera melakukan sesuatu sebelum gejala penyebaran aksi seks melalui telefon bimbit menjadi ‘wabak’ yang sukar dikawal.

 

Sumber: MyMetro

Wabak Seksual Yang Mengatasi Zaman Jahiliah Arab..

Budak Sekolah Melacur Kaut RM18,000 Sebulan

Posted by kraken san on Wednesday, February 20, 2013 at 12:30 AM

Bermodalkan RM2 untuk melayari Internet yang sepatutnya digunakan untuk belanja harian persekolahan, remaja ini mampu meraih RM18,000 sebulan dengan hanya menggoda lelaki hidung belang yang dahagakan belaian mesra gadis bawah umur menerusi perkenalan di FB.

Itu yang dilakukan Tina, 17, untuk hidup selesa dan mampu memakai pakaian berjenama, memiliki peralatan komunikasi canggih seperti anak orang kaya walaupun usianya ketika itu baru 13 tahun.

Gadis berasal dari utara tanah air ini dapat hidup bebas selepas melarikan diri dari rumah kerana tidak tahan menerima teguran dan leteran keluarga berikutan sikap liarnya.

Peluang itu digunakan Tina untuk memanfaatkan persahabatan singkat dengan lelaki bekerja di tapak pembinaan dikenali secara on-line, Fendi, 20-an, dan sanggup mengambil risiko tinggal bersama lelaki itu selama lima bulan.

Sanggup membelakangkan keluarga dan ponteng sekolah, tindakan Tina seolah-olah ‘keluar kandang harimau, masuk mulut buaya’ apabila rumah yang dihuninya turut menjadi ‘port’ lepak 10 lelaki setiap hari.

“Saya pasti keluarga melaporkan kehilangan saya kepada polis, justeru Fendi menasihatkan supaya saya tak keluar dari rumah dan segala makan pakai saya diuruskannya. Sebagai balasan, saya memberikan layanan seks kepada Fendi.

“Tiada paksaan ketika kali pertama melakukan hubungan luar nikah, malah kami sama-sama seronok. Tidak cukup dengan itu, saya memberi khidmat seks kepada rakan Fendi yang duduk serumah mahupun sekadar datang melepak di kediaman berkenaan.

“Namun saya tak bodoh, sebaliknya layanan seks hanya akan diberi jika mereka setuju membayar. Paling banyak RM60, paling sedikit RM30.“Fendi yang kononnya kekasih saya ketika itu tak pernah melarang, bahkan lebih gembira kerana saya boleh memberinya wang untuk menampung makanannya,” katanya kepada Metro Ahad.Menurut Tina, selama tempoh itu, dia tidak pernah keluar dari rumah berkenaan dan mampu melayan sekurang-kurangnya 10 lelaki setiap hari.

Secara purata, gadis hingusan ini mampu meraih RM18,000 sebulan jika dia mengenakan bayaran RM60 satu sesi dan melayan 10 lelaki dalam sehari. Jika ‘bekerja’ berterusan selama 30 hari, Tina tiada masalah meraih pendapatan sebanyak itu.

Selepas bosan selain memiliki sikap enggan dikongkong, Tina membuat keputusan keluar dari ‘penjara ciptaan’ itu dan menghubungi teman rapatnya bagi menemaninya membeli-belah menggunakan duit haram itu.

Namun, kegembiraan untuk membeli barangan, pakaian, telefon bimbit berjenama berakhir apabila Tina bertembung dengan polis sebelum dibawa ke balai berdekatan.

Pertemuan dengan keluarga yang menangisi kehilangannya di balai polis berkenaan gagal menimbulkan keinsafan di hati Tina, sebaliknya dia sibuk mencari jalan untuk lari semula selepas pergerakannya dikawal ketat.

“Saya dikurung keluarga, namun saya lebih licik melarikan diri untuk kali kedua. Berbekalkan wang tabungan sebanyak RM500, saya melompat dari tingkat dua rumah dan nasib baik tidak cedera.

“Kemudian, saya ke kafe siber membuka akaun FB dan berbual dengan mana-mana lelaki dengan berkesudahan mereka meminta saya menemani mereka.

“Bertemu di lokasi ditetapkan, dengan penampilan menarik meskipun berusia 13 tahun, ‘dating’ ekspres itu pasti diakhiri di bilik hotel.

“Sekali perkhidmatan, saya mengenakan bayaran maksimum RM60. Selalunya pelanggan tidak kira keturunan dan peringkat umur itu akan menempah bilik hotel sekurang-kurangnya tiga hari, jika perlu, mereka akan datang mendapatkan layanan saya.

“Selepas habis tempoh itu, saya kembali ke kafe siber untuk mendapatkan pelanggan seterusnya. Perkara ini berlangsung hampir setahun sepanjang tempoh saya melarikan diri dari rumah,” katanya yang ditemui di Baitul Islah, Bukit Beruntung, Selangor.

Enggan menyalahkan sesiapa, Tina mengakui kehidupan mewah dijalaninya pernah satu ketika memberi kepuasan tersendiri, apatah lagi dia mampu memiliki barangan berjenama tanpa perlu mengharapkan wang daripada keluarga, yang sememangnya mustahil kerana dia dibesarkan dalam kehidupan serba-serbi tidak mencukupi.

Malah, katanya, dia tidak memasuki pusat pemulihan itu dengan rela hati, sebaliknya dihantar keluarga selepas gagal mengawal tingkah laku liarnya.

“Saya berada di sini hampir tiga tahun dan banyak ilmu agama saya pelajari. Syukur, saya masih diberi peluang untuk membaiki diri biarpun pernah terjerumus di lembah maksiat.

“Namun, masih banyak perlu saya pelajari untuk mengenali Allah SWT. Saya juga belum kuat untuk keluar berdepan masyarakat, bimbang diri lemah ini kembali ke jalan salah,” katanya mengakhiri perbualan.

