Kufurkah apabila pertikai hudud PAS, soal bapa wartawan BFM

image_pdf

Profesor Dr Mohamad Tajuddin Mohamad Rasdi mempertahankan yang anaknya tidak mempertikaikan undang-undang Tuhan, tetapi undang-undang yang digubal PAS dan akan dikuatkuasakan parti Islam itu. – Gambar Facebook, 22 Mac, 2015.Profesor Dr Mohamad Tajuddin Mohamad Rasdi mempertahankan yang anaknya tidak mempertikaikan undang-undang Tuhan, tetapi undang-undang yang digubal PAS dan akan dikuatkuasakan parti Islam itu. – Gambar Facebook, 22 Mac, 2015.Bapa kepada wartawan BFM, Aisyah Tajuddin, menyangkal dakwaan anaknya bersalah melakukan kekufuran menerusi klip video yang menyoal pelaksanaan hukum hudud di Kelantan, susulan kenyataan polis yang beliau akan disiasat mengikut Seksyen 298 Kanun Keseksaan.

Profesor Dr Mohamad Tajuddin Mohamad Rasdi berkata, anaknya bukan mempertikaikan undang-undang Tuhan, tetapi undang-undang yang digubal PAS dan akan dikuatkuasakan parti Islam itu.

“Kelakar pula apabila mereka boleh menyiasatnya atas tuduhan melakukan kekufuran apabila hudud yang diulasnya adalah hudud sepertimana ditafsirkan oleh PAS,” katanya kepada The Malaysian Insider hari ini.

Ditemui pada satu forum berkenaan kebebasan beragama, Tajuddin berkata beliau sepatutnya bertindak tanpa memihak kepada mana-mana parti politik.

“Saya sangka polis dan pihak berkuasa tidak memihak mana-mana parti. Tetapi, sebaliknya mereka bertindak berdasarkan tafsiran satu parti politik mengenai hudud,” katanya.

Ketua Polis Negara Tan Sri Khalid Abu Bakar terdahulu hari ini dilaporkan berkata, polis akan memanggil penerbit stesen radio perniagaan itu dan Aisyah atas dakwaan melakukan kesalahan atas alasan agama mengikut Seksyen 298 Kanun Keseksaan.

Katanya, polis menerima sekurang-kurangnya 5 laporan selepas klip video itu diterbitkan pada Khamis, daripada pengadu yang merasakan ia mempermainkan kepercayaan agama.

Beliau juga memberi jaminan yang polis pada masa sama sedang mengesan mereka yang mengancam Aisyah dengan rogol dan bunuh.

Stesen radio itu sejak Jumaat menarik balik klip video itu, yang merupakan kerjasama antara BFM Media dan Projek Dialog di laman YouTube BFM Kupas, dan menerima sekurang-kurangnya 6,000 pandangan dan beratus-ratus komen menghina Aisyah.

Tajuddin berkata hari ini, jika polis mendakwa anaknya melakukan kekufuran, sesuatu yang “tidak masuk akal” apabila pengkritik hudud PAS lain, seperti bekas Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad dan pengarah Islamic Renaissance Front Dr Farouk Musa, tidak dikenakan tuduhan yang sama.

Tajuddin berkata Dr Mahathir sebelum ini mengatakan hudud PAS tidak adil kerana ia mewujudkan dua set undang-undang untuk jenayah yang sama, manakala Farouk terang-terangan menolak tafsiran PAS mengenai undang-undang itu.

“Saya sudah tentu tidak melihat apa yang Dr Mahathir atau Farouk katakan itu sebagai menghina. Tetapi jika apa yang Aisyah katakan dianggap satu kekufuran, kenapa apa yang mereka katakan tidak dianggap satu kekufuran juga?

“Jika anda mendakwa perempuan saya, saya rasa tidak masuk akal kalau Dr Mahathir juga tidak kena.”

Katanya, tidak seperti Dr Mahathir dan Farouk, Aisyah tidak pun mengkritik undang-undang itu, tetapi semata-mata mempersoalkan masa penguatkuasaannya dan keutamaan kerajaan Kelantan.

