Kembara Sekolah Alam ke 4 – Tanjung Karang

image_pdf

 

sek alam 4KEMBARA PEMBELAJARAN ALAM KE 4 – TANJUNG KARANG, TELUK INTAN

Saat ini konvoi sebuah Bas dan beberapa buah MPV dan Pacuan 4 roda sudah berangkat ke destinasi. Alhamdulillah berkat latihan pengurusan masa, anak-anak cuma 4 minit terlewat dari jadual bertolak, berbanding dengan 45 minit lewat sebelum ini. Ini latihan pertama, latihan menepati masa.

Kemudian sepanjang perjalanan, semua warga yang turut serta dilatih menggunakan Walkie Talkie, Whatsapp dan lain-lain alat komunikasi dengan berkesan. Memandu dengan tenang, berdisiplin untuk patuh kepada aturan konvoi. Anak-anak sentiasa ditausiahkan apa yang mereka lihat di kiri dan kanan sepanjang perjalanan.

Misi kali ini ialah meneliti sebanyak mungkin fenomena alam yang terkait dengan sawah padi, kelapa sawit. Pastinya waktu ini cuaca panas dan kering. Anak-anak juga akan diajar berenang di kolam mandi yang ada di tempat penginapan itu dan juga di sungai dan parit taliair yang berpeluang mereka jelajahi. Sebahagian mungkin berpeluang menaiki boat dan sampan, juga mungkin berpeluang mengagau keli, haruan, sepat dan belut dalam selut.

Sementara itu, kami berhajat untuk melawat seorang Warga Emas yang sepatutnya kami temui dalam trip yang lepas. Malangnya beliau telah jatuh dan patah tulang pehanya. Kali ini juga terpaksa dibatasi kerana dilapurkan beliau dimasukkan ke hospital semula kerana berlaku kemelecetan berat di punggung beliau, mungkin kerana iritasi peluh disebabkan duduk lama. Apapun, kami akan tetap usahakan untuk menziarahi beliau bagi melepaskan hajat yang tertangguh. Banyak pelajaran yang boleh didapati sebenarnya dari bapak ini. semuga usaha ini berhasil, InsyaAllah.

Semua folower dari sekitar Sungai Besar, Tanjung Karang, Teluk Intan yang ingin bersilatulrahim bolehlah hubungi mana-mana admin kami di Whatsap atau telefon mereka. Senarai kontak mereka ada di menu ‘alamat’ web kami, www.prihatin.net.my. Malam ini macam biasa akan diadakan majlis silatulrahim dengan penduduk setempat untuk kita lebih saling berkenal mesra. Suka kami maklumkan bahawa anak-anak juga ingin kami dedahkan dengan budaya jawa di sana. Bawaklah orang tua anda untuk berkongsi pengalaman dengan mereka (jika masih ada).

Yang ada sebarang keunikan di tempat-tempat berdekatan untuk ditunjuk ajarkan kepada anak-anak ini juga amat dialu-alukan. Contohnya seperti yang telah ditanyakan oleh Saiful nang di page beliau,

1. Siput gondang – musuh utama petani dan untuk membunuh situ gondang kena beri mereka makan biskut (ini contoh sahaja),
2. Ular tedung selar sangat berbahaya dan sangat banyak di sawah semasa menuai tetapi ular ini selalu menjauhi manusia,
3. Tempat yang sesuai untuk menangkap ikan cara kampung (dari selut, biar anak-anak berkubang pun tak apa),
4. Jika ada sampan atau boat yang boleh membawa anak-anak mengalami suasana perlayaran di bibir laut.
5. Jika anda tahu tepat jam berapa dan di mana ikan naik ke darat, agar kita boleh bawa anak-anak membeli secara terus dari nelayan yang mendarat untuk juadah mereka malam ini.
6. Dan lain-lain yang menarik untuk pengetahuan am semasa kami bawa tour mereka ni. Tapi info tu mesti betul lah.

Kami juga mengalu-alukan sesiapa yang ingin menjemput anak-anak melawat ladang dan kampung mereka, mengait kelapa dan sebagainya. Kalau ada rumah warga emas atau fakir miskin yang dhaif untuk dibersihkan pun dialu alukan, agar anak ini boleh terus menerus menanam jiwa prihatin dalam diri mereka. Turut diperlukan adalah informasi padi yang biasa seperti kaedah penanaman, tuaian, pemperosesan padi jadi beras dan segala maklumat yang berkaitan.

Bagi memenuhi permintaan, kami cuba terjemahkan teks dalam bahasa jawa yang tonggang terbalik dari Saiful Nang asalnya, dan yang ini telah kami perbaiki dengan kepakaran bahasa yang juga terhad…

Minggu iki, dhino Setu sampe ngahad, kulo karo batir lan anak-anak seko Rumah Pengasih Warga Prihatin arek lungo mareng Tanjung Karang. Anak-anak kepingin ndelok sawah, nangkep iwak kotok, iwak leleh/keli nang parit atowo londang sawah. Bocah-bocah saiki podo manggon nang bandar, iwak leleh pun orak ngerti. Kepreweh toh…?

Sedhulur Wong Tanjung Karang, Sungai Besar atowo seng manggon cepak Teluk Intan sekabehane munggo mampir nang penginepan mbengi ini (sore setu, mbengi ngahad) nek pingin ketemu. Bareng-bareng kito silatulrahmi, bareng-bareng mbakar iwak barbeque. Anak-anak kabeh nginep neng “Amin Homestay Parit Serong”… ojo lali mbengi iki… ono tahlilan, marhabanan lan persembahan nasyid lan karaoke seng rodho’ santai..

WAK SEPOL

Lebih kurang Maknanya,

Minggu ini sabtu sampai ahad, saya dan rakan-rakan pengiring dan anak-anak dari RPWP nak pergi Tanjung Karang. Anak-anak ingin lihat sawah, tangkap ikan haruan, keli di parit atau londang di sawah. Sekarang ini anak anak yang tinggal di bandar tak kenal pun ikan keli, macamana kan?

Semua saudara RPWP penduduk sekitar Tanjung Karang, Sungai Besar atau Teluk Intan yang ingin bertemu boleh singga jumpa anak-anak di penginapan kami malam ini (petang sabtu, malam ahad). Sama-sama kita bersilatulrahim sambil barbeque bakar ikan. Kami semua akan menginap di Amin Homestay Parit Serong”… jangan lupa malam ini. Akan ada tahlil, marhaban dan persembahan nasyid dan sedikit karaoke keluarga juga.

Terima kasih dan doa kesyukuran kami panjatkan kepada semua yang telah menghulurkan apa saja bentuk bantuan dan kerjasama bagi menjayakan program anak-anak ini. InsyaAllah, sepertimana biasa, hasil Pembelajaran Alam ini akan kami kongsikan kepada semua anak-anak kita yang tidak turut serta melalui page ini nanti.

DOAKANLAH AGAR SEGALANYA SELAMAT DAN BERJALAN DENGAN LANCAR.
Warga Prihatin

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Pengesahan Pengguna *