Gadis 16 thn Mati terjatuh sebelum jumpa kekasih

Gadis 16 thn Mati terjatuh sebelum jumpa kekasih

Oleh NASRUL FAIZ ABU AZAL dan KHAIRIYAH HANAFI
jenayah@kosmo.com.my

INILAH apartmen di Desa Pandan lokasi Khadijah ditemui mati selepas terjatuh dari tingkat tujuh untuk menemui kekasihnya.

 

KUALA LUMPUR – 23 November 2012

Hajat seorang gadis keluar dari rumah tanpa pengetahuan keluarga bagi bertemu kekasihnya mengundang padah apabila dia maut selepas terjatuh dari tingkat tujuh sebuah apartmen kuarters kerajaan di Desa Pandan di sini semalam.

Sebelum kejadian pada pukul 8 pagi, mangsa, Siti Khadijah Muhammad, 16, mengurung diri di dalam bilik di rumahnya selepas dipercayai memberontak kerana dihalang keluarga untuk bertemu kekasihnya.

Bagaimanapun, selepas terdesak untuk berjumpa kekasihnya, mangsa cuba keluar dari tingkap di bilik rumahnya.

Khadijah dikatakan menyambung lima helai selendang yang setiap satu sepanjang kira-kira satu meter setengah dengan niat dapat sampai ke bawah dan berjumpa kekasihnya.

Semasa kejadian, ibu gadis itu dan empat adik mangsa berada di rumah sementara bapa mangsa berada di pejabat.

Bagaimanapun, hajat Khadijah bertemu buah hatinya tidak kesampaian apabila kain selendang yang disambungnya itu terputus sebaik mangsa bergantung pada kain tersebut.

Mangsa ditemui terbaring berlumuran darah dalam keadaan sudah tidak bernyawa oleh penduduk di apartmen sembilan tingkat itu.

 

=========================================

Seorang Remaja lelaki sedih kehilangan Khadijah

KUALA LUMPUR – Seorang remaja lelaki yang mendakwa kekasih Siti Khadijah Muhammad, 16, yang ditemui mati terjatuh dari sebuah apartmen di Desa Pandan di sini tidak dapat menerima hakikat dia sudah kehilangan gadis itu.

Menerusi laman Twitter miliknya, remaja berusia 16 tahun yang dikenali sebagai Farid itu melahirkan rasa sedih kerana tidak dapat berjumpa mangsa sebelum gadis itu meninggal dunia.

Remaja lelaki yang tinggal di Damansara Damai, Petaling Jaya itu turut mendakwa, ibu dan seorang adik perempuan mangsa menjadi punca gadis itu nekad keluar daripada rumah melalui tingkap.

Antara petikan yang ditulis dalam Twitter remaja lelaki itu: “Aku hidup sekarang sampai mati aku takkan maafkan korang berdua ****. Kalau korang bagi dia keluar aku rasa dia masih ada lagi.”

Selepas mendapat maklumat kekasihnya mati terjatuh daripada apartmen, remaja lelaki itu terus pergi Rumah Mayat Hospital Kuala Lumpur untuk menatap wajah kekasihnya itu.

Mengikut Twitter itu lagi, remaja berkenaan meluahkan, air matanya tidak berhenti mengalir selepas menatap wajah gadis pujaannya yang sudah tidak bernyawa di hospital.

Pada sebelah petang, remaja lelaki itu mengemas kini Twitter miliknya lagi dengan memberitahu, dia yang tiada wang memberanikan diri menaiki teksi ke rumah arwah kekasihnya untuk sama-sama membaca surah Yasin.

Sampai di apartmen tersebut, remaja itu memberitahu, dia bernasib baik kerana keluarga kekasihnya membayar wang tambang teksi.

Kemas kini pada pukul 8.30 malam tadi pula menyebut, dia berasa bersalah kerana kematian Khadijah dianggap mempunyai kaitan dengan dirinya.

“Aku rasa serba salahlah, dia meninggal sebab aku. Dia sanggup buat macam itu semata-mata nak jumpa dengan aku.”

Tinjauan Kosmo! di akaun Twitter remaja itu pada pukul 8.47 malam tadi mendapati akaun tersebut dibanjiri ucapan takziah pengikutnya yang berjumlah 3,390 orang yang rata-ratanya melahirkan rasa simpati terhadap nasib mangsa dan remaja lelaki itu.

Remaja itu bagaimanapun gagal dihubungi Kosmo! bagi mendapatkan komen mengenai kejadian itu.

Sementara itu, laman Facebook dan Twitter milik Khadijah sudah ditutup oleh keluarga mangsa.

Nurhani Membentuk Jiwa Prihatin

nurhaniAnakanda Nurhani Masjuki terpaksa mengorbankan privacy beliau, selaku anak pengasas dan pengetua RPWP.

Beliau terpaksa berkongsi ayah kandung bersama anak-anak asnaf yang lain, juga sama-sama makan minum, belajar, bersekolah bersama mereka tanpa sedikitpun double standard. Beliau juga turut sabar membantu ibu menjaga kakaknya seorang OKU DownSyndrome.

Seperti anak-anak yang lain, Nurhani tidak terlepas dari ikut berpuasa sunat isnin khamis. Di sekolah Nurhani sibuk dengan tugasan pengawas dan ko-kurikulum. Pelbagai program pendidikan yang padat di RPWP juga tidak menggugat beliau.

Nurhani tetap unggul di bidang akademik. Beliau telah memenangi ANUGERAH EMAS (Tahap tertinggi peringkat sekolah beliau), juga turut memenangi anugerah Markah tertinggi beberapa subjek di Sekolah Kebangsaan dan sekolah agama.