Ditanya sama ada beliau percaya Aisyah sepatutnya boleh mempersembahkan video itu dengan cara yang berbeza, Tajuddin menjawab anaknya melakukannya sama seperti semangat asal video itu.

“Itulah gaya Kupas – hebat dan mengesankan, provokatif dan bersifat sindiran. Dia diberi skrip dan dia melakukannya seperti yang dikehendaki. Dia sebenarnya hanya menggantikan pengacara asal.

“Dan mereka yang tersinggung dengan gayanya sebenarnya bukan penonton tetap Kupas, mereka tidak faham falsafahnya, yang ia satu satira,” kata Tajuddin.

Tetapi, beliau berkata, anaknya masih trauma disebabkan ancaman bunuh yang diterimanya, dan beliau sedang mempertimbangkan untuk mengambil cuti.

“Saya tidak fikir dia akan buat video lagi untuk BFM pada masa akan datang. Mungkin BFM boleh tawarkan dia kerja lain. Tetapi, pastinya, pilihan terletak di tangannya,” katanya. – 22 Mac, 2015.

 

 

  • Hukum Islam takde satira. Siapa yang mempermainkan agama termasuk dalam golongan dimurkai Allah.

    • Saya bersetuju dengan tuan 100%.

    • Kalau Allah murka terhadap Aisyah, biar Allah yang menghukumnya… Tak perlu nyamuk-nyamuk mempertikaikan isu ini… Siapa lagi Agung.. Allah atau manusia…

  • Mempertikai Hukum Allah memang kufur and kafir! PAS tidak mempunyai keupayaan untuk ‘mereka cipta’ undang-undang Islam sendiri.

    Boleh orang tua kurang ajar membuktikan bahawa bil yang baru dibentang, dibahas dan diluluskan oleh undang-undang Negeri Kelantan baru-baru ini berlawanan dengan undang-undang Islam yang sebenar? Malah orang tua ni tahu ke apa dia undang2 Islam yang sebenar? dah lah anak mulut celupar, tutup aurat pun tak.
    Cermin diri sendiri sebelum nak berlagak pakar dalam undang2 Islam. Phd awak tu pun lansung tak berkaitan dengan pengajian Sharia’h!

  • Saudara abdul… tlg jgn sebut kristian.. jg sensitiviti ugama lain kalu saudara mahu ugama lain menghormati ugama saudara. Ada ayat yg lbh indah @ lbh murni (non muslim) sptmna yg disebutkn oleh saudara leo koo.. sy sokong n sependapat dgn anda saudara leo koo.

    • Kamu mahu saya menjaga sensitiviti agama lain sedangkan orang kafir sibuk menghina dan menyerang Islam and orang Islam di negara ini dalam pelbagai website termasuk TMI ini!

      Mengapa orang Kristian mencuri nama ‘Allah’ dari Al-Quran dan dimasukkan kedalam Bible untuk mengelirukan orang Melayu sedangkan nama Allah tidak terdapat dalam Bible bahasa Aramaic, Greek, Bahasa Inggeris dll? Bible Arab hanya ditulis selepas zaman Nabi Muhammad maka pihak Kristianlah yang menciplak nama Allah. Ini bererti orang Kristian telah melakukan kesalahan yang amat teruk ke atas orang Islam dan agama Islam dan sepatutnya orang Kristian mohon maaf kepada orang Islam.

      Inilah contoh pemikiran songsang orang kafir seperti kamu!