Bukan itu saja, Lebih Istimewa lagi apabila beliau mengikuti jejak ayah dan abang-abangnya. Beliau telah menyerahkan hadiah KEJAYAAN ANUGERAH EMAS berjumlah RM300 serta hadiah basikal baru yang dikurniakan oleh pihak PIBG itu kepada RPWP untuk digunakan oleh anak-anak asnaf yang lelaki.

Beliau bercita-cita untuk menjadi seorang Doktor perubatan, pengkhususan bidang sakit puan bila tiba waktunya nanti. SYABAS anakanda Nurhani. Doa kami tetap mengiringi mu.

Pelajaran :
Mengurangi kelebihan dan kemewahan hidup, MENGGALAKKAN anak bergaul dengan para asnaf dan anak yatim walaupun dalam serba kekurangan sambil memerhatikan kerukunan hidup jemaah ibu bapa pendokong berjaya memberi kesedaran dan motivasi tertinggi untuk pembinaan akhlak dan sahsiah anak-anak.

ALHAMDULILLAH.

Hasil pemerhatian

WARGA PRIHATIN

Teori Darwin Berbentuk Mukamat atau Mutasyabihat?

Jika anda dari kalangan sahabat bukan Islam mari fikirkan logiknya petunjuk ini. Jika anda seorang Islam tentu anda memilikki (wajib memilikki) sebuah terjemahan AlQuran, bukalah surah 5, Al-Maidah, ayat 60 dan sama sama renungkan. Kemudian sama sama kita muhasabah (hisab dan nilai status kita di mana?).

Sedang dibincangkan di FB Warga Prihatin. Sila klik untuk mengikutinya.

Semuga bermanfaat. Doa selamat buat seluruh sahabat prihatin sedunia.

 SILA KLIK FOTO DI BAWAH UNTUK MEMBESARKANNYA

Peri Pentingnya Ibu Melangkah Ke Syurga

Renungan untuk para anak, ibu dan bapa demi memastikan pembentukan generasi yang berakhlak di masa depan.

Sedikit demi sedikit peradaban kita terhakis sehingga pembaikannya menjadi amat sukar.  Apa pun mengeluh saja tiada gunanya. Setiap diri harus menentukan hala tuju pejalanan agar tapak kaki yang akan diikuti itu benar benar menempatkan anak yang cuba mematuhi perintah Allah untuk meletakkan syurga di tapak kaki ibu benar benar menjadi kenyataan.

Sedang dibincangkan di FB Warga Prihatin. Sila klik untuk mengikutinya.

Semuga bermanfaat. Doa selamat buat seluruh sahabat prihatin sedunia.

 SILA KLIK FOTO DI BAWAH UNTUK MEMBESARKANNYA

Selagi Umat Islam Tidak Bersatu Ia Akan Gagal Menyatukan Umat Lain

Perpecahan umat Islam bermula sejurus selepas zaman wafatnya Nabi saw. Perang Jamal menyaksikan 12,000 umat Islam gugur, perang Sifin 90,000 umat terbunuh,  dibunuh sesama sendiri.

Agenda perang saudara diteruskan oleh Iran vs Iraq, Iraq vs Kuwait dan begitulah juga kita di sini. Kenapa kita tidak pernah sedar dan serik..??? perlukah kita meratapi nasib Palestine vs Israel jika kita masih seronok melayani nafsu perpecahan yang tidak berkesudahan ini?

Ini adalah sekadar nasihat membina, ikhlas untuk semua yg berfikiran terbuka. tidak berniat untuk kondem sesiapa. Sekadar menuntut tindakan serius ke arah perpaduan yg sebenar. Kita telah banyak membuang masa, belanja dan tenaga bercakaran sesama sendiri. Semakin hampir pilihanraya, maka perpecahan dilihat semakin nyata. Ayuh bangkit lah dari lena. Takutlah pd ancaman Allah… perpecahan ini mempamerkan sikap kita yg menentang Allah terang terangan.

Jika Islam itu persaudaraan, maka perpecahan tanda kita tidak Islam, oleh itu mari kita muhasabah diri kita,  masih Islam kah kita? ayuh renung ke dalam diri masing-masing.

Isu ini sedang dibincangkan di FaceBook Warga Prihatin. Sila Klik text ini untuk mengikutinya.

SILA KLIK FOTO UNTUK MEMBESARKANNYA

1Malaysia – Chinese New Year Bersama Heng Glass

Puchong – 1 Feb 2011

Sudah lama niat Prihatin ingin berkongsi cerita menarik ini tapi kesibukan semua sukarelawan tidak mengizinkan kami berbuat begitu.

Pada tarikh tersebut di atas, keluarga Mr Fong dan seluruh kakitangan Heng Glass yang telah menaja papan untuk pembinaan Rumah Prihatin telah mengadakan majlis khas sempena Chinese New Year. Ia di adakan beberapa hari sebelum ketibaan Chinese New Year. “saya mahu menyambut New Year tahun ini bersama Warga Prihatin terlebih dahulu, sebelum pulang ke kampung menyambutnya bersama sanak saudara” , ujar Mr Fong.

Dalam majlis khusus di perkarangan kilang Heng Glass itu, seluruh Warga Prihatin diberi keistimewaan dengan jamuan pelbagai juadah. Kami  turut menyumbangkan pelbagai persembahan termasuk silat, nyanyian ‘Kong sikong sili’, ‘We are the world’ dll. Bapa Mertua Keluarga Mr Fong dan para direktor syarikat turut menyanyikan lagu melayu asli dengan penuh keceriaan  sebagai tanda penjiwaan muhibbah dan keperihatinan.

Alangkah indahnya hidup ini bila di penuhi dengan rasa kasih sayang dan saling hormat menghormati antara kaum, antara agama tidak mengira lapisan umur dan status sosial masing masing.