  • Kalau awak katakan hudud itu hudud PAS – apakah kamu boleh berikan hudud yang

  • Saya telah melihat video anak dr yang telah dimuat naik sebaik DUN Kelantan meluluskan Enakmen Jenayah Syariah II pada 8 Mac lalu! Pada saya, jika dr membuang ego serta bertindak berpandukan pedoman rasul junjungan (“hatta, jika fatimah anakku yang mencuri nescaya akan kupotong tangannya”), tentu menginsafi tindakan aisyah dan secara sedar akan mengakui bahawa aisyah telah cross the line; yang mengundang cemuhan, ugutan dll. Cuba dr jawap seikhlasnya; apakah aisyah akan dikutuk seteruk itu jika dia tidak bercakap begitu, tentunya tidak bukan? Ingat, tindakan dr memperlekehkan bangsa sendiri kononnya melayu-islam begitulah sifatnya, adalah keterlaluan. Akuilah dr bahawa tak siapapun, jika agama mreka dipertikaikan pasti ada pembelaan mungkin lebih dahsyat lagi! Seorang yg bertaraf prof adalah naif jika tidak dapat menduga tindak balas sedemikian…kefahaman berbeda di kalangan penganut tentunya mengundang tindak balas berlainan; ekstrem-ganas dan sederhana…tidak terkecuali dlm kes aisyah. Hujah dr yang mengatakan aisyah hanya mempertikaikan hudud Pas, bukan hudud Allah sukar diterima kerana apapun naratifnya ia tetap menyentuh hak Khaliq. Apa lagi, bila disatirakan pula! Janganlah hendaknya setelah riuh seantero dunia, dr pertikaikan pula mereka yang pernah mempertikaikan enakmen jenayah syariah II (hudud) itu….

    • Penganut agama lain tidak akan menggunakan ugutan bunuh, rogol kepada orang yang tidak sependapat dengan mereka. Hanya agama tertentu atau negara tertentu sahaja dalam konteks ini yang telah mendidik rakyat mereka untuk berkelakuan sedemikian. Sedangkan orang ramai asyik dengan pertikaian samada pengacara radio itu betul atau tidak kenapa tidak menjawab soalan dia yang bahawa hudud atau membantu mangsa banjir lebih penting? adakah hudud dapat menolong mereka? kenapa tidak mengubal dan membentang undang-undang kecemasan dahulu?

      • Penganut agama lain tidak akan menggunakan ugutan bunuh, rogol kepada orang yang tidak sependapat dengan mereka. Mereka cuma menyerang negara orang Islam dan merompak sumber alam dan mengebom sasaran awam dan membunuh orang Islam secara beramai-ramai seperti yang berlaku dalam serangan haram Amerika dan NATO ke atas Iraq, Libya, Afghanistan, Somalia, Sudan dll.

        Dalam Perang Dunia Pertama dan Kedua, orang kafir telah membunuh 101 juta orang kafir dan orang Islam. Cara yang digunakan oleh tentera kafir ialah ugutan bunuh, bunuh, ugutan rogol, rogol, penyiksaan dan serangan ke atas orang awam dan sasaran awam!

      • Penganut agama lain memang tidak menggunakan ugutan bunuh, rogol tetapi mereka buat lebih dari itu. Anda boleh rujuk kes NLFT, KKK, Odisha, Sabra & Shatilla, Breivik, LRA, Rohingya, LTTE, Sohei dan ribuan kes lagi.

      • ..bila masa si Zulkafly ni mengugut Aisyah ‘the cleupar’ tu? kau tau baca BM ke? atau tau fitnah orang jer…kau ni sebiji macam penganut secular, fitnah dulu, bukti kemudian!!

    • ketara betul jahil nya, kasian sdh umur sebegini masih sja belum mengerti apa2, semua di tafsir mengikut logika manusia. Ndak tau tanya, ada buku baca jgn lah tunjuk aib dgn miskin ilmu

    • You are right.

  • Hudud adalah hudud Allah….Pas sebagai platform sahaja. Begitu juga kalau dibawah UMNO, PKR dan sebagainya.

    • Kalau betul-betul Hudud yang dibentangkan oleh PAS itu Hudud Allah, mengapa ada dua `courts of Hudud’ spertimana disoal oleh YB Saiffudin – Satu untuk Royalty, satu untuk orang umum??

  • QS 4:82. Adakah yang ingin melaksanakan dan yang menolak tidak memperhatikan Al Quran? Kalau Al Quran bukan dari sisi Tuhan pasti terdapat banyak pertentangan di dalamnya. Tuhan jadikan bumi dalam 6 masa. Inikan pula ada manusia ingin melaksanakan hukum-Nya ikut pada masa yang dia suka.

  • Lain kali , apa jua yg berkaitan dgn bangsa dan agama juga budaya yg berbagai jangan diperolok dan dimainkan spt badot yg tak berfikir . Perkara2 ini , mempunyai kaitan dgn kepercayaan , moral dan akhlak para penganut atau pengamalnya . Kenapa suka menghina ? Apakah menghina dan mengherdik & menyakat itu satu norma hidup yg mulia ? Sebagai cendiakawan yg cerdas berfikir kenapa mahu mendidik anak dan massa dgn perkara2 negatif begini . Negara memerlukan pemikiran2 yg bernas , positif dan membina bagi meletakkan Malaysia sebagai wilayah tamaddun yg unggul dgn ciri2 pembangunan rohani dan fizikal yg gilang gemilang . Lakonan salaptik yg membodoh diri dan masyarakat wajar disisih drp menjadi pemangkin pendidikan berbudaya murni…

    • hanya agama tertentu tidak boleh. Cuba buat komik memperlekehkan agama lain. Orang lain terima saja. Atau agama lain lebih moderasi maka orang ramai tidak mengkritik?

  • Islam telah dihina dan difitnah sejak pada hari Nabi Muhammad memulakan dakwahnya di kalangan orang-orang musyrik, orang-orang Yahudi dan Kristian oleh musuh Islam yang mempromosikan kebencian terhadap Islam dan umat Islam.

    Dan kini terdapat segelintir orang Melayu jahil yang kononnya berpelajaran tinggi sengaja mempertikaikan ajaran agama Islam di negara ini. Saya pasti mereka tidak mendapat pendidikan Islam atau pengetahuan Islam yang mencukupi atau jahil dalam erti sebenar kerana kegagalan ibu bapa mereka untuk mendidik mereka dengan betul. Maka tidak hairanlah mereka membuat kenyataan yang bercanggah dengan Islam dan mempertikai hukum Allah tanpa menyedari akibat daripada kezaliman yang mereka lakukan.

    Seseorang yang dilahirkan oleh ibu bapa Islam, atau yang sebelum ini telah memeluk Islam, menjadi murtadd jika dia secara lisan menafikan apa-apa prinsip kepercayaan ditetapkan oleh Al-Quran atau Hadis, menyimpang dari ajaran Islam yang diluluskan (ilhad), atau jika dia atau dia melakukan kekufuran seperti bersikap biadap terhadap salinan al-Quran atau mempermainkan, mengejek, mempertikai atau mengingkari Hudud.

    Allah berfirman “Dan tidaklah harus bagi orang-orang yang beriman, lelaki dan perempuan – apabila Allah dan RasulNya menetapkan keputusan mengenai sesuatu perkara – (tidaklah harus mereka) mempunyai hak memilih ketetapan sendiri mengenai urusan mereka. Dan sesiapa yang tidak taat kepada hukum Allah dan RasulNya maka sesungguhnya ia telah sesat dengan kesesatan yang jelas nyata.. ”

    • “Islam telah dihina dan difitnah sejak pada hari Nabi Muhammad memulakan dakwahnya di kalangan orang-orang musyrik, orang-orang Yahudi dan Kristian oleh musuh Islam yang mempromosikan kebencian terhadap Islam dan umat Islam”

      Thanks, but since when did the Christians and the rest, ‘menghina’ Islam? 🙂 Rather, as a Christian, we’re taught to love your enemies.

      As such, please stop inciting others. Rather, please get to know non-Muslims. I’m sure your eyes will be open by the warmness of the Malaysians. 🙂

      • I had already responded to your comment but my factual response was deleted by TMI. It seems to me that I am going to start a new website because TMI is very selective and biased towards my comments!