Semuga wawasan 1Malaysia yang telah lama di established kan oleh Warga Prihatin ini dapat menunjang kejayaan wawasan 1Malaysia dan satu dunia satu bangsa. Biarlah perbezaan agama dan bangsa kita gunakan untuk kebaikan, untuk membanyakkan cetusan, tidak sekali kali kita gunakan untuk mencetuskan kemusnahan.

Sila buka menu Galeri foto Mac 2012 jika anda ingin mendapatkan gambaran jelas melalui foto secara keseluruhan mengenai majlis ini.

Wassallam.

lagi Kondom dalam beg sekolah anak

MyMetro

E-mel Artikel Cetak Artikel Tanda Artikel Besarkan Saiz Teks Kecilkan Saiz Teks Komen Artikel

HULU SELANGOR: Luluh hati seorang ibu apabila menemui kondom dalam beg sekolah anak gadisnya yang berusia 15 tahun sebelum gadis itu membuat pengakuan ada melakukan hubungan seks dengan teman lelakinya.

Difahamkan, pelajar tingkatan tiga sebuah sekolah menengah di daerah ini terkedu dan menangis sebaik mendedahkan perkara itu kepada ibu bapanya.

Gadis terbabit yang bakal menduduki peperiksaan Penilaian Menengah Rendah (PMR) menjalin cinta dengan lelaki berusia 20 tahun dan dipujuk melakukan hubungan seks selepas beberapa bulan perkenalan.

Berikutan itu, ibu bapa mangsa membawa remaja terbabit membuat laporan di balai polis berhampiran selain dihantar ke Hospital Selayang untuk pemeriksaan.

Menurut sumber, bertindak atas laporan dan keputusan pemeriksaan, polis menahan teman lelaki remaja itu di rumahnya di Ampang Pecah, di sini, semalam.

Menceritakan semula kejadian itu, sumber berkata, mangsa keluar bersama teman lelakinya kelmarin sebelum dibawa pulang ke rumah lelaki terbabit.

“Kira-kira jam 6 pagi, mangsa diajak melakukan hubungan seks ketika keluarga teman lelakinya tiada di rumah.

“Selepas itu, teman lelaki mangsa menghantarnya pulang ke rumah kira-kira jam 2 petang tanpa diketahui keluarga mangsa,” katanya.

Beliau berkata, suspek yang juga teman lelaki remaja itu ditahan di rumahnya dan direman mengikut Seksyen 376 Kanun Keseksaan.

Sementara itu, Ketua Polis Daerah Hulu Selangor, Superintendan Norel Azmi Yahya Afendy mengesahkan penahanan suspek dan siasatan lanjut dilakukan.

Faktor persekitaran sumbang zina

Oleh NORAINON OTHMAN
norainon@hmetro.com.my

TIDAK akan mengandung atau tidak mendapat penyakit kelamin adalah perkara biasa antara tanggapan sempit remaja yang menjadi faktor menyebabkan mereka rela melakukan zina.

 

Ini dibuktikan apabila kajian Penduduk dan Keluarga Malaysia (MPFS) pada 2004 mendapati 2.4 peratus remaja terbabit dengan hubungan seks luar nikah, manakala 13.6 peratus remaja tahu pusat pengguguran, 21.2 peratus remaja mengenali rakan hamil luar nikah dengan 10 peratus daripadanya menggugurkan kandungan.

Universiti Teknologi Mara (UiTM) dalam kajiannya pada 2005 pula menunjukkan bukti lebih mengejutkan apabila kira-kira 50 peratus remaja yang terbabit seks luar nikah ialah golongan terpelajar iaitu penuntut daripada empat universiti.

Turut membimbangkan, Kementerian Kesihatan melaporkan seramai 1,215 kes HIV membabitkan mereka berusia 13 hingga 19 tahun pada 1986 hingga 2008, manakala Polis Diraja Malaysia (PDRM) mengesahkan 65 kes buang bayi dicatatkan dari Januari hingga Ogos 2010.

 Ketua Sub Unit Seksualiti, Bahagian Reproduksi Manusia, Lembaga Penduduk dan Pemba�ngunan Keluarga Negara (LPPKN), Dr Hamizah Mohd Hassan berkata, sebilangan remaja tidak berasa bersalah melakukan seks luar nikah kerana menganggap perbuatan itu turut dilakukan rakan lain selain ingin membuktikan cinta.

“Banyak faktor penggalak mereka melakukan salah laku seksual, misalnya faktor biologi iaitu lebih mudah terangsang melakukan seks kerana hormon mendadak tinggi, kurang penge�tahuan mengenai seks, tiada pegangan agama dan nilai murni, tanggapan salah mengenai seks luar nikah dan kurang kawalan serta perhatian ibu bapa,” katanya ketika membentangkan kertas kerja dalam Muzakarah Pakar ‘Menangani Zina dan Pembua�ngan Bayi di Kalangan Remaja dan Pelajar Sekolah’ anjuran Institut Kefahaman Islam Malaysia (IKIM), di Kuala Lumpur, Khamis lalu.

Dr Hamizah yang mengendalikan pusat mesra remaja LPPKN, kafe@Teen berkata, daripada aduan remaja di klinik berkenaan, rumusan mendapati faktor persekitaran sangat menyumbang salah laku seksual.

“Selain tempat hiburan 24 jam menjadi lokasi remaja berlibur, tempat sunyi juga mendorong mereka melakukan hubungan seks. Ada remaja menjadikan tangga kecemasan sebagai tempat berasmara. Remaja juga mudah bertukar bahan pornografi sesama mereka hasil kecanggihan teknologi,” katanya.