        • Thanks Abdul, but aren’t you igniting dangerous religious sentiments with your statement? 🙂

          • Do you think that non-Muslims have the right to insult, defame or demonize Islam and Muslims?

          • Haven’t you read all the racist comments against Islam and Muslims by racist, immoral and corrupt non-Muslims throughout this website?

  • PAS cuba melaksanakan Hukum Hudud, Qisas dan Takzir yang terdapat dalam Al-Qur’an dan Sunnah maka tidak timbul isu Hudud Pas dll.

    Tindakan anaknya menyindir dan mempermainkan Hudud dan penutupan aurat boleh menyebabkan anaknya kufur akidah (murtad) kerana dia telah mengingkari perintah Allah!

    Allah telah berfirman yang bermaksud “Dan tidaklah harus bagi orang-orang yang beriman, lelaki dan perempuan – apabila Allah dan RasulNya menetapkan keputusan mengenai sesuatu perkara – (tidaklah harus mereka) mempunyai hak memilih ketetapan sendiri mengenai urusan mereka. Dan sesiapa yang tidak taat kepada hukum Allah dan RasulNya maka sesungguhnya ia telah sesat dengan kesesatan yang jelas nyata. ”

    Apakah agama bapanya sehingga dia sanggup membela anaknya menghina Islam dan orang Islam? Mengapa si bapa merasa terkilan apabila anaknya diugut selepas anaknya menimbulkan kemarahan orang ramai tetapi si bapa tidak merasa terkilan apabila anaknya mempermainkan Hudud dan hukum tutup aurat dan menghina orang Islam? Kebiadapan anaknya mencerminkan kegagalan bapanya mendidik anaknya.

  • Prof Din harus renungi bhw puterinya tlh dibelenggu oleh dalang
    dari penentang hudud yg Islam shj tlh tetapkan. Pemimpin Pas (pertubuhan Islam) tak berniat mengkelakar pasal hudud, sedemi
    juga Umno (pertubuhan Melayu) sementelah juga Mca, Gerakan,
    Dap & Supp (kepimpinan ras Cina non-muslim) yg mengadakan
    cerita khusus berkaitan kpd hudud. Sebelum perihal hudud dibahas
    & dilulus pindaan oleh DUN K’tan, ada pemimpin Dap & Pkr serta pemimpin lain-lain parti mengatakan hudud adalah ciptaan Pas
    semata. Kini ditohmahkan bhw hudud ini hak negeri K’tan
    (sokongan Adun Pas bersama Umno & Pkr) shj.

    Haruskah seorg prof boleh tertekan rasa terhdp hasil suruhan puaka
    ke atas puterinya (Aisyah) sbg pencerita di BFM Media, akan disiasat polis di bwh Sek 298 Kanun Keseksaan perundangan negara (tak terlibat dgn EKJS yg cuma dilulus pindaannya di DUN K’tan shj). Sekiranya EKJS 1993, pind. 2015 yg cuma Pas reka sprt dakwaan prof, diharapkan prof dpt menderafkan hudud hukum Allah swt yg dinyatakan dlm Kitabullah (Al-Quran) & hadis supaya dpt diperdebat melalui BFM Media. Kalimah Allah tlh dihalang kpd massa non-Islam dari Wang Kelian (Perlis) sehingga Selat Tebrau (Johor), kenapakah hukum Allah swt diketepikan (dinafikan) mudah? Serahkan shj kpd pihak KPN utk meneruskan siasatan atas pengaduan massa total.

  • Tindakan ugutan melampau keatas aisyah?…. mengapa tidak dgn pendekatan menasihat secara lemah-lembut, tenang serta berhemah seperti menerangkan beliau tentang keindahan hudud itu, mungkin beliau kurang faham, Rasullullah SAW & Islam itu sendiri, tak mengajarkan dan tidak menghalal perbuatan rogol dan bunuh sesuka hati….. inikah contoh yg baik utk menerangkan kpd orang bukan islam & pada org islam yg jahil/kurang arif/kurang didikan agama tentang kecantikan & kelebihan hudud, terangkan pd mereka secara gentlemen dan profesional, nyatakan fakta2 sahih tentang kehebatan dan kelebihan hudud…. bukan dgn ugutan rogol, bunuh bagai….. bertambah lah lagi orang akan menjauhi hukum ALLAH ini ! nasihat bukannya caci-cerca, dendam-kesumat & ugut-mengugut bagai… ! Islam itu agama yg hebat, indah dan cinta kedamaian….. jgn cemarkannya, seolah2 islam agama yg suka berperang dan byk unsur terrorisme/keganasan seperti yg di gambarkan oleh dunia barat! sekadar pandangan -ABU

    • Keindahan Islam itu adalah berdasarkan ajaran Islam yang terbaik. Jika terdapat sebilangan manusia yang menyeleweng dari ajaran Islam, ia adalah kerana kesalahan, kejahilan atau kelemahan mereka sendiri bukan kesalahan Islam.

  • Umno pun dah cakap ini hudud Pas, hudud politik….amacam plak?

  • Professor Mohamad Tajuddin has failed in instilling proper values and educate his beloved daughter.

    On a previous piece he quoted the inaction of Prophet Muhammad pbuh to those that have wronged him. In his professorial wisdom, did he not also teach his daughter that the Prophet pbuh also forbade Muslims to make fun of anyone, even to the extent of not calling anyone with nicknames, good or bad, lest it wounds the individual?

    The daughter goes on to make fun of the beliefs of a major religion. Defenders are calling it a parody or satire, thus its kosher. Isn’t parody or satire making fun? Ask some children, with the emotional scars they are still carrying with nicknames that were bestowed by peers or teachers, is it okay to be made fun of?

    As an academician (and a professor at that), M Tajuddin has also failed her daughter. In academia, if you do not agree with the ideas of others, you do not make fun of their ideas through parody or satire. That is the way of the vulgars. An intellectual engages by having rational debates, writing papers, speaking in conferences and such.

    Professor, you are only defending Aisyah because she is your daughter. Do not confuse parody as debate. Do not be like one of our ex PMs who refuse to bow out gracefully but is a constant thorn because he still has a son in politics.

    That can be construed as nepotism.

  • Avatar

    Jgn risau bukan semua Muslim nk hudud….im with u….

  • tuan dah tahaf prof. tp nampaknya pandai tak bijak. ank kesayangan tuan bukan buat video maharaja lawak mega, ia jelas membuat provokasi, memperkekeh parti PAS mungkin masih boleh dianggap tidak matang isu politik, tapi dengan ayat, cara dan gaya tidak sepatutnya mrnghina hukum Allah yang bukan ciptaan makhluk, jadi polis bukan sesuka nak tahan dan siasat kalau tak serius.

    cukuplah tunding jari salah orang lain. cuba tunduk sikit ego tu dan muhasabah diri dan anak tuan yg hebat sangat tu

  • HUDUD bukan pas punya tapi ALLAH yg punya..pas hanya lah sekadar alat.lagi banyak prof kangkong nii keluarkan statement semakin menonjol kebodohan nya.

  • Patut pun anak dia macam tu, tak ada beza dgn ayah dia..

  • Sudah berpangkat profesor dan berpelajaran tinggi namun tak faham undang2 islam ini meliputi umat islam dan hudud itu dari Allah bukan PAS. Mari aku buat analogi. Kalau anak anda lahir di Kelantan dan menganut islam, adakah dia ni menganut Islam PAS? Kalau anak anda lahir di Johor, adakah anak itu mengamalkan Islam UMNO? No, Islam ada satu versi sahaja. Tiada perisa vanila atau coklat. Bezanya tukang pelaksana sahaja. UMNO tak mahu melaksana hudud tetapi PAS di Kelantan yang menjadi pelaksana.

  • Kalau nak pertikai pun buat lah cara orang berilmu.
    Anak tuan terang2 membuat lawak bodoh atas hudud.
    Ini bolih menimbulkan kemarahan masyarakat.

 

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Pengesahan Pengguna *