Menurutnya, kerajaan perlu mengkaji semula polisi dan undang-undang, mengetatkan penguasaan undang-undang, menyokong agensi dan pertubuhan bukan kerajaan (NGO) yang terbabit selain memberi perhatian khusus kepada penyalahgunaan bahan pornografi, penapisan Internet, bahan yang dipaparkan di media serta pusat hiburan.

Daripada sudut sosiologi, Dekan Fakulti Pengajian Kontemporari Islam, Universiti Sultan Zainal Abidin (UniSZA), Prof Dr Abd Hadi Zakaria berkata, masalah sebenar yang hendak ditangani ialah pembuangan bayi dan zina.

“Kalau kita jawab secara mudah, jika kita dapat tangani zina, tidak ada bayi dan kes buang bayi. Pendekatan pihak Barat membenarkan ‘semua boleh,’ tetapi Islam jelas menekankan zina dan buang bayi tidak boleh. Bagaimanapun, Islam memboleh�kan kita memelihara anak tidak sah taraf dengan syarat tertentu seperti tidak layak menerima harta pusaka,” katanya.

Menurutnya, zina mudah berlaku apabila lelaki dan wanita berduaan di tempat sunyi selain program yang menemukan atau terdapat percampuran lelaki dengan perempuan.

“Pasangan yang ingin melakukan hubungan seks akan mencari kesempatan. Dalam satu kes berlaku di luar bandar, seorang remaja lelaki yang sudah berhenti sekolah rajin ke surau. Dalam perjalanan pulang, dia akan singgah ke rumah teman wanitanya, pelajar tingkatan empat yang tinggal dengan nenek. Teknik digunakan ialah masuk ke rumah berkenaan dari lantai papan, terus ke bilik gadis itu,” katanya.

Beliau berkata, senangnya memperoleh kondom dan alat cegah kehamilan di kedai 24 jam turut menyumbang terjadi zina berikutan remaja menggunakannya bagi mengelakkan hamil.

“Kita juga perlu mengawal stigma anak tak sah taraf. Remaja membuang bayi luar nikah kerana ingin menutup malu. Apa dosa anak yang lahir daripada tidak sah taraf? Mengapa hendak buang sedangkan Islam sendiri membenarkan memelihara anak tidak berdosa itu,” katanya.

Beratur panjang dalam kebun

Oleh Ahmad Ismail
am@hmetro.com.my
E-mel Artikel Cetak Artikel Tanda Artikel Besarkan Saiz Teks Kecilkan Saiz Teks Komen Artikel
RAMPAS...Abd Majid (kanan) menunjukkan barang yang dirampas daripada wanita terbabit.
RAMPAS…Abd Majid (kanan) menunjukkan barang yang dirampas daripada wanita terbabit.

SEGAMAT: Harga getah yang melambung tinggi turut menyumbang kepada aktiviti maksiat apabila ada pelacur memindahkan operasi mereka ke stor usang di tengah kebun getah di pekan Jementah, di sini, untuk menawarkan khidmat seks kepada penoreh getah.

Kegiatan itu terbongkar apabila polis menahan seorang wanita warga Indonesia diberi gelaran Nina Montok yang menawarkan pakej semurah RM50 untuk sekali langganan menyebabkan penoreh getah tempatan dan warga asing berkunjung ke stor itu tanpa mengira waktu.

Tanpa segan silu, segelintir penoreh getah yang kemaruk seks beratur panjang menunggu giliran dan pada masa sama menyaksikan tayangan percuma rakan melakukan seks bersama wanita berusia 20-an itu.

Ketua Polis Daerah Segamat, Superintendan Abd Majid Mohd Ali, berkata Nina Montok dipercayai menawarkan khidmat seks di kebun getah itu sejak beberapa hari lalu sebelum ia berakhir apabila polis menyerbu lokasi terbabit pada jam 10 malam kelmarin.
“Ketika serbuan, wanita itu melayan seorang pelanggan manakala lima lelaki membabitkan dua warga tempatan dan tiga warga asing berada di tepi pondok berkenaan dipercayai menunggu giliran.

 “Kedua-dua lelaki tempatan terbabit yang berusia 42 dan 51 tahun serta semua warga asing yang berusia 22 hingga 40 ditahan untuk siasatan lanjut,” katanya pada sidang media di pejabatnya di sini, semalam.

Menurutnya, siasatan awal polis mendapati Nina Montok turut menghantar SMS secara rawak kepada beberapa penoreh getah di kebun berkenaan untuk mempromosi khidmat seksnya.

Abd Majid berkata, polis turut menemui tiga peket kondom yang belum digunakan di dalam beg tangan wanita itu, telefon bimbit dan selain wang RM394 dipercayai hasil kegiatan pelacuran.

“Pemeriksaan mendapati wanita itu masuk ke negara ini secara sah dan kes disiasat mengikut Seksyen 372B Kanun Keseksaan dan Seksyen 6 (1) (c) Akta Imigresen 1959/1963, sabit kesalahan boleh dipenjara tidak lebih satu tahun atau denda atau kedua-duanya sekali,” katanya.

Hamba seks dikurung

MyMetro

E-mel Artikel Cetak Artikel Tanda Artikel Besarkan Saiz Teks Kecilkan Saiz Teks Komen Artikel

KUALA LUMPUR: Seorang wanita berusia 40 tahun mendakwa mengharungi detik hitam apabila dijadikan hamba seks sejak dua tahun lalu.

Difahamkan, sepanjang tempoh itu, mangsa dikatakan dikurung di sebuah rumah di Jalan Kuchai Lama dan setiap pergerakannya dipantau.
Akibat tidak tahan perbuatan suspek, mangsa membuat laporan di Balai Polis Tun H S Lee, Ahad lalu selepas melarikan diri daripada jagaan suspek.

Menurut sumber, mangsa dikatakan mengenali suspek berusia 40-an sejak dua tahun lalu sebelum berpindah ke kediaman lelaki itu.
Katanya, selepas beberapa hari tinggal bersama, belang suspek mula kelihatan apabila sering memaksa mangsa melakukan hubungan seks.
Malah, sumber itu berkata, mangsa mendakwa suspek bertindak lebih kejam dengan membelasahnya jika enggan menuruti kehendaknya. “Walaupun berkali-kali dirogol dan dibelasah lelaki itu, namun mangsa tetap berdiam diri dan tinggal di rumah berkenaan.

“Bagaimanapun, wanita itu nekad melarikan diri selepas tidak tahan dijadikan hamba seks dan mangsa belasahan suspek,” katanya.
Timbalan Ketua Jabatan Siasatan Jenayah (Operasi dan Risikan) Kuala Lumpur, Asisten Komisioner Khairi Arasa ketika dihubungi mengesahkan menerima laporan mengenai kes berkenaan tetapi enggan mengulas kerana siasatan masih dijalankan.

Cabul siswi berpacaran

Oleh Hellinie Sina
hellinie@hmetro.com.my
E-mel Artikel Cetak Artikel Tanda Artikel Besarkan Saiz Teks Kecilkan Saiz Teks Komen Artikel

SHAH ALAM: Keriangan seorang pelajar perempuan sebuah institusi pengajian tinggi meluangkan masa bersama kekasihnya bertukar tragedi apabila dia dipaksa melakukan seks luar tabii dengan seorang lelaki tidak dikenalinya di sini, minggu lalu.

Difahamkan, kejadian berlaku kira-kira jam 10.30 malam ketika mangsa berusia 19 tahun sedang duduk bersembang dengan teman lelakinya di sebuah kawasan rekreasi di sini.
Tiba-tiba mereka didatangi dua lelaki menaiki motosikal sebelum seorang daripada mereka menuduh pasangan itu melakukan perkara tidak senonoh.

Menurut sumber, walaupun mangsa dan teman lelakinya menafikan tuduhan berkenaan kedua-dua suspek berkeras dengan tuduhan mereka dan mengugut melaporkan perkara itu kepada Jabatan Agama Islam Selangor (Jais).
“Lelaki itu mengugut mangsa mereka akan melaporkan kepada Jais sekiranya mangsa dan teman lelakinya tidak menyerahkan wang sebanyak RM1,000 ataupun melakukan seks oral dan hubungan seks dengan mereka.
“Mangsa memberitahu dia tidak mempunyai wang sebanyak itu dan merayu tidak dipaksa melakukan perkara tidak senonoh itu,” katanya.

Kata sumber itu, walaupun mangsa merayu, suspek tidak mengendahkan tangisan wanita malang itu, malah terus membawa mangsa dan teman lelakinya ke kawasan gelap dan jauh daripada orang ramai. “Teman lelakinya ditinggalkan di kawasan agak jauh dari tempat mereka berdiri. Mangsa dipaksa melakukan seks oral bersama seorang lelaki terbabit dan kerana takut dicederakan, mangsa terpaksa menurut kehendak suspek.
“Kedua-dua lelaki itu turut meraba buah dada dan kemaluan mangsa selama lima minit sebelum meninggalkan mangsa sendirian di tempat itu,” katanya. Mangsa ditemani teman lelakinya membuat laporan polis di Balai Polis Seksyen 11, di sini. Ketua Polis Daerah Shah Alam, Asisten Komisioner Zahedi Ayob mengesahkan kejadian berkenaan.

Rasa malu kian terhakis

MyMetro

E-mel Artikel Cetak Artikel Tanda Artikel Besarkan Saiz Teks Kecilkan Saiz Teks Komen Artikel

KUALA LUMPUR: Kajian mengenai nafsu serakah melampau termasuk seks luar tabii mendapati, manusia sanggup melakukan demikian disebabkan faktor persekitaran dan bukan kerana sifat azali.

Timbalan Dekan di Institut Pemikiran dan Ketamadunan Islam Antarabangsa (Istac), Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM), Profesor Datuk Dr Mahmood Zuhdi Abdul Majid, berkata sebagai contoh, kini terlalu banyak kes-kes ‘dalam kain’ yang dibicarakan secara terbuka.
Menurutnya, tanpa disedari cerita seperti itu boleh menimbulkan keinginan pihak lain melakukan kesalahan seperti dalam kes terbabit.

“Pada 1980-an, seminar membicarakan mengenai mak nyah merumuskan penularan ramai mak nyah disebabkan persekitaran membentuk mereka jadi begitu.
“Ketika ini pula tak dinafikan kemungkinan berlaku semakin banyak kes seks luar tabii disebabkan masyarakat kita disogok dengan kes sama,” katanya.
Menurutnya, masyarakat negara ini semakin menghakis budaya Timur yang malu membicarakan hal ‘dalam kain’ kerana terikut-ikut budaya Barat supaya kononnya tidak mahu ketinggalan.

“Malang sekali masyarakat kita satu lepas satu terjerumus dalam penularan budaya songsang. Hal-hal seks didedahkan melampau yang bukannya memberikan pengajaran, tetapi menimbulkan rasa kepada pihak yang ingin mencuba,” katanya.
Beliau mengulas laporan muka depan Metro Ahad semalam mengenai seorang lelaki sudah berkahwin dan memiliki dua anak terjebak dalam seks songsang apabila sanggup memilih pondan untuk kepuasan nafsu.

Isteri lelaki berkenaan mahu dikenali sebagai Sara, 35, terpaksa menuntut cerai selepas lelaki dikahwini sejak lima tahun lalu itu mengakui ‘tawar hati’ dengan belaian wanita, sebaliknya lebih menyukai pondan kerana pandai melayan.
Sara ditipu selama 18 bulan oleh lelaki berkenaan kononnya pondan itu adalah isteri keduanya.

Nodai Anak Tiri – Pengawal didakwa

My Metro

E-mel Artikel Cetak Artikel Tanda Artikel Besarkan Saiz Teks Kecilkan Saiz Teks Komen Artikel

SHAH ALAM: Seorang pengawal keselamatan dihadapkan ke Mahkamah Sesyen, di sini semalam, atas lima tuduhan termasuk seks luar tabii dengan dua anak tirinya, di Gombak, antara akhir November hingga minggu lalu.

Bagaimanapun, lelaki berusia 44 tahun itu, mengaku tidak bersalah selepas pertuduhan dibacakan di hadapan Hakim Wan Mohd Norisham Wan Yaacob. Mengikut pertuduhan, dia didakwa melakukan seks di luar tabii dengan memasukkan jari ke dalam kemaluan anak tirinya berusia sembilan tahun.
Wan Mohd Norisham kemudian menetapkan 10 Januari depan sebagai tarikh sebutan semula kes itu.

Dinodai abang sendiri

Harian Metro

E-mel Artikel Cetak Artikel Tanda Artikel Besarkan Saiz Teks Kecilkan Saiz Teks Komen Artikel

SAYA tidak tahu bagaimana ingin menyelesaikan masalah ini. Saya pernah berzina dengan abang kandung saya. Ketika itu usia saya baru sembilan tahun.

Saya tidak tahu apa yang abang saya lakukan ke atas saya kerana pada usia itu saya belum memahami mengenai seks.

Apabila berusia 12 tahun, baru saya tahu yang perbuatan itu salah dan berdosa besar.

Saya takut jika bakal suami tidak boleh menerima kenyataan yang saya tidak suci

lagi. Kini usia saya sudah 23 tahun dan bakal mendirikan rumah tangga.

Perlukah saya memberitahu bakal suami mengenai keadaan saya sekarang? Saya selalu berdoa memohon dipertemukan jodoh dengan orang yang ikhlas menerima saya walaupun tidak suci lagi.

NURIN
Selangor

ISLAM melarang salah laku seksual termasuk perzinaan kerana ia mempunyai banyak implikasi buruk kepada maruah diri individu, keluarga, masyarakat dan negara.

Hal ini diingatkan dalam al-Quran: “Dan janganlah kamu menghampiri zina, sesungguhnya zina itu adalah satu perbuatan yang keji dan satu jalan yang jahat”. (Surah al-Isra’ ayat 32)

Berbanding dengan agama lain, pendekatan Islam mengenai dorongan seks adalah seimbang dengan tidak cuba menghapuskannya, tetapi mengawal secara baik.

Ini kerana memang manusia mempunyai dorongan seks dan nafsu. Lantaran itu Islam menggalakkan perkahwinan.

Individu yang tidak mampu berkahwin atas sebab tertentu disuruh menjaga kehormatan diri dan tidak mencabul kehormatan orang lain.

Kanun keseksaan dalam Islam mengenai zina dan sebagainya dilihat sedikit keras bagi menjamin maruah seseorang supaya perlanggaran norma seks tidak berlaku.

Hal ini perlu diingatkan kepada setiap individu, keluarga dan masyarakat.
Membiarkan saja gejala negatif termasuk perlakuan bebas dan pornografi bakal membawa keburukan dalam masyarakat.

Setiap ahli keluarga dan masyarakat perlu prihatin untuk menjaga maruah diri dan keluarga.

Dakwaan zina boleh dibuat apabila berlaku antara dua individu mukallaf tanpa ada paksaan.

Bagi kes anda, peristiwa itu berlaku ketika masih kanak-kanak dan belum mencapai umur baligh.

Justeru dakwaan zina tidak dapat dibuat. Anda pula tidak mengerti apa-apa. Ketika peristiwa tersebut berlaku, anda tidak melakukan perbuatan zina secara sedar iaitu mengetahui bahawa ia perbuatan zina yang diharamkan.

Sehubungan itu, anda tidak bersalah dan berdosa. Dakwaan rogol buat dibuat
ke atas abang sendiri sekiranya ia sudah mukallaf.

Bagaimanapun peristiwa itu tidak perlu diberitahu kepada suami.

Ini kerana keaiban perlu disimpan tanpa didedahkan kepada umum. Begitu juga dengan dosa yang lain tidak perlu didedahkan kepada manusia.

Mohonlah kepada Allah supaya menjaga hubungan dengan suami. Jadilah peristiwa lampau sebagai pengajaran dalam menjaga kehormatan diri dan anak nanti. Itulah yang utama buat masa sekarang.

Memandangkan kes begini banyak berlaku sejak kebelakangan ini, setiap keluarga Islam dan masyarakat perlu mengambil tindakan segera menanganinya.

Misalnya rumah memerlukan bilik berlainan bagi adik beradik lelaki dan perempuan. Setiap keluarga wajib mengawal anak mereka daripada terdedah kepada unsur seks dalam media dan internet.

Hukuman berat kepada kesalahan zina dan seksual perlu dikaji bagi menimbulkan rasa takut dalam diri individu.

Lelaki noda kenalan ketika isteri tiada di rumah

Metro

E-mel Artikel Cetak Artikel Tanda Artikel Besarkan Saiz Teks Kecilkan Saiz Teks Komen Artikel

MELAKA: Seorang ibu kepada dua anak menempuh detik hitam apabila diikat tangan, kaki dan leher sebelum dirogol seorang lelaki yang juga kenalannya di rumah lelaki berkenaan di Malim Jaya, dekat sini, Sabtu lalu.

Difahamkan sebelum kejadian, mangsa berusia 38 tahun itu keluar bersama suspek berusia 28 tahun sebelum diajak ke rumahnya dan dipaksa melakukan hubungan seks.
Timbalan Ketua Jabatan Siasatan Jenayah negeri (Risikan/Operasi), Superintendan R Gunarajan, berkata dipercayai berang ajakan mengadakan hubungan itu ditolak suspek mengikat dan merogol mangsa.

“Mangsa yang sudah berkahwin dan mempunyai dua anak tetapi tinggal berasingan dengan suaminya, keluar bersama suspek pada lewat malam sebelum diajak ke rumahnya di Malim Jaya.
“Suspek kemudian memaksa mangsa mengadakan hubungan seks, tetapi mangsa enggan sebelum suspek mengikat tangan, kaki dan leher mangsa dan merogolnya. Ketika kejadian kira-kira jam 3 pagi itu, isteri suspek tiada di rumah” katanya.
Menurutnya, mangsa yang tinggal di Pokok Mangga berjaya melepaskan diri dan hanya membuat laporan polis pada Selasa lalu di Balai Polis Malim.

Katanya, pihaknya kini sedang mengesan suspek dan kes disiasat mengikut Seksyen 376 Kanun Keseksaan.

Kes remaja terlanjur menakutkan

Harian Metro – setempat

E-mel Artikel Cetak Artikel Tanda Artikel Besarkan Saiz Teks Kecilkan Saiz Teks Komen Artikel

KUALA LUMPUR:  Sebilangan besar remaja kini didapati bukan saja menjadikan hubungan seks terlarang sebagai percubaan, malah hobi mengisi masa lapang.

Fenomena menakutkan itu didedahkan penceramah bebas juvana, Mohd Yunus Mohd Ali, selepas sebilangan besar remaja bermasalah mengaku melakukannya untuk berseronok pada masa lapang.
Beliau berkata, golongan itu biasanya mendapat maklumat berkaitan seks, termasuk bahan lucah, melalui Internet atau video di rumah, selain telefon bimbit rakan.

“Selesai berceramah, saya buka peluang untuk mereka meluahkan isi hati dan saya sebenarnya terkejut dengan pengakuan diluahkan.
“Selepas melakukan seks sekadar suka-suka, mereka kini menjadikannya sebagai kegemaran dan ia perkembangan menakutkan,” katanya.
Situasi berkenaan turut diakui Pengasas Rumah Perlindungan Baitul Fiqh, Haliza Abdul Halim selepas melihat jumlah kes remaja terlanjur semakin serius.

Menurutnya, banyak kes diterimanya kini membabitkan remaja di bangku sekolah yang terlanjur dengan teman lelaki, selain menjadikan seks bersama rakan sebagai hobi.
“Berbanding lima tahun lalu, kebanyakan kes membabitkan remaja lepasan sekolah berusia antara 20 hingga 26 tahun, tetapi kebelakangan ini seawal 13 tahun.

“Sebagai pertubuhan bukan kerajaan, kita melihatnya sebagai masalah utama yang sangat membimbangkan. Jika tidak ditangani dengan segera dan betul, kita khuatir ia terus membarah hingga sukar ditangani,” katanya.
Dalam kebanyakan kes diterimanya, hampir 90 peratus mengaku melakukan seks dengan teman lelaki dan mengulanginya dengan teman baru.
Malah, kebanyakannya mengakui mempelajari perlakuan itu daripada sumber yang mudah dicapai seperti di laman Internet atau filem lucah.
“Mereka sebenarnya bermula melalui pengalaman sendiri. Mereka mempelajarinya daripada Internet atau video lucah dan kemudian diterjemahkan dalam bentuk sembang, sama ada antara teman lelaki atau dengan rakan rapat masing-masing.
“Selepas itu perbualan bertukar kepada cuba-cuba seperti bercium, berpelukan, seterusnya adegan seks ringan. Bila seronok dengan apa dilakukan, mereka cuba pula melakukan seks lebih berat hinggalah seks luar nikah,” katanya.
Haliza berkata, kebanyakannya mengaku bebas melakukan seks berikutan tiada pemantauan ibu bapa, malah ibu bapa membenarkan anak mereka keluar rumah tanpa mengetahui aktiviti dilakukan.
Ada ibu bapa yang tidak tahu anak mereka membawa teman lelaki balik ke rumah dan melakukan seks secara sembunyi.
“Bukan mahu menyalahkan ibu bapa. Namun, memang ada ibu bapa tidak tahu pergerakan anak apabila ditanya, termasuk apa dilakukan dalam rumah sendiri.
“Ada kes di mana remaja mengaku pergi ke negeri lain untuk berjumpa teman lelaki dan bermalam di sana tanpa pengetahuan ibu bapa,” katanya.
Katanya, sebagai NGO yang bertanggungjawab melindungi remaja hamil luar nikah, tugas mereka adalah memastikan mereka selamat melahirkan anak.
“Ini yang kita ingin tegaskan. Apabila menjaga mereka, kita terapkan dengan pengetahuan agama serta latihan kemahiran bagi mengelak mereka terjebak dan mengulangi perbuatan zina yang terkutuk itu.
“Namun, setakat itu tugas kami. Apabila remaja terbabit keluar, ibu bapa serta keluarga perlu memainkan peranan mereka. “Jika tidak mahu anak bergelumang dengan kegiatan lama, mereka hendaklah memantau pergerakan mereka,” katanya.
Sehubungan itu, pihaknya berharap semua pihak, khususnya ibu bapa, memberi lebih perhatian terhadap aktiviti anak.
Katanya, ibu bapa atau penjaga perlu ada perasaan curiga terhadap anak kerana itu antara cara mengawal pergerakan mereka.
“Curiga bukan bermaksud menjadi cerewet dalam semua hal, sebaliknya bagi memastikan keselamatan anak.
“Jika terlalu mempercayai anak dan mengiyakan perbuatan mereka tanpa perasaan curiga, ia mungkin digunakan remaja untuk melakukan perkara tidak bermoral,” katanya.